Maastavedosta...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Hannibal
Jokos muuten laitoit Tomppa Platzin kyykkyennätykset uusiksi? :kippis1:

En ole vielä ehtinyt kun sairastin kunnon kuumetaudit tuossa pohjalle ja olen pystynyt tekemään vasta yhden jalkateenin. Mutta nyt sitten taas tästä eteenpäin...:kippis1:

Mites toi painojen pudottaminen, eli pudotatteko painot yläasennosta treenatessa (voimailijat)? Saako ne pudottaa kisoissa?

ps. anteeksi tyhmä kysymys:itku:

Originally posted by JJK
Mikähän mahtaisi olla vialla kun maastavetoa tehtäessä mulla ottaa tanko aina polviin ja sääriin kiinni, niin että ne on ihan mustelmilla seuraavana päivänä?

Mulla sama vika. Viimeksi pitkän sarjan (10) viimesiä toistoja tehdessä alko oikea polvi jo suuttumaan jatkuvasta raastosta ja mietin, että mitä teen väärin. Siinä sitten tajusin, että maven lopussa, kun vedetään lavat taakse, niin minä jätin ne joka toistolla sinne taakse, kun aloitin laskuvaiheen. Siis mulla meni ne polvet mustaksi laskuvaiheessa. Kokeilin päästää sitten ne olkapäät eteen ennen laskua, niin tankokin meni hieman polvilumpiota kauempaa (hipoen). Säären mustelmiin en apua keksi. En ole sukkahousumalli, joten ei se niin nuukaakaan ole :) Ja vaikkei selkä olisikaan kipeä, niin näkeepähän sääristä treenanneensa ;)

Vielä tuosta maastavedosta ja oikeasta tekniikasta. Tältäkös pitäisi toistojen näyttää, kun kapealla vedetään?

http://www.gometal.com/videot/ano_deadlift_380_divx.avi

:)

Tuossa oli hyvä esimerkki "selkävedosta" missä alhalla ei jäädä asumaan, vaan tartutaan tankoon kiinni, heitetään polvet suoriksi ja pistetään selkä töihin. Tuolla tyylillä tulee polven keskikohdalla tai sitä hieman alempana tosi kriittinen vaihe missä täytyy olla vauhtia reilusti että pääsee läpi.

Toinen esimerkki: http://www.apfmichigan.com/video/bolton933.wmv

Tässä taas Bolton kerää paineet ala-asennossa, nostaa reilummin jaloilla syvemmästä kyykystä ja leveämmällä otteella, jolloin kriittisempi vaihe tulee ylempänä kuin Anon tyylillä.

Kovia jätkiä ja kovia rautoja! Noin sitä pitäisi ne vitosetkin repiä ylös, samalla tyylillä.

Moro!

Oli pakko tunkea tänne väliin, kun on ollut niin mielenkiintoista lukea tätä keskustelua. Aloitin itse tällä viikolla maven. Salilla on tullut käytyä jo jokunen vuosi, mutten ole koskaan maasta vetänyt. Uumoilisin maksimin olevan jotain 150 luokkaa, vaikka se nyt ei ole tässä vaiheessa pääasia. Aattelin vaan kun olen joskus jäänyt penkissä 110 alle ja kieritettyäni sen mahan yli, olen nostanut sen kahvoihin. No joo. Se siittä.

Mulla on selkä ihan paskana. Lihaksia en ole treenannut muuta kun ylätaljassa ja sehän ei hirveesti alaselkää rasita. Lisäksi selkärankari on jäykkää mallia, eli alin selkänikama on luutunut lantioon kiinni ja neljännen ja viidennen nikaman väliin on tullut hiukan liian suuri tekoniveltymä, eli ranka on antanut periksi. Se laittaa väkisinkin tekemään kaikki selkää rasittavat liikkeet puhtaasti ja aloitinkin liikkeen harjoittelun naurettavalla 40kg painolla. Tarkoitushan on nostaa lihaksilla eikä rangalla. Muuten olin tyytyväinen heti ekaan kertaan, koska jo tuollainen kilomäärä tuntui veltostuneissa selkälihaksissani ja se tuntui vaan vähentävän pientä aristusta, joka siellä on lähes aina.

Nyt olen viisastunut jonkin verran ja saanut jotain visiota treenieni suunnitteluun. Tavoitteena oleva kilomäärä on selvillä, mutta lukemani on vain vahvistanut suunnitelmiani, joten hyvä meininki. Tänä kesänä sitä en kyllä saavuta, mutta väliäkö hällä. Korttikin on voimassa ensi vuoden kesäkuuhun.

Ei häti hässeis, ko o voimi pusseis.

Turha on kelailla mitään maksimeja vähään aikaan, jos on selkä tossa kunnossa. Haet vain kevyillä painoilla sitä tuntumaa sinne alaselkään ja koetat pitää liikkeen kasassa.

Kannattais pyytää katsomaan vetoasi joku joka osaa vetää, niin saisit liikeradan heti alusta kohdilleen.. myöhemmin se on sitten huomattavasti vaikeampaa muuttaa.

Ja sitäpaitsi harva sitä selkäänsä rikkoo ylösnostaessa, vaan alaslaskiessa kun vatsat /keskivartalo pettää..

Tsemii treeneihin

Voikohan tuosta maastavedosta olla jotain haittaa selälle, kun minun selkä on hieman erikoinen. Se ei alaosasta taivu ollenkaan, ainakaan eteenpäin ja yläosasta vain eteenäin. Se on kärjistetysti sanoen s-kirjaimen muotoinen sivulta katsoen. Tähän asti olen tehnyt mavea harvoin ja silloinkin kevyesti. Nyt olisi tarkoitus aloittaa kunnon maastavetotreenit. Noh ei kai se muuta tee kuin jäykistää selkaa entisestään, mutta mitäpä siitä :D

Vähän huonolta kuulostaa, selkäsi on juuri sellaisessa asennossa jossa se ei saisi olla maastavedossa. Saattaa olla että jos rupeat touhuilemaan niiden raskaampien rojujen kanssa saattaa selkäsi jokukerta sanoa sopimuksensa irti. Kannattaa ottaa varovasti.;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niin, tuli viikonloppuna testattua tämänhetkinen vetomaksimi vyön kanssa ja ilman vetoremmejä. Päälle vetelin 2x5 n. 80% painolla ja normaalia selkätreeniä. Uutena liikkeenä testasin romanialaista maastavetoa 2x12. Kylläpä kävi hyvin alaselkään ja takareisiin. Myös mv-artikkeleita tuli lueskeltua viikonloppuna.

Muutama kysymys, johon kaipaisin opastusta/varmistusta foorumin voimanostoeksperteiltä kapeaan vetoon:

- tekniikka: alaselkä/keskikroppa tiukkana, kyykätään kantapäät lattiasta läpi ja jatketaan synkronoidusti vetämällä painot ylös selällä? Näinkö? Muuta?

- jos vedän aluksi pari viikkoa vaikka 3 x vitosen sarjaa, onko 80% paino maksimista tällöin liikaa, eli meneekö helposti jumiin? Mikähän voisi olla sopiva % myöhemmin vedettäessä nelosia ja kolmosia?

- kuinka pitkää sarjaa romanialaista mv:tä olisi järkevä vetää ja mitähän se paino silloin olisi prosentteina vetomaksimista?

Maastaveto!

Ite oon huomannu että kovan kyykkäämisen tuloksena maastaveto on huomattavasti kehittynyt. Ja sitte maastavedossa jos haluaa tuloksia nostaa niin oon pudottanut maximista treenipainot tuonne n. 70 % ja sillä nykinyt semmosta 3-6 toistoa nii johan on maximi noussu.
:kippis1:

- tekniikka: alaselkä/keskikroppa tiukkana, kyykätään kantapäät lattiasta läpi ja jatketaan synkronoidusti vetämällä painot ylös selällä? Näinkö? Muuta?

Kannattaa pitää mielessä, että perse ei ota varaslähtöä ja alkaa nousemaan ylös ennen kuin tanko lähtee lattiasta irti.Onnistuneelle suoritukselle tämä on tärkeää. Sitten samaa tahtia alaselkä suorana(yläselkä saa ja sen pitääkin hieman köyristyä, että saa lähtöasennon paremmasta kulmasta) aina hieman polven yläpuolelle, jolloin aletaan työntämään lantiota eteenpäin ja tankoa vedetään sivusta katsottuna aavistuksen verran taaksepäin(mutta ei tehdä reisikannatusta tai pumppausta) ja lopussa vedetään olkapäät taakse, mutta ei missään nimessä tehdä selän yliojennusta tai saattaa pian olla vedot vedetty.

- jos vedän aluksi pari viikkoa vaikka 3 x vitosen sarjaa, onko 80% paino maksimista tällöin liikaa, eli meneekö helposti jumiin? Mikähän voisi olla sopiva % myöhemmin vedettäessä nelosia ja kolmosia?

Tuohon on vaikea vastata. Prosenttitaulukot ei toimi kaikilla(kuten myös Ed Coan on maininnut) ja 80% maksimista vitosia saattaa jollekin olla lämmittelyä ja jollekin tervanjuontia. Se on ihan täysin yksilöllistä.

Itse en katsele prosenttitaulukoita, vaan vetelen vitoseni ja jos onnistun siinä, laitan 10-20kg seuraavalla kerralla lisää.

Kannattaa ehkä aloittaa sellaisella painolla, että saattaa jopa onnistuakin siinä(3x5) ja siitä sitten lisämään painoa realistisilla harppauksilla.

Palautumiskyvytkin on sitten kaikilla erilaiset, että jos tietää montako viikkoa jotakin pystyy kovasti tekemään, niin pystyy aika hyvin ajoittamaan kuntonsa ja suunnittelemaan ohjelmansa. Itse ne täytyy ohjelmat sorvata omien kykyjensä ja tavoitteidensa mukaan.

Luultavasti noissa nelosissa ja kolmosissakin kannattaa mennä sen mukaan, miten ne vitoset on menneet. Prosentteja on taas aika vaikea sanoa. Itselläni taitaa pudota noissa toistoissa(vitoset) yksi toisto/lisätty 10kg tjsp.(10kg kyllä ylittyy hieman kun siirrytään jonnekin 3-maksimialueelle)

- kuinka pitkää sarjaa romanialaista mv:tä olisi järkevä vetää ja mitähän se paino silloin olisi prosentteina vetomaksimista?

Toivanen veteli romanialaisessa tasaisesti vitosia tai kutosia ja pudotti vain omassa kilpailutyylin maastavedossaan toistoja. Piti apuliikkeet erillään ihan vain tukemassa pääliikettä. Itselläni on toiminut myös samoin, yleensä tiukkoja vitosia romanialaisessa ja korpimetsien miesten periaatteella eteenpäin: lisää rautaa ja enemmän toistoja. :)

Prosenteista vastasinkin jo.

maastanosto!

Ei satunnainen maastanostoperiodi ainakaan minulla ole selkää hajottanut! Silloin kyllä alaselkä on ollut pirullisen oloinen kun ei ole tullut maasta vedeltyä! Jotenkin aina ollut "luonteva" liike tehdä. 17vuotiaana puolen vuoden treeni takana vedin 190kg nyt 10v myöhemmin enkka on edelleen vain 270kg...tietenkin ilman mitään trikoita yms.. Box-vetoa kun rupesin tekemään niin veto rupesi nousemaan! Huippu massaliiike ala/keskiselän "paksuudelle" ja jopa trapeziukselle!

Tänks kommenteista, strong. Täytyy vedellä tuntuman mukaan ja katsella prosenteista suuntaa. Eiköhän maastaveto lähde näillä muutoksilla nousuun.

Originally posted by -Stone Cold-
Mitäs mieltä olette "Box-vedoista" ? Eli raudat on laitettu korokkeiden päälle (n. 20-30 cm) ja tällöin tietysti vedettävä matka jää puoleen, lyhyellä hepulla varmaan noin kymmeneen senttiin.

En oo oikein vakuuttunut tuollaisen treenin jarkevyydesta, varsinkaan pidemmalle ehtineille. Kannattaa hakea esim. groups.google.comilla misc.fitness.weightsista Keith Hobmanin tarina siita, miten tuolla samalla liikkeella sai hauiksen ylakiinnikkeet puhtaasti irti luusta...

Terveellisempaa ois tehda hyvia huomenia tai reverse hypereita, jos selkaan tarttee saada lisaa patonkia - paitsi tietty sen egon kannalta.

Originally posted by H-D
Yläselkäänkin tyyppi väittää huonoimman liikkeen olevan kulmasoutu..:thumbs:

siinähän pojat ottavat kevyitä venyttelyliikkeitä voimailun ohella
UttiToni.gif

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom