Määritä rasvaprosenttisi netissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juza76
  • Aloitettu Aloitettu
Taitaa olla mittaajassa vika... Minulla näytti rasvaporsentiksi 22%, vaikka minulla näkyy selvästi vatsojen yläpalikat. :D

Mulle anto netti mittaus sen 18% ja tänään kävin miesten messuilla, jossa mitattiin sillä elektronisella rasvaprosenttimittarilla. Anto tulokseks 14%. Aika iso ero, tosin kuulemma se elektroninenmittari jättää jalat pois laskuista. Se oli kyl kallis vehje, ettei mikään halpis.

luumu sanoi:
Miten käytännössä otatte tuon "snugly" (eikö se tarkoita tässä mitan painamista kehoa vasten?) kohdan. Sehän tässä ratkaisee. Eli uloshengityksen lopussa mutta kuinka tiukalle? Pitäen mittaa vapaasti juoksevana vai esim. puristaen sen kunnolla tai... aivan eri luvut.

"The tape should be held snugly but not so tight that it compresses the skin".

Eikös tuo nyt ole ymmärrettävissä niin, että mitan pitää olla ihoa vasten (ei saa roikkua löysänä mistään), mutta iho ei saa puristua mittanauhan voimasta. Eli jos sivulta katsoo, niin yhtään monttua ei saisi tuon takia tulla iholle. Ei siinä voi tulla kyllä heittoa mittaukseen kuin korkeintaan puoli senttiä, jos oikein mittaa.

Emmah sanoi:
Pikkasen huvitti myös tuo graafi, joka koitti kai esittää, miten lihas ja läski on jakaantunut kehossa eri paikkoihin.
itse joutuisin treenaamaan NILKKOIHIN lisää tuon mukaan. ehkäpä noi on kuitenkin "normaalikuntoisen" ihmisen mittojen mukaan tehdyt.. mielenkiintoinen ideana ja luultavasti melko tarkkakin. kannattaa olla todella tarkkana tuon painon kanssa muuten. siitä tulee todella helposti heittoja rasvaprosenttiin.

AMK sanoi:
Mulle anto netti mittaus sen 18% ja tänään kävin miesten messuilla, jossa mitattiin sillä elektronisella rasvaprosenttimittarilla. Anto tulokseks 14%. Aika iso ero, tosin kuulemma se elektroninenmittari jättää jalat pois laskuista. Se oli kyl kallis vehje, ettei mikään halpis.

Itse en luottaisi kumpaankaan :)

Tollaset tulokset tuli:

Lean body mass 79,23kg
Fat mass 10,77 kg
Body Fat Percentage 11,96%

Saattavat pitää aika lähelle paikkansakin mun kohdalla. Ei ole tuota rasvaprosenttia viimeaikoina tullut mitattua pihdeillä, mut aiempien tulosten perusteella voisin kuvitella että se on jotakuinkin tuo.

Tuolla laskurilla 18.92%
Pari viikkoa sitten sellasella puristettavalla systeemillä 16.6%
Parasta tässä on kuitenkin se että laskurin tulos nyt suurempi kun olen ollu sen parisen viikkoa dieetillä ja paino tippunu sellaset 1,5kg..

Rasvaprossa 12,38
lihasmassa 65,01
läskimassa 9,19
vyötärö/lantiosuhde 0,90

Vaikeus tuossa on tietysti siinä miten tarkasti nauhan asettaa ja kiristää.Varsinkin rinnanympäryksen mittaus on hankalaa kun käsien pitäis roikkua rentona,kaverin kans on helpompi.Tärkeää on oivaltaa laskurin idea,tässä ei pidä yrittää saada lihasta jännittämällä mahdollisimman suuria ympärysmittoja vaan olla ihan normaalisti seisoen.
Mun mittaus onnistui kunnolla vasta toisella kerralla ja se tulos on hyvin lähellä pihtimittauksellasaatua lukemaa.Myös energiankulutuslaskuri stemmaa oman kokemukseni perusteella opittuun.

Tuo graafi on aika hassu,me ollaan kai suomessa kaikki poikkeuksellisen ohutnilkkaisia :rolleyes:

Testi antoi 15.77% ja pihdeillä 7 kohdasta mitattuna 12.5% ja 3 kohdasta 13%. Epäilisin, että meni hieman yläkanttiin tuo mittaus ja yksin onkin jotku kohdat aika ikävia mitata tarkkaan.

Karoliina100 sanoi:
30% näytti, eli pieleen meni. Testi ei ottanut lainkaan huomioon Activity Level valintaa. Tulos oli aina sama, vaikka siitä valitsisi minkä tahansa valinnan. Kummallisesti monet arvoni poikkesivat 10-15 yksikköä ihannearvoista puoleen tai toiseen. Polvenikin ovat aivan liian ohuet. :)

Tuo aktiivisuusluokan valinta tai vaihto ei taida muuttaa rasvaprosenttia miksikään vaan silloin ainoastaan sen energiankulutuslaskurin antama lukema vaihtuu.
Rasvaprosentti määräytyy vain noiden mittojen peruusteella.

Rasvatonta painoa: 72.28 kg
Laardia: 12.72 kg
Rasvaprosentti: 14.96 %

Lantion ja vyötärön suhde: 0.84

Näin olisin itsekin arvellut, pidän tätä omalta kohdaltani ihan luotettavana.

Tavoitteena ois päästä semmoseen 78 kiloon, eli silloin rasvaprosentti ois 7,33% olettaen että yhtään lihaa ei katoaisi prosessissa.

No kokeilin tätä minäkin eli:

LBM 65,90 kg
FM 12,10 kg
BF 15,52

Lantion ja vyötärön suhde: 0,89

En tiedä kyllä itsestä tuntuu että toi mun rasvaprosentti on oikeesti kyllä korkeempi ku toi näyttäis...

No niin... mielestäni tämä osoittaa nyt jotain epäilyttävää noissa tuon saitin laskukaavoissa. tein 10.2. ja tänään 26.2. mittaukset, molemmat aamulla ennen aamupalaa ja aamukusen jälkeen. Tässä muutamia tuloksia:

paino: 119 kg, ei paljoa muutosta
Rinnanympärys: -6 cm
vyötärö: -10 cm
vatsa: -5 cm
lantio: -5 cm

(Noi mitat on pyöristetty, esim. vyötärö näyttää -12,5 cm, mutta mulla on vaikeuksia olla pistämättä osaa omien mittavirheiden piikkiin.)

No... Seuraavaksi laskuri väittää, että:

lihasmassa: -1,5 kg
läskimassa: +0,5 kg
rasva%: +0,70 %-yks.

Nuo kolme viimeistä ovat mielestäni nyt hieman ristiriidassa senttimittausten kanssa. Tietävämmät valistakoot jos tarpeelliseksi näkevät.

Cockton sanoi:
paino: 119 kg, ei paljoa muutosta
Rinnanympärys: -6 cm
vyötärö: -10 cm
vatsa: -5 cm
lantio: -5 cm

Noissa sun mittauksissa on suurella todennäköisyydellä jotain häikkää, koska sulla on tulokset muuttuneet niin, että vyötärö (waist) on kaventunut jopa 10cm (jonka pitäisi pienetä laihtuessa vähemmän kuin vatsan) ja vatsa (abdomen) kuitenkin vain 5cm (jonka siis pitäisi kaventua enemmän kuin vyötärön).

Tuon takia ohjelma arvioi ruumiinrakenteesi erilaiseksi kuin ensimmäisessä mittauksessa ja siten toteaakin, että itseasiassa olet lihonnut, koska vatsan koko suhteessa vyötäröön on kasvanut.

Ehdottaisin tarkistamaan nuo vyötärön ja vatsan mittauspisteet (katso tarkkaan ohjeet sivulla). Oletko varmasti kummallakin kerralla mitannut samasta kohdasta?

Tuon vyötärön (waist) mittauskohdan löytää helposti liu'uttamalla sormea kylkeä pitkin jenkkakahvasta ylöspäin. Siinä on havaittavissa selvästi syvempi kohta (jos jenkkakahvat omistaa) ja kylkiluut siinä sivussa alkavat myös tuosta pisteestä. Vatsan (abdomen) mittauspiste taasen on suunnilleen navan korkeudella. Noilla kahdella mittauspisteillä ei ole kuin n. 5cm eroa.

No arvaat varmaan että mittasin aika monta kertaa ku tommosia muutoksia alko olla. 3-4 kertaan joka kohdalla. Ja juuri sen pienen heittelyn takia toistin monta kertaa ja toisaalta pyöristin sitten mittauksia. Ja mulla toi navankohta vrt. torson kapein kohta niin on kyllä yli 5 sentin päässä toisistaan, johtuen ehkä siitä että napa on tossa roikkuvassa mahassa, joten ehkä keskivertoa alempana. :) Virhettähän tuollaisen lällyn mittaamisessa on helppo tehdä, kun mitta painuu laardiin ja saa äkkiä outoja tuloksia. mut vaikka kuinka puskin mahan ulos paraatiasennosta lepoasentoon, niin en mä isompaa ympärysmittaa saanu aikaiseks :)

Mutta molemmissa mittauksissa keskityin nimen omaan siihen, että mittaukset tulee molemmilla kerroilla samasta kohdasta.

En tosiaan tiedä mikä selittää kapeimman kohdan muutoksen vrt. muutos navan kohdalta... mahan valuminen alaspäin? :D

Lean Body Mass (LBM) 68.91 kg

Fat Mass (FM) 20.09 kg

Body Fat Percentage (BF) 22.57 %

Jos vaan yhtään paikkaansa pitää niin oon todella tyytyväinen :)
LBM pitäisi saada yli 70kg

Oma mielipide tosta testistä.

Painoin n. 1,5-2 vuotta sitten 20 kg vähemmän kuin nyt ja olin saman pituinen. Eli olin 182cm/64kg kokoinen aktiivisesti urheileva kaveri, jolla näkyi kyllä päkki ja verisuonet koristi kauniisti jokapaikkaa. Suomeksi sanottuna siis olin varsinainen kynis. :)

Sen aikaisilla mitoilla toi testi anto tulokseksi 17%. Nykyään rasvat on pihdeillä mitattuna 8% ja toi testi sanoo 16% Voi olla että on pihtimittauksessa vikaa, vaikka on se aika huolella ja monesti tehty, mutta kumminkaan en tohon netissä tehtävään testiin luota pätkääkään. Vaikuttaa luuston rakenne ym jutut niin paljon..

Lean Body Mass (LBM) 68 kg
Fat Mass (FM) 19 kg
Body Fat Percentage (BF) 22 %

Mittasin pihdeillä ennen tätä 3 pisteestä ja sain kahden mittauksen keskiarvoksi 21% joten aika saman suuntaiset olivat. Luulisin että tulos on myös aika lähellä totuutta.
Sivusto kertoo että vahvoja alueita ovat vatsa(heh heh!), käsivarsi, pohje ja rinta, heikkoja ranne, nilkka, lantio ja hartiat.

Back
Ylös Bottom