Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan vaan noista VT:n julmuuksista että mitä siellä sitten pitäisi lukea? Että 5000-6000 vuoden takaisessa yhteiskunnassa vallitsi korkea moraali ja suvatsevaisuus? :rolleyes: Hirvittää ajatellakin miten yleistä esim. insesti ja pedofilia ja raiskaukset ja kaikki muut julmuudet oli tuohon aikaan..

Kantsii ihan perehtyä historiaan tuossakin asiassa. Monesti lähihistorian aikana esim. arkeologisten kaivaustenkin löytöjä on sensuroitu massalta koska ne löydöt on olleet niin järkyttäviä. Assyrialaisilta varsinkin jäänyt paljon todisteita sen ajan julmuuksista (mm. polttivat ihmisiä elävältä, repivät silmät ja raajat irti ennen uhrien tappamista ja yleistä oli myös nylkeä uhrit ja tehdä niiden ihosta laukkuja jne.) koska kyseisen kansan tapoihin kuului rehvastella noista hirmuteoista. Ja sitten tietysti oli tuon ajan kansojen epäjumalat niinku esim Moloch, joiden rituaaleissa poltettiin pieniä lapsiakin elävältä uhreina kyseisille jumalille.

Ihan vaan pientä kontekstia tuohon asiaan.

Ihan vaan noista VT:n julmuuksista että mitä siellä sitten pitäisi lukea? Että 5000-6000 vuoden takaisessa yhteiskunnassa vallitsi korkea moraali ja suvatsevaisuus? :rolleyes: Hirvittää ajatellakin miten yleistä esim. insesti ja pedofilia ja raiskaukset ja kaikki muut julmuudet oli tuohon aikaan..

Kantsii ihan perehtyä historiaan tuossakin asiassa. Monesti lähihistorian aikana esim. arkeologisten kaivaustenkin löytöjä on sensuroitu massalta koska ne löydöt on olleet niin järkyttäviä. Assyrialaisilta varsinkin jäänyt paljon todisteita sen ajan julmuuksista (mm. polttivat ihmisiä elävältä, repivät silmät ja raajat irti ennen uhrien tappamista ja yleistä oli myös nylkeä uhrit ja tehdä niiden ihosta laukkuja jne.) koska kyseisen kansan tapoihin kuului rehvastella noista hirmuteoista. Ja sitten tietysti oli tuon ajan kansojen epäjumalat niinku esim Moloch, joiden rituaaleissa poltettiin pieniä lapsiakin elävältä uhreina kyseisille jumalille.

Polttavathan nykykristitytkin jengiä noitina tänäkin päivänä, ei niistäkään massoille kerrota kun se on niin järkkyä. Että ihan vaan kontekstia että kyllä ne uskonnot saa vieläkin ihmiset tekemään hirmutekoja.

Mutta jos tulkinta siitä että raamatun on kirjoittanut jumala itse pitää paikkaansa, se saa koko henkilön hirvittäväksi. Hän jopa kehottaa orjuuteen, raiskauksiin ja kansanmurhiin. Hän on katkera, ilkeä, julma ja kateellinen jumala. Jumala on olevinaan oman kuvauksensa mukaan vielä muuttumaton, jolloin nämä barbaariset säännöt olisivat yhä päteviä tänä päivänä. Lisäksi tätä kirjaa markkinoidaan lapsille hyvänä kirjana kusettamalla heitä ja väitetään aikuisille että täältä se moraali tulee.

No tietysti eläinkunnassa tapahtuu myös tappamista ja raiskaamista ja kannibalismia jne. Ei se nyt tarkoita että se on hyväksyttävää ihmisten kesken. Mutta nuo homo eläimetkin on nimenomaan luonnon oikkuja eivätkä ne saa jälkikasvua jne.

Täytyypä tähän vielä kommentoida. Ilmeisesti olet tutkinut asiaa kun tiedät siitä kertoa tuon verran. Vai oletko vain päättänyt että asia on näin koska se sopii sinun tarkoitusperiisi!?

Nimittäin "Homoseksuaalisuutta esiintyy lähes kaikkien eläinten keskuudessa": Tutkija: Homoseksuaalisuutta esiintyy lähes kaikkien eläinten keskuudessa - Eläimet - Ihmiset - Helsingin Sanomat

Homoseksuaalinen käytös ei ole luonnonoikku ja eläimet saavat kyllä jälkikasvua. Itseasiassa homoseksuaalisuus liittyy monilla eläimillä lisääntymiseen.

Vaatii aika aktiivista silmien sulkemista jos kokee raamatun ja nimenomaan sen oman tulkinnan olevan lopullinen totuus kun valtaosa kaikista eläneistä ihmisistä ei ole eikä ole ollut kristittyjä eikä kristityistäkään valtaosa ole lainkaan samaa mieltä esimerkiksi Esan kanssa asioista.

Millainen merkitys Raamatulla on sinulle? Vai onko se vain kirja ilman sen suurempaa merkitystä.

Erittäin hyvä kysymys. En oikeastaan osaa sanoa. Joskus olen lukenut Raamattua enemmänkin, siellähän on niitä suosituksia eri tilanteisiin (kun pelottaa, kun on surullinen jne) mutta ne on kyllä jääneet. Ehkä mä olen jonkun mielestä ns. "huono uskovainen", kun en jaksa lukea sitä, enkä lainaile tekstejä sieltä. Ehkä mä olen tullut niin allergiseksi sille suomalaiselle uskonmentaliteetille, jossa uskonto ja Jumala on niin helvetin tuomitsevainen ja uskonto on raskas ja vaikea asia. Yhdistän siis usein Raamatun jakeiden lainaamisen ikään kuin paatokseksi. Lisäksi ärsyynnyn IHMISTEN suorittamasta tuomitsemisesta, siis että joku ihminen tulee mulle kertomaan että koska mulla on meikkiä, korvikset, tatuointeja ja koska juon joskus alkoholia niin joudun helvettiin. Käsittämättömän ahdistavaa paskaa.

Itse kun koen uskon sellaisena iloisena ja rauhoittavana asiana. Että en ole oikeasti koskaan yksin ja minä kelpaan tällaisenaan. Mun maailmankatsomus on myös pitkälti sellainen, että jokainen saa uskoa tai olla uskomatta, eikä se tee siitä ihmisestä huonompaa tai parempaa. Ymmärrän täysin niitä, jotka eivät usko. En tuputa kellekään enkä pidä siitä että mulle tuputetaan mitään. Koen olevani aika suvaitsevainen, enk pelkästään uskon kautta vaan hyvin pitkälti muuten.

En tiedä vastasinko nyt kysymykseesi ollenkaan, toivottavasti. :)

Kontekstia tämä on, jos väistetään tietoisesti se seikka, että nythän puhutaan nimenomaan Raamatusta. Ja Genesiksen juonikeskiössä ovat suurelta osin Jumalan suosimat tyypit. Siinä missä Jumala päättä noin vaan hävittää kaupunkeja, kansakuntia ja vaikkapa koko ihmiskunnan supertulvalla, niin näiden vanhurskaampien henkilöiden osalta katsotaan sormien läpi hyvinkin julmia tekoja. Omaan silmään osuu aika pahastu mm. juuri tuo Nooan oikku kirota Kanaanin sukuhaara orjuuteen siitä hyvästä että poika näki krapulaisen faijansa alasti.

Ohitat "kontestin", jos trivialisoit homman siihen että tuhansia vuosia sitten oltiin julmmempia (näin varmasti on). Mutta ainakin Genesiksen (pidemmälle kun en ole vielä päässyt) Jumala on oikukas, kiukuttuleva ja moraalissaan valikoiva hahmo, joka tuhoaa kansoja mutta sallii omien suojattiensa rumatkin teot. Mutta tämä on ok, koska ennen vanhaan oltiin julmempia?

Mun tulkinta Kristinuskosta on hyvin yksinkertainen nykyään.. Jeesus on tie Jumalan luo Pyhän Hengen yhteyteen, Jumalan lapseuteen ja puhdistukseen synneistä.. uskovan on hyvä rukoilla ja lukea Raamattua pysyäkseen lähellä Jumalaa. Raamatun lukeminen on periaatteessa optio jos tuntee asian, mutta käytännössä asia ei pysy mielessä jos sitä ei muistele tai käsittele mielessään ja raamatun mukaan usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.. eli tuon voi kääntää niinkin, että usko syntyy lukemisesta.. kuuleminen/lukeminen.. whats the difference... no tietenkin voi lukea "kuuntelematta" lukemistaan.

Jumalan rakkauden kokeminen on asia, mitä ei voi sanoiksi pukea ja elämä ilman uskoa on hieman syvemmin tai filosofisemmin ajateltuna merkityksetöntä. Merkityksetön epäuskoinen elämä johtaa masennukseen tai huonoihin valintoihin tai tekee ihmisestä rakkaudettoman mahdollisesti.. vaikea rakastaa, jos on itse epätoivoinen. Kuolema kohtaa jokaisen ja se on elämän ja syntymän peruslähtökohta, jonka moni lakaisee maton alle.

En aio paasta, mutta suosittelen lämpimästi sydämestä etsimään raamatun Jumalaa ja Hänen rakkauttaan ja tahtoaan elämään. Kannattaa myös ihan itsensä vuoksi tehdä parannusta synneistä.. siis rumista, vääristä ja pahoista asioista omassa elämässään. Kaunis oikeamielinen elämä tuottaa ihmiselle itselleen iloa ja rauhaa ja niistä rakentuu mun näkymyksen mukaan hyvän elämän ja onnen perusteet. Jeesukselle tulis rakentaa koko elämä - uusi elämä Hänessä ja Hänen kauttaan. Kuulostaa vastenmieliseltä, mutta on käytännössä ihana asia.

Siunausta.

Joku piispa sanoi ylen jossakin ohjelmassa minusta hyvin, että "ei usko raamattuun, vaan uskoo Jumalaan". Raamattua on kuitenkin ihmisten kirjoittama. Sitäpaitsi ei sitä raamattuun kehotettu uskomaan siellä raamatussa, vaan Jumalaan. Uusi Testamentti on sitten se tärkeämpi kirja kristitylle, kun nyt "on niin muotia" lainata vanhan juttuja. Mieluummin lainailkaa järjettömyyksiä siitä uudesta, ihan mielenkiinnosta aiheeseen.
Itse en kokonaan raamattua ole lukenut (ainakaan vanhaa), pitäisi yrittää joskus taas. Ehkä peräti englanniksi, niin kielitaitokin kehittyisi.
Ylipäätään ihan jäätäviä ennakkoluuloja "teillä" uskossa olevia kohtaan. Normi ihmisiä meistä suurin osa on, käydään juhlimassa, nautitaan elämästä, saleillaan, tehdään töitä, harrastetaan jne. vaikka ollaankin uskossa. Tai ainakin itse olen uskossa ja nautin elämästä siinä missä muutkin. Muistaakseni jossain Jobin kirjassa kehotettiin (en muista sanatarkkaa muotoa), että "nauttikaa juomasta, ruuasta, seurasta tms. elämästä, sillä ne on Jumala teille hyvää hyvyyttään luonut tms.". Tuota on sitten kiva noudattaa, sillä tuntuishan se tyhmältä, jos Jumala olis oikein vittuillakseen tämän maailman luonut, eikä sitten muka sais nauttia sen luomista jutuista.
Itse uskon Jumalaan vähän tolleen Xairaxen tyyliin. Uskosta voi paljon saada, mutta mitään ei menetä (jos ei vedä hommaa ns. överiksi). Minusta kannattaa aina osallistua "peliin", jossa ei voi hävitä. Jos ei mitään "suurempaa voimaa" olekkaan, niin ei siinä normi kristitty mitään menetä ateistiin verrattuna kuoleman hetkellä..
Niin ja mm. islam on ihan perseestä, toivottavasti yhteiskunnan, älyn/järjen, tekniikan ja tieteen kehitys tuhoaa islamin pian ! Kristinusko on sentään aika kesyä nykyisellään, vaikka toki sielläkin ylilyöntejä on. Tärkein pointti taitaa olla siellä se lähimmäisen rakkaus. Itse myös henkilökohtaisesti uskon (not my call tosin), että ateistit on samalla viivalla "lopussa", jos ovat lähimmäisen rakkautta noudattaneet. Ei ateisteja voi syyttää uskonnottomuudesta, koska siitä ei ole mitään järkeviä todisteita.
Olenkin tälleen periaatteessa tapakristitty "järki uskova", uskon Jumalaan, koska mitään siinä en menetä ja paljon saan. Jos tarjolla on ilmaista bonusta elämään, niin ainakin itse pidän sen hyödyntämistä järkevänä - vaikkei siinä mitään järkeä teoriassa olisikaan.

Jumalan rakkauden kokeminen on asia, mitä ei voi sanoiksi pukea ja elämä ilman uskoa on hieman syvemmin tai filosofisemmin ajateltuna merkityksetöntä. Merkityksetön epäuskoinen elämä johtaa masennukseen tai huonoihin valintoihin tai tekee ihmisestä rakkaudettoman mahdollisesti.. vaikea rakastaa, jos on itse epätoivoinen. Kuolema kohtaa jokaisen ja se on elämän ja syntymän peruslähtökohta, jonka moni lakaisee maton alle.

Miksi elämä olisi merkityksetöntä ilman uskoa? Mitä väliä sillä ylipäätänsä on onko elämällä joku valmiiksimäärätty tarkoitus? Mielummin rakentaa itse oman tarkoituksensa, kun kuuntelee muiden sepustuksia. Jos saa nautintoa tieteen saavutuksista, perhesuhteista, hyvästä ruuasta, kehonrakennuksesta tai vaikka musiikista, niin mihin tässä yhtälössä tarvitaan persoonallista jumalaa joka on jo päättänyt kohtalosi?

Joku piispa sanoi ylen jossakin ohjelmassa minusta hyvin, että "ei usko raamattuun, vaan uskoo Jumalaan". Raamattua on kuitenkin ihmisten kirjoittama. Sitäpaitsi ei sitä raamattuun kehotettu uskomaan siellä raamatussa, vaan Jumalaan. Uusi Testamentti on sitten se tärkeämpi kirja kristitylle, kun nyt "on niin muotia" lainata vanhan juttuja. Mieluummin lainailkaa järjettömyyksiä siitä uudesta, ihan mielenkiinnosta aiheeseen.
Itse en kokonaan raamattua ole lukenut (ainakaan vanhaa), pitäisi yrittää joskus taas. Ehkä peräti englanniksi, niin kielitaitokin kehittyisi.
Jos ei usko raamattuun, niin miten voi uskoa jumalaan? Onhan ainoa kirjallinen esitys jumalasta juurikin raamatussa. Lainailempas muutaman kun haluat: Luuk. 12:47 (Jeesus puhuu) "Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.", Matt. 27:51-53 ilmoittaa monen ihmisen nähneen jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen henkiin heränneet kuolleet, jotka vaelsivat Jerusalemin kaduilla, mutta kukaan Jerusalemin asukas ei kokenut tapausta dokumentoinnin arvoiseksi, eivätkä historioitsijat tai Raamatun muut evankeliumit ole tapahtumasta lainkaan tietoisia.

Minusta kannattaa aina osallistua "peliin", jossa ei voi hävitä. Jos ei mitään "suurempaa voimaa" olekkaan, niin ei siinä normi kristitty mitään menetä ateistiin verrattuna kuoleman hetkellä..
Pascalin vaaka- kortti esiin jälleen. Mistä tiedät tietyn jumalan olevan se oikea? Kyse ei tässäkään ole oikeasta uskosta vaan peliteknisestä kikkailusta itsekkään hyvän vuoksi.

Niin ja mm. islam on ihan perseestä, toivottavasti yhteiskunnan, älyn/järjen, tekniikan ja tieteen kehitys tuhoaa islamin pian ! Kristinusko on sentään aika kesyä nykyisellään, vaikka toki sielläkin ylilyöntejä on. Tärkein pointti taitaa olla siellä se lähimmäisen rakkaus. Itse myös henkilökohtaisesti uskon (not my call tosin), että ateistit on samalla viivalla "lopussa", jos ovat lähimmäisen rakkautta noudattaneet. Ei ateisteja voi syyttää uskonnottomuudesta, koska siitä ei ole mitään järkeviä todisteita.
Olenkin tälleen periaatteessa tapakristitty "järki uskova", uskon Jumalaan, koska mitään siinä en menetä ja paljon saan. Jos tarjolla on ilmaista bonusta elämään, niin ainakin itse pidän sen hyödyntämistä järkevänä - vaikkei siinä mitään järkeä teoriassa olisikaan.
Edelleenkin, miten ääri-islam eroaa mistään muusta vastaavasta ääriuskonnollisesta ajattelusta? Kehitys olisi luultavasti jo ajat sitten tuhonnut kristinuskon, mikäli inkvisitio ei olisi puuttunut peliin. Lähimmäisenrakkaus löytyy muualtakin. Miksi uskoa mihinkään johon ei ole todisteita? Miten voit olla järkiuskova jos myönnät ettei siinä ole mitään järkeä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olipas käsittämättömän itsekeskeinen ja mauton kirjoitus. Koska Jumala == kristittyjen jumala, niin maapallolla on tällä hetkellä mielestäsi 5 miljardia merkityksetöntä elämää? Vai hyväksytkö esim. Allahin tai muut ei-kristityt jumalat placeboksi, jolloin 4 miljardia näistä voi kokea pseudomerkityksiä lumevaikutuksen kautta, ja siten vain nopeiten kasvava joukko eli miljardi uskonnotonta elää keskellä masennusta ja epätoivoa? Juuri tällainen valitun kansan vs. merkityksettömien vääräuskoisten ajattelumalli on johtanut ihmiskunnan historian merkittävimpiin kansanmurhiin.

Koko "syvempi tai filosofisempi" ajattelumallisi on alkeellinen kehäpäätelmä. Koska uskot jumalaasi, tuntuu sinulle oma elämäsi ilman jumalaasi kenties merkityksettömältä (mielelläni haastaisin kyllä tämänkin). Jos oikeasti yhtään tunnet filosofian osa-alue logiikan periaatteita, niin ei tästä mitenkään automaattisesti seuraa se, että että sinun jumalaasi uskomatonkin kokisi elämänsä millään muotoa merkityksettömäksi.

Jos nyt "merkitys" tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, miksi olemme olemassa, niin itse ainakin koen jumalattoman olemassaoloni hyvinkin merkitykselliseksi suhteessa muihin elämiin, joihin omani on kosketuksissa. Lisäksi tunnen olevani hyvin etuoikeutettu kuulua ensimmäisiin sukupolviin, jotka ovat voineet vapaasti lukemalla itselleen selvittää, mistä kehojemme materia ja lajimme perimä ovat oikeasti peräisin.

Itse uskon Jumalaan vähän tolleen Xairaxen tyyliin. Uskosta voi paljon saada, mutta mitään ei menetä (jos ei vedä hommaa ns. överiksi). Minusta kannattaa aina osallistua "peliin", jossa ei voi hävitä. Jos ei mitään "suurempaa voimaa" olekkaan, niin ei siinä normi kristitty mitään menetä ateistiin verrattuna kuoleman hetkellä..
Osallistut peliin "hevosella", jolla ei ole kovin suurta todennäköisyyttä olla voittaja. Historian saatossahan on ihmisillä on ollut suurinpiirtein 2800 jumalaa palvottavanaan. Eli itse kiellät karkeasti 2799 jumalan olemassaolon; toisinsanoen olet 1 jumalan päässä ateistismista. Ja käytännössä todennäköisyys sille, että sinun ja raamatun jumala olisi se ainoa oikea, on jotain 0,0003%.

"Christians. Ah, yes I´m sorry. I´m afraid the Jews were right."

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jesus fucking Christ mitä paskaa. Elämä ilman uskoa merkityksetöntä? Johtaa masennukseen? Huonoihin valintoihin? Tekee rakkaudettomaksi? Ei hyvää päivää...
En aio paasta, mutta suosittelen lämpimästi sydämestä etsimään raamatun Jumalaa ja Hänen rakkauttaan ja tahtoaan elämään. Kannattaa myös ihan itsensä vuoksi tehdä parannusta synneistä.. siis rumista, vääristä ja pahoista asioista omassa elämässään. Kaunis oikeamielinen elämä tuottaa ihmiselle itselleen iloa ja rauhaa ja niistä rakentuu mun näkymyksen mukaan hyvän elämän ja onnen perusteet. Jeesukselle tulis rakentaa koko elämä - uusi elämä Hänessä ja Hänen kauttaan. Kuulostaa vastenmieliseltä, mutta on käytännössä ihana asia.

Olen samaa mieltä kaikesta mitä alleviivasin kirjoituksestasi. En vain käsitä, että miksi minun pitäisi rakentaa elämääni jonkin jumalolennon varaan, kun voin tehdä hyvää myös ilman tuota jumalolentoa. Itse pyrin elämään mahdollisimman hyvän elämän: Pyrin tekemään mahdollisimman vähän pahaa ja mahdollisimman paljon hyvää. En ymmärrä ajatuksenkulkuasi, että koska joku ei usko samaan jumalolentoon kuin sinä, niin ei voisi tehdä samalla tapaa hyvää.

Itse myös henkilökohtaisesti uskon (not my call tosin), että ateistit on samalla viivalla "lopussa".

Ateistina niin minäkin. Kaikki todisteet viittaavat siihen.

Minusta kannattaa aina osallistua "peliin", jossa ei voi hävitä. Jos ei mitään "suurempaa voimaa" olekkaan, niin ei siinä normi kristitty mitään menetä ateistiin verrattuna kuoleman hetkellä..

Ja sitten heti perään tällainen aivopieru. Hylätä varmuuden vuoksi järjen ääni vaikka edellisessä juuri uskot että kaikki ovat samalla viivalla. Minusta kannattaa aina ajatella järkevästi ja uskoa todisteita eikä heittäytyä satujen vietäväksi. Satujen tässä yhteydessä ihan positiivisena ilmaisuna, en oikein keksi kuvaavampaakaan.

Ottakaas nyt ihan rauhallisesti - ei tarvi vetää mehuja heti nenään tai tehdä pitkälle vietyjä tulkintoja siitä mitä mä kirjoitan tai pahoittaa mieltään turhaan.
Kun kirjoitin, että elämä ilman uskoa on merkityksetöntä, niin se on mun näkökanta mun omaan elämään - näin koen asian itse. Jos ei olis rakastavaa Jumalaa joka pitää huolta ja on mukana elämässä ja suuntana taivas, niin mä masentuisin ja tekisin huonoja valintoja mun masennuksen seurauksena. Mun usko tekee minusta paremman ihmisen ja yhteiskuntakelpoisemman.. kaikki voittaa ja mä voin hymyillä. Halusin vaan kannustaa jotain joka kokee samoin ehkä, niin etsimään tätä samaa Jumalaa. Mun usko Jumalaan ja se mitä koen sen kautta antaa mulle voimia rakastaa.. en sano, etteikö vois rakastaa ilmankin, mutta näin koen, että se on luontevaa ja tulee jotenkin luonnostaan.

Kaikki muut miljardit jotka elää ilman uskoa Jeesukseen, niin toi on tietty perspektiivi vaan, että niiden elämä olis merkityksetöntä.. tuskin ne kokee asiaa näin enkä mä koe, että niiden elämä edes olis merkityksetöntä vaan mun elämä olis merkityksetöntä joks eläisin sen niin.

PEACE!

Jos ei usko raamattuun, niin miten voi uskoa jumalaan? Onhan ainoa kirjallinen esitys jumalasta juurikin raamatussa. Lainailempas muutaman kun haluat: Luuk. 12:47 (Jeesus puhuu) "Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.", Matt. 27:51-53 ilmoittaa monen ihmisen nähneen jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen henkiin heränneet kuolleet, jotka vaelsivat Jerusalemin kaduilla, mutta kukaan Jerusalemin asukas ei kokenut tapausta dokumentoinnin arvoiseksi, eivätkä historioitsijat tai Raamatun muut evankeliumit ole tapahtumasta lainkaan tietoisia.

Ei tee hommasta liian vaikeaa, senkus uskoo vaan. Toki raamatulla on merkitystä, kullekkin "omalla tavallaan" ja miten sitä tulkitaankaan. Tarkoitin tuossa aikaisemmin, että porukka lainaa tuota raamattua niin kuin se raamattu olisi se uskon kohde. Uskon kohde on Jumala ja Jeesus, ei se raamattu. Ei tää mitään ydinfysiikkaa ole. Tärkeintä lienee, että uskoo lähimmäisenrakkauteen, Jeesuksen seikkailuihin ja Jumalaan. Eipä siitä nyt sen vaikeempa tarvitse tehdä itselleen. Yksittäiset lainaukset on aika tylsiä, ne ei ole raamatun pointti. Noi oli vielä aika kesyjä ja tylsiä lainauksia vieläpä. Eipä noissa lainauksia mitään ihmeellistä ole, aika tulkinnan varaisia. Jos joku tietää, että näin pitäisi tehdä esim. nyt vaikka herralle ja jos ei tee, niin kai siitä joku rangaistus tulee, väkivalta varmaan ollut tuohon aikaan aika klassikko rangaistus. Toinen lainaus on niin tulkinnanvarainen, että ei kiinnosta tulkita itse. Tuommoiset yksittäiset lainaukset vievät pois "uskon ydintä", eli lähimmäisenrakkauteen ja Jeesukseen uskomista. Raamattu on kokonaisuus, jonka tärkein pointti käsittääkseni on lähimmäisenrakkaus ja sitä kautta hyvät hommat. Ei sitä kaikkea nyt kannata ihan kirjaimellisesti ottaa, helpottaa huomattavasti uskoa kun keskittyy tärkeisiin asioihin, kuten lähimmäisenrakkauteen (toistoa).

Pascalin vaaka- kortti esiin jälleen. Mistä tiedät tietyn jumalan olevan se oikea? Kyse ei tässäkään ole oikeasta uskosta vaan peliteknisestä kikkailusta itsekkään hyvän vuoksi.
En tiedä, mistä kukaan tietää? Toisaalta minulla on joitakin kokemuksia siitä, että tämä on se oikea. Jos ei ole, niin sitten ei ole, mitä menetin? En yhtään mitään. Jos ei tätä Jumalaa ole, niin ei ole muitakaan. Ainakin tää Jumala vaikuttaa fiksummalta, kuin islamin runkkari. Juu, melkonen vesselihän tää Jumala oli tuolla Vanhassa Testamentissä, onneksi tuli Poika seikkaillee ja helpottaa vähän uskomista, niin voi vähän nauttiakkin elämästä ;).
No sitten ei ole, ei se mua haittaa. En mitään häviä, jotain voin saada. Mitä väliä, että se on itsekästä? Elän parhaani mukaan lähimmäisen rakkautta noudattaen ja toivon, että Jeesuksen kautta homma pelastuu ja jos se ei Hänelle riitä, niin sitten toivotaan että tiede oli oikeassa ja ketään ei ollut.

Edelleenkin, miten ääri-islam eroaa mistään muusta vastaavasta ääriuskonnollisesta ajattelusta? Kehitys olisi luultavasti jo ajat sitten tuhonnut kristinuskon, mikäli inkvisitio ei olisi puuttunut peliin. Lähimmäisenrakkaus löytyy muualtakin. Miksi uskoa mihinkään johon ei ole todisteita? Miten voit olla järkiuskova jos myönnät ettei siinä ole mitään järkeä.

Jos ei osaa erottaa (ääri-)islamia muista valtauskonnoista, niin on aika spede. Tapahtuu sitä perseilyä muuallakin, kuten katolisessa kirkossa tms. mutta onhan toi islam oikein todellinen syöpä, joka pitäisi hävittää maapallolta. Muissakin ääriuskonnollisissa ajatteluissa tapahtuu perseilyä, mutta ei läheskään samassa mittakaavassa kuin ääri-islamissa, jota vielä paljon enemmän kuin jotakin muuta ääriuskonnollisuutta. Miten ois vaikka terroriteot (paljonkos esim. kristinuskon nimeen tapetaan tällähetkellä, toki jotain, mutta ei mitään verrattuna islamiin), naisten oikeudet, sharia-laki ja mitä näitä nyt on..
Lähimmäisenrakkautta löytyy toki muualtakin ja se on hyvä. Sen takia uskonkin, että myös esim. ateisti voi olla hyvä ja sitä kautta mahdollisesti pelastua, jos niin on tarkoitettu. Tai ainakin itse uskon, että henkilö A), joka on olevinaan kristitty, mutta perseilee ja sitten henkilö B), ateisti, mutta elää lähimmäisenrakkautta noudattaen on hyvässä positiossa jotakin varten.
No esimerkiksi siksi, että uskosta voi saada paljon tai ainakin jotakin itselleen. Kuten vaikka tukea vaikeina hetkinä, henkistä voimavaraa jne. Tai vaikka siksi, että pitää elämää merkityksellisenä. Varmaan vaihtelee yksilöiden välillä, mutta ainakin järjellisesti ajateltuna uskonto on luotu ihmisen tarpeeseen selittää jotain, mitä se ei osaa selittää ja myös ihmisen henkistä puolta tukemaan. Jos hyötyy esim. lisäextra henkisestä tasapainosta, niin mikä ettei? Monesti näkee esimerkiksi vanhuksia, jotka saavat tietynlaisen rauhan, koska "tietävät" että kuoleman jälkeen sitä mennään taivaaseen. Vaikka kaikki olisikin ollut lopulta paskaa, niin saipahan vanhus levolliset viimeiset hetken maan päällä.
Helposti. Uskon ja saan hyödyt esim. henkiselle tasapainoille. Voi vaikka etsiä "hienoja vinkkejä" heikkona hetkenä tai sitten vaan jotain ilosanomaa, esim. joskus rukoilla jonkun asian puolesta jos se vaan sattuu tuntumaan hyvältä. Mitään ei menetä, jotain voi saada. Miksipä ei siis etsiä Jumalaa, jos siitä hyötyy jotakin vaikka vaan maanpäällä henkisen tasapainon puolelta tms.. miten nyt kukakin homman ajattelee.
"Te" teette uskon jotenkin elämää rajoittavaksi tai heikentäväksi. Sellaista se ei ole "järkevässä muodossa", vaan se on yksi mahdollisesti tukeva osa elämää.

Osallistut peliin "hevosella", jolla ei ole kovin suurta todennäköisyyttä olla voittaja. Historian saatossahan on ihmisillä on ollut suurinpiirtein 2800 jumalaa palvottavanaan. Eli itse kiellät karkeasti 2799 jumalan olemassaolon; toisinsanoen olet 1 jumalan päässä ateistismista. Ja käytännössä todennäköisyys sille, että sinun ja raamatun jumala olisi se ainoa oikea, on jotain 0,0003%.
Jep. Näin on. Minä myös lottoan säännöllisesti. Jos ja laitetaan tähän ateistien mieliksi kun ei ole Jumalaa, niin en hävinnyt "sijoituksellani" mitään ja silti voin ns. "nostaa osinkoa" sieltä uskosta esimerkiksi henkiselle puolelle. Usko on yksi osa elämää ja parhaillaan parantaa sitä huomattavasti. Toki se voi myös heikentää sitä, mutta jos on niin urpo että uskonnon avulla omaa elää "heikentää", niin darwin awards sille.
Mä oon "tietynlainen oman tiensä uskova". Tärkeintä mulle on nauttia täysillä tästä Jumalan luomasta elämästä kaikin tavoin ja noudattaa itselleni arvokkaita arvoja, joita muuten myös ateistit voivat jakaa. kanssani.

Kuolema kohtaa jokaisen ja se on elämän ja syntymän peruslähtökohta, jonka moni lakaisee maton alle.
Jos ei mitään "suurempaa voimaa" olekkaan, niin ei siinä normi kristitty mitään menetä ateistiin verrattuna kuoleman hetkellä..
Pitää vielä puuttua tähänkin. Isoin syy länsimaiselle ihmiselle pelätä kuolemaa juontaa juurensa kristinuskon helvetillä pelottelutaktiikasta. Newsflash: kun ei usko kristinuskon jumalaan, ei tarvitse uskoa helvettiinkään eikä elämän loppumista tarvitse pelätä. Olen muutaman kerran lukenut, että kristityt jotenkin erityisesti pelkäisivät kuolemaa, mutta tätä ei ole taidettu tutkia tarpeeksi, että näin voisi oikeasti yleistää. Tässä kuitenkin yksi uutinen.

Kuolemassa tämä ruumiini palaa siihen tilaan, missä se oli ennen syntymäänsä, eikä minulla ainakaan ole siltä ajalta mitään epämiellyttäviä muistikuvia. Jos taas asiaa katsoo genetiikan kannalta, olemme jokainen vain osa jo 3,5 miljardia vuotta sitten syntynyttä organismia, joka kyllä jatkaa elämäänsä minun ruumiini kuoleman jälkeenkin.

Jep. Näin on. Minä myös lottoan säännöllisesti. Jos ja laitetaan tähän ateistien mieliksi kun ei ole Jumalaa, niin en hävinnyt "sijoituksellani" mitään ja silti voin ns. "nostaa osinkoa" sieltä uskosta esimerkiksi henkiselle puolelle. Usko on yksi osa elämää ja parhaillaan parantaa sitä huomattavasti. Toki se voi myös heikentää sitä, mutta jos on niin urpo että uskonnon avulla omaa elää "heikentää", niin darwin awards sille.
Mä oon "tietynlainen oman tiensä uskova". Tärkeintä mulle on nauttia täysillä tästä Jumalan luomasta elämästä kaikin tavoin ja noudattaa itselleni arvokkaita arvoja, joita muuten myös ateistit voivat jakaa. kanssani.
Mutta entäpä jos uskotkin tällä hetkellä sokeasti väärään jumalaan? Tällöin edessä ei ole välttämättä mikään +-0 -lopputulos vaan mahdollisesti ikuinen kidutus ja kadotus, koska et uskonutkaan "siihen oikeaan jumalaan" vaan "epäjumalaan".

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mutta entäpä jos uskotkin tällä hetkellä sokeasti väärään jumalaan? Tällöin edessä ei ole välttämättä mikään +-0 -lopputulos vaan mahdollisesti ikuinen kidutus ja kadotus, koska et uskonutkaan "siihen oikeaan jumalaan" vaan "epäjumalaan".

Ihan sama, ei kiinnosta siinä tapauksessa enkä sille mitään voi, joten turha murehtia ("älä huolehdi huomisesta"). Sitten oli hieno kusetus raamatun kirjoittajilta, täytyy antaa credittiä, että peräti ilman microsoft wordiä ja pilvipalveluja jaksoivat kirjoittaa niin paljon paskaa. Ei kyllä itseä kiinnostais kirjoittaa niinkin paljon paskaa jollain linnun sulalla vai miten lienevätkään silloin tekstit keränneet/kirjoittaneet. Onneksi todennäköisyydet ovat puolellani, eli jos ei tätä kristinuskon Jumalaa ole niin ei sitten varmaan muutakaan. Siinä tapauksessa, jos jokin muu jumala on (ei ole, villi mutu) niin oletan hänen edustavan järkeviä arvoja ja ehkä toivo ei ole vielä menetetty. Ei paljo kiinnosta jotkut "huonompien arvojen" uskonnot - sitä paitsi Jeesus rocks ja sitä rataa ;). Tää ev.lut ja sen "vähäinen oma sovellus" on just sopivan lupsakka uskonnon perusta, katotaan saanko tästä jatkosssakin "nostettua voimavaroja" elämääni muiden elämää häiritsemättä. Mukavaa on ollut toistaiseksi uskossa Jumalaan ja Jeesukseen, mitään en ole menettänyt, mutta jotakin aina jostain vähän saa. Vielä odottelen sitä eurojackpotin voittoa, jota rukoilen silloin tällöin, koska "kolkuttakaa, niin teille avataan" vai miten se meni. On muuten hyvä räppikappalle se Immanuelin King of The Jungle.

EDIT: Tuo Masterpiecen linkki oli ihan normi settiä. Oon erimieltä tuosta silti, koska mitään ei oikeesti menetä ja jos yksilö kokee tarpeekseen uskoa tai saa uskostaan mielihyvää, henkistä tukea tms. tai mitä ikinä kukin saakin, niin eikös sillon mennä jo plussalle? Tekee mitä haluaa, ja jos tykkää uskoa, niin mitä siinä menettää jos siitä "harrastuksesta" aidosti tykkää. Mitä vanhus menettää viimeisillä vuosillaan, kun hän saa "rauhan sielulleen uskomalla" ? Niin, ei yhtään mitään, mutta ehkä on levollisempi. Toki joku voi nähdä, että henkisen puolen ylläpitäminen voi olla ajanhukkaa, mutta ei tuohon uskoon nyt kovinkaan montaa minuuttia päivässä hukkaa. Jos joku saa pään pysymään paremmin kasassa tai vaikka tykkää purkaa ajatuksiaan esim. rukoilemalla illan päätteeksi, mitä menettää? Ei mitään, mutta jotain saa.
Itse esimerkiksi sain naista ensimmäisen kerran Maata Näkyvissä-festareilta (kristilliset festarit) 16 kesäsenä. Hauskaa oli. Hyvät festarit ne on, kauniita naisia ja alkoholia vähän vähemmän toki mukana, mutta voipahan etsiä "truelovea" vähän paremmin. Uskossa olevat ihmiset on sitäpaitsi yleensä ihan hauskaa porukkaa, koska osaavat pitää hauskaa ilman alkoholiakin, toki ateistitkin osaa mutta kerroinpahan vaan tälleen sivupointtina. Vielä mä varmaan sitä omaa uskoa etsin ja ehkä löydän joskus sen totuuden.

Suositut

Back
Ylös Bottom