Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo keruupuoli näyttäis mun silmään hyvältä. Lattiapiiriä en niin hyvin tunne, mutta sekin on speksien sisällä. Siinäkin kai riittäisi pienempi dT, mutta en tiedä kannattaako muutella, kun sähköä menee varsin kohtuudella.
Mistäköhän tuo suhteellisen korkea lattiapiirin lämpötila johtuu? Oliko sulla kuinka pitkä matka kanaalia talon ja tallin välissä? Pääsetkö mittaamaan paljonko siihen väliin hukkuun? Minkä firman putket on lattiassa ja muistatko kuinka paksut?

Tuota kanaalia on tuossa vissiin kaikkineen päälle 15 metriä. Tallin ja talon väli on n. 10-11 mutta aika syvältä tuo koukkaa kuitenkin.

Täytyy seuraavan lämmityssyklin ollessa tyyliin keskivaiheilla, käydä kattomassa Oumanilta talon puolelta että minkä lämpöstä sinne sillä hetkellä tulee kun lämmitetään. Kai tuo jotenkin tuolta näkee.

En siis osaa sanoa yhtään mitään järkevää tuohon lattiapiirin lämpöön.

Ja Warmian lattialämmitys ja ne putket mitä vakiona käyttävät.

http://warmia.fi/fi/tuotteet/lattialammityskomponentit/

En ole nyt ihan varman onko tässä alakerrassa 14 vai 16 milliset, jotenkin muistasin että nuot 16 milliset. Pitää yrittää muistaa kaivaa ne kuvat jossakin välissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota kanaalia on tuossa vissiin kaikkineen päälle 15 metriä. Tallin ja talon väli on n. 10-11 mutta aika syvältä tuo koukkaa kuitenkin.

Täytyy seuraavan lämmityssyklin ollessa tyyliin keskivaiheilla, käydä kattomassa Oumanilta talon puolelta että minkä lämpöstä sinne sillä hetkellä tulee kun lämmitetään. Kai tuo jotenkin tuolta näkee.

En siis osaa sanoa yhtään mitään järkevää tuohon lattiapiirin lämpöön.

Ja Warmian lattialämmitys ja ne putket mitä vakiona käyttävät.

http://warmia.fi/fi/tuotteet/lattialammityskomponentit/

En ole nyt ihan varman onko tässä alakerrassa 14 vai 16 milliset, jotenkin muistasin että nuot 16 milliset. Pitää yrittää muistaa kaivaa ne kuvat jossakin välissä.

No katos, mullakin on Warmia. Warmian teknisessä ohjeessa s.19 on jotain karkeita arvioita menoveden lämpötilasta tietyillä pakkasilla. Siellä oli 34-astetta -20-asteen pakkasissa. Siellä kyllä sanotaan myös. että nuo on vaan suuntaa-antavia, joten voi hyvinkin olla jok järkevä syy sunkin järjestelmän lämmöille. Kannattanee seurata ja miettiä keksiikö jonkun syyn.
 
No katos, mullakin on Warmia. Warmian teknisessä ohjeessa s.19 on jotain karkeita arvioita menoveden lämpötilasta tietyillä pakkasilla. Siellä oli 34-astetta -20-asteen pakkasissa. Siellä kyllä sanotaan myös. että nuo on vaan suuntaa-antavia, joten voi hyvinkin olla jok järkevä syy sunkin järjestelmän lämmöille. Kannattanee seurata ja miettiä keksiikö jonkun syyn.

No eikös tuohon vaikuta vain se mikä käyrä on pumpulta valittuna? Eli jos se kolmosen käyrä ei sittenkään ole hyvä? Nelonenko se sitten on seuraavaksi loivempi eli pyytäskö se sitten matalampaa vettä lattiajärkkään? Tietty tuo tarkoittaisi varmaan vähän pidempiä käyntejä...ehkä. Hitto kun ei tiedä niin ei tiedä.

Netissä lienee tuo teknine ohje? Mulla ei sellasta ainakaan manuaaliversiona ole...


EDIT: Tätä tarkotit varmaan?

http://warmia.fi/media/uploads/esitteet/warmia_tekninen_ohje_2011.pdf
 
Itse nimittäin epäilen nyt että pumpulta lähtee turhaan noin lämmintä vettä, eli riittäisi viileämpikin. Eli käyrään lienee pakko kajota, mutta onkohan oikea tapa tiputtaa tuota nyt 3+0 vaikka 3-1 vai suosiolla vaihtaa koko käyrä? Tuo Ouman kun sisällä näyttää koko ajan että jotain 30-34 asteen väliin työntäisi lämmintä lattiaan. Eli ei tuo kanaali takuulla hukkaan mitään 6-7 astetta tuossa välissä. En vain usko tuota. Enemmän tuntuisi että pumpulta lähtisi vain liian lämmintä vettä aivan turhaan? Voisiko olla näin?


EDIT: Mulle ei siis ole nyt täysin selvää, että jos haluan vaikka tällä n. 10 asteen pakkasella tuolta lähtevän viileämpää vettä, niin pitääkö käyrä ottaa pykälää isommaksi vai pienemmäksi? Tuota vois nimittäin kokeilla kun se on äärimmäisen helppo palauttaa takaisin vanhaan jos menee huonompaan suuntaan.

EDIT2: Niben ohjeista löytyi että lattialämmitystaloissa käyrät 3-5 olisi suositeltavimmat. Mutta ainakin seuraavassa ohjeessa annetaan ymmärtää, että isompi käyrä tarkottaa vielä isompia lämpöjä?

http://www.nibe.fi/Documents/haato_fi/F1x45 yleiset asetukset.pdf

Eli pitäskö tuota kolmosta sittenkin vaan miinustaa, sillä mä pystyn Oumanilta kuitenkin säätämään huonelämpöjä. Nyt vähän epäilen että Ouman kuristaa lämpöjä alemmas, eli lämmitän nyt turhaan tuota kanaalia. Tämä on vai mutua, kun ei tuota vissin oikei pysty tarkistaan ilman jotain erillisiä mittareita, eli sitä pitäisi vain varmaan kokeilla? Jos pudottaisi vaikka 2-3 pykälää tuota kolmoskäyrää miinukselle, niin eikös sen pitäisi silloin laskea tuota lähtevän veden lämpöä?

Jos tuon tekee ja lämmityssykli ei kovin pitene tai huonelämmöt lähde laskemaan, niin silloinhan säätö menee oikein? Pitäs vaan varmaan sitten olla polttamatta takkaa niin tietäs ettei kämpän lämmöt oikeasti laske...
 
Itse nimittäin epäilen nyt että pumpulta lähtee turhaan noin lämmintä vettä, eli riittäisi viileämpikin. Eli käyrään lienee pakko kajota, mutta onkohan oikea tapa tiputtaa tuota nyt 3+0 vaikka 3-1 vai suosiolla vaihtaa koko käyrä? Tuo Ouman kun sisällä näyttää koko ajan että jotain 30-34 asteen väliin työntäisi lämmintä lattiaan. Eli ei tuo kanaali takuulla hukkaan mitään 6-7 astetta tuossa välissä. En vain usko tuota. Enemmän tuntuisi että pumpulta lähtisi vain liian lämmintä vettä aivan turhaan? Voisiko olla näin?


EDIT: Mulle ei siis ole nyt täysin selvää, että jos haluan vaikka tällä n. 10 asteen pakkasella tuolta lähtevän viileämpää vettä, niin pitääkö käyrä ottaa pykälää isommaksi vai pienemmäksi? Tuota vois nimittäin kokeilla kun se on äärimmäisen helppo palauttaa takaisin vanhaan jos menee huonompaan suuntaan.

EDIT2: Niben ohjeista löytyi että lattialämmitystaloissa käyrät 3-5 olisi suositeltavimmat. Mutta ainakin seuraavassa ohjeessa annetaan ymmärtää, että isompi käyrä tarkottaa vielä isompia lämpöjä?

http://www.nibe.fi/Documents/haato_fi/F1x45 yleiset asetukset.pdf

Eli pitäskö tuota kolmosta sittenkin vaan miinustaa, sillä mä pystyn Oumanilta kuitenkin säätämään huonelämpöjä. Nyt vähän epäilen että Ouman kuristaa lämpöjä alemmas, eli lämmitän nyt turhaan tuota kanaalia. Tämä on vai mutua, kun ei tuota vissin oikei pysty tarkistaan ilman jotain erillisiä mittareita, eli sitä pitäisi vain varmaan kokeilla? Jos pudottaisi vaikka 2-3 pykälää tuota kolmoskäyrää miinukselle, niin eikös sen pitäisi silloin laskea tuota lähtevän veden lämpöä?

Jos tuon tekee ja lämmityssykli ei kovin pitene tai huonelämmöt lähde laskemaan, niin silloinhan säätö menee oikein? Pitäs vaan varmaan sitten olla polttamatta takkaa niin tietäs ettei kämpän lämmöt oikeasti laske...

Joo ei kanaaliin noin paljoa voi mennä jos se jollakin tavalla on edes järkevä.

Jyrkempi eli isompi käyrä nostaa lämpöjä kovilla pakkasilla, muistaakseni -10C oli se raja mikä tulkittiin kylmän ja lämpöisen kelin väliseksi rajaksi. Tuota jälkimmäistä lukua (rinnakkaissiirto) vois tosiaan varmaan kokeilla laskea ensimmäiseksi ja lähtevän veden lämpö pitäisi laskea mikäli Ouman avaa virtausta enemmän. Jos huonelämmöt ei laske, niin silloin virtauksessa on ollut varaa. Mulla on nyt -2 ja tuntuu että vieläkin on liikaa ja virtaus täysillä. Kokeile ihmeessä ja ilmoittele miten käy.
 
Joo ei kanaaliin noin paljoa voi mennä jos se jollakin tavalla on edes järkevä.

Jyrkempi eli isompi käyrä nostaa lämpöjä kovilla pakkasilla, muistaakseni -10C oli se raja mikä tulkittiin kylmän ja lämpöisen kelin väliseksi rajaksi. Tuota jälkimmäistä lukua (rinnakkaissiirto) vois tosiaan varmaan kokeilla laskea ensimmäiseksi ja lähtevän veden lämpö pitäisi laskea mikäli Ouman avaa virtausta enemmän. Jos huonelämmöt ei laske, niin silloin virtauksessa on ollut varaa. Mulla on nyt -2 ja tuntuu että vieläkin on liikaa ja virtaus täysillä. Kokeile ihmeessä ja ilmoittele miten käy.

Mä käyn nakkaamassa nyt tuota virtausta pari pykälää pienemmälle. Polttelin just tulet takassa, mutta annan tuon nyt jäähtyä kunnolla. Jos sisälämmöt ei mene alle 20 asteen, niin sitten on virtauksessa ollut vain varaa liikaa. Ja mä voin sitten vielä kokeilla laittaa Oumanilta vähän lisää hönkää, sitten sen näkee että miten tuo pumppu käyttäytyy. Eipä tuota oikein muutenkaan pääse testaamaan....
 
Mä käyn nakkaamassa nyt tuota virtausta pari pykälää pienemmälle. Polttelin just tulet takassa, mutta annan tuon nyt jäähtyä kunnolla. Jos sisälämmöt ei mene alle 20 asteen, niin sitten on virtauksessa ollut vain varaa liikaa. Ja mä voin sitten vielä kokeilla laittaa Oumanilta vähän lisää hönkää, sitten sen näkee että miten tuo pumppu käyttäytyy. Eipä tuota oikein muutenkaan pääse testaamaan....

Vilkaiseppa samalla mitä tapahtuu lattiakierron menevän ja palaavan erotukselle.
 
Juu, toki. Nyt vaan ei ole sykliä päällä, edellinen päättyi juuri kun menin talliin. Jos vaan olen hereillä kun seuraava sykli alkaa, niin käyn toki vilasemassa vielä tänään.

Ja tuo kanaali ei pitäisi mikään ihan paska olla, se on Calpexin putkea:

http://www.pipesystems.com/site/index.cfm?id_art=37052&vsprache=FI

Ja tuo on anturapinnan alapuolella, eli kohtuu syvässä kuitenkin.
 
Vieläkään en ole osunut talliin kun pumppu käy. Se nimittäin käy nyt vajaa puoli tuntia ja lepää melkein puolitoista. Sisälämpö nyt 20,8 ja viimeksi takkaa poltettu toissapäivänä. Tuosta sen ei enää kauheasti pitäisi laskea ja jos ei laske, niin lienee vain tehty turhan lämmintä vettä lattiapiiriin, siis että se ei ole edes päässyt kunnolla sinne piiriin asti kun tuo Ouman on blokannut virtausta tai jotain.

Tänään en polta niin huomenna viimestään tietää laskeeko sisälämmöt vai ei, siis aikaisemmasta.
 
Vieläkään en ole osunut talliin kun pumppu käy. Se nimittäin käy nyt vajaa puoli tuntia ja lepää melkein puolitoista. Sisälämpö nyt 20,8 ja viimeksi takkaa poltettu toissapäivänä. Tuosta sen ei enää kauheasti pitäisi laskea ja jos ei laske, niin lienee vain tehty turhan lämmintä vettä lattiapiiriin, siis että se ei ole edes päässyt kunnolla sinne piiriin asti kun tuo Ouman on blokannut virtausta tai jotain.

Tänään en polta niin huomenna viimestään tietää laskeeko sisälämmöt vai ei, siis aikaisemmasta.
 
Vieläkään en ole osunut talliin kun pumppu käy. Se nimittäin käy nyt vajaa puoli tuntia ja lepää melkein puolitoista. Sisälämpö nyt 20,8 ja viimeksi takkaa poltettu toissapäivänä. Tuosta sen ei enää kauheasti pitäisi laskea ja jos ei laske, niin lienee vain tehty turhan lämmintä vettä lattiapiiriin, siis että se ei ole edes päässyt kunnolla sinne piiriin asti kun tuo Ouman on blokannut virtausta tai jotain.

Tänään en polta niin huomenna viimestään tietää laskeeko sisälämmöt vai ei, siis aikaisemmasta.

Vaikuttaa ihan hyvältä. Tuolta varmaan muutama kWh tippuu taas.

Warmian sivuilla oli suositus dT:stä, että se kannattais olla 5-astetta. http://www.warmia.fi/media/uploads/jäähtymä_suora.pdf

Ootko sitä USB-tallennusta kokeillu? Se on verraton apuväline ja loppuu juoksut siihen. Tosin sehän on vähän huono sitten sanoa vaimokkeelle, että menee pariks tunniks "dataa lukemaan autotalliin" :kippis1: Sehän on vaan se keruuneste, joka haisee hengityksessä :)

Satutko tietämään missä lukee Warmian putkien maksimikäyttölämpötila? Tai mikä se on...
 
Tuo USB pitää kattoo alta pois joku pv. Ja siellä tallissa on hyvä ottaa mukia, mutta nyt ei pysty kun pitää tää dieetti oikeesti vetästä kunnialla läpi.

Ja Warmian putkien maksimilämpötilasta en osaa sanoa, jostain muistan kuulleeni että 45 astetta ois maksimi, muuten tulee ongelmia laatan laajenemisen kanssa tai jotain...en ole tästä varma.

EDIT: Eikös tuon dT:n pitäs laskea jos pyynti laskee ja kiertopumppu pidetään samoissa? Sekin tukisi sitä että mulla on ollut turhan kuumaa tuo pyynti.
 
EDIT: Eikös tuon dT:n pitäs laskea jos pyynti laskee ja kiertopumppu pidetään samoissa? Sekin tukisi sitä että mulla on ollut turhan kuumaa tuo pyynti.

Näinhän sen pitäis ymmärtääkseni tehdä.

Mulla pitäis olla n. 32-asteinen menovesi -25-pakkasessa virtaus täysillä, näin vertailun vuoks. Siitä voit ehkä lähteä haarukoimaan jotain...
 
Tänään kun kävin kattomassa, oli meno n. 36 astetta ja paluu 29,5 astetta. Ja pakkasta oli jotain -8 tai -9. Vielä ei ainakaan sisälämmöt ole laskeneet, eli tuota rinnakkaissiirtoa voisi varmaan vieläkin kokeilla pistää pari pykälää alemmaksi?

Mistä muuten tuolta Oumanista näkee onko virtaus täysillä vai miten se on?
 
Tänään ehti taas vähän kyttäillä pumppua ja lukuja. Pudotin nyt tuon rinnakkaissiirron -3 lukuun, eil nyt on käyrä 3 -3 menossa. Tuolleen työntää -5 astee pakkasella 30-31 asteista lattiapiiriin ja paluu oli 25-26 haarukassa, eli dT 5 ois kai nyt sitten homman nimi näillä säädöillä? Ja kaivolta tuli +0,6 asteista ja paluu oli siinä -3,5 paikkeilla tuossa syklin loppupäässä kun tuota seurailin.

Ja Ouman näytti että lattiaan olisi työnnetty 30 asteista vettä kun talliin menin, että eikai se nyt sitten mihinkään välille häviä. Nyt pitää kattoo vuorokausi koskematta mihinkään ja tehdä sitten johtopäätöksiä näistä säädöistä.
 
Tänään ehti taas vähän kyttäillä pumppua ja lukuja. Pudotin nyt tuon rinnakkaissiirron -3 lukuun, eil nyt on käyrä 3 -3 menossa. Tuolleen työntää -5 astee pakkasella 30-31 asteista lattiapiiriin ja paluu oli 25-26 haarukassa, eli dT 5 ois kai nyt sitten homman nimi näillä säädöillä? Ja kaivolta tuli +0,6 asteista ja paluu oli siinä -3,5 paikkeilla tuossa syklin loppupäässä kun tuota seurailin.

Ja Ouman näytti että lattiaan olisi työnnetty 30 asteista vettä kun talliin menin, että eikai se nyt sitten mihinkään välille häviä. Nyt pitää kattoo vuorokausi koskematta mihinkään ja tehdä sitten johtopäätöksiä näistä säädöistä.

Nyt alkaa näyttää ihan hyvältä. DT on mitä suositellaan ja menolämpö paljon matalampi.

En kyllä Oumanista osaa sanoa, mutta näkiskö niistä jakotukin toimilaitteista... onko ne missä asennoissa? Warmian ohjeessa oli jotain niistäkin, eli olisko joku pari milliä se keskiosa ollut ylhäällä kun on virtaus täysillä. Mun Nibe on vähän aikaa jäähyllä, kun ilmeisesti joku kortti kärähti, kun sähkäri kävi tekemässä antenneja mittaamassa. Sohaisi sulakketa pois muutamaan kertaan ja nyt näyttää punaista vaan kone. Eli kannattaa varoa ettei niitä sulakkeita sorki vahingossa.
 
Mulla paloi sulakkeet Nibestä kesällä melkein heti käynnistyksen jälkeen kun salama iski naapurin taloon. Se ei kyllä näyttänyt punaistakaan, kun se ei näyttänyt yhtään mitään silloin.

Nyt muuten näyttäs että tuo LTO:n vastus on päällä lähes koko ajan. Siinä kun se tuloilman esilämmitys on 19 astetta ja kämpässä nyt 20,4 niin epäilenpä että lämmitän nyt jonkin verran tuolla LTO koneella. Mutta mä en ookkaan nyt polttanut takkaa kohta viikkoon. Että tässä kohtaa pitää pohtia, joutuuko vähän nostaan lattioiden lämpöä vai auttaako takan polttaminen. Jos tää muuten käyttäytyy hyvin niin kokeilen tuota polttalmista.
 
Mulla paloi sulakkeet Nibestä kesällä melkein heti käynnistyksen jälkeen kun salama iski naapurin taloon. Se ei kyllä näyttänyt punaistakaan, kun se ei näyttänyt yhtään mitään silloin.

Nyt muuten näyttäs että tuo LTO:n vastus on päällä lähes koko ajan. Siinä kun se tuloilman esilämmitys on 19 astetta ja kämpässä nyt 20,4 niin epäilenpä että lämmitän nyt jonkin verran tuolla LTO koneella. Mutta mä en ookkaan nyt polttanut takkaa kohta viikkoon. Että tässä kohtaa pitää pohtia, joutuuko vähän nostaan lattioiden lämpöä vai auttaako takan polttaminen. Jos tää muuten käyttäytyy hyvin niin kokeilen tuota polttalmista.

Eilinen diagnoosi olikin väärä eli selvittiin suojareleen kuittaamisella. Se löytyy sieltä melkein heti kun avaa kannen. Noh, ei kannata kuitenkaan vaiheita katkoa pumpulta jos se on käynnissä.
 
Eilinen diagnoosi olikin väärä eli selvittiin suojareleen kuittaamisella. Se löytyy sieltä melkein heti kun avaa kannen. Noh, ei kannata kuitenkaan vaiheita katkoa pumpulta jos se on käynnissä.

Joo, nuo meni meillä kanssa kertaalleen asennuksien yhteydessä. Kai tuo vissii kohtuu hyvin on suojattu ulkopuolisilta virtapiikeiltä...

Tiputin LTO koneen tuloilman lämmön 18 asteeseen kun lähdin kotoa. Se lienee laskee nyt huonelämpötilaakin ja pitää koittaa Oumanilta vielä sitä nostaa ja jos ei auta, niin sitten pumpulta hienosäätöä. Mieluummin nyt niin että lattiat vähän lämpösemmiksi ja LTO kone ei joudu liikaa lämmityspuuhiin. Näkee vaan tuosta tyhjäkäyntikulutuksesta että se LTO:n vastus on päällä, ei meillä muuten mene 400-500 wattia per tunti yöllä sähköä.
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom