Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
^a) Minulla ollut mac vuodesta 2009 (sama läppäri..) eikä minkään laisia jumiutumisongelmia ole ollut
b) Toimii kuin venäläisen (ei bendolliinon) junan vessa. Air playn kautta olen kuunnellut musat vuodesta 2010
c) kohdan voit miettiä itsekkin. Imac hyvä jos pöytäkoneesta tykkää, 13"Macbook pro voisi olla jos haluu läppärin.

Ja ihan piruuuttas, koita kuinka Asus koneessa toimii linux, jos noin muuten on ehjä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^a) Minulla ollut mac vuodesta 2009 (sama läppäri..) eikä minkään laisia jumiutumisongelmia ole ollut
b) Toimii kuin venäläisen (ei bendolliinon) junan vessa. Air playn kautta olen kuunnellut musat vuodesta 2010
c) kohdan voit miettiä itsekkin. Imac hyvä jos pöytäkoneesta tykkää, 13"Macbook pro voisi olla jos haluu läppärin.

Ja ihan piruuuttas, koita kuinka Asus koneessa toimii linux, jos noin muuten on ehjä.

On kai tämä muuten ehjä. En oikein ole tietokoneella värkkäilijä vaan arvostan semmosta helppoutta. Pitääpä kattoo jos jaksas yrittää tuota linuxia.

^Ubuntu tai esim linux mint on helppo asentaa esim tikulla tai dvd/cd-asemasta. Löytyy selkeät ohjeet levyn tekoon. Vähän siinä on opeteltavaa miten esim linux ohjelmat asennetaan, mutta niihinkin löytyy hyvät ohjeet. Eli tuollainen peruskäyttö vanhalla koneella on omiaan. Vanhakin mylly on ihan vikkelä peli..

Tietty jos Macin ostat, on siinäkin muutama "juttu" mitä pitää oppia. Mutta ei ole tosiaan mitään rakettitiedettä (sitä en tiedä miten vaikeaa se rakettitiede sitten on....:))

Nappaimistösta katosi aakkosista a-kirjain seka takaisin nappula yhta aikaa. Voikohan tama olla softavika vai lieko nu o jotenkin saman juotoksen takana fyysisesti? Hemmetin vaikea kirjoitella normaalisti.

Jos ostan Macin niin häviääkö kyseiset ongelmat vai tuleeko siihenkin ne ajan kanssa?
Nuo ongelmat varmasti korjaantuvat, mutta tilalle tulee uusia. Platformien ideologiassa on merkittävä ero: Windowsin ongelmille voi aina yrittää sen kymmentä kikkaa ja aika usein ongelmiin löytyy ratkaisukin, mutta aikaa kuluu. Macin kanssa jos tulee probleema, niin sille ei voi tehdä yhtään mitään, mikä säästää paljon aikaa.

Miten hyvin applen air play toimii? Jos esim. yhdistää macin ja stereot, joissa on air play -tuki tai iphonen? Onko yhteistyö saumatonta?
Airplay toimii OSX:ssä suurimman osan aikaa oikein hyvin. Joskus se ei toimi, ja silloin ei sit kuunnella musaa, ellei siirto takaisin sisäisten kajarien airplayn välillä eestaas muutaman kerran maagisesti ratkaise pulmaa. Airplayn kautta on myös mahdotonta kuunnella vaikka YouTuben ääniä, sillä ääni tulee kajareista usean sekunnin viiveellä.

mikä näyttö kannattaisi ostaa, jos kriteerinä on mahdollisimman paljon tuumia mahdollisimman halvalla. Max budjetti tähän joku 500.
Tää on vanha, mutta minuakin kiinnostaisi. Ollaan duunissa kokeiltu Asuksen MX279H ja Samsungin S27B550V näyttöjä eikä 15" retina MBP osaa skaalata fontteja kummassakaan kunnolla. Windowsin truetype fontit ovat silmäkarkkia verrattuna Macin piirtelemiin harakanvarpaisiin.

Toinen wanhus! Mun MacBook (:haart:) on vuosimallia 2007 ja vielä viime joulun alla akun kesto oli ihan siedettävät 3 h mun peruskäytöllä (netti, asiakirjat, satunnaisesti PhotoShop). Sittemmin akku kuoli kerrasta ja kone on nyt koko ajan piuhan päässä, mutta mitään jumiutumisongelmia ei ole.
Entisenä pc-käyttäjänä minäkin arvoin aikoinaan macin ostamista mutta päivääkään en ole katunut (enkä takaisin vaihda).

Ainoa ongelma mikä minun MacBookiini on tullut, on muutaman näppäimen katoaminen. Tähän on kyllä hyvin *köh* looginen selitys tai pari.. PepsiMax, punaviini... syyttävä sormi saattaa olla oikeassa osoitteessa kahvimukiinkin tähdätessä..
Ratkaisin asian niin, että minulla on käytössä on screen -näppäimistö muutamaa tiettyä näppäintä varten. Kaikki kirjainmerkit toimivat ja enkä siksi ole kokenut on screen -näppäimistön kanssa säätämistä erityisen hankalana.

Sanovat, että macit on kallita mutta haluan nähdä sen pc:n joka pyörii +kuuden vuoden käytön jälkeen ilman ongelmia. Ja ei, ei niin että windows olisi korvattu linuxilla vaan ihan sellaisella softalla kuin se on talouteen tullut.

Sanovat, että macit on kallita mutta haluan nähdä sen pc:n joka pyörii +kuuden vuoden käytön jälkeen ilman ongelmia. Ja ei, ei niin että windows olisi korvattu linuxilla vaan ihan sellaisella softalla kuin se on talouteen tullut.

Eivät ne erityisen harvinaisia ole. Töissä on Lenovon T-sarjan kannettavia, jotka ovat tuon ikäisiä. Alkuperäisellä softalla ei taida tosin olla enää yksikään, vaan xp on korvattu seiskalla. Tämä oma kotikäytössä oleva Lenovo on 5 vuotias ja vielä ei ole tarvetta vaihtaa. Pöytäkoneita on taas turha edes mainita, niille 6 vuoden ikä ei ole mitään.

Meidän taloudessa kolme yli 6 vuotta vanhaa PC:tä. 2 kannettavaa, ja yksi pöytäkone. Hyvin pyörii.

Missä vika kun Mac ei saa välillä yhteyttä nettiin (selaimet, App Store jne). Kaikki näyttää olevan kunnossa ainakin modeemin puolelta?! Välillä asiaa auttaa kun käynnistää koneen uudelleen kerran tai pari, välillä taas joutuu sammuttamaan koneen ja avaamaan sen uudelleen.

WiFi vai Ethernet? Macin verkkopuoli on aika kryptinen. Joskus duunissa kun boottaa palomuurin niin osa koneista oikuttelee kauan ennenkuin uskovat, että verkko taas toimii. WLANin sammutus ja käynnistys auttaa joskus. Tuntuu siltä, että osa prosesseista ei pääse enää verkkoyhteyteen kiinni, mikä näkyy esim siten, että osa Chromen tabeista pitää sammuttaa.

WiFi vai Ethernet? Macin verkkopuoli on aika kryptinen. Joskus duunissa kun boottaa palomuurin niin osa koneista oikuttelee kauan ennenkuin uskovat, että verkko taas toimii. WLANin sammutus ja käynnistys auttaa joskus. Tuntuu siltä, että osa prosesseista ei pääse enää verkkoyhteyteen kiinni, mikä näkyy esim siten, että osa Chromen tabeista pitää sammuttaa.

WiFi.

Kun alkaa tökkiä, niin koita sammuttaa WiFi yläpalkin symbolista ja käynnistää se uudestaan. Kannattaa myös kokeilla muilla vehkeillä samaa WLANia, että pätkiikö vain tällä Macillä. Tältä sivulta voi hakea mtr:n OS X:lle - tuolla voi pätkimisen alettua katsoa, mihin ne paketit katoavat vaikka kirjoittamalla komentoriville
Koodi:
mtr 8.8.8.8
. Tää on vähän sellainen PC-miehen ohje, sillä Macin toimimattomuutta ei ole käyttäjän tarkoitus itse lähteä selvittelemään...

Mulla on ollut mac mini nyt pari vuotta. Siinä on alkanut näkyyn pientä hidastelua välillä. Mikä on paras ohjelma että saan puhdistettua koneen?

Käykö Logitechin G-sarjan hiiret Macbookkiin?

Kertokaas osaavammat. Koneeni on alumiininen MacBook 13" loppuvuodelta 2008. 2Ghz prosessori ja 2Gb keskusmuistia, kovalevy on sen 160Gb. Kuinkas paljon tätä voi parannella omatoimisesti? Ilmeisesti ainakin keskusmuistin saa helposti lisättyä 2x2Gb:ksi? Kuinka paljon se vaikuttaa koneen käyttäytymiseen? Toisena mietin kovalevyn vaihtamista 128Gb SSD:ksi - onko simppeli homma ja millainen vaikutus? Viimeisenä kävi mielessä myös prosessorin päivitys, mutta a) onko mahdollista b) onko järkeä, jos on jo päivittänyt keskusmuistin ja ehkä myös tuon kovalevyn? Kiitos jo etukäteen.

Käykö Logitechin G-sarjan hiiret Macbookkiin?
Muistan katsoneeni Logitechin sivuilta että ajurit oli, en sitten tiedä siitä että onko niille sitä konffaussoftaa ollenkaan... mist säädetää nappien virka jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom