Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaas osaavammat. Koneeni on alumiininen MacBook 13" loppuvuodelta 2008. 2Ghz prosessori ja 2Gb keskusmuistia, kovalevy on sen 160Gb. Kuinkas paljon tätä voi parannella omatoimisesti? Ilmeisesti ainakin keskusmuistin saa helposti lisättyä 2x2Gb:ksi? Kuinka paljon se vaikuttaa koneen käyttäytymiseen? Toisena mietin kovalevyn vaihtamista 128Gb SSD:ksi - onko simppeli homma ja millainen vaikutus? Viimeisenä kävi mielessä myös prosessorin päivitys, mutta a) onko mahdollista b) onko järkeä, jos on jo päivittänyt keskusmuistin ja ehkä myös tuon kovalevyn? Kiitos jo etukäteen.

Mulla mid2009 MBP Pro 13". SSD Levyn päivitys on suunnitelmissa. Muistit päivitin 2Gt --> 8Gt ja ero oli aivan järjetön. Enkä käytä konetta oikeataan muuhun kuin surffailuun, leffojen katsomiseen ja musan kuunteluun. Muistit on helppo vaihtaa, kuten on kiintolevykin. Käyttiksen asentamisesta en tiedä, kun en omaa backuppeja tästä ja olen ostellut verkosta aina käyttikset uuden tullessa.

Kyllä tuosta hyvän pelin vielä saa muutamalla saturaisella. Kannattaa tehdä. Itse meinaan vielä vaihtaa levyn + akun ja oletan, että kone menee vielä 2-3v helposti.

E: kannattaa tsekata paljonko tuo nielee muistia ja lyödä maksimit sisään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla mid2009 MBP Pro 13". SSD Levyn päivitys on suunnitelmissa. Muistit päivitin 2Gt --> 8Gt ja ero oli aivan järjetön. ...

E: kannattaa tsekata paljonko tuo nielee muistia ja lyödä maksimit sisään.
Tuo neljä on maksimi. Kahdesta kahdeksaan on varmasti huima parannus, mutta kuinkas sitten kahdesta neljään - se tässä mietityttää.

Muisti on niin halpaa, että kyllä kannattaa. Varmaan huomaa eron. SSD -levy sitten tekee vielä enemmän, näin ainakin minulle on kerrottu.

Itse fyysinen homma on simppeli, tsekkaa vaikka youtubesta video. Datan palatukseen en osaa sanoa mitään, kun ei ole kokemusta. Veikkaan kyllä, että on aika suoraviivainen homma. Uskallan väittää, että onnistuu ainakin pienen tutkimisen jälkeen.

Kiitoksia. Tässä tutkiskelen juuri mistä saisi sopivia muisteja ja SSD:itä. Ilmeisesti ainakin muistikaupasta näyttää löytyvän Kingstonin ja Integralin muisteja, joissa sanotaan olevan sopivia. Ja näyttäisi joidenkin mukaan kone ottavan jopa tuon 8Gb, vaikka sanottu maksimi onkin 4.

Mikäs on helpoin tapa toimia käyttiksen kanssa levyä vaihtaessa - käytössä ei ole adapteria kahdelle levylle. Teenkö ulkoiselle kovalevylle Time Machine -kopion ja jonkun boottausosion esim. tikulle? Sitten uusi levy sisään ja kone käyntiin tikku kiinni, sen jälkeen palautus TM:sta?

Mikäs on helpoin tapa toimia käyttiksen kanssa levyä vaihtaessa - käytössä ei ole adapteria kahdelle levylle. Teenkö ulkoiselle kovalevylle Time Machine -kopion ja jonkun boottausosion esim. tikulle? Sitten uusi levy sisään ja kone käyntiin tikku kiinni, sen jälkeen palautus TM:sta?

Tekisin just noin. Usb-tikulle tarvit varmaan käyttiksen asennuslevyn, että TM-palautus onnistuu: How to Burn OS X Mountain Lion to a DVD or USB Flash Drive

Tenkkapoo. Uuden SSD:n kanssa (Kingston SSDNow V300) MacBookkini (late 2008 unibody) linkkinopeus on 3Gb, mutta neuvoteltu nopeus vain 1,5. Tein sen akku irti virtanappia 5 sek -resetin, jonka jälkeen neuvoteltu nopeus oli tuon 3. Mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen se on palannut 1,5:en. Onko tähän jotain pysyvämpää ratkaisua?

Tuli hommattua jokin aika sitten uusi televisio ja nyt olis tarkotus yhdistää imacin kuva televisioon HDMI-kaapelin avulla. Mitenkähän tuo kävis helpoiten? Imac 27 2011 puoliväli-malli kyseessä. Thunderbolt ja Firewire-liitäntää näyttäis tuolla takana olevan...

Onko kellään hajua miksi mountain lion herjaa wpa2 passua vääräksi kotiverkkoon? Tein sen virheen että disconnectasin, ja nyt en pääse takasin vaikka passu on ihan sama. Eri koneella menee ihan hyvin. Katkasin yhteyden koska os tiputteli/nukutti langatonta verkkoyhteyttä itekseen.

Noup. En pääse koko routeriin enää. Ees piuhalla.

Pari kyssäriä:

Oon miettinyt Macbook Pron hankkimista, mutta onko niin että tässä lähiaikoina pitäs tulla taas uusia malleja? Ja eikös yleensä silloin vanhempien mallien hinnat tipu alas jonkin verran? Ja onko havaintoa, mitä muuta olis odotettavissa ku tää Haswell-päivitys? Ja sitten kysymys suorituskyvystä; onko teillä joilla on 8GB RAMia Macbook Prossa ollut raskaiden 3D-mallinnusohjelmien käyttö sujuvaa? Tänks. : D

? Ja sitten kysymys suorituskyvystä; onko teillä joilla on 8GB RAMia Macbook Prossa ollut raskaiden 3D-mallinnusohjelmien käyttö sujuvaa? Tänks. : D

En ole ikinä käyttänyt, mutta voinpa melkein luvata, että sulavuus on kaukana. Näyttikseltä vaatii ihan helvetisti, eikä semmosta ole MBP mallistoon saatavissa.

Oon miettinyt Macbook Pron hankkimista, mutta onko niin että tässä lähiaikoina pitäs tulla taas uusia malleja? Ja eikös yleensä silloin vanhempien mallien hinnat tipu alas jonkin verran?
Haswell Macbookit esiteltäneen ensi kuun puolessavälissä yhdessä uusien iPadien kanssa. En osaa sanoa, tuleeko alennuksia sellaisesta mallista, jota olet katsellut. Yleensä nuo Macbook-alennukset ovat olleet aika vaatimattomia.

Ongelma: Macbook Airin salasana unohtunut, eli en saa asennettua yhtään ohjelmaa koneelle ym. Millä tavalla salasanan saisi resetoitua? Jossain ohjeessa puhuttiin käynnistyslevykkeen käyttämisestä jne. Mutta vaikka mulla on alkuperäinen pakkaus tallessa niin ei vaan ole mitään käynnistyslevyä? Ja ettei tarvitse alkaa viisastelemaan niin ihan oma koneeni on, ei varastetttu eikä kavallettu että en sitä varten ole salasanaa nollailemassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom