Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
pitääköhän huolestua. koulussa ruokailun yhteydessä mene pelkästään jo 4-6 lasillista milkkiä.
Ei ollu Puska vielä sunnuntain iltauutisissa mut ainakin tänään Turun Sanomissa: "Maidonjuontiin liittyviä suosituksia ei Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Pekka Puskan mukaan ole syytä muuttaa."
pitääköhän huolestua. koulussa ruokailun yhteydessä mene pelkästään jo 4-6 lasillista milkkiä.
Pitänee varsin hyvin paikkaansa ja jos erinäisiä ruoka-aineita alettaisiin vatvomaan vastaavalla kiimalla mediassa, niin kohta me emme söisi kuin ituja.Useimmat meistä syövät jo nyt ruoka-aineita, joiden tiedämme varmuudella olevan epäterveellisiä.
Jos suvussa kellään ei ole sokeritautia, niin tuskinpa. Jos vanhemmilla tai erityisesti sisaruksilla on sokeritauti, niin ainakin itse huolestuisin.
Tottahan on, että jos kaikkea alkaa syynäämään ja miettimään voiko syödä sen epäterveellisyyden vuoksi niin vastaus on EI (poislukien ehkä itsepoimitut marjat, sienet, riistan, kalat jne).
Toki on hyvä että tutkimuksiakin tehdään ja yleisestä mielipiteestä poikkeavia mutta täytyy niitäkin osata katsoa järjellä ja pienellä varauksella, esimerkiksi onko otos tarpeeksi kattava? Onko eläimet edustavia tutkimuksen kannalta? Millaiset muut olosuhteet on olleet jne.?
Yleismaailmallisessa mittakaavassahan laktoosi-intoleranssi on Suomessa harvinainen. Suurimmalla osalla maailman väestöstä on kyseinen "ominaisuus". Suomessa tuo on ongelma, koska suurin osa väestöstä sietää laktoosia ja tästä syystä maitotuotteiden käyttö on niin yleistä. Välimeren alueella syödään maitotuotteita, mutta pääasiassa jugurtteja ja juustoja ja näistäkin iso osa on valmistettu vuohen tai lampaan maidosta.Maitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin -> miksi ei voisi aiheuttaa muita sairauksia, maitosokeri ja maidon rasva ei kuitenkaan ole ihan sieltä parhaimmasta päästä. Ja jos aletaan miettimään yleismaailmallisesti terveellisenä pidettyä välimeren ruokavalioa, niin ei siinä paljoa mölöä käytetä.
No tuota en kyllä ihan usko. Mutta oireita maito takuulla aiheuttaa, jos laktoosi-intoleranssi on. Ja onhan se, aika monella.Maitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin
Kaloissa on elohopeaa, metsän antimissa ilmansaasteita ja muita mukavia aineksia, jotka eivät taatusti ole terveellisiä. Silti kukaan ei pidä kalaa tai mustikoita epäterveellisenä ruokana. Kyse kuten tässä maidossakin on siitä, että jokaisessa ruuassa on hyvät ja huonot puolensa. Hyviä ruokia ovat sellaiset, joissa hyviä vaikutuksia on (selvästi) enemmän kuin huonoja isolla joukolla tutkittuna. Itse en voi syödä herneitä enkä omenoita, mutta en silti väitä että ne olisivat jotenkin epäterveellisiä tai että muidenkin kannattaisi niitä välttää, koska minä saan niistä oireita. Aina on joku, jolle joku ruoka-aine ei sovi.
Laktoosi-intoleranssi on ihan normaalitila ja ainakin mulla ollu syntymästä asti. Ei se aiheudu maidon laktoosista. Jotkut mutantit ovat kehittäneet laktoositoleranssin itselleen joskus maailman aikaa ja suomalaisista isoin osa on tämmöisiä mutantteja :DMaitotuotteiden käyttö lienee päälimmäinen syy suomalaisten laajaan laktoosi-intoleranssiin -> miksi ei voisi aiheuttaa muita sairauksia, maitosokeri ja maidon rasva ei kuitenkaan ole ihan sieltä parhaimmasta päästä.
Laktoosi-intoleranssi on ihan normaalitila ja ainakin mulla ollu syntymästä asti. Ei se aiheudu maidon laktoosista. Jotkut mutantit ovat kehittäneet laktoositoleranssin itselleen joskus maailman aikaa ja suomalaisista isoin osa on tämmöisiä mutantteja :D
Ja jos juo rasvatonta maitoa niin ei paljon tarvi murehtia maidon rasvoista. Itse en ole about 20 vuoteen juonut muuta kuin rasvatonta maitoa...
Ei intoleranssilta välty jatkuvalla käytöllä. Kyseessä on lähinnä perinnöllinen ominaisuus, jossa laktoosia hajottavaa laktaasientsyymiä ei erity lapsuuden jälkeen (jossain thaimaan suunnalla 98%:lla väestöstä on laktoosi-intoleranssi, ja tummaihoisistakin melkein kaikilla). Voi johtua myös suolinukan tuhoutumisesta, kuten keliakiakin. Ihminen on ainoa (nisäkäs)laji, joka käyttää maitoa ravintona vielä aikuisiällä. Laktoosinhajotuskyvyn yleisyys tietyillä kansoilla perustuu siihen, että aikoja sitten kun alettiin karjaa kasvattamaan ja lypsämään, siitä oli etua. (Täten maidon käyttöä voi pitää myös luonnollisena.) Suomalaisilla laktoosi-intoleranssia esiintyy muistaakseni 17%:lla aikuisväestöstä.Normaalitila? Ei ainakaan lapsille, eikä 90-95% länsieuroopan väestöstä. Sama kun väittäisi keliakiaa normaaliksi. Ja totta, olin väärässä ton aiheutumisen suhteen. Eli maitotuotteiden jatkuvalla käytöllä saattaa välttyä intoleranssilta. En kuitenkaan ole sitä mieltä että se olisi siltikään tervettä, maito on lapsille