Jos joku tahtoo niin
olettaa, että Jumala = erillinen meistä oleva, persoonallinen hahmo kenties ihmismäisine piirteineen, niin tottahan se siinä tapauksessa jotain kertoo - ainakin henkilölle itselleen. Mutta tällöin se syntyvä mielikuva perustuu vain siihen omaan virheelliseen olettamukseen. Itse taasen koen, että Jumala ei ole millään tapaa erillinen mistään, mitä voimme koskettaa, nähdä tai havaita, vaan ennemminkin läsnä kaikessa siinä, mitä
on. Eli toisin sanoen Jumala = Itse Elämä.
Edellä mainitsemani perustuu omaan kokemukseen, eli siihen syvän rauhan ja ns. yhteyden tuntuun, joista myös henkistä kehitystä käsittelevissä kirjoissa yleensä mainitaan; sisimmässäni tunsin oudolla mutta kiehtovalla tapaa, etten ole "erillään muista". Vaikea selittää, mutta hyvältä tuntuu
Harmi vain, että tuo kokemus on mahdollinen yleensä vain sen pienen hetken - silloin kun ihminen on täysin läsnä tässä ja nyt - kunnes ajatukset, eli oma mieli, jälleen valtaa taas tilan..
Loppukaneetiksi vedän tähän sellaisen näkökulman, että Jumalasta puhuminen ilman, että omaa pienintäkään kokemusta pyhän maailmasta / tunnusta on vähän sama asia, kuin se, että itse väittäisin piimän olevan pahaa, vaikka en ole koskaan maistanut. Toisin sanoen kielletään se, mitä ei oikeasti tunneta.