Mikäs Tarmo Siima luokittelet olevasi. Kristitty uskovainen, uskonnollinen vai mikä ?
Onko sulla muita teoksia kuin raamattu mitä tavallaan käytät mietiskelyn ja henkisen kasvun apuna. Lähinnä sitä meinaan että kun tuo sun uskontosi kuulostaa sellaiselta että miksi yleensä käytät ainakaan pelkkää raamattua. Voisi kuvitella että löytyy kasa filosofisia teoksia, ehkä muuta uskonnollista kirjallisuutta yms jota kaikkea voi käyttää hyväksi tuollaisessa "henkisen kasvun ja rauhan" prosessissa.
Lähinnä sitä ajan takaa että olet tavallaan uskovainen mutta hyvin lähellä sitä rajaa että voisit käydä samanlaista sisäistä mietiskelyä ja henkistymistä ilman uskontoa. Mutta onko sulla kuitenkin vahva tunne jostain suuremmasta minkä takia juurikin raamattu ja kristinusko on se juttu vaikket sitä kirjaimellisesti halua ottaakkaan.
Hieman sekavaa, vaikea tarkalleen ilmaista mitä tarkoitan...
Ymmärrän sanasi.
Luokittelen itseni agnostiseksi liberaalikristityksi, esimerkiksi. Riippuu ihan päivästä
Olen löytänyt hyvää materiaalia myös Guru Granth Sahibista, joistain klassisita filosofisista kirjoista ja suuri vaikuttaja on myös ihan aidot ihmiset. Keskustelun kautta olen oppinut paljon, sillä paljon voi oppia niin lentävään hevoseen uskovalta muslimilta kuin ylimieliseltä ja uskovaisia sorsivilta anti-teisteiltä. Jokaisessa on sama valo, mutta toisissa se valo näkyy eri tavalla kuin toisissa ja siksi elämä on jatkuvaa oppimista.
Uskonnollisuus on vähän niin ja näin, enkä tiedä mikä on se raja uskonnollisuuden ja uskon välissä. En käy yleensä kirkossa, en ole kastettu, en vietä kirkollisia juhlapäiviä sen tunnollisemmin kuin ateistikaan. Olenko uskonnollinen?
Minulla on vahva tunne, että Jeesuksen sanat ovat juuri minulle se totuus, vaikken uskokaan häneen Jumalana tai usko, että jokaisen tulisi omata sama kiintopiste. Tämän takia lähestyn elämääni löyhästi Raamatun kautta, enkä esimerkiksi puhtaasti uskonnottoman filosofian tai Koraanin kautta.
- - - Updated - - -
Kuulostaa melkoisen sekavalta. Miksi meidän pitää kuunnella jokaista rakkautta puoltavaa sanaa? Miten rakkaus oikein määritellään tässä?
No, eihän meidän varsinaisesti pidä tehdä mitään, mutta ihmettelen sellaisen ihmisen asennetta, joka ei näe rakkaudentäyteisten sanojen kuuntelemista hyödyllisenä. Jos ihmiset keskittyisivät rakkauteen omien hyötyjen tai epävarmuuksien sijaan, niin maailmassa ei olisi sotia, eikä ainakaan yhtä paljoa nälänhätää, jos ollenkaan.