Makeanhimo

hmmm... en koko threadia kahlannut läpi. Mulla ainakin makeanhimo katoaa totaalisesti bulkilla. Kun kokoajan vetää rahka-ananas-kaurahiutale-rypsiöljy-komboa ym "herkkua" niin ei tule mieleenkään syödä esim suklaata, sittenhän sen rahkan kiskominen vasta tökkäisikin. Jouluna meni 2-3 konvehtia siinä kaikki. (ja nekin kun kahvipöydässä tarjottiin)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite vedän Fishermans Friend sokerittomia salmiakki pastilleja.. ravintosisällöllä tuskin on väliä kun niitä ei muutamaa enempää kerralla vedetä. Ihmeen vähän on kyllä tuo makeanhimo vaivannut.

Ihme kyllä mulla ei tee koskaan mieli makeaa. Ennemminkin suolaista kuten hampurilaisia, pizaa, kebuu. Mut noiden tai minkään roskaruoan viimekertaisesta syönnistä on nyt kulunut jo melkein 2kk.

aikasemminki mainitut light limut on hyviä mut entäs tikkarit? riittää pitkäks aikaa yks, jos vaan jaksaa imeskellä.:kuola:

Entä mites nää zero limut? :rolleyes: Välillä tekee todella paljon mieli cocista ni onko se zero nyt sitte ihan ok välillä juoda vai onko light parempaa? :P

^ Mä ainakin pidän ihan yhtenä ja samana juoko Zeroa vai Lightia.

Zero on paljon paremman makuista :) Itellä ei tuu kyllä juurikaan ryystettyä limsaa, ei oikeen nykyään jostaki syystä hirveemmin uppoa vaikka ennen join paljonki.. Laittilimsoista hyviä on Pepsi Max, Sprite Zero, Fanta Free, Jaffa ananas light ja Pommac light.. Silloin tällöin kyllä iskee makeanhimo mutta pihi kun olen nii harvemmin sitä tulee karkkia tai muuta ostettua, syön kyllä jos joku tarjoaa :D

Ite selailin ketjun läpi ja siellä oli ihan varteenotettavia ideoita, tapoja ja vinkkejä. Ainakin nämä pirkan lakritsikissat ehdottomasti kokeiluun.

Itsellä on toiminut makean kanssa kohtuukäyttö (tosin vaihtelevalla menestyksellä). Mutta voi koittaa liittää sen makean syönnin johonkin toiseen tapahtumaan (psykologian termein tässä predestinoidutaan tiettyyn kaavaan) eli esim. itellä on tapana keittää aina kahvit ekaks ku tuun kotiin duunista tai koulusta. Oon liittäny sen kahvin yhteyteen kohtuullisen määrän jotain makeaa, jonka voin nauttia päivittäin. Viime aikoina ollut minttukrokanttisuklaata 2 palaa (~65 kcal muistaakseni, ei liian paha). Vaihtoehtona joku slaissi jäätelöä tai vaikkapa pullan pala.

Pointti kuitenkin siinä että ehdollistut siihen, että se on päivän se hetki jolloin sitä makeaa syödään, eikä minään muina ajankohtina tule tunkea turpavärkkiin nopeaa hiilihydraattia.

EDIT: Typoja pois.

Pirkan sokeriton salmiakki ja nuo kissit on itselläkin lemppareita, mutta voi luoja miten vatsa niistä turpoaa.
Toinen hyvä on Nellies Dellies-makeiset, muistaakseni salmiakkikarkeissa oli 75kcal/100g ja pussi painaa vaan jonkun 75g. Kuitua vaan helvetinmoiset määrät kun ne on jotenkin viljalla makeutettu tms.

Meikäläisellä harvemmin makeannälkä iskee, mutta ehkä sitä kerran parissa kuukaudessa hairahtuu karkkipussin ostamaan. Ei sen takia, että se olisi niin hyvää, vaan koska sen parissa leffan kattelu sujuu lepposammin. Mutta auta armias sitä, kun mun vatsa menee heti välittömästi sekasin karkin tai muun vastaavan syömisestä, kun ei oo tottunu sellasiin sokerimääriin. Jälkeenpäin aina miettii, että ois jättäny senkin pussin kaupan hyllylle.

Jostain syystä mulle ei oo koskaan kehittyny sellasta tarvetta millekään makealle. En täysin kiellä itseltäni sen syömistä, mutta harvemmin siis iskee tarve tuhlata ropojaan sellaisiin turhuuksiin. Sen verran täytyy tosin myöntää, että jouluna syödään suklaakonvehteja se mitä tarjotaan, ja hyviähän ne on. Mutta ei niihinkään mikään koukutus jää päälle.

Auttaako se jos sotkeee blenderissä hedelmiä ja vettä pirtelöksi?

Tulee pirun hyvää mutta onko se sit liian "hyvä" vaihtoehto? Että mieli tekee nimenomaan jotain mitä ei pitäisi syödä?

Serotoniini

En oo tätä topicia ku pari sivua lopusta selaillu, mut sanon tähän väliin "kivan" tiedon:
Makeanhimo liittyy serotoniini-nimisen välittäjäaineen määrään. Jos serotoniini taso on alhainen, ihmiselle tulee makeannälkä, koska kropalla on tarve nostaa serotoniini-taso ylös, ja hiilarit nostaa serotoniini-tasoa ylöspäin. Serotoniini taas vaikuttaa mielialaan, esim. depressoituneilla on serotoniinitason yleisesti alhaiset. (ja off-topic tietona: nukkuminen laskee serotoniinia, esim. REM-unen aikana serotoniini-taso lähes olematon. Eli teoriassa: jos nukkuu paljon, tulee helpommin makeannälkä:))

En oo tätä topicia ku pari sivua lopusta selaillu, mut sanon tähän väliin "kivan" tiedon:
Makeanhimo liittyy serotoniini-nimisen välittäjäaineen määrään. Jos serotoniini taso on alhainen, ihmiselle tulee makeannälkä, koska kropalla on tarve nostaa serotoniini-taso ylös, ja hiilarit nostaa serotoniini-tasoa ylöspäin. Serotoniini taas vaikuttaa mielialaan, esim. depressoituneilla on serotoniinitason yleisesti alhaiset. (ja off-topic tietona: nukkuminen laskee serotoniinia, esim. REM-unen aikana serotoniini-taso lähes olematon. Eli teoriassa: jos nukkuu paljon, tulee helpommin makeannälkä:))

Siis puhut nyt varmaan serotiinistä??:thumbs:

Mulla on tuohon makeanhimoon auttanut jossain ketjun alkupäässä mainittu kunnon sapuskan syöminen eli siis se, että vetää lounaalla napansa täyteen eikä lopeta siihen, kun nälkä on kadonnut. Ei jää vatsaan enää koloa makealle. :) Proteiinin lisääminen ruokavalioon on myös auttanut. Kotiin ostan 86% tumma suklaata, joka taltuttaa alkavan makeanhimon parilla palalla. Se onkin jokseenkin ainoa makea, jota voin oikeesti ostaa kaappiin... :)

Jos serotoniini taso on alhainen, ihmiselle tulee makeannälkä, koska kropalla on tarve nostaa serotoniini-taso ylös, ja hiilarit nostaa serotoniini-tasoa ylöspäin...

Eli siis voiko tämän siis todeta, jos tekee mieli makeaa ei ole saanut tarpeeksi hiilareita ? Vedin nyt ihan hatusta tällasen :D

Pakko todeta että kyllä makeanhimo on muuttunu merkittävästi sen jälkeen kun alko tuota protskuu kitaansa oikein urakalla lappaamaan. Oli kyllä äärimmäisen myönteinen yllätys. Aikasemmin kun tota mättöö tuli vähän liianki usein vedettyy. Nyt päässä pyörivät makeisten sijasta tonnikala ja raejuusto :kuola: Voi olla että tuo erittäin hyvänmakuinen minttusuklaa protskuki vähän lievittää makeannälkää...

Tänään vetelin levyllisen minttusuklaata. Oon omalle kohdalle huomannut, että mikäli vetää ison satsin mässyä seminopealla tahdilla, niin kyllä menee taas 2-3 viikkoa ennen ku tulee turhuuksia seuraavan kerran ostettua.

Sen huomaa, että säännölinen ("hyvä") ruokailu tai ylipäätään ruokailu auttaa hillitsemään. Mm. itse oon huomannu, että tossa muutama päivä sitten, kun tulin kotiin ja aloin syömään niin otin rahkapurkin jääkaapista ja samalla himoitsin jotain muutakin, niin pistimpä kahen VAALEANleivän päälle margariinia ja cheddar juustoa, sitten pistelin rahkan turpavärkkiin niin ei enää ollutkaan himoa niihin leipiin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom