Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
no jos koneeseen laittaa sen verran, kun uusi airi maksaa niin 100e lisämuistista ei enää näyttele minusta mitään. mutta joo taidan silti tyytyä tuohon 4gb =)

Ota vaan kaikki mitä siihen saa.
Se ei mene peruskäytössäkään hukkaan :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyttääkö joku Blenderiä?

Mulla pitäs tehdä videopätkistä videokooste, enkä ole aiemmin tehnyt. En ole ihan nyyppä, opin nopeasti jne, mutta haluaisin tietää onko toi Blender lähinnä vaan CGI-hommiin, eikä "leffoihin." :)

Oisko kellään ehottaa mitiä? Imovie?

Blender on 3D-mallinnukseen ja niiden animointiin. Ei leffoihin. iMovie on ihan jees jos ei oo rahaa lyödä softaan kiinni. Helppokäyttöinenkin.

Höm höm... mitähän viddua? Tällä mun iMacilla voi luoda wifi-verkon esim iPhonen käyttöön ja aikasemmin toimikin ihan hyvin. Nykyään iPhone kyl löytää macin verkon mut ei jostain syystä käytä sitä vaan pysyy mielummin omalla 3G:llään. Se ruksikin ihan normisti ilmestyy siihen puhelimen Asetukset - WiFi osion verkkovalintaan. Puhelin löytää kyl muut langattomat verkot ja käyttää niitä mitähän tolle koneen luomalle verkolle vois tehä et se senkin taas löytäis. "Kaikkee" oon jo kokeillu mitä perustyhmä voi koittaa :D eikä mul oo oikee hajuu mitä lisäinfookaa mä tästä toistaseks antaisin. Koitin netistä useammastakin osotteesta vinkkejä kaivaa ja tilannetta korjailla mutta eipä niistä mitään apua ollut.
E. niin ja itseasiassa parilla muullakin puhelimella kokeiltu, GS2 ei löytäny ollenkaa wifiä ja joku vanha nokia löys mutta ei samalla tavalla osannut käyttää sitä.

Apua! Safari 5.1.7 lakkasi toimimasta. Heittaa vaan vikailmoitusta eika suostu aukeamaan ollenkaan. Kayttiksena Mac OS x 10.6.8.

Poistin koko paskan ja asensin uudelleen, mutta sama vika jatkuu. Koitin poistaa jotain juttuja Terminalin kautta mutta sekaan ei auttanut. En oikein tieda mita muuta koittaisin eika internettikaan auttanut yllamainittuja keinoja enempaa.

Itse nyt noin puolivuotta harrastellut. Piirtämistaidot täysin nolla !
Suurimman osan mallinnuksista pystyy tekemään ilman minkäänlaista piirtämistaitoa.
http://www.youtube.com/watch?v=6Sz6XgCVv1c
^Tuossa esimerkki !
Itse tykkään myös realflowlla tehdä neste simulaatioita ! todella koukuttavaa.
Ja 3d elementtien ja tekstien lisäily kuviin todella helppoa varjojen ja heijastusten kanssa.
tossa vähän realflow materiaalia mitä sillä voi saada aikaan.
http://www.youtube.com/watch?v=VKIQP8uKuPk

macbook pro ja monitori

Mitenkä sais yhdistettyä macbook pro:n monitoriin? itellä ei oo minkään laista käsitystä että mitä piuhoja siihen tarvitaan. Kyseinen monitori on HP S2031a.
Viisaat valaiskaapa mua :)

Ostat adapterin joka sopii toisesta päästä siihen MBP ja toisesta näyttöön, muuta et tarvii. Eli näytössä näyttää olevan DVI-liitin ja MBPssä on mallista riippuen DVI, minidisplay tai thunderbolt. Adapterit maksaa muutamasta kympistä sataseen.

Suunnitelmissa Imaciin (27" mid 2011) SSD-levyn asennus.

Onkos kellään kokemuksia? Tällaiset ohjeet löysin:
http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php

Kattelin levyjen nopeuksia ja toi Crucialin m4 vaikuttais tosiaan hyvän hintaiselta ja tehokkaalta. Mulla kone työkäytössä, kuvien käsittelyä ja videoeditointia. Pari kysymystä tuli projektiin:

1. onko toi 2,5" levy oikean kokoinen nyt 27" imaciin?
2. Tarvinko mä mitään erillistä kelkkaa tuohon asennukseen, vai saako levyn pysymään sisällä ihan kaksipuolisen teipin voimin? Käsitän nyt tuon ohjeen mukaan että imacin kuoren alle mahtuu sekä SSD-asema että HDD?
3. SSD:lle sitten asennetaan käyttis ja editoinnissa tarvitut ohjelmat right? Kannattaako sinne siirtää mitään tiedostoja?
4. Riittäiskö 128gb levyn kooksi jos jätän tuon 1tb vakio HDD:n sisälle? Vai olisko 256gb parempi?
5. Pitääkö toi nykynen levy siis kloonata eka SSD:lle ennenkuin lähden sitä tunkemaan sisälle jotta saan käyttiksen siihen?

Tossa nyt päällimmäiset ihmetyksen aiheet. Jos jotain muuta huomioitavaa on, niin kertokaa ihmeessä. SATA-kaapeli on tilattu jo, ja työkalut on. Tarviiko muuta? Esim. joku adapteri levyn kloonausta varten?

SSD:lle puhdas käyttiksen asennus ja sitten vaan tuot ulkoisesta ne, mitä tarviit.
IMO tuohon iMaciin kannattaa laittaa siihen DVD-aseman tilalle kovalevykelkka ja tällöin se SupDrive jää ulkoiseen koteloon.
Näin saat sinne sisään ns. varastolevyn (iso peruslevy HDD) ja sitten nopeutta SSD:llä.

Ks. http://www.mcetech.com/optibay/
Mä ostin niitä halpoja lärpykkeitä 'optibayksi', mitä myydään 20€ hinnalla jne.
Ei vaan soveltunut kunnolla paikalleen ja kiinnitykset yms. oli miten sattui, eli laatu perseestä.
Siksi tilasin sitten loppupelissä tuolta OptiBayn kotelon niin iMaciin kuin MBP:hen ja ei ollut valittamista.

SSD:lle puhdas käyttiksen asennus ja sitten vaan tuot ulkoisesta ne, mitä tarviit.
IMO tuohon iMaciin kannattaa laittaa siihen DVD-aseman tilalle kovalevykelkka ja tällöin se SupDrive jää ulkoiseen koteloon.
Näin saat sinne sisään ns. varastolevyn (iso peruslevy HDD) ja sitten nopeutta SSD:llä.

Ks. http://www.mcetech.com/optibay/
Mä ostin niitä halpoja lärpykkeitä 'optibayksi', mitä myydään 20€ hinnalla jne.
Ei vaan soveltunut kunnolla paikalleen ja kiinnitykset yms. oli miten sattui, eli laatu perseestä.
Siksi tilasin sitten loppupelissä tuolta OptiBayn kotelon niin iMaciin kuin MBP:hen ja ei ollut valittamista.

Eli ilman optibayta imacin kanssa on ilmeisesti noita kovon kuumenemisongelmia?

Kumpi pitäs hommata tolle imacin superdrivelle koteloksi?
-USB 2.0 Enclosure for my iMac SuperDrive [+$29.99]
-Portable 8x USB 2.0 Double-Layer SuperDrive [+$49.99]

Onks jälkimmäinen vaan kannettava kotelo?

Miten sulla Timppa suju toi asennus? Ihan itekkö teit? Onks jotain mitä pitäis erityisesti huomioida?

Eli ilman optibayta imacin kanssa on ilmeisesti noita kovon kuumenemisongelmia?

Kumpi pitäs hommata tolle imacin superdrivelle koteloksi?
-USB 2.0 Enclosure for my iMac SuperDrive [+$29.99]
-Portable 8x USB 2.0 Double-Layer SuperDrive [+$49.99]

Onks jälkimmäinen vaan kannettava kotelo?

Miten sulla Timppa suju toi asennus? Ihan itekkö teit? Onks jotain mitä pitäis erityisesti huomioida?

Mä asennutin tuon tossa paikallisella ATK-asentajalla.
Nämä sormet ja noi pienet ruuvit ei oikein mätsää keskenään :D

Mulla on toi ensimmäinen versio ja ihan bueno.
Käytän sitä oikeastaan vaan läppärin kanssa, koska pöytäkoneessa on LG:n HD DVD asema.
iMacin myin tuossa viime kesänä pois ja superdrive koteloineen meni sinne. MBP13" on toi myös, koska siinä on sisällä 640GB WD Caviar varastona ja 256GB SSD käyttölevynä.

Ajattelin täräyttää ensimmäisen ompun tilaukseen. 27" iMac tähtäimessä ja speksejä pohdiskellessa. Muistipäivityksen 16GB otan mallista riippumatta. Onko tuo 3,2GHz-malli oleellisesti tykimpi, lähinnä näytönohjaimen kannalta. Kannattaako vai ei? Käyttö kuvan- ja videonkäsittelyä. Ei mitään superraskasta.

Vastataan itselle. Tilaukseen lähti 27" 3,2GHz, 675MX, 8GB, 1 TB Fusion Drive ja kaksi kahdeksan gigan muistikalikkaa sitten itse laitan sisään.

Onko tuolla muistin lisäämisellä käytännössä väliä, että miten sen lisää? Mietin siis ihan periaatepohjalta, että toimiiko yksi lisätty 8GB kampa erilailla noiden kahden tehdasasenteisen 4GB kanssa kuin esimerkiksi 2x4GB.

Lisää on aina parempi ja pareittain aina lisäykset. Itse paikoilla voi olla paljonkin väliä ja välillä voi joutua vetään aikamoiset Tetrikset, että toimii ja välillä toimii, kun heittää silmät kiinni sisään. Vaikein oli ehkä saada ylikokoiset 8GB palikat toimimaan 2.1Prossa, jossa jo 4GB palikat oli täysin epäloogisissa koloissa 2GB kanssa. Prossa nyt on ( reikää, joten Tetriksestä tulee pitempi iMaceissa on yleensä ollut hyvin ne oikeat paikat tiedossa. Yleensä vaikeuksia tulee, kun Applen virallinen rautatuki ei kelpuuta kuin esim 2.1Prossa 8x2GB=16GB ja nyt Leijonan ja sen Lumiveljen myötä myös 4GB ja 8GB palikat menee, eli tämä syö max8x8GB=64GB :rock:

Eli siis sullahanon siellä 4 koloa ja noilla palikoilla saa aikaiseksi 2x4 + 2x8 joka on riittävät 24GB, nyt vaan pitää sitten katsoa mihin ne isoimmat laitat, jotta se mylly laulaa optimaalisesti. Tod.näk niin että ne isot siihen missä tullessa on ne kaksi 4sta ja 4set tyhjiin slotteihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom