Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
SSD meni pleikkariin, mutta kyllä se tähänkin tulee. Ja nyt mä taas perun kaikki pahat puheet mäkistä. Nyt rullaa! En kyllä keksi mihin se 2Gt katos mutta samapa tuo ja toki risa kovalevy swäppinä teki tahmaisesta vielä tahmaisempaa.

E. oli pakko availla kaikki mahdolliset selaimet, Vuze (+piratebay latauksia läjä), Itunes, jne ihan vaan sen takia kun voi. Ei haittaa ollenkaan :D

SSD vauhdittaa ihan hulluna konetta, enemmän mitä muistit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite tilasin kanssa 8g muistia macbookprohon ja vielä olis tarkoitus laittaa tuo samsungin 250g ssd. Ajattelin jos tuon superdriven paikalle sitten jättäis tuon vanhan kovon. Onko kukaan täällä vaihtanu SD paikalle toista kovalevyä?

Ite ostin suosiolla ja vähän katkera oon jos joku saakin takuuseen uuden. :curs:

Pakko vääntää 80€ puukko haavassa. Tänään soitti ihan suomen kielinen kaveri takaisin. LÄhetti tapausnumeron spostiin, jonka kanssa marssin lähinpään mäkkikauppaan ja saan uuden laturin. Huollon kautta menee tarkistukseen, mutta ei tuossa pitäisi mitään merkillistä olla. Ei ole kohdeltu kaltoin, joten olen aika varma, että uutta pukkaa :D.

Hupelle tattis vinkistä, ei olisi tullut mieleenkään mutista tästä näin pitkän ajan jälkeen.

SSD vauhdittaa ihan hulluna konetta, enemmän mitä muistit.

En tiedä mikä mun muistit varasti, mutta ei ollut toivoakaan avata youtube threadia. Koko kone meni täysin jumiin, kesti siis minuutteja, että pääsin pois. Samoin selaimen välilehden vaihtaminen iltalehden etusivusta vaikka facebookkiin saattoi ottaa sen minuutin. Ja pallo pyöri.. Eri selaimilla testailin ja sama homma. Mun mäkin käyttö on 99% netin selaamista ja musiikin kuuntelua. En tee mitään hyödyllistä tämän kanssa, joten siinä suhteessa speksivaatimukset ei ole valtavat.

Finderin käytöstä en edes viitsi mainita.

Alkanut oma mid-2012 mbp lataan jotain, kun herättää unesta (nostaa näytön ylös). Ennen herännyt samantien, mutta nyt pysyy näyttö harmaana/värittömänä noin 5 sekunnin ajan ja alhaalla näkyy se pystyssä olevista palikoista koostuva latauspalkki. Tämän jälkeen tulee värit näyttöön, mutta hiiri ei toimi vielä muutamaan sekuntiin eikä salasanaakaan voi vielä kirjoittaa näppäimistön toimimattomuuden takia. Kaikken kaikkiaan herääminen kestää vajaa 10 sekuntia. Tämän jälkeen kaikki toimii kuten ennenkin eli loistavasti. Lisäksi optinen asema pitää nykyään herätessä joka kerta samaa ääntä kuin käynnistettäessä kone. Ennen oli tosiaan täysin hiljaa herätessä. Niin ja edellä olevat asiat ilmenee vain silloin, kun kone vaatii salasanaa herätessä, jonka olen itse asettanut neljään tuntiin. Kun kone on nukkunut alle tuon ajan niin herääminen tapahtuu välittömästi ja ilman ylimääräisiä ääniä.

Tätä tapahtunut uuden Appstoren ehdottaman järjestelmän päivityksen myötä (muistaakseni), jonka puolitoista viikkoa sitten latasin. Oon konetta buuttaillut ja optisen aseman resetoinut (löysin applen sivuilta ohjeen, jonka toivoin auttavan ääneen, mutta se oli 2009 vuoden mbp:lle eikä ainakaan tässä tapauksessa auttanut). Voikohan asialle tehdä itse jotain, vai toivoa vaan, että poistuu seuraavan päivityksen myötä? Käyttiksenä on Mountain Lion 10.8.2.

Tätä mä jaksan ihmetellä, muistia on 4GB ja aluksi kone toimi ihan jees, mutta hidastuu kaiken aikaa. Varsinkin tän vuoristopuuman myötä. Käyttö on samaa "vaativaa" facebookin, youtuben tai pakkiksen selailua. Kai sitä on vain lisämuisteihin investoitava kun atk on mennyt taas eteenpäin.

Tarvii kaivaa paskettunut laturi laatikosta ja vinkua uus, onpa sitten varalaite tilalle kun tulee vaihto ajankohtaiseksi.

Kädetänkö mä jotain, tuskin OSX on työkäytössä oikeesti näin persiistä? Miksi finder ei pysty hakemaan verkkolevyiltä? Miksi verkkolevyn kansion avaaminen kestää 5 minuuttia? Miksi se kehittelee jotain pikkukuvia kansion sisällöstä toista viikkoa ja mistä helvetistä sen saa pois päältä? Miksi tiedoston avaaminen Adoben softien kautta on käytännössä mahdotonta helvetin hitaan tiedoston selaamisen vuoksi? XP:llä nää duunit olis jo tehty...

Mulla on vähän sama ongelma. Meillä on kaikki musiikit verkkolevyllä (QNAP Nas) Sonos -järjestelmän toistettavana. Minä sitä käytännössä ylläpidän ja Macillä langattoman verkon yli. Kun avaan verkkolevyltä MP3 -kansion, se kestää arviolta 5-30 minuuttia, en koskaan odottele koneen ääressä. Kun kansio on avautunut, kestää kopioinnin aloittaminen ja oikeastaan kaikki toimenpiteet todella kauan.

Kiinnostaisi tietää miten verkkolevyyn tulisi kytkeytyä tai mitä tehdä että kansiota pääsisi selailemaan nopeammin. Onhan siellä paljon tavaraa, gigatolkulla, mutta kyllä sen pitäisi varmaan nopeammin toimia jos kaikki olisi kunnossa.

Kuulostaa kyllä oudolta. Minulla käytössä myös qnapin verkkolevy, jossa kaikki media ja backupit. Talossa giganen verkko hp-kytkimillä jaettuna. Verkkolevy toimii älyttömän nopeasti oli se sitten langattomasti läppärillä (MacBook pro mountain lion) tai langan päässä Mac mini (snow leopardi).

Muistelin et täällä olisi joku puhunut macin näppäimistön pesusta astianpesukoneessa? Miten hoituu käytännössä?

Muistelin et täällä olisi joku puhunut macin näppäimistön pesusta astianpesukoneessa? Miten hoituu käytännössä?
Eli sen alumiinisen voi pestä astianpesukoneessa kunhan sitten antaa kuivua pari päivää huoneenlämmössä.

Mun langallinen meni paskaks ku yritin pestä. Annoin kyllä kuivua sen pari päivää. Olis varmaan pitäny kokeilla alkuun pestä vähän hellemmällä pesuohjelmalla.

mielipiteitä riittääkö uuteen airiin 4gb rammia vai pitäskö pistää se 8gb? lisätähän sitä ei voinut itse?

mielipiteitä riittääkö uuteen airiin 4gb rammia vai pitäskö pistää se 8gb? lisätähän sitä ei voinut itse?
Riippuu ja roikkuu, mulla oli aikaisemmassa 2gb ja tässä uudessa 4gb. Edellisessä vähän pyki kun tetheröin kuvia Nikonista suoraan, joutui kaikki ohjelmat sulkemaan, tällä en ole koittanut. Muuta eroa en ole huomannut.

juu, peruskäyttöön (netti, juutuubi, leffat ja tekstinkäsittelyä) tulisi. toki jotain iphoto juttuja mutta ei mitään photohoppia jne. toki tuo 8gb tois jälleenmyyntiarvoa jos koneen joskus möisi. vaimo on alkanu himoitsemaan maccia ja ajattelin sille tän pro:n "antaa".

ei se airi oo muutenkaan mikään "tehoihme" ja toi käyttö ei kovin kummosta oo, hyvin riittää 4GB muistii.. tietty jos ei oo rahasta kii, ni miksei sit 8GB.
Itel Airis 4GB ja en oo enempää kaivannut.. tosin käyttö on sohvasurffailua ja leffojen pyörittelyä silloin tällöin jne.

no jos koneeseen laittaa sen verran, kun uusi airi maksaa niin 100e lisämuistista ei enää näyttele minusta mitään. mutta joo taidan silti tyytyä tuohon 4gb =)

ajattelin myös time capsulen pistää samalla. mites sen kanssa, saanko tästä prosta kaiken siihen ja tarviiko tätä enää "tyhjätä" mitenkään, että vaimo voi ottaa tän käyttöön? nappaako capsule kaikki appsit, kirjanmerkit jne tästä. auttakaa =)

Itekkin tulee ehkä ens vuoden puolella air ostettua kun vanha macbook alkanu oireilemaan ja ajattelin sitte kyllä samantien ottaa sen 8gb muistia, vaikka aika peruskäyttöä onkin. Kone tulee kuitenki ostettua vähintään 4 vuoden käyttöikäoletuksella, niin tuskin siitä ylimääräsestä muistista haittaa on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom