Maitoko syynä kansantauteihimme? (HS 02.12.2007)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baller
  • Aloitettu Aloitettu
pitääköhän huolestua. koulussa ruokailun yhteydessä mene pelkästään jo 4-6 lasillista milkkiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pitääköhän huolestua. koulussa ruokailun yhteydessä mene pelkästään jo 4-6 lasillista milkkiä.

ei

Ei kuitenkaan kannata rakentaa päivän jokaista ateriaa niin, että ruokana on raejuustoa sekoitettuna maitorahkaan ja prode jauhoon joka sitten huuhdellaan alas 1,5l mölöllä.

Ei ollu Puska vielä sunnuntain iltauutisissa mut ainakin tänään Turun Sanomissa: "Maidonjuontiin liittyviä suosituksia ei Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Pekka Puskan mukaan ole syytä muuttaa."

Edelleenkin, muistakaa ne lukuisat positiiviset vaikutukset mitä maidosta saa. Jos 1/1000 sen takia edes teoriassa saisi sen diabeteksen, niin lopuille siitä tuskin tulee haittavaikutuksia. "Salirottien", dieettaajien jne. kannattaa edelleen nauttia maitotuotteita, maitoproteiineja jne. Tsekatkaa vaikka nämä pari lihasten kasvuun suorasti ja epäsuorasti vaikuttavaa tutkimusta, joissa maito on havaittu erityisen tehokkaaksi lihasten kasvussa ja lihasten proteiinisynteesin lisäämisessä voimaharjoittelun yhteydessä: (1, 2).

Kohta aletaan pelottelemaan varmaan vedenjuonnin vaaroilla... Ja onhan sitä muutama suunnistaja esim. kuollut liiallisen vedenjuonnin aiheuttamaan liialliseen kehon nesteiden laimentumiseen kuumissa olosuhteissa...

Ei millään pahalla vegaaneja kohtaan, mutta kyllä varmaan joku heidän ihmisistään ja järjestöistään on näissäkin maidonvastaisissa tutkimuksissa taas ollut taustapiruna...

Ei ollu Puska vielä sunnuntain iltauutisissa mut ainakin tänään Turun Sanomissa: "Maidonjuontiin liittyviä suosituksia ei Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Pekka Puskan mukaan ole syytä muuttaa."

Parin kerran juttelun perusteella olen huomannut, että Pekka osaa asiansa ja ymmärtää suuret mittakaavat eikä turhaan "heilu pienistä". Oikea mies liiderinä tuolla pestillä.

Tähän kysymykseenhän koko keskustelu mielestäni kulminoituu.

Jos suvussa kellään ei ole sokeritautia, niin tuskinpa. Jos vanhemmilla tai erityisesti sisaruksilla on sokeritauti, niin ainakin itse huolestuisin.

Ja toisaalta vaikka olisikin, niin 4-6 lasia maitoa voi silti olla parempi vaihtoehto kuin sama määrä sokerilimua. Useimmat meistä syövät jo nyt ruoka-aineita, joiden tiedämme varmuudella olevan epäterveellisiä.

Olennaista on se asia, että millä sen maidon sitten korvaisi jos se nyt olisi jollekin pieni riski jossain elämänvaiheessa? Suomalaiset pullamössöt korvaisivat sen jollain enemmän tai vähemmän sokeripitoisella kuitenkin eli metsään mennään ja pahasti...

En itse ihmettele, vaikka maitotuotteilla olisi terveydelle haitallisia vaikutuksia. On olemassa jokunen tutkimus, joka on löytänyt yhteyden aknen ja maitotuotteiden välille. Toki maidon on havaittu olevan monin tavoin hyväksikin, mutta itse en sitä pidä sitä oikein terveystuotteena ja näin iho-ongelmaisena olen päättänyt jättää sen pois. Samoin heran ja voinkin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15692464&ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Useimmat meistä syövät jo nyt ruoka-aineita, joiden tiedämme varmuudella olevan epäterveellisiä.
Pitänee varsin hyvin paikkaansa ja jos erinäisiä ruoka-aineita alettaisiin vatvomaan vastaavalla kiimalla mediassa, niin kohta me emme söisi kuin ituja.

Jos suvussa kellään ei ole sokeritautia, niin tuskinpa. Jos vanhemmilla tai erityisesti sisaruksilla on sokeritauti, niin ainakin itse huolestuisin.

Diabeteksen osalta tämä asia koskee oikeastaan vain perinnöllisen riskin omaavia lapsia, joita myös tuo TRIGR tutkimus käsittelee. Eli diabeteksen osalta käytännössä puhutaan hyvin pienestä kansanosasta. Toisaalta sydän- ja verisuonitautien osalta asia on ehkä hiukan kinkkisempi koska maidon juomisen hyödyt luultavasti ohittavat mahdolliset muut riskit.

Musta on ihan järkevää syynätä hyvin tarkkaan kaikki ruoka-aineet joihin eliön ruoansulatuskanava ei ole törmäillyt vielä kovin kauaa (maitotuotteet, palkokasvit, vilja...). Aika-ajoin sieltä jotain epäsopivaa löytyykin (tyyliin sioille syötetään heraa, lehmille teurasjätettä..).

Tämä maidonjuonnin yhteys moniin suomalaisiin kansantauteihin ei kyllä ole mitään bullshittia. Spekulaatiota siitä on ollut jo pidempään. Suomalaisilla on muutenkin ruokavalioa pääosin ihan perseellään joten turha alkaa tyrmäämään mitään tutkimuksia bullshittina jos se todistaa että teet itse jonkun asian päin vittua. Maitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin -> miksi ei voisi aiheuttaa muita sairauksia, maitosokeri ja maidon rasva ei kuitenkaan ole ihan sieltä parhaimmasta päästä. Ja jos aletaan miettimään yleismaailmallisesti terveellisenä pidettyä välimeren ruokavalioa, niin ei siinä paljoa mölöä käytetä.

edit: Mun mielestä :) Enkä nyt tiedä että vaikka maidonjuonnilla on osoitettu positiivisia vaikutuksia lihasten kasvuun niin tekeekö se siitä terveellistä? Gramma testoa viikossa lisää varmasti lihasten kasvua vielä enemmän mutta onko se silti terveellistä? Kärjistin turhaan mutta pointti tuli varmasti selväksi.

No mutta jos maitoa aletaan parjata sen epäterveellisyyden vuoksi johtuen karjalle syötetystä rehusta, miten on sitten lihan laita? Tai kanan, tuskin nekään elävät kovin mainittavassa ympäristössä ja ravinteikkaalla ruoalla? Samaan syssyyn voisi heittää kananmunat, tonnikalan, jalostetut kalat...

Tottahan on, että jos kaikkea alkaa syynäämään ja miettimään voiko syödä sen epäterveellisyyden vuoksi niin vastaus on EI (poislukien ehkä itsepoimitut marjat, sienet, riistan, kalat jne). Toki on hyvä että tutkimuksiakin tehdään ja yleisestä mielipiteestä poikkeavia mutta täytyy niitäkin osata katsoa järjellä ja pienellä varauksella, esimerkiksi onko otos tarpeeksi kattava? Onko eläimet edustavia tutkimuksen kannalta? Millaiset muut olosuhteet on olleet jne.?

Tottahan on, että jos kaikkea alkaa syynäämään ja miettimään voiko syödä sen epäterveellisyyden vuoksi niin vastaus on EI (poislukien ehkä itsepoimitut marjat, sienet, riistan, kalat jne).

Toki on hyvä että tutkimuksiakin tehdään ja yleisestä mielipiteestä poikkeavia mutta täytyy niitäkin osata katsoa järjellä ja pienellä varauksella, esimerkiksi onko otos tarpeeksi kattava? Onko eläimet edustavia tutkimuksen kannalta? Millaiset muut olosuhteet on olleet jne.?

Kaloissa on elohopeaa, metsän antimissa ilmansaasteita ja muita mukavia aineksia, jotka eivät taatusti ole terveellisiä. Silti kukaan ei pidä kalaa tai mustikoita epäterveellisenä ruokana. Kyse kuten tässä maidossakin on siitä, että jokaisessa ruuassa on hyvät ja huonot puolensa. Hyviä ruokia ovat sellaiset, joissa hyviä vaikutuksia on (selvästi) enemmän kuin huonoja isolla joukolla tutkittuna. Itse en voi syödä herneitä enkä omenoita, mutta en silti väitä että ne olisivat jotenkin epäterveellisiä tai että muidenkin kannattaisi niitä välttää, koska minä saan niistä oireita. Aina on joku, jolle joku ruoka-aine ei sovi.

Maitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin -> miksi ei voisi aiheuttaa muita sairauksia, maitosokeri ja maidon rasva ei kuitenkaan ole ihan sieltä parhaimmasta päästä. Ja jos aletaan miettimään yleismaailmallisesti terveellisenä pidettyä välimeren ruokavalioa, niin ei siinä paljoa mölöä käytetä.
Yleismaailmallisessa mittakaavassahan laktoosi-intoleranssi on Suomessa harvinainen. Suurimmalla osalla maailman väestöstä on kyseinen "ominaisuus". Suomessa tuo on ongelma, koska suurin osa väestöstä sietää laktoosia ja tästä syystä maitotuotteiden käyttö on niin yleistä. Välimeren alueella syödään maitotuotteita, mutta pääasiassa jugurtteja ja juustoja ja näistäkin iso osa on valmistettu vuohen tai lampaan maidosta.

Maitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin
No tuota en kyllä ihan usko. Mutta oireita maito takuulla aiheuttaa, jos laktoosi-intoleranssi on. Ja onhan se, aika monella.

Liikaa mitä tahansa on huono juttu. Ja mitä tutkimuksiin ja mielipiteisiin tulee, kun tarpeeksi monta tutkimusta tehdään saadaan kyllä roppakaupalla tuloksiakin. Jotkut yllättävät iloisesti, toiset eivät, ja suurin osa lienee vain kertovat sen, ettei mitään erityistä tästäkään ole odotettavissa. Joten paras jatkaa vanhaan tapaan ja vedellä monipuolisesti kohtuudella kaikkia myrkkyjä.

Joopa joo, ja perskutarallaa. Ei maidossa mätä vain rasva, vaan nyt myös proteiini! Mitäpä muuta hera on kuin maitoproteiinia, kohta sekin julistetaan tappavaksi myrkyksi. Kohti varhaista hautaa tässä sheikkailen. Iloisesti. Katsellen ettei ole liikaa kaseiinia sheikkerissä.

Kaloissa on elohopeaa, metsän antimissa ilmansaasteita ja muita mukavia aineksia, jotka eivät taatusti ole terveellisiä. Silti kukaan ei pidä kalaa tai mustikoita epäterveellisenä ruokana. Kyse kuten tässä maidossakin on siitä, että jokaisessa ruuassa on hyvät ja huonot puolensa. Hyviä ruokia ovat sellaiset, joissa hyviä vaikutuksia on (selvästi) enemmän kuin huonoja isolla joukolla tutkittuna. Itse en voi syödä herneitä enkä omenoita, mutta en silti väitä että ne olisivat jotenkin epäterveellisiä tai että muidenkin kannattaisi niitä välttää, koska minä saan niistä oireita. Aina on joku, jolle joku ruoka-aine ei sovi.

Juuri näin. Kyllähän nyt tehdään kärpäsestä härkänen...

JR:hän sanoi: "J.Rossi: Toisaalta vuodesta 1961 vuoteen 2000 maidon (joka sisältää sitä A1:stä) kulutus on suunnilleen säilynyt ennallaan, tästä huolimatta nuoruustyypin diabetes on lisääntynyt n. 3% vuosi."

Eli miten tästä diabeteksen noususta nyt voisi sitten syyttää maitoa?

Ja joka tapauksessa turha noiden A1- tai A2-kaseiinin tutkimusten perusteella on syyllistää heraa...

Monihan selittää myös, että maidon homogenointi olisi ongelma monissa tilanteissa, tätäkään ei ole osoitettu perus matti meikäläisellä.

Yksi review:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

"The effect of homogenization has not been studied regarding the link between early cow's milk consumption and occurrence of type I diabetes in children prone to the disease and no link appears in the general population."

Enivei, hyvä, että tutkimuksia tehdään, mutta liian nopeasti tehdään raflaavia johtopäätöksiä...

Maitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin -> miksi ei voisi aiheuttaa muita sairauksia, maitosokeri ja maidon rasva ei kuitenkaan ole ihan sieltä parhaimmasta päästä.
Laktoosi-intoleranssi on ihan normaalitila ja ainakin mulla ollu syntymästä asti. Ei se aiheudu maidon laktoosista. Jotkut mutantit ovat kehittäneet laktoositoleranssin itselleen joskus maailman aikaa ja suomalaisista isoin osa on tämmöisiä mutantteja :D
Ja jos juo rasvatonta maitoa niin ei paljon tarvi murehtia maidon rasvoista. Itse en ole about 20 vuoteen juonut muuta kuin rasvatonta maitoa...

Laktoosi-intoleranssi on ihan normaalitila ja ainakin mulla ollu syntymästä asti. Ei se aiheudu maidon laktoosista. Jotkut mutantit ovat kehittäneet laktoositoleranssin itselleen joskus maailman aikaa ja suomalaisista isoin osa on tämmöisiä mutantteja :D
Ja jos juo rasvatonta maitoa niin ei paljon tarvi murehtia maidon rasvoista. Itse en ole about 20 vuoteen juonut muuta kuin rasvatonta maitoa...

Normaalitila? Ei ainakaan lapsille, eikä 90-95% länsieuroopan väestöstä. Sama kun väittäisi keliakiaa normaaliksi. Ja totta, olin väärässä ton aiheutumisen suhteen. Eli maitotuotteiden jatkuvalla käytöllä saattaa välttyä intoleranssilta. En kuitenkaan ole sitä mieltä että se olisi siltikään tervettä, maito on lapsille :)

Normaalitila? Ei ainakaan lapsille, eikä 90-95% länsieuroopan väestöstä. Sama kun väittäisi keliakiaa normaaliksi. Ja totta, olin väärässä ton aiheutumisen suhteen. Eli maitotuotteiden jatkuvalla käytöllä saattaa välttyä intoleranssilta. En kuitenkaan ole sitä mieltä että se olisi siltikään tervettä, maito on lapsille :)
Ei intoleranssilta välty jatkuvalla käytöllä. Kyseessä on lähinnä perinnöllinen ominaisuus, jossa laktoosia hajottavaa laktaasientsyymiä ei erity lapsuuden jälkeen (jossain thaimaan suunnalla 98%:lla väestöstä on laktoosi-intoleranssi, ja tummaihoisistakin melkein kaikilla). Voi johtua myös suolinukan tuhoutumisesta, kuten keliakiakin. Ihminen on ainoa (nisäkäs)laji, joka käyttää maitoa ravintona vielä aikuisiällä. Laktoosinhajotuskyvyn yleisyys tietyillä kansoilla perustuu siihen, että aikoja sitten kun alettiin karjaa kasvattamaan ja lypsämään, siitä oli etua. (Täten maidon käyttöä voi pitää myös luonnollisena.) Suomalaisilla laktoosi-intoleranssia esiintyy muistaakseni 17%:lla aikuisväestöstä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom