Maastaveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Maastavedossa tärkein ominaisuus on juurikin se irrotus, luulisin. Jos ei koskaan opi vetää kunnolla lattiasta asti, niin ei se liike varmaan koskaan sitten suju isoilla painoillakaan puhtaasti. Tai itekin vedin pukeilta joskus, mut tuntuu ettei siinä ole kunnon liikerataa ja nyt teen sitten maasta asti kun selkäkin on suht kunnos. Maastaveto = Tanko maasta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No niin, maasta siis tästä lähin vedellään. Tuskinpa haittasi, kun vähän kokeili ;) .

Eilen oli mavepäivä pitkästä aikaa taas ja tänään alaselkä on ollut hieman jumissa. Tarkoittaako tämä että tekniikassa on ollut vikaa?

Ei tosiaan. Alaselkäänhän tuo ottaa aikalailla, niin ei ihme että jumeja/lihaskipua syntyy :)

Kokeilin tuota maastavetoa ekan kerran elämässäni eilen ja jos mulla olisi tarkoitus ottaa se mukaan treeniohjelmaan niin mitä mun kannattaisi 3-jakoisesta ohjelmasta jättää pois ja mille päivälle sen laittaisi.

Käytän linkissä olevaa 3-jakoista, modattuna. Eli polviongelmien vuoksi olen joutunut olemaan puoli vuotta ilman jalkatreenejä ja olen vetänyt tosta vain kahta päivää. Nyt olen alkanut hiljalleen rasittamaan jalkoja jälleen. Tällä hetkellä yhdistän aina pari jalkaliikettä jokaiseen treeniin, mutta olen ajatellut että pikkuhiljaa siirtyisin jälleen omaan jalka-päivään jos polvi kestää.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Kokeilin tuota maastavetoa ekan kerran elämässäni eilen ja jos mulla olisi tarkoitus ottaa se mukaan treeniohjelmaan niin mitä mun kannattaisi 3-jakoisesta ohjelmasta jättää pois ja mille päivälle sen laittaisi.
Mä tekisin jalkapäivänä kyykyn tilalla vuoroviikoin. IMO kova kyykky ja kova maastaveto lähekkäisinä päivinä ei pidemmän päälle toimi.

Ja reidenojennukset ja -koukistukset jättäisin pois ihan muuten vaan. :)

Apuliikkeenä myös veto korokkeella seisten on hyvin hyödyllinen.

Kyykyn ja vedon voi tehdä samalla viikolla, kun panostaa lihashuoltoon. Silloin myös kehittyy paremmin. Eri asia on sitten jos esim. kyykyn apuna on vaikka raskas julle.

Irroitukseen hyvä apuliike on oikeaoppinen rinnalleveto sen kakkostyönnön kanssa, siinä oikea irroitus tulee luonnostaan.

Minkäs kokoisia laikkoja suosittelette 176cm pituiselle ?Treeni on sellaista kehonrakennus painotteista.

Salilla on "olympia" kokoisia laikkoja, sitten pienempiä rautaisia (panatta) 15kg ja vielä pienempiä 10kg.

Nyt ainakin aluksi tein niin,että ei aivan painot aivan osuneet lattiaan.10kg laikat oli käytössä ja tuntui että aika kyykkyyn joutui menemään,ehkä liian matalalle?

Kolinan takia lähinnä en paukuta painoja lattiaan joka toistolla,helpompi hahmotella tuota liikkeen syvyyttä sopivan korkuisilla laikoilla.

Mites tätä nyt sitten kannattaisi lähteä kehittämään?
Eli kuten tuossa aiemmin kerroin, mavetin ekaa kertaa elämässäni. Nyt kertoja alla kaksi.
Molemmilla kerroilla olen tehnyt 2x8x60kg. Eka kerta oli täyttä tuskaa ja persus oli kipeä neljä päivää sen jälkeen. Toka kerta oli jo reilusti helpompi ja kivutkin oli aika minimaaliset.
Ja kun mulla on edelleen toi polvivaiva, niin olen ajatellut edetä tämän kanssa hitaasti. Polvessa tuntuu aikamoinen paine nostoissa nimittäin. Kannattaisko hankkia polvituet?

Suunnitelmana olisi että kerran viikossa mavetan. Ja jatkan tuolla 60 kilolla ainakin vielä kaksi kertaa jotta tekniikka vähän hioutuisi ja samalla testailen polven kestävyyttä. Mutta mitä sen jälkeen?
Kuinka monta toistoa/sarjaa on sellainen "normi mavetus" määrä? 2x6-8? Tuskin tämä kuitenkaan mikään 12-15 liike on?
Olisiko se +5kg/kerta sopiva painon lisäys määrä, jos vaikka 2x8 teen viikottain? Eli vähän samalla systeemillä kun Miken 2x6 penkki -viritelmä?

Yksi tapa olisi tehdä single factor tyylisesti nousevia vitosia. Tekisit esimerkiksi 5*50, 5*60, 5*70, 5*80 ja seuraavalla viikolla 5kg kaikkiin lisää.

Tällä tapaa tulee aina mukavasti palauteltua sitä tekniikkaa mieleen ennenkuin ollaan isoissa painoissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pikkujöpö, siirry pois moiselta salilta, missä ei saa maastanostaa kunnolla, eikä ole täyskokoisia kunnon levyjä edes. Ei kuulosta oikein laatusalilta, anteeksi vain. En mäkään ikinä rysäytä täysillä painoja lattialle, mutten todellakaan laske niitä huippunätisti ja tarkasti ääntäkään päästämättä. :rolleyes:

Nykyisessä ohjelmassani on vihdoin sumomaastanosto korokkeelta. Saa nähdä sitten ohjelman loputtua ja maksimit testattuani, onko auttanut. Yllättävää oli edellisellä maksimikokeilukerralla se, ettei irrotus suinkaan ollut se heikko kohta, vaan siinä hieman polven alla meinasi hyytyä sen ainoan kerran, kun meinasi hyytyä. Senkin tosin rutistin ylös hyväksytysti kumminkin, kun oli kunnon rähinämieliala päällä. :)

Sumossahan korokenostaminen on ongelma siksi, että jalat eivät kertakaikkiaan saa lipsua yhtään. Missä tahansa ei ole sopivan levyistä (eli aika tarkasti 130cm leveä) ja paksuista (noin 2-5cm) lankkua saatavilla. Siksipä teetätin semmoisen työkaverillani. Molemmissa päissä on molemmin puolin kunnon siivut karkeaa hiomapaperia liimattuna. Tämä aiheuttaa sen, että ensinnäkään lankku ei meinaakaan luistaa mihinkään lattialla (ok, siinä on tosin kumimatto vielä välissä) ja toisekseen jalkani (joissa painitossut) eivät meinaakaan luistaa lankun päällä. Erinomaisesti on toistaiseksi toiminut. :thumbs:

En käsitä, miksi aina paasataan, että sumo mn olisi jotenkin kauhean tekninen ja notkeutta vaativa nostotyyli. Ehkä mun tausta kamppailulajeissa ja notkeuden ja venyttelyn ainainen korostaminen vaikuttavat asiaan, kuten sekin, että punttireenien alusta asti olen suosinut sumoa juuri samasta syystä, kuin esim. eräs suht menestynyt voimanostaja Jarmo Virtanen. Eli tuskin on kilomäärissä hirveitä eroja perinteinen vs. sumo, mutta sumo säästää hieman selkää, siinä ainoa syy nostaa sumolla.

Ristiotteen vaihtelu on välttämättömyys. Justiin muistaakseni viime syksynä kattelin, kun eräällä kokeneella voimanostajalla penkissä toinen käsi jätätti, vaikka muuten olivat hienoja nostoja, ei siinä mitään. Kysyin, tietääkö hän asiasta, sanoi tietävänsä. Kysyin, maastanostaako hän ristiotteella ja jos kyllä, vaihteleeko otetta. Vastaukset: kyllä ja ei ikinä. MOT. Ite otin nyt asiakseni nostaa ohjelman kovempaan kyykkyreeniin sisältyvässä apuliikkeenä tehtävässä maastanostossa kaikki sarjat sillä ns. huonommalla ristiotteella. Sitten siinä toisessa kyykkyohjelmassa (vaihtelevat boxikyykky ja sumo mn) teen kaikki noususarjat ns. huonommalla otteella ja ns. työnostot paremmalla. Jospa noin pysyisi lihastasapaino jotenkuten.

Myöskin mun on vaikea käsittää, miten otelihoissa ei riitä puhti, vaikka olisi kyse kehoilureenistä. No ok, aloittelijalla sen ymmärtää. Siitä on jossain päin pakkista oikein mun raporttikin, kun erään remmit vai ei kinailun tiimoilta oikein päätin kokeilla, että miten kävisi, jos tekisin kehoilumäärän sarjoja ja toistoja. Liikkeinä olivat muistaakseni leuanveto, SJMV ja alatalja, eikä otteen pitämisen suhteen ollut mitään ongelmaa. Toki forkut olivat rasittuneet reenin lopulla, mutta niin olivat selkälihatkin. Mankku oli ja on tietenkin aina käytössä. Mielestäni on naurettavaa rinnastaa vetoremmit mankkuun, niin eri asiasta on kyse.

Myöskin mun on vaikea käsittää, miten otelihoissa ei riitä puhti
Kyllä ne näppivoimat(kin) riittää kaikilla tiettyyn pisteeseen asti (aivan kuin esim tissivoimat penkissä). Jos sinulla pitää ote niin tarkoittaako se automaattisesti, että niin pitää kaikilla muillakin? Jos asia olisi näin niin ilmeisesti se penkkikin sujuisi kaikilla, automaattisesti juuri niin hyvin kuin haluaa. Vai käsitinkö oikein, että puristusvoima on automaattinen ominaisuus ja painomäärän X pitää pysyä käsissä kaikesta huolimatta? Samallalailla joku voi tulla kattomaan sun penkki treeniä ja todeta "eikö sulla edes 230kg penkkiin riitä puhti, en käsitä".

Tarkoituksena ei ole provota, vaan auttaa ymmärtämään, että ne näppivoimat eivät eroa mitenkään muistakaan voimista. Jossain se raja tulee vastaan. Toiset on kovia puristamaan, toiset punnertamaan.

Olet bustedi täysin oikeassa. Mutta eikö ole myös niin, että samoin, kuin muut voimat, myös näppivoimat kehittyvät ja ehkä jopa samaa tahtia, kuin muun kropan voimat, jos siihen annetaan mahdollisuus, eli ei käytetä remmejä juuri ikinä? Eikä mullakaan vielä ole, kuin vähän päälle 200kg pysynyt näpeissä, jotta eipä ole puristus/pitovoima edes kunnon koetukselle joutunut, sitten siellä lähempänä 300kg pintaan vasta, jos joskus moisiin lukemiin pääsee. :jahas: ...tai jos joskus innostuu kiipeilyä harrastamaan urakalla. :D Mutta kuten sanoin, kehoilutyylin selkäreenissä ei aikoinaan ollut mitään ongelmaa otevoiman kanssa, vaikka niin sarja- kuin toistomäärätkin olivat kehoilutyylille tyypillisiä. Kai se siinä pikkuhiljaa vuosien mittaan kehittyi, kun en remmejä edes harkinnut ostavani saati sitten käyttäväni, en edes osannut moisia ajatella.

Tämä näppien pito on monelle aloittelevalle kehoilijareenarille vähän samalla lailla pöljästi ylenkatsottu seikka, kuin vatsalihasten voimataso. Sitten myöhemmin uralla näppien pidon korvaaminen remmeillä voi kostautua selän hajoamisella, kun kiskotaan väkisin semmoisia kilomääriä ja toistoja, mitkä keinotekoisesti pysyvät näpeissä remmien avulla, mutta oikeasti muun kropan lihaksisto ei. Sama homma vatsalihat & kyykky tapauksessa. Jos ei pikkuhiljaa ja kärsivällisesti kehitetä vatsalihasten ja alaselän voimatasoja samaan tahtiin reisien kanssa, niin vituiksi menee, eli selkä rikki.

Poikkeuksiakin on. Esim. tangosta roikkuen tehtävät jalannostot vatsalihaksille ja hackkyykky tangolla. Niissä vetoremmit ovat paikallaan, jotta saa liikkeen kunnolla tehtyä ja puhtia forkkuihin varsinaisia selkäreenejä varten.

Eräs geeneistä tuleva puristus/pitovoimaan vaikuttava tekijä on toki sormien pituus. Ei ole yksi eikä kaksi huipputason voimanostajaa, jotka antavat maastanostossa kymmeniä kiloja tasoitusta kilpakumppaneilleen juuri siksi, että vaikka periaatteessa puristusvoima voisi olla kova, mutta kun sormet ovat niin lyhyet, että voimaa ei saada käyttöön.

Ite otin nyt asiakseni nostaa ohjelman kovempaan kyykkyreeniin sisältyvässä apuliikkeenä tehtävässä maastanostossa kaikki sarjat sillä ns. huonommalla ristiotteella.
Sivuhuomautus: piti oikein tarkkaan miettiä kumpi se ns. huonompi ristiote mulla vois olla -- kertonee siitä että kun on pitkään otetta vaihdellut, ei eroa enää edes huomaa...

Lämppärisarjat muuten kannattaa IMO tehdä myötäotteella niin pitkälle kuin ote pitää...mulla raja tulee vastaan n. 10 x 100 kg sarjoissa, se menee vielä ilman ristiotetta...

Jos ei pikkuhiljaa ja kärsivällisesti kehitetä vatsalihasten ja alaselän voimatasoja samaan tahtiin reisien kanssa, niin vituiksi menee, eli selkä rikki.

Tosi on. Itse olen vääntänyt pitkään raskasta vatsatreeniä eli voimapyörää, jalkojen nostoa tangossa roikkuen, sivutaivutuksia kiekko kädessä jne ja kuvittelin korsetin olevan kunnossa. Siirtyminen etukyykkyyn osoitti, että paskat: kauan sai tahkota, että pääsi nyökkimisestä eteen.

Tänään oli jälleen ohjelmassa mave.Lämmittelyjen jälkeen kovat kolme sarjaa ja tuntui hyvältä.
Nyt kuitenkin alaselkä jumahti ihan täysin, kun penkiltä nousee ylös joutuu hetken "rullailemaan" selkää suoraksi.
Onko treeni mennyt vain hyvin perille, vai voiko viitata väärään tekniikkaan?
Tiedän että mave on kova reeni alaselälle, mutta kysynkin ihan varmuuden vuoksi ettei vahingossakaan riko itseään..

edit- pahin jumi tuntuis olevan tuossa 5-10cm pakaroiden yläpuolella. Vasen puoli enemmän tönkkönä..

No selänhän pitää olla suorassa eli jos yläruumis kääntyy vinoon alas- taikka sitten selkä menee kaarelle "ylöspäin", niin silloin on tekniikka väärä ja voi tulla kipua.

Edit- Itselle tuollainen tuntuma tulee joskus kesken mavetuksen, eli vähän persreiän yllä siinä ihan alaselän alaosassa tuntuu. Normaalia pitäisi olla.

Yleinen virhe muuten btw on, mitä voi nähdä mavessa, on se, että ryitään sitä ihan alusta asti selällä sitä painoa. Joku jalkapallopelaajatuttuni treenikaveri päätti vähän testailla maastavetoa, kun miulla oli 70kg siinä maassa ja selvästi ekana rykäisi selällä. "Aijaijaiii, selkä. En kyllä ihan tekniikkaa muista enää" :D .

Onko muuten hyvä... öö... progressio vai mikä, kun en nimiä tiedä, mavessa sellainen, että vedetään mavea aina kerran viikkoon ja tehdään se näin:
6, 4, 2, 1 lisäten aina painoa
Siinä nyt on kuitenkin tämmöinen idea, minkä päätin viime mavekerralla, joka tosin meni hyvin heikosti johtuen liian vähistä yöunista:
6x50kg, 4x60kg, 2x70kg, 2x75kg ja 80kg ei enää noussut eli kuten sanoin, niin oli heikko kerta.

Tarkoitus ei ole tehdä yli pitkiä toistoja enkä näe aiheelliseksi väsyttää vääriä lihaksia liikaa tekemällä yli kahdeksan sarjoja, vaan haluan voimaa.

Sitten tuohon progressioon takaisin. Eli sitten ensi viikolla sitä aloituspainoa nostettaisiin aina vaikka 5kg. Eli seuraavalla salikerralla tekisin näin:
6x55kg, 4x65kg, 2x75kg, 1x80kg
Tuohon uskon pystyväni ilman liiallisia ähkimisiä. Seuraava kerta tietysti olisi:
6x60kg, 4x70kg, 2x80kg, 1x85kg

Tuossa tavoitteena voiman lisäys ja sarjapainojen nosto lopulta sinne 90-100kg, joka olisi tämän vuoden tavoitteita. Onko ok systeemi teistä?

Zone-sarja -42%
aina paasataan, että sumo mn olisi jotenkin kauhean tekninen ja notkeutta vaativa nostotyyli.

Ihanko tosi? Kuka moista paasaa? Min kun olen aina pitänyt sitä huomattavasti kaikinpuolin helpompana kuin ihan perusvetoa. Siksipä joskus kutsunkin sitä cheattivedoksi. Lieköhän joillain valittajilla sitten se käsitys siitä notkeusnormista vähän hukassa, nimittäin ei sumovedossa mielestäni ole mitään järin suurta notkeutta vaativaa osuutta.

Kertokaas onko rinnalleveto maastavedosta "kehittyneempi" liike? Alkuaikoina luulin että rinnalleveto on maastaveto, kunnes aloin lukemaan tätä palstaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom