Maastavedosta...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänään oli selkäpäivä. Leuanvedon ja kulmasoudun jälkeen aloin tsemppaamaan itelleni uskomatonta raivoa maastavetoa varten.
Lämmittelin pari sarjaa pienillä painoilla, ja pistin 120 tankoon. 12 toistoa tuli TODELLA kevyesti. 150kg tankoon, ja nätisti tuli kuutonen, ja vielä jäi toisto tai pari "varastoon". Pistin 165kg, ja sain juuri ja juuri hinattua sen ylös. Nosto kesti varmaan 5 sekuntia. Tämän noston jälkeen niska kramppas, ja silmissä näkyi tähtiä. Vedin muutaman minuutin happea, ja 150 tankoon, jolla tein vielä 2*6 kohtuu kevyesti.

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? En ole ennen tuota 165kgta kokeillut, mutta luulis nyt, että maksimi olis jonkin verran enemmän, kerta 15kg kevyemmällä tein yhteensä 3*6. Mikähän mahtaa tekniikassa mättää? Painopiste on suht takana kuten kuuluukin, mutta isompi rauta ei yksinkertaisesti tahdo nousta niitä ensimmäisiä senttejä. Kun teen sarjaa, niin eka toisto on paha, sen jälkeen menee muutama lisää todella kevyesti. Ja huomautuksena, että en tipauta painoja korkeelta ja vedä niitä pompusta ylös. Tuskin kolina kuuluu, kun Mavea teen.

Jaloistakin löytyy jerkkua suhteessa muuhun kroppaan aika OK, eli esim. syväkyykky 135kg*6-7. Ei siis mitään isoja rautoja, mutta luulis silti, että ei jää nuo maastavedon alkusentit jalkojen voimasta kiinni?

Niin taustasta vielä. Ikä 23, treeniä 2,5 vuotta. "Normaalia bodaustreeniä" 3-4 krt/vko. Mitat 180/85. Rasvat n. 14.

Ettehän te muutkaan tietysti mitään selvännäkijöitä ole, varsinkaan kun en osaa kuvailla suoritustani kunnolla. Jos kuitenkin joku vois antaa jotain treeni/tekniikkavinkkejä, niin otan ne ilolla vastaan. Olis komeeta nostaa maasta 200kg vaikkapa tämän vuoden puolella..:) Jos ette osaa auttaa, niin sainpahan ainakin tilittää omaa heikkouttani!

PS. Treenaan opiskelija-asuntosäätiön salilla, jossa ei voimannostajia näy, enkä heitä muutenkaan (valitettavasti) tunne.

Nuo maastavedon sarjatulokset eivät ole oikein vertailukelpoisia maksimiin nähden, kuten esim. penkissä.
Mulla henk.kohtaisesti menee liikkeessä kuin liikkeessä noin 85 % maksimista vitonen. Vedossa menee varmaa kasi.
Jos pysäytät painot aivan täysin lattiiaan sarjan joka toistossa, ja lähdet joka kerta kuin uuteen vetoon, uskoisin eron tasoittuvan huomattavasti. Tämä ei kyllä ole välttämättä järkevää, koska vetolihaksista voi päästä jännitys karkaamaan ja paikat napsahdella.

Minullakin oli tänään vetopäivä. Suurkiitokset sille joka pari päivää sitten antoi loistavan linkin:

http://www.testosterone.net/articles/194dead.html

Tuon artikkelin ansiosta ymmärsin tuon käsien rentouden merkityksen ja kun siihen keskityin, niin rauta tuntui olevan todella kevyttä. Ainoa mikä harmitti, oli se, että tänään ei saanut kokeilla ennätystä, no ensiviikkoon on vain 7 päivää :-)

En muista oliko se tällä, vai jollain muulla palstalla jossa joskus arvosteltiin Anon vetotekniikkaa. Yksin tuloksienhan pitäisi jo käytännössä kieltää arvostelun. Minusta hänen tyyli soveltuu kyllä hyvin oppikirjaan vaikka aika suorin jaloin vetääkin.

Eli alkuperäinen kysyjä: lue tuo artikkeli! Jos kaikki tuossa on jo tiedossa, niin sitten tilanne on vakava ;)

Originally posted by Elchubagabra
Tänään oli selkäpäivä. Leuanvedon ja kulmasoudun jälkeen aloin tsemppaamaan itelleni uskomatonta raivoa maastavetoa varten.
Lämmittelin pari sarjaa pienillä painoilla, ja pistin 120 tankoon. 12 toistoa tuli TODELLA kevyesti. 150kg tankoon, ja nätisti tuli kuutonen, ja vielä jäi toisto tai pari "varastoon". Pistin 165kg, ja sain juuri ja juuri hinattua sen ylös. Nosto kesti varmaan 5 sekuntia.

Kokeileppa tehdä pysäytyksellä toistot. Ja se on ihan tavallista että jos painoja ei käytä kunnolla maassa, tai ne ottaa pompulla, niin ykkösen ja kutosen ero kiloissa on naurettavan pieni. Sama syy lienee siihen että vedossa mieluummin ilmoitetaan sarjapainoja kuin ykkösiä :p

Yksi mielestäni tehokas liike on laittaa 2-3kpl 20 kilon kiekkoja lattialle ja tehdä vetoa niiden päältä. Siis itse seistaan laattojen päällä, paranee hieman tuo alkuvaikeus, mutta toisaalta tällä saa selän hyvin helposti rikki, joten vain siinä tapauksessa että tekniikka on rautaisessa kunnossa. Ja jos tekniikka on jo kunnossa pitkän harjoittelun tuloksena, niin voiman hankinta tuskin enää on ongelma, vetää kovaa aina silloin kun paikat on takuulla auki :)

Vielä treenivinkki, jos nyt saat pysäyttämällä esim. 3x150, niin aloitappa ohjelma ensi viikolla siten että teet
3x130, 5x120
~ viikon kuluttua
3x140, 5x130
~ viikon kuluttua
3x150, 5x140
~ viikon kuluttua
3x160, 5x150

siis 2 varsinaista sarjaa per vetotreeni lämmittelyjen lisäksi, ei muuta.

sitten sama alusta mutta 5 kiloa suuremmilla painoilla. Jos olet jumissa esim. viikolla kolme, tee se kevyemmin tai aloita alusta. Eiköhän se 200nen ennen kesää sitten irtoa.

Mitäs mieltä olette "Box-vedoista" ? Eli raudat on laitettu korokkeiden päälle (n. 20-30 cm) ja tällöin tietysti vedettävä matka jää puoleen, lyhyellä hepulla varmaan noin kymmeneen senttiin. Näin tässä päivänä muutamana salilla "show":n, jossa vedeltiin kyseisellä metodilla. Rautoja kyllä oli miehekäs määrä, karjuntaa ja kolinaa riitti myös. Korokkeella seisten tehtyjen vetojen funktion ymmärrän varsin hyvin, jossa suoritettavan liikkeen vaikeutta vähän lisätään, tekniikan parantumisena ym ongelmakohtien hiojana, mutta tälläset 1/3 suorituksien perimmäisestä tarkoituksesta en pääse selville. Itse olen oikea puristien puristi, eli jos jossain liikkeessä täytyy chiitata, niin silloin se on epäonnistunut liike. Eli tyyliin Kyykky = reisilinja 90 asteen kulmassa (tai alle) lonkkanivel alempana polviniveltä. Jos nämä ehdot ei toteudu, on kyseessä vain "kyykistys" tai joku muu rääpäisy. Samaa kuria pidän itselleni muissakin liikkeissä. Valitettavan paljon näkee jos jonkinmoisia tuherruksia, apuliikkeiden maailmanennätysyrityksiä jne (jotka nekin yleensä tehdään joukkuesuorituksina):mad:

Joku tais jo selittääkin et pysäytyksellä tippuu noi huikeat 150x6 sarjat ja se todellinen ykkönen alkaa selkiintyä, mut mä kerron oman tyyli millä oon saanu alotukseen lisää poweria.
Elikkä homma menee näin:

Jos tavoitteena on joku tietty sarja esim. 150 x 3 niin eikun rautoihin käsiks ja teet ensimmäisen toiston, sen jälkeen lasket tangon maahan,kädet irti tangosta ja nousu ylös seisoma-asentoon, 1-2 sekunnin tauko ja sama uusiks kunnes kolmas toisto on tehty. Siinä se, jos teet tolla tyylillä 150 x 6 niin pitäs varmaan mennä 180-190 x 1.

Joten alota jostain 120 x 5 jos vitosia teet ja lisaa 5 kg viikko,
vaikka kuusi viikkoa nii pitäs olla kevytta rautaa toi 165:D

Itekkki tullu täsä maastavedot vasta aloteltua ja erittäin huonolla tyylillä. No se homma ei oikein ota onnistuakseen kun tulee kiskottua aina vähä ylisuurilla painoilla. Täytyy ruveta kokeileen jotain tollasta lisäys juttua ja alottaa vaikka ihan sikapienillä painoilla ni tulee teniikkakin kuntoon. Yks päivä kokeilen tota Sumotyylia ja se tuntu mun mielestä paremmalta kuin hyvältä, siis jotenki pirun varma nostaa sillai, mutta kysymys kuuluuki että pitääkö muut sua ihan kuspäänä jos vetää ainoastaan tollai, vai onko se ihan sama miten sitä vetää kunhan vaan vetää paljo rautaa?

Kiitos kaikille vastauksista!

Varsinkin Pigin postaama linkki oli kova sana, ja tuota Sumpparin treenivinkkiäkin taidan kokeilla.

Aion opiskella treenitietoa, ja ennenkaikkea treenata käytännössä KOVAA, niin eiköhän se 200 sieltä heilahda ylös jossain vaiheessa. Hmm... siinä vaiheessa olis sitten varmaan selkäkin vähän leventynyt...

Vedossa ei ole samanlaista latausvaihetta kuin muissa suurissa eli kyykyssä ja penkissä siksi näkemykseni mukaan pitkät sarjat eivät toimi siinä. Henk.koht. en tee lämmittelyä lukuunottamatta 3sta pidempää sarjaa. Sarjoja voi sitten tehdä vaikka useamman jos siltä tuntuu. Toistojen välillä en laske tangosta irti mutta otan kuitenkin asennon uudelleen jotta jokainen veto on aina samanlainen lämmittelyistä lähtien.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Elchubagabra

Tässähän on selvä virhe jos ajatellaan päästävän suuriin vetotuloksiin, eli rasitat varsinkin tuossa kulmasoudussa alaselkää melko huomattavasti jo ennen sitä vetoa. Eli veto ensin ja sitten vasta muut selän liikkeet. Eikä vedossa kannata vedellä mitään 12 toiston sarjoja jos halutaan isoja rautoja nostella -> alaselkä menee tukkoon. Kokeile pitää ne toistot alle 8, mielummin maksimissaan 6.

Mulla on kans vähän samanlaista meininkiä. Koitin maksimia muutama viikko sitten ja esim. 75kg (ei naureta, prkl! :mad: ) meni niin helposti, että otin siitä ihan huvikseni vitosen ja enemmänkin olis menny. Aattelin, että sata vedetään tänään. 80kg ei myöskään tuntunut erikoisen pahalta. No 90kg nousi ihan hikisesti sen verran että sain siitä just ja just ykkösen! :eek:

No ei se mitään oon meinaan reenannu mavee alle kuukauden, ennenku ton enkan kokeilin ja muutenkin oon tällanen riuku, että ei voi muuta, kun olla tyytyväinen! :)

Originally posted by -Stone Cold-
Mitäs mieltä olette "Box-vedoista" ? Eli raudat on laitettu korokkeiden päälle (n. 20-30 cm) ja tällöin tietysti vedettävä matka jää puoleen, lyhyellä hepulla varmaan noin kymmeneen senttiin.... mutta tälläset 1/3 suorituksien perimmäisestä tarkoituksesta en pääse selville.
Korokkeiden päältä veto on ainakin minun mielestäni ihan oikeutettu vedon apuliike, jos on esim. huomannut, että noston heikoin vaihe on saada tanko polvien yli ja ylös asti. Eli jos raudat nousevat maasta mutta nosto tyrehtyy siihen. Aivan kuten penkissä, jos rinnaltalähdön jälkeen voimat loppuu, niin sitten treenataan vaikkapa lankkupenkkiä.

Minullekin varmaan jotkut ovat hymähdelleet kun power-rackissa olen vedellyt, mutta hitot siitä kun sain viitisentoista kiloa lisää vetoon vajaassa kahdessa kuukaudessa.

Bodytreenissä tuo liike on kyllä varmaan yhtä tyhjän kanssa?

Originally posted by PMLats
Korokkeiden päältä veto on ainakin minun mielestäni ihan oikeutettu vedon apuliike, jos on esim. huomannut, että noston heikoin vaihe on saada tanko polvien yli ja ylös asti. Eli jos raudat nousevat maasta mutta nosto tyrehtyy siihen.

Varsinkin kapealla vetäessä hyytyminen tapahtuu yleensä polvien kohdalla, koska siinä kohti tanko on kauimpana lantiosta. Itselläni sen huomaa siitä että polviin asti joutuu vetämään ihan tosissaan ja sen jälkeen vauhtia tulee lisää niin kuin laittaisi isomman vaihteen silmään.

Originally posted by PMLats
Bodytreenissä tuo liike on kyllä varmaan yhtä tyhjän kanssa?

Kyllähän tuota bodaritkin tekevät. Eikös korokkeilta veto normaaliin maastavetoon verrattuna kurita enemmän selkää ja vähemmän jalkoja.

Originally posted by Punnus
Vedossa ei ole samanlaista latausvaihetta kuin muissa suurissa eli kyykyssä ja penkissä siksi näkemykseni mukaan pitkät sarjat eivät toimi siinä.

Tämä kuulosti kiintoisalta, selittäisitkö Punnus hieman lisää? Eli mitä tarkoittaa tuo "latausvaihe"? Itse olen tähän asti tehnyt niin penkissä, kyykyssä kuin vedossakin kymppisarjoja, mutta nyt olisi ajatuksena lyhentää sarjoja ja vastaavasti koventaa rautoja... :evil:

Originally posted by Gillyanne
Tämä kuulosti kiintoisalta, selittäisitkö Punnus hieman lisää? Eli mitä tarkoittaa tuo "latausvaihe"? Itse olen tähän asti tehnyt niin penkissä, kyykyssä kuin vedossakin kymppisarjoja, mutta nyt olisi ajatuksena lyhentää sarjoja ja vastaavasti koventaa rautoja... :evil:

Kyykyssä ja penkissä lihakset jännittyvät kun tankoa lasketaan alas kohti alapistettä kun taas vedossa joudutaan lähtemään periaatteessa lihakset löysinä vetämään. Kyykyssä ja penkissä saa tietyn tiukkuden tunteen laskuvaiheessa, jota minä latausvaiheeksi.

Pitkiä sarjoja en tee koska useimmiten tekniikka alkaa kärsiä viimeisissä toistossa ja pitkät sarjat jumittavat ainakin minut niin totaalisesti etten pysty tekemään mitään niiden jälkeen. Tein aikoinani 3*8*160, jonka jälkeen nieleskelin hetken ja lähdin kotiin koska vapina ja väsymys oli jotakin aivan käsittämätöntä. Vetomaksimi oli silloin 245, joten treenasin 65% teholla jolla melkein mitä muuta liikettä tahansa pystyy tekemään nuo kasin sarjat. Teen, kuten Sakari Selkäinaho on jossakin todennut, mieluummin 6*3 kuin 3*6.

MAASTANOSTO

Alotetaanpa vaikka tästä: Voimanosto nimitys tällä lajille on Maastanosto (Deadlift)...Sitte itse asiaan, suosittelen lämöllä että jätä kulmasoudut sun muut tehtäväksi vasta maastanosto treenin jälkeen. On nimittäin sen verta raskasta ja energiaa vievää hommaa että siihen jää kunnon treenin tehdessä suurin osa paukuista ja loppu treenit onki sitte sellasta räpeltämistä. Suosittelen lämmöllä että et väännä täyspainoja tankoon vaa treenaat 3-6 keveämmillä painoilla muutamia viikkoja (4-8 vk) ja lisäät omaa tahtia pikkulätkiä lisää joka kerta kun tuntuu että nyt menis hieman enemmän, jos ei nii otat hieman pois ja ens viikolla uudestaan. Maastanostossa en suosittele nostamaan ykkösiä ellet ole todella voiman hankinta mielessä liikkeellä, nimittäin voimaa tulee valtavia määriä myös 3-6 toiston sarjoilla. Maastanosto on nimittäin koko kehon ykkös voima- liike.
Lisäksi tarkasta tekniikkasi jollakin joka sen osaa (en tarkoita että sinä et osaisi) itse esimerkiksi, lähdin liikkeelle noin pari vuotta sitten perinteisellä tyylillä (jalat kapealla) ja siirryin sumo-tyyliin (jalat leveällä) mutta huomattuani ettei se sovi minulle siirryin takaisin perinteiseen joka sopii minulle kuin nyrkki silmään. Yksi parhaista lisäpotkun tuojista maastanoston tulosten parantamiseen on yksinkertaisesti KYYKKY...kyykkää vuoro viikkoina maastanoston kanssa nii tuloksia syntyy ja jos pitää tunkea ne samalle viikolle nii tee toiselle kevyt treeni (joko mn tai kyykky).

Tässä mun resepti olettaen että ravintopuolesi on kunnossa. Tsemppiä nostoihin!!

Sumotyyli

Sumotyyli ei sovi kaikille, mutta kokeile sen sijaan sumon ja kapeen välistä olevaa vetotekniikkaa.. Ainakin minulla jolla on pitkät reidet niin kapea on lähes pois suljettu, koska veto tulee melkein vedettyä pelkällä selällä kapeella vetotyylillä, jos vetäisi bodikirjan mukaisen kapean, polvet tulisivat eteen.
Sumossa taasen ei meinaa päästä kyykkyyn, (on tainnu venyttelyt jäädä vähiin..)

Sellainen puolileveä sumotyyli, kädet silti reisien välissä, vaatii totuttelua, mutta kun tottuu ni rauta nousee ihan eri malliin kuin aikaisemmin.. Ja ei rasita selkää läheskään niin paljon ku lähtö asento on selälle ns. "pystympi" kuin kapeassa versiossa.

Takareisien vahvuuteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, niillä on yllättävän iso vaikutus raudan määrään, mitä ylös saa.

Nyrkkisääntönä voisi pitää, että vatsoilla irroitetaan paino lattiasta ja takareisillä sitten ja loput selällä ja etureisillä..

Ainakin minulla takareisien ja syvien vatsojen vahvistaminen sai lisää rautaa tankoon..
Ja kuten aikaisemminkin tässä threadissa todettu, kun nostat sarjassa sitä rautaa ni laske se maahan rauhallisesti ja aloita uusi veto, älä pompauta, sillä sinulla on vain iso mahdollisuus rikkoa selkäsi. On kumma jos et saa oikealla ruokavaliolla ja treenillä sitä maksimia aika helpolla sinne 200kg nurkille.. tosin jos vaihdat tyyliä, ni joudut lähteen hakeen sitä liikettä pienillä (100kg) painoilla.. josta sitten nostat, ku liikerata tuntuu omalta.

Maastaveto on mun mielestä kuningasliike!

Tosin kaikkihan on yksilöitä, se mikä toimii jollain ei välttämättä toimi toisilla.. (toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä..:D )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom