Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seuraavan kerran kun vähän yli 30 min kohdalla kävin katsomassa oli lämmitys jo loppunut. Luvut oli about samat kuin nämä vimoset. Täytynee säätää asteminuutit vaikka 120 - 150 ja kattoo kuinka käy. Näillä säillä pitäisi 1 käynnistys kyllä kestää kauemmin, vaikkei käyttövettä tehtäisikään. Jotenkin tuntuu että 4+0 siirto 3+2:n on aiheuttanut tämän pätkäkäynnin.

No pätkäkäynninkin syy selvisi. Vaikka pyynti on jossain 34:ssä puskee pumppu ihanasti 43 asteista vettä lattiaan. Eipä siinä kauaa mene kun on asteminuutit saavutettu. Saman ongelman kanssa painin joku aika sitten ja muistaakseni sain sen jollain säädöllä korjattua. Jotenkinkin tuntuu että rinnakkaissiirron / käyrän nypläys vaikuttaa muihinkin asetuksiin kuin pelkkään menoveden pyyntiin. Nyt ei ikävä kyllä ehdi tehdä säätöjä, mutta näköjään kannattaa seurailla lukuja ja käydä silloin tällöin koneella tutkimassa.

No pätkäkäynninkin syy selvisi. Vaikka pyynti on jossain 34:ssä puskee pumppu ihanasti 43 asteista vettä lattiaan. Eipä siinä kauaa mene kun on asteminuutit saavutettu. Saman ongelman kanssa painin joku aika sitten ja muistaakseni sain sen jollain säädöllä korjattua. Jotenkinkin tuntuu että rinnakkaissiirron / käyrän nypläys vaikuttaa muihinkin asetuksiin kuin pelkkään menoveden pyyntiin. Nyt ei ikävä kyllä ehdi tehdä säätöjä, mutta näköjään kannattaa seurailla lukuja ja käydä silloin tällöin koneella tutkimassa.

Onkos pyynti sama kuin se laskettu lämpötila siellä infotaulussa missä on nuo muutkin lattiakierron tiedot? Reilut 10 astetta lämpöisempää sulla. Paljonko sulla on lähtevän ja tulevan ero ja pumpun nopeus?

Siis mikä lämmitys käynnistyi. Menikö vastus päälle vai mitä toi 'nousi -4,5 asteeseen' tarkottaa?

Siis joo sorry huono ilmaukseni. Eli siirtyi silloin varaajan lämmittämisestä ajamaan lattiakiertoon lämpöjä. En mä tiedä miksi se sitten kylmeni yhtäkkiä tuo kaivolle lähtevä litku tuossa kohtaa.

Näitä on vähän saakelin työläs yrittää seurata käsin. Mullakin kun tuo tehdyn veden lämpötila heittää tietty aina kun vaihdetaan käyttövedeltä lattian lämmittämiseen.

Täytyy yrittää säätää tuollainen tikku (no pitää ostaa sellainen ensin) tuohon kiinni ja kattoo mitä dataa sitäkautta saa ulos...

Mulla on muuten Ouman pari kertaa antanyt hälyn, että ois tullut 50 asteista vettä lattiapiiriin. Tuo täytyy johtua tuosta lämmitykseltä käyttöveden lisäämiseen tapahtuvasta heitosta. Eli se ajaa sitten hetken sitä lämpimämpää vettä lattiapiiriin tai jotain muuta vastaavaa. Se ei koskaan ole ollut kuin tuota rapiat 30 asteista kun on Oumania vilassut, ainostaan se häly on pitänyt kuitata pois.

Mistähän hitosta senkin tietäisi, että onko kolmos vai neloskäyrä parempi? No testaamalla toki, mutta kun nää hiton kelit vaihtelee koko ajan. ;)

Joo, itselläkin varmaan kolme tikkua, joista 99% todennäköisyydellä en löydä ainuttakaan. Eli pitää joku halpatikku hakee kaupasta.

Nyt tulee pirun nättiä käyntisykliä vaikka pakkasta rapiat -22 astetta. Sisällä no kohtuu lämmin kun tuli tuossa päivällä poltettua taas reiluhkosti takkaa. Yläkerrassa pari astetta vähemmän.

En tiedä johtusko tuo noin "vähän" käynti näillä pakkasilla nyt vain tuosta LK pumpun nopeuden nostosta 50% --> 70%? Aikaisemmin kyllä käynyt pidempään näillä pakkasilla...

käyntisykli_09022012.jpg

EDIT: Tuo lopun sykkyrä on ruuanlaittoa. ;)

Nyt tulee pirun nättiä käyntisykliä vaikka pakkasta rapiat -22 astetta. Sisällä no kohtuu lämmin kun tuli tuossa päivällä poltettua taas reiluhkosti takkaa. Yläkerrassa pari astetta vähemmän.

En tiedä johtusko tuo noin "vähän" käynti näillä pakkasilla nyt vain tuosta LK pumpun nopeuden nostosta 50% --> 70%? Aikaisemmin kyllä käynyt pidempään näillä pakkasilla...

Jotenkin tuntuu että ei sillä pumpun nopeudella ihan kauheita muutoksia saisi aikaan. En tosin tiedä mikä oli tilanne tuota ennen, joten voi hyvinkin olla pumpun aikaansaannosta. Suunta on kuitenkin oikea ja se on pääasia!

Näetkö sieltä EBTS:stä vuorokausikulutukset (ja ulkolämpötila) vaikka viimeisen viikon ajalta jotenkin helposti? Musta tuntuu, että mun sähkönkulutus kasvaa vaikka LTO on päällä... kaivo tosin lämpenee samalla.

Lämpötilat näen miltä aikaväliltä tahansa siistä asti kun tuo elokuussa laitettiin päälle. Sähkönkulutuksen seuranta on perseestä kun se piirtää vaihe kerrallaan, näen tuon edellisessä kuvassa olleen käyrän vaan tuolta tuntimäärältä taakseppäin mitä tuossa näkyy. Tuohon tulee seuraavassa päivityksessä muutos niin että tuota käppyrääkin saa tuossa muodossa ajettua taakseppäin.

Tässä siis viimeisen viikon lämpötilat

76289d1328866094-maalaempoepumpun-saeaetaeminen-laempoetilat_helmikuu12_viikko.jpg

Mutta Vattenfalilta sain irti tällaisen kulutuskaavion, sama viikko siis:

76288d1328865702-maalaempoepumpun-saeaetaeminen-kulutus_viikko_helmikuu12.jpg

Tuolta Vattenilta ei saa kun kuukausi kerrallaan, eli jos haluut jonkun tietyn aikajakson tiedot niin kerro minkä ja laitan tänne...

Tässä siis lämpötilat siitä asti kun tuo järkkä on kytketty:

76287d1328865296-maalaempoepumpun-saeaetaeminen-laempoetilat_syyskuu11-helmikuu12.jpg

Liitteet

• lämpötilat_syyskuu11-helmikuu12.jpg
    lämpötilat_syyskuu11-helmikuu12.jpg
    116,3 KB · Katsottu: 1 420
  • kulutus_viikko_helmikuu12.jpg
    kulutus_viikko_helmikuu12.jpg
    46,9 KB · Katsottu: 1 341
Jotenkin tuntuu että ei sillä pumpun nopeudella ihan kauheita muutoksia saisi aikaan. En tosin tiedä mikä oli tilanne tuota ennen, joten voi hyvinkin olla pumpun aikaansaannosta. Suunta on kuitenkin oikea ja se on pääasia!

Näetkö sieltä EBTS:stä vuorokausikulutukset (ja ulkolämpötila) vaikka viimeisen viikon ajalta jotenkin helposti? Musta tuntuu, että mun sähkönkulutus kasvaa vaikka LTO on päällä... kaivo tosin lämpenee samalla.

En mä tiiä vielä että vaikuttiko tuo miten, mutta seuraan tilannetta. Iso epäily vain on että litku on kiertänyt aivan liian hitaasti, eli ei ole saanut kaikkia tehoja lämpöpumpusta irti!

Mutta Vattenfalilta sain irti tällaisen kulutuskaavion, sama viikko siis:...

Tämä oli tällä erää hyvä! Vaikuttaisi tosiaan siltä, että nyt energiaa kuluu kylmään kaivoonkin. Mulla on kulutus käytännössä vakio ollut vaikka lämpötila on muuttunut vaikka kuinka paljon.

En mä tiiä vielä että vaikuttiko tuo miten, mutta seuraan tilannetta. Iso epäily vain on että litku on kiertänyt aivan liian hitaasti, eli ei ole saanut kaikkia tehoja lämpöpumpusta irti!

Joo on se ihan selkeästi liian hitaasti liikkunut, kun keruun dT on ollut niin suuri. Kannattaa tarkistaa vielä että anturit näyttää oikein ja sen ehkä saa helpoiten joko ottamalla ne irti ja pistämällä veden ja lumen seokseen tai sitten USB:n kautta datasta näkee. Lepojakson lopussa kai pitäis olla meno ja paluu jotakuinkin samat mikäli oikein olen ymmärtänyt.

Tämä oli tällä erää hyvä! Vaikuttaisi tosiaan siltä, että nyt energiaa kuluu kylmään kaivoonkin. Mulla on kulutus käytännössä vakio ollut vaikka lämpötila on muuttunut vaikka kuinka paljon.

No miten se näin voi olla vai ymmärsinkö jotain väärin? Käyhän se pumppu tiuhempaan ja vuorokaudessa tulee enempi tunteja kun on kylmä? Eli silloin se pakolla kuluttaa enempi. Vai meinasitko tuota LTO hommaa nyt jotenkin tässä?

Maalämpö on kuitenkin sähkölämmitys, joten pakosti se enempi vie mitä kylmempi on. Pitää vaan tosiaan tuo tikku jostain muistaa hankkia niin saisi tuota dataa tuolta. En mä ainakaan epäile eteikö nuot anturit oikein näyttäisi.

No miten se näin voi olla vai ymmärsinkö jotain väärin? Käyhän se pumppu tiuhempaan ja vuorokaudessa tulee enempi tunteja kun on kylmä? Eli silloin se pakolla kuluttaa enempi. Vai meinasitko tuota LTO hommaa nyt jotenkin tässä?

Maalämpö on kuitenkin sähkölämmitys, joten pakosti se enempi vie mitä kylmempi on. Pitää vaan tosiaan tuo tikku jostain muistaa hankkia niin saisi tuota dataa tuolta. En mä ainakaan epäile eteikö nuot anturit oikein näyttäisi.

Kirjoitin sekavasti, eli puhuin omasta kaivostani. Sun kaivo toimii ihan mallikkaasti. Tai ootas nyt... en nyt ihan kyllä viittasitko tuohon kohtaan missä puhuin omasta kaivosta. :) Taidan olla nyt pihalla.

Virtausnopeus kuitenkin vaikuttaa kaivon lämmönottosuhteeseen. Se vaikuttaa kierron lämpötiloihin ja ne vaikuttaa pumpun hyötysuhteeseen ja käyntiaikasuhteeseen ymmärtääkseni. Eli kai se on mahdollista saada paremman hyötysuhteen johdosta lyhyemmät käyntiajat kovemmilla pakkasillakin, mutta en tosiaan tiedä vertailukohtaa, niin en osaa sanoa kuinka iso se ero on ja johtuuko se pumpun nopeuden säätämisestä. Ymmärtääköhän tästä ajatuksen? (joka voi olla vääräkin)

Joo, ymmärrän. Sekoiltiin varmaan molemmat. Mutta joo tosissaan, uskon että tuolla voi mun tapauksessa merkitys olla koska tuo oli tehdassäädöillä eli 50% nopeudella. Mulla kuitenkin kaivon aktiivisyvyys 185 metriä, eli voisi kuvitella, että mitä syvempi kaivo niin sen enempi pitää pumpun pyörittää jos pelkkää kaivoa miettii?

Kattelen nyt hetken tällä ja nostan tuon varmaan vielä 75% tai 80% lukemiin. Sen mitä nyt ehdin Maalämpöfoorumia lukea, niin tuollaisia lukuja monella näyttäisi olevan. Jos LK pumppu on järkevästi mitoitettu itse MLP:hen nähden, niin luulisi että joku tuollainen käyntialue olisi optimi?

Joo, ymmärrän. Sekoiltiin varmaan molemmat. Mutta joo tosissaan, uskon että tuolla voi mun tapauksessa merkitys olla koska tuo oli tehdassäädöillä eli 50% nopeudella. Mulla kuitenkin kaivon aktiivisyvyys 185 metriä, eli voisi kuvitella, että mitä syvempi kaivo niin sen enempi pitää pumpun pyörittää jos pelkkää kaivoa miettii?

Kattelen nyt hetken tällä ja nostan tuon varmaan vielä 75% tai 80% lukemiin. Sen mitä nyt ehdin Maalämpöfoorumia lukea, niin tuollaisia lukuja monella näyttäisi olevan. Jos LK pumppu on järkevästi mitoitettu itse MLP:hen nähden, niin luulisi että joku tuollainen käyntialue olisi optimi?

Juu, näin aattelisin kans kummastakin kohdasta.
Meillä on näemmä sitten jotakuinkin sama aktiivisyvyys ja varmaan koko lenkin pituuskin on lähes sama. Mulla tosiaan 80% oli "oikea" vauhti. (10kW pumppu)

Juu, näin aattelisin kans kummastakin kohdasta.
Meillä on näemmä sitten jotakuinkin sama aktiivisyvyys ja varmaan koko lenkin pituuskin on lähes sama. Mulla tosiaan 80% oli "oikea" vauhti. (10kW pumppu)

Mulla 8 KW pumppu. Ja nyt siis 70%, täytyy tuota seurata ja kokeilla tuolla 80% teholla ja kattoo tuleeko siihen vielä muutosta. Turha sitä on liian kovallakaan ajaa.

Nyt sain seurattua yhden täyden lämmityssyklin. Se oli n. 30 minuutin mittainen.

Alussa keruupiirin sisääntuleva neste oli 1,6 asteista ja ulos meni n. -2,8 asteista.

Lopussa sisään tuli 0 asteista ja ulos meni n. -3,2 asteisat.

KL pumpun nopeus on nyt 75% ja se tuntuisi nyt pitävän tuon erotuksen vähän 3 asteen pinnassa. Ulkona n. -8 pakkasta.

Lattiapiiriin tuo työnsi n. 40 asteista ja paluu oli n. 32 asteista, eli 8 asteen erotus...

Nyt sain seurattua yhden täyden lämmityssyklin. Se oli n. 30 minuutin mittainen.

Alussa keruupiirin sisääntuleva neste oli 1,6 asteista ja ulos meni n. -2,8 asteista.

Lopussa sisään tuli 0 asteista ja ulos meni n. -3,2 asteisat.

KL pumpun nopeus on nyt 75% ja se tuntuisi nyt pitävän tuon erotuksen vähän 3 asteen pinnassa. Ulkona n. -8 pakkasta.

Lattiapiiriin tuo työnsi n. 40 asteista ja paluu oli n. 32 asteista, eli 8 asteen erotus...

Tuo keruupuoli näyttäis mun silmään hyvältä. Lattiapiiriä en niin hyvin tunne, mutta sekin on speksien sisällä. Siinäkin kai riittäisi pienempi dT, mutta en tiedä kannattaako muutella, kun sähköä menee varsin kohtuudella.
Mistäköhän tuo suhteellisen korkea lattiapiirin lämpötila johtuu? Oliko sulla kuinka pitkä matka kanaalia talon ja tallin välissä? Pääsetkö mittaamaan paljonko siihen väliin hukkuun? Minkä firman putket on lattiassa ja muistatko kuinka paksut?

Latest posts

Back
Ylös Bottom