Makeanhimo

Syömällä makeaa pääset tuosta himosta. Kannattaako kaikesta tehdä niin saatanan vaikeaa?
Tässä piilee kyllä viisaus. Kun makean himo yllättää, niin pieni patukka suklaata naamariin, tai kourallinen karkkia jne. Ja makeanhimo on tyydytetty, jos se ei riitä, niin pitää miettiä onko sittenkin ihan oikea nälkä ja syödä ruokaa. Näin tulee syötyä kuukausitasolla varmasti vähemmän makeaa, kuin niin että pari kertaa viikossa repsahtaa mässäilemään. Eikä tarvi kärsiä syyllisyyden tunteista yms. naistenvaivoista ;).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä auttanut hedelmät. Talvella vedin napaan suklaata ja kaikkea paskaa, ja nyt kun on kiristelyvaihe päällä, en karkkiin koske. Kyllä välillä kaupan kassajonossa meinaa vesi herahtaa suupieleltä kun näen kaiken maailman suklaapatukat hyllyssä odottamassa poimijaa. Onneks nyt on jonkun verran selkärankaa ja olen onnistunut jättämään herkut kauppaan. Nyt kyllä maistuis pari Mars-jäätelöä :kuola:

no ei muuten varmana maistu :D star nutritionin suklaa on aivan kamalaa paskaa. Se on niin kaukana suklaasta kun voi vaan olla, ihan laimeeta.

ja kromin en ole kyllä havainnut auttavan yhtään mitään. Sekin varmaan teoriassa jollain rotalla toimii mut ei ainakaan mulla

itse otan välipalana maitoon massin suklaaheraa, johon sekaan vähän 100% kaakaojauhetta ja ihan pikkasen fastin puddingia että tulee sellanen paksuhko pirtelö :kuola: tyydyttää mun makeenhimon useimmiten

hah :D on ihmisillä aika erillaisii makuaisteja...

Mitä enemmän syö makeaa, sitä enemmän niitä tekee mieli. Poppakonstit eivät auta, ainakin itselläni joku kevytlimsa tai sokerittomat pastillit vain lisäävät makeanhimoa. Ruuan päälle jos tekee jotain mieli, niin banaani tai omena + kahvi ajaa asian hyvin.

Kuivahedelmät? On niissä sokeria tietysti, mutta pussi kuivattua kumkvattia kestää kauemmin jyrsiä kuin pussi karkkia imeskellä, vie ehkä makeanhimoa vähän paremmin pois, ja saahan niistä vähän vitamiinejakin.

Mulla on yleensä toiminut se, ettei ikinä osta itse mitään epäterveellistä, tässä tapauksessa herkkuja.
Sitten, jos/kun jossain tarjotaan, niin saa hyvällä omalla tunnolla napostella tarjottavia. Oli se sitten jotkin juhlat tai läheisesi karkkipussi tai vastaava.

Rahat säästyy ja ellei läheiset ole HC-luokan herkkupersuksia, niin ei pitäisi kropassakaan näkyä. Eli kukkaro kiinni! :)

Äänestän kanssa jokapäiväistä herkuttelua. Itsellä kiintiö käytössä niin että syön saman pienen määrän herkkuja joka päivä. Ei tee koskaan mieli enempää kun tietää että on lupa syödä herkkua taas huomenna. Ei tää todellakaan tapa ketään jos muu ruokavalio on kunnossa, eikä vaikuta lihaskasvuun negatiivisesti.

Mulla lääkkeet aiheuttaa ihan jumalatonta makeanhimoa. Se onkin ihan toista kuin tavallinen makeanhimo. Valitettavasti vaan tätä lääkettä tarvitsen... Tiedän joitakin jotka ovat turvonneet ja lihonneet tämän lääkkeen takia useita kymmeniä kiloja. Mitä apua mä olen löytänyt niin sokeriton salmiakki, salmiakki kurkkupastillit ja poppamiehestä sellaisia todella tulisia salmiakki karkkeja. Hedelmät taas ei mulla auta juuri ollenkaan.

Mul on ollu toi makeen himo oikeestaan intin jälkeen "riesana".Iski aina iltasin ja esim viikko ilman mtn makeeta tuntu absurdilta.Sitä tyyliin suunnitteli iltasin et mitä kaikkea sitä vetää sit mättöpäivänä.

Lisäilin sit vähä hiilareita ruokavalioon ja lopetin mässyt yms kokonaan.Tosiaan se on ehkä se 2 viikkoa ku tekee mieli ja sit se tosiaan loppuu.Alus helpottelin vetämäl jotain sokerittomia karkkeja esim läkeroleja mut jossai vaihees sit niitäkää ei tee mieli.

Koht 2kk menny ilman ja ehk muutaman kerran tullu hetkittäinen,tyyliin 5sec kestävä himo makeeseen mut muuten ei mitään.Vaikka välillä ruokaväli venyy useiks tunneiks niin ei siin tee mieli enää makeeta vaan jotain oikeeta ruokaa.

Toinen mikä voi jeesaa on et lisäilet hitaita hiilarin ja proteiinin lähteitä ruokavalioos.Riisit tummaan ja maitorahkaa napaan ni keho ei ala välittömästi huutamaan nopeeta polttoainetta jos ruokailuiden väli venyy.

EDIT: Kokeile lisätä siihen rahkaan vispikermaa vispattuna,persikkaa ja makeutusainetta.Ihan helvetin hyvää ei ainakaan mulla oo saanu aikaan samanlaista makeenhimoa esim seuraavan päivänä ku esim vetämällä suklaalevyn

Äänestän kanssa jokapäiväistä herkuttelua. Itsellä kiintiö käytössä niin että syön saman pienen määrän herkkuja joka päivä. Ei tee koskaan mieli enempää kun tietää että on lupa syödä herkkua taas huomenna. Ei tää todellakaan tapa ketään jos muu ruokavalio on kunnossa, eikä vaikuta lihaskasvuun negatiivisesti.
Tuntuu jotenkin nurinkuriselta. Kai se niille toimii joilla ei ole mitään oikeaa ongelmaa mässyjen kanssa. Kunnon sokeriaddiktio on sitten jo pahempi juttu ja pieni määrä herkkuja joka päivä on sama kuin krapulan paikkaaminen kaljalla. Lähtee lapasesta.

Kyllä itellä tää menee niin että jos syön herkkuja niin makeanhimo on älytön. Ainoo millä päivittäisestä herkkuhimosta pääsen, on etten vaan syö sitä makeeta, piste. Huolehdin että ruokavalio on kunnossa eikä ruokavälit veny. Jos huomaan joskus haaveilevani ben&jerrys pöntöstä, niin se yleensä tarkottaa että ruokaväli on venyny tai sen päivän ruuat on syystä tai toisesta olleet vääränlaiset. Miulla makeenhimo menee ihan muutaman päivän puhtaalla syömisellä. Se palaa kyllä aina mättöpäivien yhteydessä ja parin päivän ajan illat on vähän kärvistelyä.

En ymmärrä miten niinkin addiktoivan aineen kuin sokerin päivittäinen himo katoais sitä syömällä. Vähän sama kun tupakan himoon neuvvottas polttamaa yks. Imho.

Sitähä ne sannoo, että sokeri on addiktoivampaa kuin heroiini (vai oliko kokaiini).
Lähdettä ei ole, mutta näin kuulin. Kyse varmaan käsitellystä lisätystä sokerista.
Eikä sitä kyseenalaisteta kun tulee joka tuutista nykylähi"kaupan" (elintarvikeliike) antimista.

Proteiinipatukka - joka maussa löytyy ja on makeaa :hyvä:

Tämä lienee yksilöllistä, mutta ei se makeanhimo kokonaan kaikilla lähde sillä, että vain pidättäytyy kaikesta makeasta. Eikä se sokerikaan nyt herranjestas ole verrattavissa tupakkaan, josta ei löydy kuin haitallisia aineita. Monessa makeassa tuotteessa taas on joitain terveellisiäkin ainesosia sokerin seassa...

En ymmärrä miten niinkin addiktoivan aineen kuin sokerin päivittäinen himo katoais sitä syömällä. Vähän sama kun tupakan himoon neuvvottas polttamaa yks. Imho.
Huono vertaus tuo tupakka. Tupakointi pyritään yleensä lopettamaan kokonaan, siis loppu elämäksi. Makeisten suhteen harva päätyy niin lopulliseen ratkaisuun. Eihän kukaan tupakan lopettaja pidä "tupakkapäivää" jolloin voi polttaa askin putkeen ja pitää taas viikon taukoa. Makeisten suhteenhan tämä on melko vakiintunut malli (karkkipäivä).
Joten mielestäni makean himon iskiessä pieni määrä makeaa voi toimia ihan hyvin. Jatkuva kieltäytyminen vain lisää ahmimiskohtausten riskiä.

Onhan tuo pienet määrät päivittäin kieltämättä hieman kaksiteräinen miekka. Vaikka itse olen sitä aika pitkälle suosinut, tahtovat annokset nousta ajan myötä.

Eihän kukaan tupakan lopettaja pidä "tupakkapäivää" jolloin voi polttaa askin putkeen ja pitää taas viikon taukoa.

OT, mutta minä tunnen kyllä montakin tuohon kaavaan osuvaa kaveria. Itsekin häsläilin viitisen vuotta enemmän tai vähemmän tuolla linjalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom