Makeanhimo

Hippinakki sanoi:
Mulla pysyy makean nälkä hyvin aisoissa hampaiden ansiosta. Esim. suklaata syödessä vihloo kauhiasti hampaista. Hampaista löytyy pari reikää ja ainakin viisi reiän alkua, hammaslääkäri joka kerta naama punaisena paasaa että ei saa syödä makeaa ja hampaat täytyy pestä huolellisesti, mutta niinhän mä teenkin. Oon viimeisen kymmenen vuoden ajan pessyt hampaat joka aamu ja ilta enkä ole karkkeja tai muuta makeaa paljoa syönyt. Missä vika?
VIKA EI SINUN!:) Reikiä tulee niille ihmisille, jotka ovat saaneet pienenä toiselta ns. reikä bakteerin suuhunsa. Eli yleensä ne ihmiset joilla ei ole reikiä, eivät välttämättä ole pesseet hampaitaan sen paremmin, vaan säilyneet pienenä saamasta kyseistä baksteeria. Bakteerin saa helpostyi vauvana esim. äidin koe maistaessa ruokaa samalla lusikalla..Tietysti reikien syntyyn vaikuttaa ruokavalio, mutta suurimmaksi osin tämä bakteeri.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ms.Dramatic sanoi:
VIKA EI SINUN!:) Reikiä tulee niille ihmisille, jotka ovat saaneet pienenä toiselta ns. reikä bakteerin suuhunsa. Eli yleensä ne ihmiset joilla ei ole reikiä, eivät välttämättä ole pesseet hampaitaan sen paremmin, vaan säilyneet pienenä saamasta kyseistä baksteeria. Bakteerin saa helpostyi vauvana esim. äidin koe maistaessa ruokaa samalla lusikalla..Tietysti reikien syntyyn vaikuttaa ruokavalio, mutta suurimmaksi osin tämä bakteeri.

Tällaisesta bakteerista en ole kuullut, mutta minulle sanoi hammaslääkäri että minulla on hitaasti reikiintyvät hampaat. Reikiä onkin vähän, aamuin illoin harjaan sen 2 minuuttia. Joku taas ei harjaa ikinä illalla ja aamullakin kun viitsii eikä reiän reikää ole ollut ikinä (makeansyönti suurin piirtein samoissa kohtuullisissa mitoissa). Eli tasan ei käy ne onnen lahjat tässäkään eikä se aina ole itsestä kiinni.

Karkkia on kyllä vaikea käyttää kohtuudella, joko on kokonaan ilman tai sitten retkahtaa ja hotkii joka päivä..

Toisaalta on vaan ihan hyvä että on huonot hampaat niin ei tule syötyä makeata paljoa.

Pistetäänpä vielä offtopickia. Eli onko kaikki makeutusaineetkin huonoja hampaille? Esimerkiksi tämä light cokiksen makeutusaine.

perusruokakin on huonoksi hampaille. mutta pelkkäsokeri vielä pahemmaksi. ruoka aina aiheuttaa happohyökkäyksen hampaille. siksi hammaslääkärit suosittelee, että jos syö karkkia, syö koko pussin kerralla eikä 2 karkkia 15 min. ja ehkä bodareilla on enemmän reikiä hampaissa, koska ne syövät useemmin kuin tavikset, mutta todellakin se bakteeri vaikuttaa eniten ( nimi tais olla joku streptocokus )

Jaa-a. Itse en diettaile enää minkään vuodenajan mukaan. Kun 3 vuotta itseä piinanneestä kalorinlaskemisesta on päässyt eroon niin puolisen vuotta kun on syönyt mitä mieleen tulee ja treenannut urakalla niin lukemat on noussu mukavasti niin painojen kuin painon puolella.

Nyt vain tarvis taas ottaa vähän fättiä pois, 105kg taulussa ja jos 10kg tuosta saisi pois niin olisi taas kiva. Puvuntakki on alkanut kiristään selästä, mutta nyt vähän maha pömpöttää. Ainoa ongelma on että olen 6vk ajan koittanut "aloittaa taas terveellisemmän jakson jolloin en ahmi makeaa". Ja lopputulos, jälleen tänään on se että olen vetänyt levyn suklaata.

En hae tällä maililla mitään sympatiaa, mutta nyt rupeaa nyppimään että en pääse makeanhimoistani millään eroon. pidin viimeisiä isyyslomia, niin esim 10pv aikaan söin 7 levyä suklaata. Viime viikolla pe - ke välillä söin 4 levyä suklaata ja 400gr irttaria.

Tiedän. taipuvainen syys"masennukseen" (vihaan oikeasti tuon sanan väärinkäyttöä), mielialasyömiseen (työpaineet ym) jne mutta kyllä se nyt alkaa jo huvittaan ettei saa itseä niskasta kiinni :D vaikka välillä taas :(

Pakko se on kai taas laskea paljon noihin menee rahaa + hampulääkärit, jos edes rahaa miettimällä saisi itselle taukoa makeasta. Homma menee meinaan niin että kun jätän makean, paino alkaa aina putoamaan. Eli ei olisi mistään muusta kiinni, syön muuten aika terveellisesti. Toki lihaakin tässä "bulkkaillessa" on tarttunut, mutta nyt haluu löysät pois...

Että tällasia kokemuksia taas namihimosta. Paheiden määrä on vakio, en polta ollenkaan ja alkoholia käytän ehkä korin vuodessa nykyään... :)

Heh, tähän voisi sanoa itsestäni kuinka makeanhimo alkoi oireilemaan kun ei ollut syönyt kolmeen kuukauteen yhtään mikä on makeaa.
Kahviin laitettu hermesetas (2kpl) alkoi tuntua jo oikealta herkkupalalta :kuola:
Mut leffassa sitten sorruin popcorneihin sekä samana iltana myös pizzaan, joten huomasi miten pää puhdistui kun piti yhden herkuttelupäivän :)
Olen siis pienellä kiristelyllä

Pyrin käymään salilla 4 krt viikossa ja pari kertaa jumpassa (rasvis, step, muokkaus, ym.) Yritän pysyä terveellisessä ruokavaliossa, mutta makean ym. himo on hirveä! Ja tahdonvoima olematon (ärsyttävää :wall: ) Millä siis hillitä tuota herkun himoa ja mitä voisi syödä turvallisin mielin kun himo yllättää? Kertokaa viisaammat...

sitten kuuntelee(lukee)tarkasti...ei sen vaikeempaa kun alat syömään kromi tabletteja...ei tietysti heti päivässä eikä kahdessa vaikuta mutta vaikuttavat takuu varmasti...olen käyttäny kun itel joskus oli niin sairas makeenhimo et meinas pää räjähtää...eli kauppaan huomenna ja toimit,kyllä lähtee:)

Light-limsat rokkaa:rock: ! Litran verran menee limsaa päivässä ja jos sokerilimsoja joisi niin se tekisi vuodessa n. 182 500 kcal;) . Tuossa on 73 päivän kalorit jos kuluttaa 2500kcal/päivä.

Pari-kolme vuotta sitten olin todellinen suklaakuningas. Kuningas suklaaperse. Päivässä saattoi mennä 2-5 suklaapatukkaa (Marsia ja twixiä jne) Lisäksi suklaalevyjä tuli tuhottua muutamat aina viikossa. Limpparia paloi aina joku 6 litraa viikossa. Tarpeeksi monen liikakilon ja morkkiksen jälkeen päätin muuttaa syömistapoja. Karkkilakko päälle ja sovin itseni kanssa että 3 viikkoa ollaan syömättä karkkia tai annan hyväntekeväisyyteen 500€.
Ylimääräistä 500€ kun ei ollut niin pidin lupaukseni ja pari viikkoa kaupan päälle. Makeanhimo hävisi lähes kokonaan ja tuollainen suklaamässäily loppui. Kun se jossain välissä taas nosti päätään niin pidin taas 3 viikon tauon karkeista.
Karkkeja tuli korvattua hedelmillä Esim. ananasta, kiwejä ja appelsiineja.

Limpparit jätin seuraavaksi pois ja korvasin niitä ihan makuvichyillä. Nykyään karkkihimo ei kauheasti vaivaa. Tosin aina silloin tällöin tulee ostettua pieni suklaapatukka tai suklaalevy. Nykyään levy riittää useamman päivän kun ennen 200g fazerin sininen tuli tuhottua 3 minuutissa..

Suosittelen totaalilakkoa muutamaksi viikoksi ja pientä vedonlyöntiä kavereitten kanssa.

Pistetäänpä vielä offtopickia. Eli onko kaikki makeutusaineetkin huonoja hampaille? Esimerkiksi tämä light cokiksen makeutusaine.

Ikävä kyllä ovat. Esim. light-juomat ovat happamia ja rassaavat hampaita lemo pahasti. Hammaslääkärini varoitteli minua, että "pysy nyt ihmeessä erossa niistä light-limsoista". :rolleyes: Ihan jo sen takia, että etuhampaat kärsivät pahasti juodessa light-juomia, kun ottavat osumaa heti ensimmäisinä. "Mieluiten puhdasta vettä janoon", hammaslääkärisetä sanoi.

Olen eliminoinut light-juomien etuhampaita kuluttavan vaikutuksen imemällä juoman pillillä. :lol2: Mähän en Pepe Maxeistani luovu! Nih.

:offtopic: loppuu.

Vaikka itselleni suurempi ongelma on tuhdit ja rasvaiset ruuat, kuten makkarat yms. , karkkiakin tuli aikoinaan syötyä suht runsaasti. Jotain hieman huonoista ravintotottumuksistani kertoo se, että 17-vuotiaana painoin 88kg parhaimmillaan, en tosin mitenkään lihavalta näyttänyt, judossa kävin säännöllisesti ja uintiä päälle, punttia treenasin tosin tuolloin vain kerran viikossa ja painot olivat suht pieniä. Ennen inttiä olin todella pitkään syömättä karkkia, mutta leirien jälkeen ja ginesviikonloppuina tuli karkkiin useasti sorruttua. Suklaalevy meni helposti hetkessä.

Viime tammikuussa, kotiutumisen jälkeen, aloin taas päästä kunnon treenin makuun ja inttikilot lähtivät salin ja judon ansiosta. Lopullinen "hurahtaminen" tapahtui vappuaattona, silloin päätin lopettaa karkin syönnin. Sipsit olen jo jättänyt aiemmin, limua juon todella harvoin ja muutenkin ruokavalioni alkaa olla suht terveellistä eli Ehrmannia kuluu paljon. Ja olen vankasti päättänyt pysyä karkittomalla tiellä, oikeastaan enää ei tee mielikään. Jäätelöä tosin syön.

Mutta sanonpa vain että kyllä totaalinen karkkien mussuttamisen lopettaminenkin onnistuu. Vai liekö se minun kaltaisella täysraittiilla helpompaa?

Pyrin käymään salilla 4 krt viikossa ja pari kertaa jumpassa (rasvis, step, muokkaus, ym.) Yritän pysyä terveellisessä ruokavaliossa, mutta makean ym. himo on hirveä! Ja tahdonvoima olematon (ärsyttävää :wall: ) Millä siis hillitä tuota herkun himoa ja mitä voisi syödä turvallisin mielin kun himo yllättää? Kertokaa viisaammat...

Mä oon kokeillu lähes kaikkee silloin kun itsekuria vielä oli paljon, nyt oon lipsunu ja se v*tuttaa, yrittäny metsästää kadonnutta itsekuriani mut ei sitä oo näkyny eikä kuulunu, joten et oo ainoo. :) Tässä esimerkkejä millä torjuin makeannälkää tai sain sen menemään ohi:

* pala ruisleipää (ilman mitään päällisiä) ja lasi vettä -> toimii, mut kyllästyy
* kromivalmisteet -> toimivuus kyseenalaista ja sitäpaitti ne pilsut o pahoja.
* ananaspalat -> tähän mennessä paras, eikä lihotakaan
* pakastemarjat, mehukeitot, hedelmät korvikkeena -> ei ne sitä suklaapatukkaa kuitenkaan korvaa! =P

Ite koittanut välttyä karkkimässäilyltä itsekurituksen voimin. Joskus huonommin tuloksin kuin toisinaan. Peili on myös toiminut apuna, eli sitä miettien. Pähkinöillä koitan korvata napostelua ja pakkasessa on monasti eskimo puikkoja paketti (15kpl?) joilla saa pahimmat himot korvattua. Vaikkakin joskus pahaan himoon niitäkin on uponnut 4 ennen kuin on tajunnut ja ehtinyt lopettaa.
Eikö just joku perus lowcal vaniljajäde olis hyvä korvike?
Ja kannattaa kokeilla pienempiä annoksia eli ottaa muutaman ja vie pois silmistä. Itellä jos on käden ulottuvilla ni katoaa äänen suuntaan vaikkei tahtoiskaan. Parasta aina on ostamatta jättäminen, vaikkakin se himo siinä jää.

Makeanhimoa oppii kyl kontrolloimaan, jollain se on hankalampaa kuin toisilla. Itellä tohon vaikuttaa selkeästi vuodenajat, kesällä makea ei niinkään maistu mutta talvellä on koko ajan pieni mässynhimo päällä. Välillä annan mennä, välil taas en. Kuitenkin määrän pidän kontrollissa, esim jos suklaata syön niin muutama pala kerrallaan vaan.
Jos lompsa antaa myöten niin suosittelen makiannälkään protskupatukoita tai tummaa suklaata...mmmm....

itsellä karkin ym. scheissen himo loppui kuin seinään: itsekuria ja vähän ajan päästä ei enää tullut mieleenkään syödä mitään sokerihuurteita, makeutta saa hedelmistä ja tiivistemehusta. En pidä itseäni silti tylsänä sormenheristäjänä: light limua tulee joskus otettua, hampaaat vaan menee pilalle

Mielenkiintoinen topic kertakaikkiaan. Kärsin näet myös kausittaisesta makeanhimosta (kausi on noin 3 kertaa viikossa, useammin jos vituttaa). Erityisesti suklaata ja light colaa tulee vedettyä usein. Hankalaksi asian tekee, että avopuolisoni pitää myös herkuista, muttei liho niinkuin minä. Eli hän kantaa kotiin hyvyyksiä ja kun nytkin yritän päästä eroon karkista, on tarjolla karkkia ja popcornia. Muutamaa konvehtia (noin 15kpl :( ) luukuunottamatta olen toistaiseksi pysynyt tiukkana, ja toivottavasti se jossainvaiheessa näkyy vaa'assa (siis tietenkin myös treenaan kovaa, tai ainakin kovemmin :D ) .

Muttamutta, siis lukuunottamatta reikiintymistä (pillivinkki pantu korvantaa), niin eikös Light Cola / Pepsi Max sisällä kaikkea sen 0 grammaa, eli niitä voisi teoriassa juoda loputtomasti lihoamatta? :hyper:

Muttamutta, siis lukuunottamatta reikiintymistä (pillivinkki pantu korvantaa), niin eikös Light Cola / Pepsi Max sisällä kaikkea sen 0 grammaa, eli niitä voisi teoriassa juoda loputtomasti lihoamatta? :hyper:

Pillityyli toimii. :D

Joo, energiapitoisuutensa puolesta noita mainitsemiasi juomia voi periaatteessa juoda loputtomiin. Se, kuinka terveellistä se pidemmän päälle on, lienee aika selkiä hommo. ;)

Mutta toisaalta light-limujen erityisesti on todettu aiheuttavan lisää makeanhimoa, ja toisaalta turvotusta. :rolleyes:

Mmmm, Pepsi Max...:kuola:

Aikasemmin todettu ruuan jälkeinen makeanhimo koskee itseänikin.
Kun on syönyt oikein hyvän ja ruokavalion mukaisen aterian ja hetken pötköttelee sohvalla ni jo tekee pirusti mieli makeaa. Itellä on toiminut (sillon kun ei oo toiminut) totaalikieltäytyjän arki. Ei osta mitään makeaa, ei oo mitään makeaa syötävää mutta... Sitten on tuo vaimoke ja tyttö jotka pitää sen yhen tai kaks karkkipäivää viikossa. Ja itelle on just se kaikki tai ei mitään paras vaihtoehto, mutta jos nyt vaan yhen ottas... ja sit onkin koko pussi/levy syöty. Ja seuraavanakin päivänä on helpompi lipsua->oravanpyörä
Eli pointtina lienee se et jos samassa taloudessa asuu muita, et voi määrätä heidän syömisiään, omaa itsehillintää on vain pakko kasvattaa ja rankastava itseään lipsahduksista jollain vastenmielisellä hommalla, toimii mulla!

Oonkohan jo maininnut jossain Valio kevyttoffeejäätelön? Suosittelen, on hyvää (ainoa kevytjäde joka ei pistä pakkia sekaisin), ja 120kcal/100g. Tokihan tossa on sokeria mutta ajoittaa vaan sen herkkuhetken vaikka treenin jälkeiselle aterialle niin menee hyötykäyttöön sokeritkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom