Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Teen tästä nyt oman ketjun, kun ei viitti noihin yleisiin lämmitysjuttuihin tunkea. Tästä aiheesta on olemassa tuo Maalämpöfoorumi, mutta en päässyt rekkautumaan sinne. Tulee aina jotain herjausta kun yrittää vahvistaa rekkautumisen.

Minulla on siis Niben F1145 8 kw pumppu ja sen kaverina saman valmistajan 300 litran varaaja. Pitäisi saada järkeät perussäädöt tuohon pumppuun. Tällaisen löysin, mutta kun ei pääse kysymään tuolta, niin en tiedä onko tuo minulle edes sopiva lähtökohta:

http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1291201215

Eli onko täällä kellään samaa tai lähes samaa pumppua ja jos on niin voisitko kertoa perussäädöt millä on päässyt hyvin alkuun. Epäilen että oman säädöt on aivan pielessä kun ei oikein edes tiedä mistä aloittaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rekkautumisongelmaan sainkin jo vastauksen. Siellä oikein tsekataan hakemus ja että hyväksytäänkö foorumille tai jotain...

Teen tästä nyt oman ketjun, kun ei viitti noihin yleisiin lämmitysjuttuihin tunkea. Tästä aiheesta on olemassa tuo Maalämpöfoorumi, mutta en päässyt rekkautumaan sinne. Tulee aina jotain herjausta kun yrittää vahvistaa rekkautumisen.

Minulla on siis Niben F1145 8 kw pumppu ja sen kaverina saman valmistajan 300 litran varaaja. Pitäisi saada järkeät perussäädöt tuohon pumppuun. Tällaisen löysin, mutta kun ei pääse kysymään tuolta, niin en tiedä onko tuo minulle edes sopiva lähtökohta:

http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1291201215

Eli onko täällä kellään samaa tai lähes samaa pumppua ja jos on niin voisitko kertoa perussäädöt millä on päässyt hyvin alkuun. Epäilen että oman säädöt on aivan pielessä kun ei oikein edes tiedä mistä aloittaa...

Mä ainakin laitoin ihan ensimmäisenä manuskan mukaiset säädöt. F1240 mukanan ainakin tuli kohtuullinen ohje. Mulla vaan ulkokierron nopeutta pystyy säätämään, menoveden ei.

Nyttemmin olen kallistumassa 3 +2:n käyrään, koska nelosella oli talvellla kuuma ja syksyllä/keväällä kylmä.

3 +2 käyrää näyttivät netissäkin moni suosineen, siis tuolla maalämpöfoorumilla mistä nyt eniten löytyy näistä tietoa. Taidan tuota kokeilla. Saisivat vaan Helinit tulla säätään tän mun lattialämmityksen kohilleen niin voisi alkaa noita säätöjä hakeen kohilleen.

Rassailin nyt noita perussäätöjä kohdalleen.

Eli käyrä on tuo kolmonen +2 asteella korotettuna. Pienin menolämpötila on 25 astetta. Asteminuutit -120. Lämmityspiirin kiertovesipumppu on säädetty 95% teholle ja säästö on tuo tehdasasetus eli 70%. Käyttövesipuolella meillä ei ole kiertovesipumppua ollenkaan. Sisällä on pieni puskurivaraaja, jotta lämmintä vettä tulee heti. Tuo vie tietysti vähän sähköä, mutta sillä tähdätään pienempään kulutukseen kun kierrättämällä käyttövettä koko ajan tallin ja talon välillä.

Katotaan mihin näillä päästään.

Nostetaan nyt vanha threadi ylös kun ei ole vielä puhkikirjoitettukaan.

Energiankulutusthreadissa ollut puhetta maalämpökaivon lämmöntuotosta. Nyt kun pakkanen on paukkunut koko maassa melko mukavan aikaa on maalämmittäjillä hyvä mahdollisuus tsekta miten kaivo tällaisesta urakasta selviytyy.

Karkeasti homma voi katsoa kun seuraa yhden lämmitysjakson alusta loppuun. Laittaa sisään ulosmenevän nesteen lämpötilat just ennen kuin homma alkaa ja katsoo mitä ne on kun homma loppuu. Vielä lopuksi voi katsoa mihin luvut palautuu seuraavan jaksoon mennessä.

Itse en pariin päivään ehdi lukuja tsekata, mutta tänään kun lähdin hommiin niin käyntijakson loppuvaiheessa sisään +2 ja ulos -1. Ero 3 astetta mikä on ilmeisesti juuri optimaalinen.

Kokeilkaa muutkin foorumin maalämmittäjät käydä pumpulla kastsomassa miltä näyttää.

No siis tuo lämmityssykli kestää näillä pakkasilla n. 4 tuntia, että ei oikein jaksa tuota kytätä. Pitää varmaan ootella että pakkaset vähän lauhtuu ja sykli putoaa oleellisesti lyhyemmäksi, niin voipi sitten vilasta tarkemmin noin kun Vilho ohjeisti.

Eilen muutenvaan kävin asetukset ja muut läpi ja silloin työnsi kaivoon -4 asteista ja paluu oli 0 asteista. Ja ulkona siis -30 astetta.

No siis tuo lämmityssykli kestää näillä pakkasilla n. 4 tuntia, että ei oikein jaksa tuota kytätä. Pitää varmaan ootella että pakkaset vähän lauhtuu ja sykli putoaa oleellisesti lyhyemmäksi, niin voipi sitten vilasta tarkemmin noin kun Vilho ohjeisti.

Eilen muutenvaan kävin asetukset ja muut läpi ja silloin työnsi kaivoon -4 asteista ja paluu oli 0 asteista. Ja ulkona siis -30 astetta.

Mites tuo erotus? Ymmärsin että 3 asteen ero olisi kompuran näkökulmasta optimaalisin.

Ei sitten mitään hajua. Miten tuohon voi mitenkään edes vaikuttaa? Tuossa mulla se oli siis neljä astetta.

Ilmeisesti pumpun ulkokierron nopeutta voidaan säätää. Ilmeisesti nopeuttamalla kiertoa, siis nopeuttamalla pumppua, voi tuohon vaikuttaa.

Ilmeisesti pumpun ulkokierron nopeutta voidaan säätää. Ilmeisesti nopeuttamalla kiertoa, siis nopeuttamalla pumppua, voi tuohon vaikuttaa.

Joo voi säätää. Mulla se on 50%. Muistan tuon nyt kun kävi ne tosiaan joku pv läpi ja siine hetken mietin että mitähän tuollakin säädetään.

Eli pitäs seurailla ja hakea noin komosen arvoa niin sitten ois kiertonopeus ok? Mutta mihin suuntaan tuota sitten pitää veivata? Ilmeisesti nopeempi kierto tekisi pienemmän lämpötilaeron vai miten?

Joo voi säätää. Mulla se on 50%. Muistan tuon nyt kun kävi ne tosiaan joku pv läpi ja siine hetken mietin että mitähän tuollakin säädetään.

Eli pitäs seurailla ja hakea noin komosen arvoa niin sitten ois kiertonopeus ok? Mutta mihin suuntaan tuota sitten pitää veivata? Ilmeisesti nopeempi kierto tekisi pienemmän lämpötilaeron vai miten?

Näin olen ymmärtänyt.

Mistä tuo muuten tulee että juuri kolme astetta olisi optimi? Mä en muista manuaalissa ainakaan törmänneeni mihinkään tästä asiasta kertovaan. Siis en epäile etteikö näin ole, mutta kiinnostaisi noin niinkun muuten tietää että mikä tuon määrittelee noin. Siinähän sitä olisi uusi viilaamisen kohde kun säätää maapiiripumpun nopeutta seuraavaksi. ;)

Mistä tuo muuten tulee että juuri kolme astetta olisi optimi? Mä en muista manuaalissa ainakaan törmänneeni mihinkään tästä asiasta kertovaan. Siis en epäile etteikö näin ole, mutta kiinnostaisi noin niinkun muuten tietää että mikä tuon määrittelee noin. Siinähän sitä olisi uusi viilaamisen kohde kun säätää maapiiripumpun nopeutta seuraavaksi. ;)

En tiedä mistä tuo tulee, mutta näin mullekin on suositeltu. Laitoin pumpun nopeuden 75->80% ja sillä pääsin 3,5-asteen erosta kolmeen.

Millä perusteella Timba säädit tuon lattiakierron 95%-prosenttiin? Pitäiskö siinäkin olla joku tietty lämpötilaero tms? Nibehän ilmoittaa sen suositeltavan välin vaan, mutta mikä olis optimi...

En tiedä mistä tuo tulee, mutta näin mullekin on suositeltu. Laitoin pumpun nopeuden 75->80% ja sillä pääsin 3,5-asteen erosta kolmeen.

Millä perusteella Timba säädit tuon lattiakierron 95%-prosenttiin? Pitäiskö siinäkin olla joku tietty lämpötilaero tms? Nibehän ilmoittaa sen suositeltavan välin vaan, mutta mikä olis optimi...

Hitto kun en tähän hätään muista, pitää vähän selata noita aikasempia blogijuttuja ja yrittää muistella mistä mä tuon repäsin tuolleen.

Täytyy tätä maapiirin pumpun nopeutta nostella kun ehtii tarkkaileen niitä eroja. Nyt oli vaan tuo vitun 10 h sähkökatko niin meni koko aamupäivän kuviot vähän uusiksi. Iltavuorossa siis ole ja piti aamulla olla poikien kaa ulkona ja käydä tallissa seurailemassa eroja.

Hitto kun en tähän hätään muista, pitää vähän selata noita aikasempia blogijuttuja ja yrittää muistella mistä mä tuon repäsin tuolleen.

Täytyy tätä maapiirin pumpun nopeutta nostella kun ehtii tarkkaileen niitä eroja. Nyt oli vaan tuo vitun 10 h sähkökatko niin meni koko aamupäivän kuviot vähän uusiksi. Iltavuorossa siis ole ja piti aamulla olla poikien kaa ulkona ja käydä tallissa seurailemassa eroja.

Niben manuaalissa taitaa lukea että meno/paluu-lämpötilaerotus lämmityskäytössä: 5 - 10 °C ja käyttövedellä: 8 - 10 °C, joten voisko oletko sitten tuohon koittanut päästä? Mikähän noissakin olis sitten optimi, jos keruupuolella se on se 3-astetta?

Niben manuaalissa taitaa lukea että meno/paluu-lämpötilaerotus lämmityskäytössä: 5 - 10 °C ja käyttövedellä: 8 - 10 °C, joten voisko oletko sitten tuohon koittanut päästä? Mikähän noissakin olis sitten optimi, jos keruupuolella se on se 3-astetta?

Ja tuollahan on joku asetuskin, joka sitten puuttuu tilanteeseen jos nämä arvot ylittyy. Muistaakseni näin.

Ja bongasin tuon 95% maalämpöfoorumilta kun sitä enempi luin silloin kun noita alkusäätöjä hain tuohon. Sen jälkeen en ole tuohon säätöön koskenut.

Niben manuaalissa taitaa lukea että meno/paluu-lämpötilaerotus lämmityskäytössä: 5 - 10 °C ja käyttövedellä: 8 - 10 °C, joten voisko oletko sitten tuohon koittanut päästä?

!!!Lisätään nyt huomautus, että nämä on todellakin ulkomuistista ja voi olla ihan väärin eli jos joku alkaa säätämään, niin on syytä tarkistaa!!!!

!!!Lisätään nyt huomautus, että nämä on todellakin ulkomuistista ja voi olla ihan väärin eli jos joku alkaa säätämään, niin on syytä tarkistaa!!!!

Toi palaavan menoveden lämpötilahaarukka tuntuu vähän isolta. Muistelisin että 5 astetta olisi lähemäpän optimaalista kuin 10 astetta. Mulla Nibe ainakin rupesi sekoilemaan kun ei ollut 'hullunkiertoa'. Kone nosti menoveden lämpötilaa rankasti kun ei paluuvesi reagoinut tarpeeksi nopeesti. Taisin muuten silloin käytännöllisesti katsoen lämmittää vain märkätilojen käsisäätötiloja, joista ilmanvaihto sitten hoiti lämpöisen ilman muuallekin. Huomasin ongelman siitä kun ottoteho nousi liikaa. Vaimo kyllä valitteli kylmiä lattioita, mutta itse väitin homman johtuvan laminaateista, olihan märkätilojen lattia lämmin :)

... ei muuten tullut silloin mieleen miksi keittiön klinkkeri oli kuitenkin kylmä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom