Maastaveto ja kyykky nousuun

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Juu, olen tässä tuskaillut maastavedon ja kyykyn kanssa. Koetin tossa etsiä searchilla, mutta en onnistunu löytämään suoraan tähän liittyvää.

Niin,asiaan. Ensinnäkin tulokset on täysin epätasapainossa. Maasta saan 180kg, mutta kyykystä ainoastaan 135kg! siis ykköset...Maastavedossa olen viime aikoina tehnyt sarjoja tyyliin 2*4-6 ja kilot huitelee välillä 150-160kg, välillä sitten kolmosia 165kg:lla. Välillä oon koittanu enemmän lepoa ja välillä taas pidempää sarjaa kevyemmillä raudoilla, ei auta.

Kyykky taas on vielä surkeempi. Tosiaan ykkönen on tuo 135-140kg, ja sarjat menee kutakuinkin näin: 100*8, 110*6, 115*4. Ja samoja juttuja oon kokeillu ku maastavedossa, ilman kummempaa tulosta.

Treeniohjelma on neljään jaettu. Ma: jalat, Ti: Kädet; To: Selkä, Pe: Rinta, olkapäät. Jokainen muhkura siis kerran viikossa. Vedon ja kyykyn väliinkin jää lepopäiviä 2-3 viikosta riippuen.

Niin, että mitä neuvoksi, että saisin nuo pääliikkeet taas kehittymään? Muuten reeni sujuu ihan mukavasti. Pitäskö harventaa noiden kahden reenausta vai lisätä? Esim. kaksi reeniä viikossa toista tai molempia? (Toinen reeni kova, matalilla toistoilla ja toinen kevyempi esim. kymppejä) Löytyykö joltakin kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

En tosiaan ole mikään voimaspesialisti(lue: en tiedä voimanostotreenistä juuri mitään) mutta kuten tossa jo mainitsitkin niin treenin harvennus toi ainakin minulle lisä treenipainoja kyykkyyn ja vetoon.

Eli teen vain jompaakumpaa kierrossa. Alaselkä ainakin kiittää!

Jos sinulle ei vielä joku KOKENUT voimailija ole kyykkytekniikkaa opettanut, niin yrittäpä jostain sellainen jostain itsellesi opeksi hankkia.
Itselläni nimittäin kyykky oli jumittanut ties kuinka kauan paikallaan, kunnes Jarmo Laine otti treenikaverini valmennukseensa ja teki hänelle ohjelmat ja opetti tekniikoita (kaverini käy kolmen viikon välein Järvenpäässä päivittämässä ohjelmansa Jamen kanssa). Niinpä tämä kaverini opetti minuakin kyykkäämään ja nyt kyykky on noussut parissa kuussa reilut 40 kiloa, ja kehitys ei tunnu hidastuvan vieläkään. Ennen suorastaan vihasin kyykkyä ja ajattelin, että minua ei vain ole luotu kyykkäämään, mutta nyt kun tekniikka on ainakin suht hyvässä kunnossa ja tulosta tulee niin kyykky onkin uusi lempiliikkeeni ja motivaatio on jälleen tämän "elintärkeän" liikkeen osalta huipussaan.

Kuvaruudun välityksellä kaikista teknisimmän liikkeen, kyykyn, oikeaa tekniikkaa on aika turha lähteä neuvomaan.
Seuraavan kerran kun satut kyykkäämään salilla samaan aikaan jonkun kovan kyykkääjän kanssa, niin kysäseppä häntä katsomaan kyykkyäsi ja pyydä korjaamaan tekniikkasi, olen melko varma, että tekniikan opittuasi alkaa tulosta tulemaan...

Hyviä keinoja gospodinille:

1) keskivartalon vahvistaminen (voimapyörä, julle, reverse hyper ym.)
2) nopeusreeni (rinnalleveto, tempaus, box-kyykky ym.)
3) priorisoi kyykky, eli tee sitä kaksi tai kolmekin kertaa viikossa, tarvii varmaan samaan aikaan keventää hieman muuta reeniä (ylläpitävää) eikä tehdä tuommosta reeniä iäisyyksiä, mutta jonkun aikaa auttaisi (eikös jto selostanut joskus saaneensa hyviä tuloksia tälleen?)
4) vaihtelu, eli välillä esim. etukyykkyä tai tempauskyykkyä.

Muitakin on, mutta ei ny äkkiseltään tuu mieleen. Entäs muut, Raven, jto, megamass, ketäs niitä olikaan voimailijoita?

edit: jonksun pointti suoritustekniikasta on kullanarvoinen, tärkeempää kuin tuo minun lista :)

Itselläni oli täsmälleen vastaava tilanne vuosi sitten eli kyykky 135 ja veto 180. Tekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota ja kysyä vinkkejä "+200:n kyykkääjiltä", jos mahollista.

Itselläni kyykky lähti nousuun kun hommasin kunnon kengät ja siteet, paljon tukevampi kyykätä ja tekniikkakin pysyy tällöin paremmin hanskassa. Lämmittelyt tosin otan aina ilman vyötä ja siteitä. Siteet sitte alle 5 toiston sarjoissa.

Apuliikkeistä erityisesti reisien koukistajien reenaaminen auttoi kyykkyyn ja nykysin otan koukistajat aina suht raskailla painoilla ja siihen päälle ojentajat palautellen. Kaikenlaiset apuliikkeet keskivartalolle on kans hyviä.

Itse reenaan nykyisin jaolla ma:rinta+hauis(penkki), ti:selkä(veto), to:ojentajat+ olkapäät, pe:jalat(kyykky). Tuo jako toimii mulla ja kehitys ei mitenkään dramaattisesti ole vielä pysähtynyt. Otan tosin joka neljännen viikon keveyesti ja silloin ainoastaan pääliikkeet. Kevyt viikko = ma: penkki, ke: veto, pe: kyykky ja tuolloin jokaisessa lämmittelyt + 5*2*75%.

Originally posted by Gospodin47
Niin, että mitä neuvoksi, että saisin nuo pääliikkeet taas kehittymään? Muuten reeni sujuu ihan mukavasti. Pitäskö harventaa noiden kahden reenausta vai lisätä? Esim. kaksi reeniä viikossa toista tai molempia? (Toinen reeni kova, matalilla toistoilla ja toinen kevyempi esim. kymppejä) Löytyykö joltakin kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Koitas Korten 3x3 -ohjelmaa (http://www.deepsquatter.com/strength/archives/index.htm). Ittella tuli parikyt kiloa lisaa kumpaankin jo ekalla kerralla.

Tärkeä asia on juuri kuten edellä sanottu, eli suoritustekniikka. Pelkästään tekniikkaa muuttamalla voi saada jo nopeasti paljon kiloja lisää.

Nostat juuri niin paljon kuin heikoin lihaksesi jaksaa.
Keskivartalon lihakset, pakarat, takareidet ovat yleensä ne heikoimmat ja niin luulen sullakin olevan. Noita vahvistamalla kyykkysi ja vetosi lähtevät varmasti nousuun.

Jos saliltasi löytyy joku voimanostoja, niin pyydä häntä katsomaan vetoasi ja kyykkyäsi.
Jos tekniikka on pielessä, niin silloin on hyvä vahvistaa noita heikkoja kohtia ja keskittyä tekniikkaan. Pian huomaatkin, että ne aikaisemmat ennätykset jää komeasti taakse.

Itselleni tuohon kyykyn jumittamiseen auttoi huomattavasti se, että aloin treenaamaan kyykyn ja vedon vuoroviikoin ja tarkkailemalla juuri tuota tekniikkaa! Alkuun painot tietty putosi, mutta lähes yhtä nopeasti ne nousivatkin! Toinen auttava tekijä oli box-kyykyn mukaan otto. Myäskin kyykkäysasennon leventäminen toi minulle lisää kiloja ja lisäksi mahdollisuuden kyykätä "pohjasta" saakka. Eli aiemmin polvet tykkäsivät aikalailla pahaa syväkyykystä, mutta asennon levettyä ongelmia ei ole.
Itse edelleen kyykkäilen lenkkarit jalassa (löysällä), ehken ois jossain vaiheessa viisasta satsata kunnon kenkiinkin. :)

Originally posted by jpm

Itse edelleen kyykkäilen lenkkarit jalassa (löysällä), ehken ois jossain vaiheessa viisasta satsata kunnon kenkiinkin. :)

Jotkut tukeva/kova pohjaiset riittää. Ei niiden nyt tartte olla mitään kalliita kyykkykenkiä.
Helposti oi kyllä lenkkareilla mennä nilkat.

Joopa... Syksyllä meikäläinenkin aloitteli kyykkämisen ihan tuloshakuisesti. Onhan tuo jokseenkin pohjakunnossa, mutta seuraava vaihe tässä kevään mittaan olisi, että kyselen vähän tekniikkaan korjauskommentteja kokeneilta kilpanostajilta. Sitten siteet ja vyö peliin.

Näin 67,5 -sarjaan sitten joskus tähtäilevänä tulokset ilman muita varusteita kuin t-paita, salitossut ja verkkarit tulokset ovat arvioituna ja kokeiltuna seuraavaa:
kyykky, syvä: 110 pikainen arvio
penkki: 100 (18.12 kokeiltu)
maastanosto: 140 (kokeiltu marraskuussa, vyö oli)

Noissa kaikissa jo pelkkä perustekniikan parantelu tuo varmaan lisäkiloja tulokseen. Penkkipaita ja polvisiteet voivat parantaa kyykkyä n. 20-30kg ja penkkiä ehkä 10-15kg.

Ei sen puoleen: kyllähän tuossa perusvoimassa vielä reilusti parantamisen varaa on ainakin kyykyssä ja maastanostossa.

Hauskaa uutta vuotta! :p

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
vai nousuun!!

jos saat vedon ja kyykyn kulkemaan ilman WSB-tyyliä niin kerro sitten mullekkin heti

Mullakin toi kyykky on edelleen se heikoin lenkki varsinkin nyt, kun nivunen on estänyt jo pari kuukautta kyykkäämisen. Mutta tohon maastavetoon ainakin auttoi treenikertojen harventaminen. Elokuussa sain hikisesti 140 kg ylös ja parikuukautta myöhemmin, kun aloin vetää maasta kahden viikon välein sain 170 kg (ilman trikoita). Joten todennäköisesti en ehtinyt palautua silloin, kun mave oli ohjelmassa joka viikko.

En tiedä oliko oikeen järkeä kysyä tätä tässä threadissa, mutta en viittinyt uutta topic:ia aloittaa. No, kun täällä puhutaan jalkakyykystä, niin kysymykseni käy lähellä aihetta. :cool:

Eli maanantaina tein illalla aivan normaalin jalkatreenin, jonka olin tehnyt jo kaksi kertaa aiemmin. Alkuun jalkaprässi, jalkakyykky, ojennus, koukistus, pohkeet istuen (näitä siis 3*8-12) ja sitten vielä selän ojennuksen, vatsat dipissä ja sivutaivutukset käsipainoilla. Tiedän, ettei treenin jälkeen pitäis venytellä, mutta venyttelin selkää hieman riippuen leuanveto tangossa ja vaihtelin vartaloni asentoa saadakseni erilaisia tuntumia alaselän lihaksiin. ;) Syyn kerron kohta miksi yleensäkin venyttelin alaselkää.. :( Tämä venyttely tais olla syy siihen (ehkä sen väärä tekniikka), että tiistaina töissä ollessani lihajalosteita tiskiin lyödessäni aloin tuntemaan aivan v*tunmoista kipua alaselässä aina selkää liikuteltaessani. :mad2: Jos esim. käveli selkä suorassa, niin ei silloin tuntunut kipua.. nyt selkä antaa vielä kivun merkkejä, jos liikaa koukistelee selkää. :rolleyes:
Mitä luulette mistä kipu johtui? Ja mitä ny kannattais tehdä, venyttelyä, vai? Niin, muuten pakaroiden ja muiden venyttely jäi kokonaan tekemättä treenin jälkeisenä iltana, niin ei kyllä enään pääse käymään. :lol2:

Oon vielä 17 ja selkä ilmeisesti vielä kasvuvaiheessa, joten siinä on syy, minkä takia haluan venytellä jalkatreenin jälkeen selkää heti! :) Kun kuulema ainakin jalkatreenin ja treenin, jossa tehdään pystypunnertusta, niin niiden jälkeen kannattais vähän venytellä tota selkää, kun kasvuvaiheessa vielä ollaan.. :D
Tai, kertokaa tästäkin valaisevia kannanottoja! :kippis1:

Kiitokset kaikille vinkeistä! Erityisesti tormavelle siitä deepskuatteri linkistä, mitenkähän lie jäänyt tommonen sivusto huomioimatta:rolleyes: Voipi olla, että vois kokeilla tommostakin tyyliä, ihan vaihtelunkin vuoksi.

Suoritustekniikasta tosiaan on vaikee sanoo, pahalle ei ainakaan kumpikaan tunnu, eikä mitään ihme kipuja/kolotuksia oo ollu (no sehän nyt ei paljoa kerro tekniikasta). Jos oisin suomalaisella salilla, niin varmaan löytys voimanostajia neuvomaan, mutta nykyisellä salilla niitä ei näy. Aika paljon jenkkejä nostamassa ja monen reenityyli/tekniikka on sitäluokkaa hurjan näköstä, että heikompaa hirvittää... Eräs kaveri mm. käyttää penkissä tangon pehmustetta, jota minä aina oon luullu käytettävän kyykyssä;) Siinä on rintalasta ihmeissään. Tuota touhua kun seurailee, niin voi sanoa, että suomalaisten reenitekniikka/tyyli on huomattavasti puhtaampaa ja terveellisemmän näköstä. Suomalaiset näyttää myös suosivan paljon enemmän kunnon perusliikkeitä. Jaa, tais mennä vähän off topic, mutta näin se vaan on.

Omaa reeniä kun tarkemmin mietin, niin voi olla, että, keskivartalon lihakset kaipaa mulla enemmän harjoitusta. Ehkä siinä tosiaan on aika iso osatekijä nykytuloksiin, niinkuin moni jo arvelikin. Siis, pitää alkaa keskittymään tekniikan ohella myös keskivartalon tukilihasten rääkkäämiseen:D

Re: vai nousuun!!

Originally posted by pori1980
jos saat vedon ja kyykyn kulkemaan ilman WSB-tyyliä niin kerro sitten mullekkin heti

Jostain syystä edellinen postaus ei olekaan mukana. No, laitoin vaan, että eihän venäläisetkään treenaa wsb:llä. ;)

Vaikka itse treenaan wsb:llä ja se toimii mulla kuten monella muullakin, niin ei se silti ainut ohjelma ole ja kyllä muillakin ohjelmilla saa kovia tuloksia aikaiseksi.

Originally posted by Away

Oon vielä 17 ja selkä ilmeisesti vielä kasvuvaiheessa, joten siinä on syy, minkä takia haluan venytellä jalkatreenin jälkeen selkää heti! Kun kuulema ainakin jalkatreenin ja treenin, jossa tehdään pystypunnertusta, niin niiden jälkeen kannattais vähän venytellä tota selkää, kun kasvuvaiheessa vielä ollaan..

Mikäli tekniikka on kunnossa , ei vaikuta pituuskasvuun.

Okei.. :)

Voisko joku vielä sanoa jotain tuosta selässä tuntuvasta kivusta, josta kerroin edellisessä viestissäni? :confused:
Kuntosaliohjaaja sano, et mulla on selkä vain jumissa (oon tosi kankee joka paikasta :( ) ja käski venytellä, mutta...
Kyllä varmasti jollain on vastaavanlaista ajoittaista kipua tuntunut alaselässä, niin olis ihan kiva, jos joku viittis vähän kertoa omasta vastaavasta tilanteestaan, ja kertoa kauan kipu kesti ja mitä sen eteen teki? ;)
Hmm.. selkä ei oikeastaan haitannut tän päiväistä hauis, selkä päivää, muuten kuin, että hyvää huomenta liike ja vatsat jäi tekemättä. :mad2:

Originally posted by Away
Okei.. :)

Voisko joku vielä sanoa jotain tuosta selässä tuntuvasta kivusta, josta kerroin edellisessä viestissäni? :confused:
Kuntosaliohjaaja sano, et mulla on selkä vain jumissa (oon tosi kankee joka paikasta :( ) ja käski venytellä, mutta...

No veikkaanpa ohjaajan olevan aikalailla oikeassa. Meikäläisen huomion kiinnitti se seikka, että jalkapäivänä oli noinkin monta liikettä.

Prässistä muuten sen verran: jos perse irtoaa sieltä selkänojalta->alaselkään kohdistuu prässinoston paine, niin äkkiä voi olla selkä paskana ja pitkään. Joku naisvoimanostaja kuulema sai pysyvän selkävamman juuri sen takia.

Alaselän nikamat kun eivät kovin suurta poikittaista painetta kestä: esim. ammattikuskit säätävät penkkinsä tosi tarkkaan.

away

Itselläni meni alaselkä jumiin kun aloittelin nuorempana kyykkäämään. Lantion selkäpuolella olevat SI-nivelet menevät helposti jumiin. minulla tämä jumittuminen johtu lähinnä siitä että toinen jalkani on pidempi. Kipu tuli välillä yllättäin, ja se oli lähinnä semmosta pistävää.

Minun piti mennä hoitamaan asia fysioterapeutille, joka avas ne semmoisella ihme nitkutteluliikkeellä =)

Hmm.. Jalkaprässissä tais olla painoa laitettu 65 kg eli ei paljoa.
Oon laskenu ehkä vähän liian alas, mutta mielestäni oon tehnyt aika oikein. :confused:

Lentsikka: Oliko kipu sellasta, et se kohdistui vaan siihen alaselän keskiosaan ja saattoi tuntua vain silloin, kun esim. kumarruit äkkiä? :(

Nyt kyllä venyttelin aika paljon selkää ja tuntuu paremmalta, eikä niitä "kipu kohtauksia" helpolla tule. Täytyy nyt kattoo mitä selkä tuumaa viikon päästä ja sit harkita, jos kävis lääkäriltä kysymässä.

Kertokaa vaan lisää kokemuksianne/mielipiteitänne, koska varmaan lähes kaikki teistä on joskus selässä tuntenut vastaavanlaista kipua, luulisin. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom