Makeanhimo

K.Kojootti sanoi:
Pyrin käymään salilla 4 krt viikossa ja pari kertaa jumpassa (rasvis, step, muokkaus, ym.) Yritän pysyä terveellisessä ruokavaliossa, mutta makean ym. himo on hirveä! Ja tahdonvoima olematon (ärsyttävää :wall: ) Millä siis hillitä tuota herkun himoa ja mitä voisi syödä turvallisin mielin kun himo yllättää? Kertokaa viisaammat...

Kokeile tätä suklaamoussea:

3 valkuaista
makeutusainetta (mieluiten sakkariinia, ei aiheuta pieruja kuten aspartaami/maltodekstriini, eikä sisällä yhtään kaloreita)
kaakaojauhetta 1rkl (vähä kalorista, mieluiten sokeroimatonta)

Vaahdota nuo valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja lisää makeutusaine ja kaakaojauhe. Syö heti ja nauti :) (ei säily jääkaapissa, koska valkuainen menettää kuohkeuden, joten parasta valmistaa ja syödä samantien) Tämä suklaavaahto sisältää maksimissaan 50 kcal (riippuu kaakaojauheesta) ja annos on ISO, joten sitä voit syödä mielin määrin ja samalla saat paljon hyvää proteiinia auttamaan treenissä :D

Hedelmien syöminen myös auttaa makeanhimoon ja muutenkin terveellinen noin 6 ateriaa päivässä (ei kaikki isoja tietenkään..hehe), jolloin ei tule nälkä, on paras ehkäisemään makean syömistä.

T: *sama ongelma*

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ancelita sanoi:
Vaahdota nuo valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja lisää makeutusaine ja kaakaojauhe.
Hiton tyhmä kysymys, mutta olen käsi kokkaamaan (;) ):
sekoitanko kaakaot ja makeutuksen ihan lusikalla valmiiseen vaahtoon, vai sillä tehosekoittimella? :rolleyes:

Äkkäsin tänään Pirkalta uuden purkkauutuuden semmoisessa pikku rasiassa, banaaninmakuinen. Kandee koklata, tehoaa pahimpaan makiannälänpoikaseen.

Jos kova makeanhimo iskee syön 100g pussin pirkan sokerittomia lakritsikissa karkkeja (110kcal) ja light limun päälle. Toimii

Pikkupapu sanoi:
Hiton tyhmä kysymys, mutta olen käsi kokkaamaan (;) ):
sekoitanko kaakaot ja makeutuksen ihan lusikalla valmiiseen vaahtoon, vai sillä tehosekoittimella? :rolleyes:

Äkkäsin tänään Pirkalta uuden purkkauutuuden semmoisessa pikku rasiassa, banaaninmakuinen. Kandee koklata, tehoaa pahimpaan makiannälänpoikaseen.

Kun oot vatkannu vatkaimella vaahdon, lisäät kaakaojauheen ja makeutusaineen ja vatkaat vatkaimella tai lusikalla, ihan miten haluut sinne joukkoon :D

untouch sanoi:
Jos kova makeanhimo iskee syön 100g pussin pirkan sokerittomia lakritsikissa karkkeja (110kcal) ja light limun päälle. Toimii

Light limsa on hyvä!! Sen hiilidioksidi täyttää ja samalla saa jotain makeaa suuhun :)

untouch sanoi:

Noi Pirkan 100g pussit on parhaita lightteja, jotka olen löytänyt. Niissä on jotenkin yllättävän paljon niitä karkkeja...:nolo:

luumu sanoi:
Noi Pirkan 100g pussit on parhaita lightteja, jotka olen löytänyt. Niissä on jotenkin yllättävän paljon niitä karkkeja...:nolo:

Jep, hyviä on. Mutta voisko joku kertoa mulle miten niissä voi olla vain 110 kcal/100 g, samalla kun hiilareita on 48 g?
a015.gif

HeatN sanoi:

Niin onkin, mutta millä kaavalla kuitujen määrä on sitten vähennetty hiilareista? Laskemalla 110/4,1 saa tulokseksi että 100 g kissoja sisältäisi hiilareita noin 27 g... eli ero tuhon 48 grammaan on aika iso.

Muumineito sanoi:
Niin onkin, mutta millä kaavalla kuitujen määrä on sitten vähennetty hiilareista? Laskemalla 110/4,1 saa tulokseksi että 100 g kissoja sisältäisi hiilareita noin 27 g... eli ero tuhon 48 grammaan on aika iso.

Nuo lakritsikissat on makeutettu maltitolilla, joka on sokerialkoholi. Siitä kai tulee tuo kuidun määrä. Joka tapauksessa sokerialkoholit eli polyolit eivät imeydy täydellisesti, mistä seuraa kissojen alhainen kalorimäärä. Korjatkaa, jos olen väärässä...

edit: Ja maistuvat muuten hyviltä, nam.

Vähennä ruokavaliostasi hiilareita, etenkin nopeat hiilarit (tärkeimpänä vaaleat jauhot ja sokerit)! Panosta enenmmän proteiiniin, hyviin rasvoihin ja hitaisiin hiilareihin (niitäkin rajoittaen). Niin makeanhimo lähtee parissa päivässä! Kun insuliini ei heilu edestakaisin, niin ei tee mieli makeaakaan.. hyvin yksinkertaista :)

Cassu sanoi:
Nuo lakritsikissat on makeutettu maltitolilla, joka on sokerialkoholi. Siitä kai tulee tuo kuidun määrä. Joka tapauksessa sokerialkoholit eli polyolit eivät imeydy täydellisesti, mistä seuraa kissojen alhainen kalorimäärä. Korjatkaa, jos olen väärässä...

edit: Ja maistuvat muuten hyviltä, nam.

Hyvä pointti. Maltitoli sisältää näköjään ainoastaan 2.4 kcal/g verrattuna 4.1 kcal/g "tavallisia" hiilareita ("For example, the European Union has provided a Nutritional Labeling Directive stating that all polyols, including maltitol, are assigned a caloric value of 2.4 calories per gram.", http://www.caloriecontrol.org/maltitol.html). Ja taas on vähän viisaampi :D

OT: Kävin toissapäivänä salilla aamulla (noin 10 aikaan), ja jos sulla on pitkät vaaleat hiukset, niin voi olla että bongasin sut :D

Muumineito sanoi:
OT: Kävin toissapäivänä salilla aamulla (noin 10 aikaan), ja jos sulla on pitkät vaaleat hiukset, niin voi olla että bongasin sut :D

Kääk, no mähän se olin. Katsoin, et siinä crossarilla on taas se Muumineidoksi luulemani neitonen. Mutta tällä kertaa se olitkin siis ihan oikeasti sinä :hyper:. Siis olithan se sinä siinä crossarilla :rolleyes: ? Pitää tulla juttusille ensi kerralla :).

ancelita sanoi:
Kun oot vatkannu vatkaimella vaahdon, lisäät kaakaojauheen ja makeutusaineen ja vatkaat vatkaimella tai lusikalla, ihan miten haluut sinne joukkoon :D
Kiitos! Ajattelin, että lässähtäneekö tuo vaahto, jos tehosekoitan kaakaojauheen joukkoon jälkeenpäin. Mutta nyt voi koklaa, sillä ostin moussesi innoittamana kananmunia.:thumbs:

Jotain mita EI kannata teha, on ostaa tuplapaketti jotai pikkukakkuja ja kelaa et syonpa toise nytku tuli hyvat reenitki tanaa tehtya eika 140kcal nii paha oo kuha ei tavaks tuu ja et saastanpa toisen myohemmaks. Aietta ku ei voi muuta ajatella ku tota toista palaa tos :D Nojoo kanat valmiita onneks ni voi menna yhe kananrinnan safkaamaan, huvittavaa sinansa et niissa joku 170kcal ja protskua reilu 30g ja tommoses pikkukakussa 140kcal eika mitaan protskuja nahnykkaa :)

- tarpeeksi oikeaa, kunnon ruokaa
- pois sellainen ajattelutapa, että karkki ja makea ovat ehdottomasti kiellettyjä juttuja, sillä kielletty hedelmä houkuttaa aina eniten

Ja siinä se. Oma makeanhimoni hävisi pari vuotta sitten lähes olemattomiin noita kahta neuvoa noudattamalla.

Hyvää ruokaa riittävästi ja toisinaan jotain hyvääkin. Toimii oikein hyvin itsellänikin.

Kummasti helpottaa kun seisoo karkkihyllyn edessä ja voi kaikessa rauhassa todeta, että voinhan tuon täytelakupussin ostaa jos mieli tekee, mutta eiköhän se kuitenkin riitä, että maustan jauhelihani tänään makealla chilikastikkeella. Että kun herkkujen on mahduttava samaan suhteellisen surkeaan kalorikiintiöön, on pakko panostaa laatuun.

Se vain täytyy sanoa, että erityisen voimakkaasti maustetun ruoan päälle kaipaa helposti jotain pientä makeaa. Pahiten makeanhimo vaivaa silloin kun en jostain syystä syö riittävästi. Toisaalta sitten kun kalorit rykäisee kertaheitolla tarpeeksi vähiin, katoaa myös makeanhimo. Omituista. Ikävä vain, ettei sitten taas oikein jaksa treenatakaan.

Hehee... ja sitten on tietysti se kolmas keino: syö sitä mitä haluaa, kyllästymiseen saakka :evil: . Kun en ole niin HC, tämäkin käy. Sain tässä kaverilta "palkaksi" ison läjän naminameja ja elin niillä + protskupirtelöllä eilisen. Nyt ei todellakaan enää tee mieli makeaa!

Kahvia vaan joka ruokailun päälle niin ei tee mieli napostella. Myös tuntuu siltä että mikäli ruokavaliossa on muutenkin paljon nopeita hiilareita, esiintyy tällöin makeannälkää useammin. Vaaleat leivät, pullat, keksit yms. pois niin helpottaa.

itellä on makeanhimo, tosin nyt on paljon pienempi kuin ennen ( aikasemmin meni paljon suklaata, karkkia plaa plaa ) ja nykyään syön mielummin kebabia kuin karkkia ( huomannu, että nopeet hiilarit lihottaa enemmän kuin rasva )

Mulla pysyy makean nälkä hyvin aisoissa hampaiden ansiosta. Esim. suklaata syödessä vihloo kauhiasti hampaista. Hampaista löytyy pari reikää ja ainakin viisi reiän alkua, hammaslääkäri joka kerta naama punaisena paasaa että ei saa syödä makeaa ja hampaat täytyy pestä huolellisesti, mutta niinhän mä teenkin. Oon viimeisen kymmenen vuoden ajan pessyt hampaat joka aamu ja ilta enkä ole karkkeja tai muuta makeaa paljoa syönyt. Missä vika?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom