Maastaveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mistä tietää että nyt meni selkä paskaks loppuelämäks? mitä kannattas tehä?

Trust me, kun selkä oikeesti menee, ei ole epäselvyyttä asiasta. Konttaat lattialla ja mietit miten tästä ylös pääsee, sukkien tai kenkien jalkoihin vetäminen on mahdoton tehtävä.

Tältä pohjalta muuten ajoittain vituttaa kuunnella sitä lässytystä, miksi vierastan mavetusta, miksi kyykkään smithissä, miksi niin pienet painot, jne jne.

Venyttele.

Kysymys, mulla on halkaisialtaan kovin pienet painot eli tanko on noin 10cm lattiasta ja kun tämä yhdistetään paksuihin reisiin ja huonoon liikkuvuuteen on perus mave hankalaa kun ihan ala-asennossa polvet ei oikein sovi käsien väliin ellei otetta levennä kohtuuttomasti. Eli kannattaako lyödä jotain koroketta painojen alle vai onko yhdentekevää jos tekee vain sumo mavea koska siinä ei ole kyseistä ongelmaa ja painot nousee noinkin alhaalta?

Kysymys, mulla on halkaisialtaan kovin pienet painot eli tanko on noin 10cm lattiasta ja kun tämä yhdistetään paksuihin reisiin ja huonoon liikkuvuuteen on perus mave hankalaa kun ihan ala-asennossa polvet ei oikein sovi käsien väliin ellei otetta levennä kohtuuttomasti. Eli kannattaako lyödä jotain koroketta painojen alle vai onko yhdentekevää jos tekee vain sumo mavea koska siinä ei ole kyseistä ongelmaa ja painot nousee noinkin alhaalta?

No laitat vähintään ne normaalit 15 kilon lätkät päihin? Muutenhan toi on sama kuin korokkeelta vetäisit.

Mistä sarjapainoista on alottelijan hyvä alkaa harjottelemaan mavea? Ja pitääkö sen tangon olla niin lähellä että se menee sääriä pitkin ylösvetäessä? Kuinka leveä asento pitää olla, joku sano et kantapäitten välissä 2 nyrkkiä ja varpaitten 3-4? mut varmaan leveämpiki käy?

Mistä sarjapainoista on alottelijan hyvä alkaa harjottelemaan mavea? Ja pitääkö sen tangon olla niin lähellä että se menee sääriä pitkin ylösvetäessä?

Sellaisista, että saa täysikokoiset kiekot tankoon ja sitä kautta tangon oikealle korkeudelle. Painojen määrästä mahdoton sanoa. Jollekin 50kg on liikaa ja jollekin 100kg liian vähän. Jostain se on vain lähdettävä liikkeelle ja pikkuhiljaa lisäillä sitten painoja. Suoritusten videointi ja/tai kokeneempien treenaajien neuvot hyvänä apuna.

Liikeeseen lähdettäessä tangon pitäisi olla noin jalkaterän puolivälin kohdalla. Siitä kun kyyristyy ja nappaa tangosta kiinni, niin säärien pitäisi olla kutakuinkin tangossa kiinni. Tangon pitäisi kulkea lähellä sääriä ja loppuvedossa periaatteessa reisiä pitkin. Paino enempi kantapäillä. Tasapohjaiset kengät tai sitten sukkasillaan, pehmeillä lenkkareilla ei IMO missään nimessä.

Itsellä tais mavesta tulla yläselän lapaluun alta joku lihasvenähdys tai nikamajumi tms. Annoin sen parantua ja luulin jo et kestää paikat mutta uudelleen ku tein 40kg:lla niin tuli taas viiltävä kipu siihen kohtaan. Mietin vain, että voikohan ristiotteella olla osuutta asiaan? Monesti kun oon tehny ristiotteella niin se lähtö tuntuu vähän epäsymmetriselta. Eli onkohan toinen puoli joutunut tekemään liikaa työtä tms? Nyt oon tehny myötäotteella ja ei oo kipeytyny ainakaan uudelleen. Tekis mieli melkee testaa ristiotteel uusiks ja kattoo meneekö se taas kipeeks haha.

Mut joo mietin tota just, et jos mun keho ei oo esim symmetrinen tai jotain nii tekeeköhän toi ristiote sit hallaa pidemmän päälle. Onko kokemuksia? Ainiin ja vuorottelen kyl käsien otetta jos ristiotteella teen.

Tässä jotain keskustelua ristiotteesta englanniksi: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=141876931

Zone-sarja -42%
Itse lopetin maven treenaamisen kokonaan ja korvaan sitä muilla liikkeillä, sillä vaikka tekniikka oli ainakin suhteellisen hyvä niin jäi aina vittumainen olo alaselkään treenien jälkeen. Mm. illalla nukkumaanmennessä piti nukkua tietyssä asennossa ettei alaselkä jännittynyt yhtään, selällään oli mahdotonta nukkua. Missään muissa selkäliikkeissä tai kyykyssä tms. tuo selkä ei kipeytynyt.

Itse lopetin maven treenaamisen kokonaan ja korvaan sitä muilla liikkeillä, sillä vaikka tekniikka oli ainakin suhteellisen hyvä niin jäi aina vittumainen olo alaselkään treenien jälkeen. Mm. illalla nukkumaanmennessä piti nukkua tietyssä asennossa ettei alaselkä jännittynyt yhtään, selällään oli mahdotonta nukkua. Missään muissa selkäliikkeissä tai kyykyssä tms. tuo selkä ei kipeytynyt.

Oiskohan jostain hierojasta apua? Sillä vois saada rentoutettua noita lihaksia. Myöskin tekniikka kannattaa muuttaa suhteellisen hyvästä oikein hyväksi. Ei maastavetoa tietenkään pakko oo tehä, mutta Jon Pall Sigmarssonin sanoin: "There's no reason to be alive if you can't do deadlift!"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselle toi oli perkeleen vaikee liike oppia ja tuli hinkattua peilin edessä ja kuivaharjoittelua jne. että se tuli kuntoon, mutta aina kovemman mavetreenin jälkeen jäi selkään kolotus väärään paikkaan päälle, voi olla että on jotain rakenteellista kun ukkollakin on välilevyongelmia joita on leikattukin pariin otteeseen. Putkirullailua ja hierontaakin tuli koitettua mutta aina seuraavan mavetreenin jälkeen oli sama fiilis. Saan sinne pitkiin selkälihaksiin kuitenkin paremman tuntuman mm. t-tankosoudulla ja alataljalla ilman kipuja niin en viitsi sitä mavea enää hinkata ettei tarvis olla 50 vuotiaana selkä samassa kunnossa kuin isällä.

Ei se mave vaan kaikille sovi. Monet ajattelee muutenkin koko liikkeen liian mustavalkosesti. Eli sitä vetoa voi tehdä monella tapaa. Itellä skulaa polvistaveto parhaiten, ja tuloksiakin sillä saanut.

Juu kyllähän se vaikuttaa paljon millaset välitykset on... Itellä melko pitkät jalat suhteessa käsiin ja vaikeuttaa jonkun verran vetämistä, tosin tälläkin 184cm ruodolla tullut sentään säälittävä 250kg vedettyä. Ihanteellinen maveen olisi lyhyet jalat ja pitkät kädet, lyhyet kaverit onkin jostain kumman syystä melko kovia vetämään.. :rolleyes:

Jep, 18v kaveri joka on 168cm pitkä (90kg) vetelee 4 toiston sarjaa 160 kilolla aika kevyesti vaikkei mavea hinkkaa edes joka selkätreenissä :D

Jep, 18v kaveri joka on 168cm pitkä (90kg) vetelee 4 toiston sarjaa 160 kilolla aika kevyesti vaikkei mavea hinkkaa edes joka selkätreenissä :D

En nyt oikein ymmärrä. Onko tuo tarkoitus olla jotenkin vaikuttavaa? Minusta tuon kokoisen jannun pitäisi vetää niitä nelosia paljon isommilla raudoilla, jos se 90 kiloa ei ole pelkkää läskiä.

Läskiäkin mutta pointti oli se että kaveri vetää maasta about kerran kuussa eikä nouse 120kg ylemmäs painoissa mutta viimeks kun olin messissä niin patistin sen nousemaan 160kg asti jolla se teki vielä 4 toistoa. Mun mielestä aika hyvin sellaiselta joka ei maveen kovinkan paljoa panosta.

Läskiäkin mutta pointti oli se että kaveri vetää maasta about kerran kuussa eikä nouse 120kg ylemmäs painoissa mutta viimeks kun olin messissä niin patistin sen nousemaan 160kg asti jolla se teki vielä 4 toistoa. Mun mielestä aika hyvin sellaiselta joka ei maveen kovinkan paljoa panosta.

Joillain se mave vaan kehittyy helposti muita liikkeitä tekemällä.

Vetääkös kukaan kovantason nostaja kisoissa puolisumotyylillä? Eli jalat eivät ole ihan sumo leveydellä mutta eivät myöskään kapealla vaan ehkäpä puolesavälin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom