Maastavedosta...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Re: Sumotyyli

Originally posted by jukjuk

Nyrkkisääntönä voisi pitää, että vatsoilla irroitetaan paino lattiasta ja takareisillä sitten ja loput selällä ja etureisillä..

:confused: Minä kun olen luullut, että alku selällä, sitten mukaan takareidet ja loppu pakaroilla. Mutta vihjaise hieman, miten olet tuollaiseen ketjuun päätynyt?

sumotyyli

Tarkoitin sumotyylissä, joka eroaa perinteisestä..

Eka noustaa pakaroilla sitten jaloilla ja lopuksi selkä (alkuasentohan on kuin jalkakyykyssä, leveällä jalkaasennolla)..,
tottakai se selkä oikenee siinä samalla, mutta karrikoidusti tarkoittaen noin.
mutta mikään guru en ole enkä väitä olevani..

Saa kommentoida.

Originally posted by -Stone Cold-
Mitäs mieltä olette "Box-vedoista" ? Eli raudat on laitettu korokkeiden päälle (n. 20-30 cm)

Vaikuttaako periaatteessa samallalailla kuin perinteinen mave?

Voimatreeniin perehtymättömän kysymys:

Mikä lihasryhmä on liian heikko, kun saan vedettyä suorin jaloin enemmän kuin perinteisellä tyylillä? Maksimitkin on joskus muinoin otettu suorin jaloin kun ei noussut perinteisellä.

Olen keskimääräistä pidempi kaiffari, 189 cm. Jalat ovat suhteessa pitkät ja selkä lyhyt.

Originally posted by Hulkki
Voimatreeniin perehtymättömän kysymys:

Mikä lihasryhmä on liian heikko, kun saan vedettyä suorin jaloin enemmän kuin perinteisellä tyylillä? Maksimitkin on joskus muinoin otettu suorin jaloin kun ei noussut perinteisellä.

Olen keskimääräistä pidempi kaiffari, 189 cm. Jalat ovat suhteessa pitkät ja selkä lyhyt.

Syy löytyy välityksistä.

Kun nostat perinteisellä tyylillä, eli polvet koukussa, tulee maastavedon kriittisimmällä kohdalla, eli kun tanko on polven kohdalla, oleva momenttivarsi selkään pitkien reisiluiden johdosta liian suureksi että pakara-ja alaselkälihaksesi jaksaisivat nostaa sitä kuormaa. Kun heität jalat suoraksi ja kätesi ovat kuitenkin aika pitkät, saat mekaanisesti huomattavasti edullisemman asennon vrt. Aholan ja Turtiaisen vetoasennot. Jos hekin laittaisivat polvet eteen, tuskin sieltä lähellekään niin paljon tulisi.

Vain lyhytkätisien kannattaa yrittää ottaa lähtöasentoa syvemmästä kyykystä.

Originally posted by strong
Syy löytyy välityksistä.

Kun heität jalat suoraksi ja kätesi ovat kuitenkin aika pitkät, saat mekaanisesti huomattavasti edullisemman asennon vrt. Aholan ja Turtiaisen vetoasennot. Jos hekin laittaisivat polvet eteen, tuskin sieltä lähellekään niin paljon tulisi.
Jotain tällaista ounastelinkin, kiitos asian varmennuksesta.

Kun threadin otsikko oli tuo niin eiköhän oma kyssärinikin sen alle mahdu :) Eli olen reenannut salilla reilu kuukauden ja maastaveto on ollut alusta asti mukana, 1 - 1,5 kertaa viikossa (eli jotain 5 paivan valein tms, joskus 7).

Ongelma (luullakseni tämä on ongelma:) on se, että maastavedon jälkeen ei muiden lihasryhmien ja liikkeiden tapaan tule paria päivää kestävää lihaskipua joka kielisi onnistuneesta treenistä. Takareisissä ja pakaroissa jonkin asteista tuntumaa kyllä on, mutta vaikea sanoa johtuuko se juuri maastavedosta, alaselässä sen sijaan ei mitään. Kuitenkin mavea tehdessäni alaselkä väsyy kyllä kunnolla, ja pelkkä seisoskelu salilla noin puoli tuntia sen jälkeen on tuskaa. Salilta lähdettyäni selkä tuntuu jo palautuneen ja kuten aiemmin todettua treenin jälkeistä lihaskipua ei ole. Olen koittanut tehdä kokoajan nousevilla painoilla esim. toistot 10, 10, 8, 6, 6, jolloin olen jokaisen sarjan jälkeen puolikuollut, tai sitten parin lämmittelysarjan jälkeen vitosia ja kolmosia isommilla painoilla. Sarjat lopetan kylläkin aina siihen kun en enää jaksa pitää selkää suorana (alaselkä väsähti) tai painot ei enää yksinkertaisesti nouse (jalat väsähti). Mistään suurista painoista ei kuitenkaan ole kyse, maksimini lienee sielä 120kg paikkeilla :D

Ja ainiin, vedän kapealla "tyylillä" ja selkä mahdollisimman suorana, ja lähtö melko kyykystä.

Ei mullakaan ole lihaskipua selässä maven jälkeen mutta annas olla kun venyttelen selkälihaksia niin johan alkaa tuntumaan. Eli venytellessä huomaa kyllä onko mavea tullut tehtyä.

Mä jätin viime selkätreenissä maven väliin ja tein sensijaan hyväähuomenta-liikettä muutaman tiukan sarjan -> herkullinen jomotus alaselässä seuraavana päivänä! Mulla ainakin ko. liike ottaa paljon tehokkaammin alaselkään kuin veto, ainakin lopussa meinasi tulla ongelmia kulmasoudussa kun alaselkä pisti sopimuksen poikki :D

Originally posted by ressukka
Ongelma (luullakseni tämä on ongelma:) on se, että maastavedon jälkeen ei muiden lihasryhmien ja liikkeiden tapaan tule paria päivää kestävää lihaskipua joka kielisi onnistuneesta treenistä.
(snip)
Olen koittanut tehdä kokoajan nousevilla painoilla esim. toistot 10, 10, 8, 6, 6, jolloin olen jokaisen sarjan jälkeen puolikuollut, tai sitten parin lämmittelysarjan jälkeen vitosia ja kolmosia isommilla painoilla. Sarjat lopetan kylläkin aina siihen kun en enää jaksa pitää selkää suorana (alaselkä väsähti) tai painot ei enää yksinkertaisesti nouse (jalat väsähti).
No toi kivun puuttuminen ei varmasti ole mikään ongelma.

Mikäs itseisarvo se kipu on? :lol1: Tuntemattoman sotilaan Lahtista lainatakseni (vuoden -56 kansanpainos Suomi-Filmin alkuperäisin kuvin, sivun 253 alareuna): "En mää mitään hikeä koitakkaan, mää koitan vaan että pulkka liikkuis."

Mun mielestä se että olet sarjan jälkeen puolikuollut tai et enää jaksa pitää selkää suorana (ja erittäin fiksusti lopetat siihen) kertoo tasan tarkkaan sen että treeni on ollut tehokasta. Ei muuta kun jatkat harjoituksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen tässä pähkäillyt, että kuinkahan tuota maastavetoa kannattaisi treenata boditreenin ohessa? Kun taidan tehdä sen tällä hetkellä päin persettä. Yleensä olen tehnyt sen kerran kahdessa viikossa ja selkätreenin ensimmäisenä liikkeenä. Lämmittelyjen jälkeen 2 kovaa sarjaa, toistot 5-8. Remmien kanssa ja paineet päällä koko ajan. Välillä tuntuu siltä, että jumissahan sitä on, ja tekniikkakaan tuskin on täysin hanskassa. Maksimiykkönen on tuskin kovin paljoa yli sarjavitosen.

Nyt kiinnostaisi kokeilla jotain erilaista enempi voimapainotteista lähestymistapaa, joka antaisi herkkyyttä maksimiykköseen. Miten kannattaisi maastaveto tehdä (edelleenkin selkätreenin ekana liikkeenä)? Vakiopainolla 3x5? 5x3? Paineet pois alhaalla? Enemmän sarjoja, vain alle vitosen sarjoja? Ei sarjoja aivan tappiin saakka?

Raven, kraftvärkki, strong, hoi! Kaikki kovat jätkät, neuvokaa! :whip:

Originally posted by Hannibal
Olen tässä pähkäillyt, että kuinkahan tuota maastavetoa kannattaisi treenata boditreenin ohessa? Kun taidan tehdä sen tällä hetkellä päin persettä. Yleensä olen tehnyt sen kerran kahdessa viikossa ja selkätreenin ensimmäisenä liikkeenä. Lämmittelyjen jälkeen 2 kovaa sarjaa, toistot 5-8. Remmien kanssa ja paineet päällä koko ajan. Välillä tuntuu siltä, että jumissahan sitä on, ja tekniikkakaan tuskin on täysin hanskassa. Maksimiykkönen on tuskin kovin paljoa yli sarjavitosen.

Nyt kiinnostaisi kokeilla jotain erilaista enempi voimapainotteista lähestymistapaa, joka antaisi herkkyyttä maksimiykköseen. Miten kannattaisi maastaveto tehdä (edelleenkin selkätreenin ekana liikkeenä)? Vakiopainolla 3x5? 5x3? Paineet pois alhaalla? Enemmän sarjoja, vain alle vitosen sarjoja? Ei sarjoja aivan tappiin saakka?

Klikkaa tuolta deadlift(kannattaa katsella kyllä muutkin kohdat):

http://www.wpse.com/GB/Index.html

Vanhanaikaisissa enemmän raakaan voimaan painottuvissa voimanoston MM-kisoissa samanarvoisilla varusteilla Bill Kazmaieriakin enemmän totaalia nostanut Gerrit Badenhorst kertoo hyviä vinkkejä. Tärkeää on vetää kaikki sarjat kuin ykkönenkin, eli joka toisto pysäytyksestä. Kohtalaisesti volyymia, joka veto vedetään täysillä kuin olisi maksimi kyseessä ja sitten herkistellään jakson loppuun ykkösrauta irti. Päälle osatoistoja räkistä ja sjmv että saadaan voimaa joka "kohtaan" maastavetoon.4x3 tai 5x3 on molemmat hyviä ja tietysti kaikki pitää vetää lattiasta kuin ykkönenkin. Siitä sitten eteenpäin toistoja pudottamalla.

Kannattaa ehkä kokeilla nyt maksimi että näkee missä mennään ja sitten tehdä vaikkapa 2-3 kuukautta työtä ja sitten uudestaan maksimi. Sitten näkee miten on kehitytty.

Tekemällä 2x5-8 sarjoja pysäyttämättä lattiassa ei kyllä saa ykköstä paranemaan oikein millään, mutta selän saa kyllä hyvin ylikuntoon.

Gerrit muuten veti laakeroimattomalla tangolla maasta helposti 410kg -96 MVM-kisoissa ja voitti Riku Kirin ja Magnus Ver Magnussonin kymmenillä kiloilla. Molemmat herrat n.400kg:n maastavetäjiä, mutta kukaan Maailmassa ei ole voittanut Badenhorstia selkävoimissa(kun Gerrit oli siis kunnossa).

Mikähän mahtaisi olla vialla kun maastavetoa tehtäessä mulla ottaa tanko aina polviin ja sääriin kiinni, niin että ne on ihan mustelmilla seuraavana päivänä? En tiedä onko mulla sitten niin lyhyet kädet tai muuten kehon mittasuhteet sellaset ettei maastavetoa pysty tekemään...? En ole paljoa liikettä sen takia tehnyt, eikä tekniikkakaan varmaan ole paras mahdollinen, mutta onko kellään ollut samanlaisia ongelmia tai tietäisi mistä voisi olla kyse..?

No jalkoja pitkinhän sen tagon kuuluukin kulkea eli mahdollisimman lähellä kroppaa...

Joo, viistää vaan se tanko niin pahasti jalkoihin että sattuu, ja muutenkin tuntuu se asento jotenkin "luonnottomalta", mutta en tiedä sitten...

Originally posted by JJK
Joo, viistää vaan se tanko niin pahasti jalkoihin että sattuu, ja muutenkin tuntuu se asento jotenkin "luonnottomalta", mutta en tiedä sitten...

Vetoa näkemättä on vaikea neuvoa tarkemmin mutta kaikilla se tanko tulee jalkoja pitkin. Joillakin se tanko repii enemmän ja joillakin vähemmän. Jos saisit jonkun kokeneemman katsomaan vetoasi niin saisit selville onko se asento luonnoton. Vedossa tulee väkisellä erilaisia variaatioita riippuen kehon mittasuhteista vrt. lyhytkätinen joutuu hakemaan tangon syvemmältä kuin pitkäkätinen. Täytyy vaan yrittää löytää se juttu mikä toimii parhaiten. Itselläni helpotti eniten kun jätin vyön pois ja pääsin alhaalla kunnon lähtöasentoon.

Pari vinkkiä multakin, tohon alkuperäiseen kyssäriin palatakseni niin älä tee leuanvetoja ja kulmasoutua ennen vetoa. Saattaapi jokin kaunis päivä käydä niin, että leuanvedolla saat hauikset kireiksi ja sitten kun oikeaoppisesti "roikottamalla" kädet suorina vedät maksimia niin on vaara että hauikset napsahtavat poikki.

Keskikropan pitävyys on tärkeää vedossa ja myös vahvat takareidet, oli tyyli sitten mikä tahansa. Jos on pitkät reisiluut ja/tai pitkä selkä, kapeassa vedossa menee perse väkisinkin liian taakse ja sieltä on vaikeaa nostaa. Siinä vaiheessa kannattaa miettiä välistävetoa.

Välistävedossa pitäisi saada reiden lähentäjät venyteltyä mahdollisimman auki ja itse vedossa muistaa rentouttaa hartiat (muttei tietenkään selkäfileitä).

Tohon vedon tekniikkaan vois saada vaikka koko päivän kulumaan, eikä silti pysty antamaan oikeaa vastausta.

Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin maastanostovoiman kehittämiseksi maastanoston tekemistä ensimmäisenä liikkeenä ja ilman kohtuutonta lämmittelyä. Eihän kukaan ojentajiakaan ennen penkkipunnerrusta treenaa, joten miksi uuvuttaa yläselkä ennen maastanostoa? Jos teet 12 toiston melko koviakin (lämmittely)sarjoja ennen raskaita rautoja, maitohapot puuduttavat lihaksia ja häiritsevät impulssien kulkua hermotuksessa. Tee mieluummin useita lyhyitä (ja ei-maksimaalisia) lämmittelysarjoja. Sivuhuomautuksena todettakoon lämmittelyä korostetettavan ihan liikaa. Tsatsoulinen viisaudet toimivat hyvin: jos totuttaa lihakset toimimaan kylmempinä, ne oppivat siihen.

Jotkut (bodarit) neuvovat olemaan laskematta painoa toistojen välillä maahan. Itse olen toista mieltä. Liike on MAASTAnosto, jossa nostetaan kuollutta painoa (DEADlift). Kun jokainen toisto lähtee maasta, oikea suoritustyylikin (lantioa alhaalla, selkä suorana) on helpompi säilyttää. Se, että lihasten kehittämiseksi niiden jännitys täytyisi säilyttää koko ajan, on bodauslehtien fantasiamaailmaa.

Originally posted by strong
Tärkeää on vetää kaikki sarjat kuin ykkönenkin, eli joka toisto pysäytyksestä. Kohtalaisesti volyymia, joka veto vedetään täysillä kuin olisi maksimi kyseessä ja sitten herkistellään jakson loppuun ykkösrauta irti. Päälle osatoistoja räkistä ja sjmv että saadaan voimaa joka "kohtaan" maastavetoon.4x3 tai 5x3 on molemmat hyviä ja tietysti kaikki pitää vetää lattiasta kuin ykkönenkin. Siitä sitten eteenpäin toistoja pudottamalla.

Kannattaa ehkä kokeilla nyt maksimi että näkee missä mennään ja sitten tehdä vaikkapa 2-3 kuukautta työtä ja sitten uudestaan maksimi. Sitten näkee miten on kehitytty.

Tekemällä 2x5-8 sarjoja pysäyttämättä lattiassa ei kyllä saa ykköstä paranemaan oikein millään, mutta selän saa kyllä hyvin ylikuntoon.

No niin, näin tästä eteenpäin. Ensi kerralla kokeillaan maksimi ja aloitetaan vetämällä 3x5 pari viikkoa ja sitten vaikka 3-4 x 4. Jokainen toisto täysillä ja pysäytyksestä. Ilman vyötä ja välillä vyön kanssa. Apuliikkeissä pitänee keskittyä vahvistamaan vatsaa ja takareisiä, kun tuntuu maastavedon alku- ja keskikohta olevan ne vaikeimmat. SJMV:tä, jullea, romanialaista ja istumaannousua/vatsarutistusta lisäpainoilla.

Jokos muuten laitoit Tomppa Platzin kyykkyennätykset uusiksi? :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom