Maastaveto nousuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s4m|
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ellei tää ollu sarkasmia, niin haluatko perustella minkä takia sitä tarvii tehdä?
No riippuu tietysti siitä mitä treenillä tavoittelee. Mutta maastaveto on alakropan raskain liike, joten melkein missä tahansa voiman lisäämiseen tarkoitetussa ohjelmassa se on syytä pitää mukana.

sumoveto on vaan naurettava tapa saada enemmän rautaa ylös. En tajua koko liikettä.

Kaikenlisäksi näyttää dorkalta.

Maastavetoa kapealla tullut nyt tehtyä neljäviikkoa 3*6 systeemillä. Alotin 150kg ja Joka viikko 2,5kg lisää (150>160)
Eilen meni 200kg ykkönen myötäotteella, remmit ja vyö varusteina.

Samalla tekniikalla vielä luulavasti hetken aikaa...

Ennen tuota muistaakseni oli ykkönen 180kg alkuvuodesta.

Tuosta maastavedon otteesta olisin kysynyt...

Itse olen vetänyt ristiotteella niin kauan kuin muistan. Ja aina samoin päin eli vasemmalla kädellä vastaote ja oikealla kädellä myötäote. Remmejä en käytä.

Onko se nyt perhana niin että pitäisi opetella tekemään toisinkin päin? Olen nimittäin vasta äskettäin tajunnut että vasen haukka ottaa mulla mavessa enemmän hittiä kuin oikea haba.

Mulla on oikea käsi heikompi kuin vasen, vaikka olenkin oikeakätinen. Eli esim. yhden käden scott-haukkarissa saisin aina vasurilla pari toistoa enemmän kuin oikealla.

Voiko tämä meikäläisen vasemman ja oikean käden välinen voimaero johtua siitä, että olen vuosikausia tehnyt suht raskasta mavea ristiotteella? Ja nimenomaan niin että vasen(vahvempi) käsi ottaa vastaotteen?

Muuten mave kyllä kulkee paremmin kuin koskaan. Teen mavea joka toinen viikko ja oon saanu hinattua sarjapainot 190 kiloon.

Tuosta maastavedon otteesta olisin kysynyt...

Itse olen vetänyt ristiotteella niin kauan kuin muistan. Ja aina samoin päin eli vasemmalla kädellä vastaote ja oikealla kädellä myötäote. Remmejä en käytä.

Onko se nyt perhana niin että pitäisi opetella tekemään toisinkin päin? Olen nimittäin vasta äskettäin tajunnut että vasen haukka ottaa mulla mavessa enemmän hittiä kuin oikea haba.

Mulla on oikea käsi heikompi kuin vasen, vaikka olenkin oikeakätinen. Eli esim. yhden käden scott-haukkarissa saisin aina vasurilla pari toistoa enemmän kuin oikealla.

Voiko tämä meikäläisen vasemman ja oikean käden välinen voimaero johtua siitä, että olen vuosikausia tehnyt suht raskasta mavea ristiotteella? Ja nimenomaan niin että vasen(vahvempi) käsi ottaa vastaotteen?

Muuten mave kyllä kulkee paremmin kuin koskaan. Teen mavea joka toinen viikko ja oon saanu hinattua sarjapainot 190 kiloon.

Riippuu tietenkin vähän mitä haluaa, mutta lihastasapainon/voimatasojen kannalta on kyllä järkevää vaihdella otetta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos harrastat voimanostoa ja tavoite on saada max.määrä rautaa nousemaan ja sumo-tyylillä nousee 20-30 kiloa enemmän niin miksi sitä ei käyttäisi?
Toi et näyttää tyhmältä on sama kuin penkissä nostaisi vain kapeammalla otteella kun leveä ote "näyttää tyhmältä"...
Ite olen sitä mieltä että molempia,sumo-tyyliä ja kapeeta vetoa.Vaihtelu tekee välillä hyvää.

sumoveto on vaan naurettava tapa saada enemmän rautaa ylös. En tajua koko liikettä.
Joo täytyy itsekin vähän ihmetellä tätä kommenttia. Mikä siinä sumossa niin naurettavaa muka on? Eikö sumotyylin veto muka kehitä lihaksia ja hermoja? Millä se rauta sitten sumossa nousee, jos ei lihaksilla? Okei, nousee vähän lyhyemmän matkan, mutta jos sitä rautaa tosiaan on enemmän kuin kapeassa vedossa, niin luulis olevan ihan hyvää ärsytystä keholle.

Jos harrastat voimanostoa ja tavoite on saada max.määrä rautaa nousemaan ja sumo-tyylillä nousee 20-30 kiloa enemmän niin miksi sitä ei käyttäisi?

No varmaan siinä tapauksessa käyttääkin. Sanotaanko näin, että se on tavalliselle treenaajalle turha liike, kun voi vetää perinteiselläkin. Vähän sama kuin normi sälli kyykkäis vaan kisasyvyydelle, vaikka voisin samantien kyykätä kunnolla syvälle. Monille vaan tuntuu vaikeelta tehdä asiat hyvin, koska tällöin joutuisi hetkellisesti pudottamaan sarjapainoja.

Mietin vaan et onko kenelläkään mitään yhtään loogisempaa vastausta tohon sumoon muuta ku et "se on perseestä" kuulostaa niin kateellisten panettelulta.

No mulla ei oo mitään muuta syytä ettenkö voisi tehdä sumoa ja repiä siitä isompia rautoja muutakuin se, että en nää siinä mitään järkeä. Normi veto ottaa kuitenkin paljon rajummin takareisiin ja pakaroihin ja koko selkään, etten lähde muuttamaan tekniikkaa. Ei se vaihtamalla parane.

Varmaankin kielteinen asenne ko. liikettä kohtaan johtuu siitä, että salilla näkee noita 15v sällejä pilvin pimein, jotka ei koskaan vedä perinteisellä, koska se on niin vaikeeta. Ja sitten vedetään sumolle jalat helvetin leveellä ja ollaan nii olevinaan ku saadaan rautaa 100kg ylös. Ja kaikki sen tähden, että perinteisen takia joutuu näkemään vaivaa.

No itse olen vetäny perinteisellä enemmän kuin sumolla ja voin sanoa että sumo oli se vaikeampi liike oppia, kokeilin sumoa ainoastaan selän ja jalkojen epäsuhtaisen pituuden takia ja selän liikkuvuus ongelman takia. Eli normi vedossa en taivu niin paljon että selkä olisi täysin suorana lähtö asennossa joka johti selkä kipuihin kovissa painoissa. Ja minun kropallani sumossa selkään ei tule ylimääräistä painetta vaikka liike siellä tuntuukin.

Joka salilla näkee enemmän normi vetoa kuin sumoa niin tuo että normi olisi vaikeempaan on niin perseestä revitty väite. Ja noiden väittämien perusteella veikkaisin ettet ole koskaan edes sumo tyyliä kokeillut.

Oikeasti hyvä sumotekniikka on reilusti vaikeampi kuin perinteisen. Ja saman verran newtoneita siihen tangon irrottamiseen tarvitaan oli se sitten perinteinen tai sumotyyli.
Toki sitä voimaa sinne selkään on hyvä tehdä ihan perinteisellä vedolla. Molempia pitää tehdä vaikka vetääkin isot maksimiraudat sumolla.

edit. Tissikeisarilta aika päätöntä juttua.

Joka salilla näkee enemmän normi vetoa kuin sumoa niin tuo että normi olisi vaikeempaan on niin perseestä revitty väite. Ja noiden väittämien perusteella veikkaisin ettet ole koskaan edes sumo tyyliä kokeillut.

En ole tainnut missään vaiheessa sanoa, että normiveto olisi vaikeampaa. Olen silti nähnyt monen suht aloittelijan tekevän sumoa jalat helvetin leveellä (aika pienillä painoilla, joten tekniikkakaan ei ole olennainen), syynä muka se, että "liike sopii paremmin" tai että selkä ei taivu normi vetoon.

Ellei ole aivan rautakanki, niin kyllä silti pitäisi pystyä tekemään perinteiselläkin tyylillä. Se vaatii vain harjoittelua. Itselle molemmat tyylit sopivat liikkuvuuden kannalta ihan yhtä hyvin, mutta sumossa lyhyen vedon idea ensinnäkin vituttaa ja toiseksi tuntuma on aivan eri.

Ja kyllä sitä normivetoa näkee monesti tehtävän NIIN päin helvettiä, että välillä hirvittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom