Luotettava auto matka-ajoon?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Musta taas tuntuu, että nykyään nimen omaan ranskanleipiä tulee vastaan ihan helvetisti. Varskinkin vähän uudempaa Pösöä ja Sitikkaa pyörii liikenteessä paljon!

Ranskan pojan auto on hyvä, mutta talvi aiheuttaa ongelmia, pakko myöntää(ainakin vanhemmissa).





Ei vittu mikä asiantuntija. Älä nyt ihan kaikkea paskaa jauha, joku saattaa ottaa noi jutut tosissaan! Se, että sun mummon vanhassa Pösössä kaasu hirtti aikoinaan kiinni, ei tarkota että tuo olis joku "ominaisuus".

En uskonut että toi mun kommentti aiheuttaa kovin kummosia reaktioita, itseasiassa harkitsin sen kirjoittamatta jättämistä kun ei ole mikään merkittävä huomio kyseisestä autosta.
Onneksi kuitenkin kirjoitin. Vaikken ihan tiedä mitä tolla vastauksella haetaan niin se on ihan hauska :D tätähän varten tänne on tultu, herättämään keskustelua.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hehe, autot on kyllä just sellanen aihe mikä herättää tunteita :) Siks näistä onkin niin piruin vaikee löytää faktatietoo mistään, kun aina se oma on se paras, vaikka se ei olis.

Ensimmäinen Peugeot löyty A-Katsastuksen vikatilaston sijalta 46. Hylkäys % oli 23,33%. Toi ei mun mielestä oo kovin hyvä.. Kyseessä siis 8 vuotta vanhat, 2002 käyttöönotetut. En tosin tiedä mikä on A-Katsastuksen otos, mut silti.. Listan sijalta 7. löyty prosentilla 8,47% Mazda 6, jota oon pitäny yhtenä vaihtoehtona. Osaisko joku sanoo mitkä on Mazda 6:den tavaratilan mitat farmarimallissa? Syvyys ja pienin leveys sisältä, kun penkkejä ei oo kaadettu?
 
Hehe, autot on kyllä just sellanen aihe mikä herättää tunteita :) Siks näistä onkin niin piruin vaikee löytää faktatietoo mistään, kun aina se oma on se paras, vaikka se ei olis.

Ensimmäinen Peugeot löyty A-Katsastuksen vikatilaston sijalta 46. Hylkäys % oli 23,33%. Toi ei mun mielestä oo kovin hyvä.. Kyseessä siis 8 vuotta vanhat, 2002 käyttöönotetut. En tosin tiedä mikä on A-Katsastuksen otos, mut silti.. Listan sijalta 7. löyty prosentilla 8,47% Mazda 6, jota oon pitäny yhtenä vaihtoehtona. Osaisko joku sanoo mitkä on Mazda 6:den tavaratilan mitat farmarimallissa? Syvyys ja pienin leveys sisältä, kun penkkejä ei oo kaadettu?

Voin koittaa muistaa mitata tänään. LastenVAUNUT ainakin menee syvyydeltä heittämällä perään, mitenpäin tahansa.

E. Takapenkkien kippi on muuten helvetin näppärä, kun avaat peräluukun niin siinä sivuilla on semmoset kahvat mistä vaan kiskaset ja penkit kaatuu smoothisti!
 
Itsellänikin on edelleen autonhankinta ajankohtainen (vaikka alotin tämän threadin lähes 1,5 vuotta sitten). Tuli korjattua vanhaa autoa 1000 eurolla, niin ei raskinut toimivasta vehkeestä luopua.

Kesällä kuitenkin auto pitää päivittää uudempaan.
Hintahaitari 13 000-20000€

Vaatimuslista:
ajomukavuus
Luotettavuus edes kohtalainen.
hyvät penkit
Vakaa ajettava talvella(kin)
Hiljainen
Diesel.
Ei farmari.



Seuraavia autoja olen katsellut:

Volvo S60/S80
+Hyvät penkit
+Ajomukavuus hyvä
+Tykkään ulkonäöstä

Kysymyksiä: Luotettavuus? Onko hiljaisia autoja?

Saab 9-3 & 9-5
+Ajomukavuutta, tehoja ja laadukkuutta kehuttu saabbifoorumeilla.
-Diesel-kone ilmeisesti opel-tekniikkaa. Aiheuttaako ongelmia, en tiedä.
+Tykkään myös saabbien ulkonäöstä.

Toyota Avensis
+Luotettavuus

-ajomukavuus ei kuulemma niin hyvä kuin edellämainituissa
-Rahaa saa laittaa pöytään mikäli meinaa haluta vähemmän ajetun mallin.

Mazda6
+Luotettavuus
+Ulkonäkö (varauksella)

-Dieselkoneet hieman äänekkäitä.
-Ruosteongelmat

Ajomukavuus on täysi kysymysmerkki

VW (Bora, Passat, Vento)
+Jämäkämpiä ajettavia kuin esim Mazdat,Toyotat ja Nissanit
+Koneet luotettavia (?)

-Alustaan pitää osaa vaihtaa jatkuvasti (?)

Skoda Octavia /suberb
Hinta/laatusuhde VW parempi.

BMW
+- Ajomukavuus on kysymysmerkki. Kesällä tietty hyvä, mutta miten takavetoisella talvella pitkää matka-ajoa?
+Laadukkuus
+Ulkonäkö

-Kalliita vikoja?



-------------------------
Kia Ceratoja, Ceedejä saisi myös uusia ja vähän ajettuja tuohon hintaluokkaan. Ajomukavuus ja laadukkuus ei kuitenkaan vakuuta (en ole tosin testannut)
Fordien ulkonäkö ja laatuvaikutelma ei vakuuta. Ei oikein kiinnostavia malleja..
Peugeot ja Renault ovat poissuljettuja merkkejä luotettavuusongelmiensa vuoksi.
Mersu osaltaan poissuljettu vaihtoehto 2000-luvun luotettavuus- ja laatuongelmien vuoksi.
Huyndai täysi kysymysmerkki.
Kokemuksia em. autoista otetaan vastaan ja muitakin merkkejä saa ehdottaa.
 
Mazda6
+Luotettavuus
+Ulkonäkö (varauksella)

-Dieselkoneet hieman äänekkäitä.
-Ruosteongelmat

BMW
+- Ajomukavuus on kysymysmerkki. Kesällä tietty hyvä, mutta miten takavetoisella talvella pitkää matka-ajoa?
+Laadukkuus
+Ulkonäkö

-Kalliita vikoja?

-06 Mazda 6:lla tuli ajettua yks matka joku aika sitten. Kokemukset: kulkee kun juna niin maantiellä kun kaupungissakin, eli maantiellä hyvä, mut kaupungissa jäykkä. Ihan mukava kyyti oli, varmaan jaksais ajella useemminkin. Ruosteongelmat taitaa olla uudemmissa myös vähenemäänpäin. Tuo kyseinen -06 on maahantuojan puolesta takaisinkutsuna ruostesuojattu, eikä siinä juuri mitään olekkaan.

Edellinen auto oli BMW 118d, halpaa kyytiä pienen kulutuksen ansiosta ja varmatoiminen. Kahden vuoden aikana -08 malli ei pettänyt kertaakaan vaikka ajoin talvet ja kesät. Huollot oli suht halvat eikä mitään ylimäärästä remppaa tullut. Vaikka kyseinen auto on pienikokoinen niin kyyti oli vakuuttava, ei harmittanut ajella pitkää matkaa. Talvella matka-ajossa ei ongelmia, mut kaupungissa välillä.. eihän noi takavetoset mitään maailman parhaimpia oo lumessa. Isommista bemmeistä ei kokemuksia, mut jos pienikin oli oikeestaan todella hyvä, niin ainaki ajettavuus pitäs olla kunnossa. Huolloista en tiedä.
 
Noi mazda6 ovet ja helmat ruostu -06 asti. Aikaisemmat takuukorjattiin ja suojattiin, ainakin omalla kohdalla.

Ajomukavuus on ihan hyvä. Toissaviikolla ajoin etelästä kuusamoon ja takas. Ei valittamista.
 
BMW
+- Ajomukavuus on kysymysmerkki. Kesällä tietty hyvä, mutta miten takavetoisella talvella pitkää matka-ajoa?
+Laadukkuus
+Ulkonäkö

-Kalliita vikoja?
Ton budjetin bemareissa mahtaa olla kaikissa DSC. Jos sen malttaa pitää päällä, ei oo mitään ongelmia talviajossa. Ilman DSC:tä ajaminen vaatii aika maltillista kaasunkäyttöä, etenkin automaatilla vaihteenvaihdot esim. ohitustilanteissa on aika mielenkiintosia. Kuten alppix edellä kirjotteli lumen kanssa voi tulla ongelmia takavedosta johtuen joissakin tilanteissa. Yks juttu missä etuveto on vähän takavetoa kätevämpi on ylämäkeen peruuttaminen. Jos tyhmyyksissään pysäköi liukkaaseen mäkeen siten, että pois pääsee vain pakilla, kannattaa varata työntöapua mukaan.
 
Mazda kutosen vanhempi korimalli on muuten pirun hyvä, mutta ihan helvetin huono äänieristys. Uudemmassa korimallissa sitä on vissiin parannettu? Jäi multa laskuista pois ihan ton huonon äänieristyksen takia, eikä koeajo-autossa edes ollut nastoja joita syyttää tosta melusta.
 
Saab 9-3 & 9-5
+Ajomukavuutta, tehoja ja laadukkuutta kehuttu saabbifoorumeilla.
-Diesel-kone ilmeisesti opel-tekniikkaa. Aiheuttaako ongelmia, en tiedä.
+Tykkään myös saabbien ulkonäöstä.

Dieselkoneet ovat Fiatin tekniikkaa ja lastentauteja ei taida pahemmin olla. Jos jotain nyt haluaa kaivella, niin EGR-venttiilejä tukkeutuu silloin tällöin ja ilmeisesti juurikin Saab-versioissa on ollut satunnaisia vesipumppuongelmia. Kyseistä 1.9 -dieseliä on tullut ajeltua edellisessä työautossa (Opel Astra) todella paljon 120-heppaisena versiona ja erittäin hyvä kone oli. Hemmetin helppo ajaa tasaisesti, liikkeellelähdöt ja vaihdot äärimmäisen helppoja. Potkuakin löytyi ihan riittävästi, toki ei ehkä Pakkotoisto-riittävästi mutta kuitenkin...:dance:
 


Dieselkoneet ovat Fiatin tekniikkaa ja lastentauteja ei taida pahemmin olla. Jos jotain nyt haluaa kaivella, niin EGR-venttiilejä tukkeutuu silloin tällöin ja ilmeisesti juurikin Saab-versioissa on ollut satunnaisia vesipumppuongelmia. Kyseistä 1.9 -dieseliä on tullut ajeltua edellisessä työautossa (Opel Astra) todella paljon 120-heppaisena versiona ja erittäin hyvä kone oli. Hemmetin helppo ajaa tasaisesti, liikkeellelähdöt ja vaihdot äärimmäisen helppoja. Potkuakin löytyi ihan riittävästi, toki ei ehkä Pakkotoisto-riittävästi mutta kuitenkin...:dance:

Sitten on myös vanhempi 2.2tid joka on opelin masiina. Forumilta luetun perusteella sekin on varmaa tekniikkaa, ei ole vaan ihan sieltä pehmeäkäyntisimmästä tai tehokkaimmasta päästä moottoreita. 1.9 varmasti paljon tasaisempi ja mukavampi ja siitä on olemassa tehokkaampiakin versioita.
Lisäksi 9-5:ssä on vaihtoehtona myös surullisenkuuluisa, alunperin isuzun 3.0tid josta löytyy paljon asiaa ja niitä on aika paljon myynnissäkin varmaan just moottorin erittäin heikon maineen takia. Huhu kertoo että se on harvoja autoja mihin kuuluu moottorin vaihto huolto-ohjelmaan :D Kannattaa kahlata vähintään saab forumin jutut läpi ennenkuin harkitsee niiden katsomista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitten on myös vanhempi 2.2tid joka on opelin masiina. Forumilta luetun perusteella sekin on varmaa tekniikkaa, ei ole vaan ihan sieltä pehmeäkäyntisimmästä tai tehokkaimmasta päästä moottoreita. 1.9 varmasti paljon tasaisempi ja mukavampi ja siitä on olemassa tehokkaampiakin versioita.
Lisäksi 9-5:ssä on vaihtoehtona myös surullisenkuuluisa, alunperin isuzun 3.0tid josta löytyy paljon asiaa ja niitä on aika paljon myynnissäkin varmaan just moottorin erittäin heikon maineen takia. Huhu kertoo että se on harvoja autoja mihin kuuluu moottorin vaihto huolto-ohjelmaan :D Kannattaa kahlata vähintään saab forumin jutut läpi ennenkuin harkitsee niiden katsomista.

Onhan tuo 2.2-litrainen aika perusvarma kone nokkaketjuineen, mutta on siinäkin yksi heikkous, nimittäin Bosch VP44-syöttöpumppu. Hajoilee säännöllisen epäsäännöllisesti, kuitenkin yleensä 200tkm:n tuolla puolen. Nykytietämyksen mukaan korjattavissa suhteellisen edulliseen hintaan, jopa suomessa. Toki autolla ei boksia tinailtaessa ajella mihinkään. 3-litrainen onkin sitten asia erikseen ja kannattanee jättää ostamatta jos vastaan tulee!

Opel Astra tuolla Fiuden dieselillä voisi olla aika hyvä peli, jos vakaata maantieautoa haluaa. Ajomukavuus on kohtuullinen ja ajettavuus aika loistava, joskaan ei ihan yhtä millintäsmällinen kuin esim. Focuksessa. Konepuolella vie kuitenkin voiton aika selvästi, jos arvostaa muutakin kuin äärimmäisen pientä kulutusta.
 
Jaa-a. 2000-luvun alun mersu ei monenkaan mersumiehen mielestä ole kovin hyvää tekoa. Kaikenlaisia pientä päänvaivaa kokoajan.

Jep, varsinkin 270CDI koneissa ja ML/Vito-malleissa yleisesti.
En sitten varmaksi mene sanomaan S-mallista, paitsi kone tietenkin on sama mikä muissakin ?

No saa tuohon rahaan paljon 200CDI E-mallia 05-06 ja varsinkin C-mallia vm.06-07, joista molemmat ajanee haetun viran.
C-mallissa saa hakea vähän pyssympääkin D-konetta.
 
-06 Mazda 6:lla tuli ajettua yks matka joku aika sitten. Kokemukset: kulkee kun juna niin maantiellä kun kaupungissakin, eli maantiellä hyvä, mut kaupungissa jäykkä. Ihan mukava kyyti oli, varmaan jaksais ajella useemminkin. Ruosteongelmat taitaa olla uudemmissa myös vähenemäänpäin. Tuo kyseinen -06 on maahantuojan puolesta takaisinkutsuna ruostesuojattu, eikä siinä juuri mitään olekkaan.

Edellinen auto oli BMW 118d, halpaa kyytiä pienen kulutuksen ansiosta ja varmatoiminen. Kahden vuoden aikana -08 malli ei pettänyt kertaakaan vaikka ajoin talvet ja kesät. Huollot oli suht halvat eikä mitään ylimäärästä remppaa tullut. Vaikka kyseinen auto on pienikokoinen niin kyyti oli vakuuttava, ei harmittanut ajella pitkää matkaa. Talvella matka-ajossa ei ongelmia, mut kaupungissa välillä.. eihän noi takavetoset mitään maailman parhaimpia oo lumessa. Isommista bemmeistä ei kokemuksia, mut jos pienikin oli oikeestaan todella hyvä, niin ainaki ajettavuus pitäs olla kunnossa. Huolloista en tiedä.
Mazda 6 on tosiaan aika hyvä vaihtoehto.Äänitaso on se kysymysmerkki. Pitää käydä koeajamassa sitten lähempänä h-hetkeä, että häiritseekö. Yhden kyydissä olin kesäkelillä ja rengasmelu oli aika kova.

BMW 1-sarja on kyllä tyylikäs. Tiedä kumpi on parempi;Vanhempi ja isompi 5xx kuin uudempi ja pienempi 1-sarjalainen.


Ton budjetin bemareissa mahtaa olla kaikissa DSC. Jos sen malttaa pitää päällä, ei oo mitään ongelmia talviajossa. Ilman DSC:tä ajaminen vaatii aika maltillista kaasunkäyttöä, etenkin automaatilla vaihteenvaihdot esim. ohitustilanteissa on aika mielenkiintosia. Kuten alppix edellä kirjotteli lumen kanssa voi tulla ongelmia takavedosta johtuen joissakin tilanteissa. Yks juttu missä etuveto on vähän takavetoa kätevämpi on ylämäkeen peruuttaminen. Jos tyhmyyksissään pysäköi liukkaaseen mäkeen siten, että pois pääsee vain pakilla, kannattaa varata työntöapua mukaan.
Kiitos tiedoista.
Eli käytännössä kannattaa käydä koeajolla ja katsoa miltä tuntuu.
Ajovakaus on sinänsä aika tärkeää, esim kun talvella käyttää ohituskaistoja. Eivät ole aurattuja niin hyvin ja sisältävät kaikenlaista sohjopaskaa jotka aiheuttaa osaltaan melkoisen riskitekijän ohittelulle.


Saa 9-3 (vai oliko 9-5) kyyti on tuntunut suht laadukkaalta. Rengasmelu on pieni ja autosta huokuu laadukkuus. Eikä toisaalta ole katukuvassakaan niin yleinen kuin joku Toyota Avensis tai Passatti. Mustana varsin tyylikäs ratkaisu.



Onko kenellekään kokemuksia (omia tai tutun) KIA-merkin laadukkuudesta?
Halvalla saisi uuden vähän ajetun. Autobildin vikatilastoissa on ollut hiukan huonoilla sijoilla.. liekö pitkä takuu aiheellista?
Laadukkuus lienee kärsii halvemman hinnan takia?

Entä Huyndai. autobilldin tietojen mukaan laatukäyrä on ollut viimevuosina ylöspäin ja 2010-v tuli ykköstila.
 
Tän päivän Hesarissa oli hyviä tilastoja katsastuksista.

Olisiko noin kuukauden vanhassa Auto Bildissä oli samanlainen tilasto, mutta siinä oli ilmoitettu myös km-lukemat.
 
Opel Astra tuolla Fiuden dieselillä voisi olla aika hyvä peli, jos vakaata maantieautoa haluaa.
Uudemmista Astroista ei ole kokemusta mutta olen varma että muutamaa pykälää isompi Signum on maantiellä vielä parempi, 2.2. bensakoneisella automaatilla joskus ajellut ja on hyvä peli.
 
Zone-sarja -42%
Superb täyttäisi kaikki noi sun kriteerit. Erittäin hyvä ajaa, hiljainen, tilava varsinkin takajalkatilat ja VW tekniikka. Muuten ongelmaa en ole noissa kuullut olevan muutakuin että 1.kopan autoissa takakontin pumput jäykistyvät pakkasessa.
 
Superb täyttäisi kaikki noi sun kriteerit. Erittäin hyvä ajaa, hiljainen, tilava varsinkin takajalkatilat ja VW tekniikka. Muuten ongelmaa en ole noissa kuullut olevan muutakuin että 1.kopan autoissa takakontin pumput jäykistyvät pakkasessa.
Superb voisi olla vaihtoehto. Millä tavalla Skodat on parempia kuin VW:t? Audit, Skodat ja VW:t sisältävät yhtäläisyyksiä, mutta kuinka paljon...
 
Superb voisi olla vaihtoehto. Millä tavalla Skodat on parempia kuin VW:t? Audit, Skodat ja VW:t sisältävät yhtäläisyyksiä, mutta kuinka paljon...
Oltuani Superb-taksin takapenkillä väittäisin ainakin että Superb on sisätiloiltaan isompi kuin Passat... Ja VW:n varustelutaso nyt on sitä että vakiona tulee tuulilasinpyyhkijät ja juhlamalleissa ehkä kasettisoitin, kaikesta muusta pitää maksaa ekstraa. Audeissa taas pitäisi varmaan mennä A6:een asti että päästään Superbin kokoluokkaan, mutta hinta on sitten vähän eri tasoa.

Offtopic: Itselle olisi haaveena joko Signum tai Superb (mieluiten farkkuna) seuraavaksi autoksi, mutta toisaalta omiin tarpeisiin ehkä turhan isoja ja Fabia RS farkku on alkanut houkuttaa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom