Luotettava auto matka-ajoon?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mesefoorumilta taisin lukea, että nuo W211-sarjan alkupään autot ovat hieman epäluotettavia. Niissä selkeä parannus tulee faceliftissä vuoden 2006 lopulla, mutta sitten puhutaankin jo reilusti yli 20te autosta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mites Volvon S80 d5 vanhempaa korimallia. Kellään kokemuksia etenkin automaatista?

Itsellä on kokemusta. Moni pelotteli, että tuo laatikko leviäisi ja 6 tonnin lasku odottaisi, mutta eipä sen kanssa mitään ilmennyt. Laturista levisi parisataa euroa kustantava pyörä ja ahtoputki repesi, mutta muuten kone/voimansiirto pelasi. Alustasta ei voi sanoa samaa; ainakaan reppurin kovassa käytössä se ei kestänyt ilman jatkuvaa pajalla vierailua. Nykyään ajelen w211:llä E-Mersulla, eikä alustan osia todellakaan mene samalla tahdilla. Ei, vaikka nämäkin ovat siinä maineessa, että koiranluuta yms. kuluu koko ajan kuulemma...
 
Olen jurnuttanut vähän kaikenlaisilla autoilla; opel kadett 1.6s 87, volvo 240 87, vw caddy 1.6d 84, mb 200d w123 84, skoda octavia 2.0tdi 2007, volvo 850 t5, bmw 530d 99, volvo s40 00 . Olen tullut siihen tulokseen että dieseleistä ottaisin mieluiten tuoreen vw polo (skoda fabia yms) 1.9 sdi koneisen hachbackin. Hintaa tuollaisella ei ole juurikaan ja käyttö kustannukset minimaaliset. Harrastelaitteina mulla on ollut vaikka mitä ja niitä ropatessa olen oppinut arvostamaan sitä että osat jotka voi hajota on halpoja ja helposti vaihdettavia.

Ei nimittäin huvita esimerkiksi ison bemukan tapauksessa lähteä sijoittamaan melkein tuhatta euroa turboon ja työskennellä paria tuntia sen vaihtamiseksi. Eihän tuollaisessa vw polo kokoisessa autossa ole munaa, mutta se tekee sen mitä sen tarvii tehdä eli siirtää kuskin paikasta A paikkaan B.
 
Sanokaas paljon tollasen 1.4 yariksen diesel kone kestää? Oon katellu tollast 200tkm ajettua, kannattaako ostaa jos haluaa autoilla pienillä kustannuksilla?
 
Noi pienet dieselit kuluttaa tuon 5l todellisuudessa vain aika alhaisissa nopeuksissa.
Kun ajelet 120km/h motaria, niin voit yllättyä että tuo kulutus pompsahtaa helposti 7-8l välille :D

Useasti nimittäin käytännön ajossa se 2-2,7l voimakas diesel on taloudellisempi kuin sellainen nuhapumppu, mitä poljetaan äärirajoilla kokoajan.
Ainoa 1.4 kone mikä meikäläiselle voisi pikkuautoon tulla, on VAG konsernin 1,4 TFSI
 
Juu, motaria ei ole läheä ja ajan yleensä 20km tietäll jossa on 100km/h nopeusrajoitus ja aina sillon kun ajan siinä on tie ruuhkanen nii pystyy ajaa vaa kaheksaakymppii.
 
Useasti nimittäin käytännön ajossa se 2-2,7l voimakas diesel on taloudellisempi kuin sellainen nuhapumppu, mitä poljetaan äärirajoilla kokoajan.
Ainoa 1.4 kone mikä meikäläiselle voisi pikkuautoon tulla, on VAG konsernin 1,4 TFSI

Tosin sekin imaisee 7-8 litraa sadalle ;) Omien kokemuksien mukaan motarilla: 125kW TDI Passat 6,7 litraa, 2.4DA V70 7,7 litraa ja Pösö 3008 1.6HDI 6,5 litraa. Ja ajelen tasan rajoitusten mukaan, eli 120km/h GPS nopeutta. Ja kulutushan kasvaa exponentiaalisesti, eli eniten säästäisi kinnaamalla kahdeksaakymppiä rekan perässä...Jotkut näyttävät sitäkin tekevän.

Mutta tuo motari on kyllä pahin. Melkein naurattaa, kun jotkut 530d bemaritutut silmät kirkkaina väittävät autonsa kuluttavan 3,5 litraa motarilla, kun kerran ajotietokone niin sanoo :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei mitään kokemusta tai tietoa yariksesta tai toyotasta, mutta jos on perus toyotan laatua niin luulis kestävän, toki isompi auto vois olla matka-ajossa mukava, mutta jos ei tarvetta niin mikäjottei.

Mitä tuohon kulutukseen tulee niin itse ajelen tdi cordoballa ja mittarissa kohta 400tkm :hyvä:. Kulutus pyörii siinä 4,3l ja 5,5l välillä riippuen ajosta, mutta yleensä mennään alle vitosen lukemia tankillisella ja pienimmillään on muutamaan kertaan tuo 4,3 ajettu. Nämä lukemat siis koko tankillisella eikä mitään ajetaan 200km@90km/h ja tankille vaan tankki täyteen ja niin pitkälle kunnes valo syttyy. Aika helpolla tuohon noihin lukemiin pääsee, kun vähän ennakoi ja varmaan pääsis pienempiinkin lukemiin kun vain malttaisi. Yleensä tuolle tulee annettua aika paljon runtua kiihdytyksissä, mutta eipähän karstaannu kone turhaan ja kiihdytystenhän pitäiskin olla rivakoita taloudellisessa ajossa :hyvä:.

Eipä tuo motarillakaan mitään hirveitä kuluttanut kun kyydissä oli kuskin lisäksi 3 henkeä + tavarat ja matkaa keryti vajaa 600km, josta yli puolet motarilla, mutta matkan päätyttyä tankkaus ja todellinen kulutus oli 4,5l/100km. Ainakin tuo 1.9tdi rupeaa 2500rpm jälkeen imemään ainetta reilummin, mutta noilla kierroksillä pääsee juuri sen 120km/h. Suurimmat lukemat, mitä olen tuolla ajanut on 6,2l/100km, mutta silloin oli -25 pakkaset, mikä selittää aika paljon.
 
Zone-sarja -42%
Äsken ajoin 400km matka-ajoa ja oma A6 väitti ajotietokoneen mukaan kuluttaneen 5,2 l/100km. Todellisuus varmaan n. 6 l/100km.
 
Ei mitään kokemusta tai tietoa yariksesta tai toyotasta, mutta jos on perus toyotan laatua niin luulis kestävän, toki isompi auto vois olla matka-ajossa mukava, mutta jos ei tarvetta niin mikäjottei.

Mitä tuohon kulutukseen tulee niin itse ajelen tdi cordoballa ja mittarissa kohta 400tkm :hyvä:. Kulutus pyörii siinä 4,3l ja 5,5l välillä riippuen ajosta, mutta yleensä mennään alle vitosen lukemia tankillisella ja pienimmillään on muutamaan kertaan tuo 4,3 ajettu. Nämä lukemat siis koko tankillisella eikä mitään ajetaan 200km@90km/h ja tankille vaan tankki täyteen ja niin pitkälle kunnes valo syttyy. Aika helpolla tuohon noihin lukemiin pääsee, kun vähän ennakoi ja varmaan pääsis pienempiinkin lukemiin kun vain malttaisi. Yleensä tuolle tulee annettua aika paljon runtua kiihdytyksissä, mutta eipähän karstaannu kone turhaan ja kiihdytystenhän pitäiskin olla rivakoita taloudellisessa ajossa :hyvä:.

Eipä tuo motarillakaan mitään hirveitä kuluttanut kun kyydissä oli kuskin lisäksi 3 henkeä + tavarat ja matkaa keryti vajaa 600km, josta yli puolet motarilla, mutta matkan päätyttyä tankkaus ja todellinen kulutus oli 4,5l/100km. Ainakin tuo 1.9tdi rupeaa 2500rpm jälkeen imemään ainetta reilummin, mutta noilla kierroksillä pääsee juuri sen 120km/h. Suurimmat lukemat, mitä olen tuolla ajanut on 6,2l/100km, mutta silloin oli -25 pakkaset, mikä selittää aika paljon.


En nyt halua vinoilla, mutta miten kiihdytykset voi olla rivakoita jos käsittääkseni mallisarjan tehokkaimmatkin dieselit ovat luokkaa 110hp? Siinähän on melkeen jo pidettävä pedaali pohjassa kiihdytyksissä ettei ihan jalkoihin jää :)

Jos vakaata ja mukavaa matka-autoa(luotettavuuden lisäksi) etsii, saa autolla olla mielestäni kokoa jo reilummin. 1,5-tonnisessa henkilöautossa myös mielellään n.150hp tehoa, niin ohikin pääsee vielä maantienopeuksissa kätevästi. Toki jos kriteerinä on vain tasaisen matkanopeuden ylläpito, välttää tehojen puolesta melkein mikä tahansa.
 
En nyt halua vinoilla, mutta miten kiihdytykset voi olla rivakoita jos käsittääkseni mallisarjan tehokkaimmatkin dieselit ovat luokkaa 110hp? Siinähän on melkeen jo pidettävä pedaali pohjassa kiihdytyksissä ettei ihan jalkoihin jää :)

Kun pistetään viivalle sopivasti vaihtava 110hp/400Nm diesel ja 150hp/200Nm Ö-viritetty kinneri, niin voipi tuo 'kinnerikusiki' olla ihmeissään :D


Mulla on toi 270 CDI menee itseasiassa pienemmällä talvella, kuin kesällä.
Eli pakkaset ei vaikuta niin paljoa kuin toi 80km/h->100km/h noupeusmuutos.

Ajotietokoneen mukaan oon sillä ajellut 4.9l/100km kulutuksiakin, mutta todellisuudessa se valehtelee sen 0.5-0,6l alaspäin kun tankatessa pitää kirjaa jonkin aikaa.

IMG_0324.webp
 
Kyllähän se huipputeho sen tahdin määrää loppupeleissä jos aletaan polkemaan. Teho on kuitenkin se voima mikä sitä autoa liikuttaa. Toki voi ollakin tuollaisessa tilanteessa jos 2-3t kierroksilta lähdetään, niin varmastikin tuo 400Nm peli olisi kovilla, kertoo nimittäin että vääntöhuippu on todella matalilla kierroksilla kun teho jää noin alhaiseksi. Mut eikös vaihteisto ole sitä varten, että löytyisi joka tilanteeseen ne sopivimmat kierrosluvut? :)
 
Tuosta pakkasesta komppaan sen verran, että omista autoista on kulutus tippunut 0,5 litraa talvisin. Eli todellakin 120->100km/h säästyy rahnaa. Ja vielä enemmän tippuu kulutus kun ajelee ihan normaalia 80 maantietä. Oma motarilla ajo on melko puhtaasti pelkkää motaria. Eli kotipihastasta on lyhyt matka liittymään, ja toisessa päässä ajan pari km työpaikan parkkikselle. 100km motarila päivittäin siis.
<
Luotettavista autoista vielä, että entinen D5 V70 ei jättänyt matkalle kertaakaan. Eikä mitään kriittistä hajonnut 75tkm -> 190tkm matkalla. Toivottavasti nykyinen mk3 V70 tekee saman. Passatti meikällä oli 1,5 vuotta ja sinä aikana se jätti tielle 2 kertaa. Ja sepä vitutti. Koskaan en Volkkaria enää omalla rahalla osta. Loistava palvelu paikalliselta VW huollolta vielä kruunasi koko kokemuksen. For me to poop on.
 
En nyt halua vinoilla, mutta miten kiihdytykset voi olla rivakoita jos käsittääkseni mallisarjan tehokkaimmatkin dieselit ovat luokkaa 110hp? Siinähän on melkeen jo pidettävä pedaali pohjassa kiihdytyksissä ettei ihan jalkoihin jää :)
No rivakka ja rivakka se tietty riippuu ihan henkilöstä, mutta sen kiihdytyksen tavoite nopeuteen voi tehdä joko minuutissa tai sekunneissa. Pedaali onkin pohjassa tai ainakin melkein ja kierrosreserviä tulee käytettyä eikä nysvätä väliä 1500-2000rpm vaan reippaasti 3500rpm ja sitten vaihto isommalle vaihteelle. Eikä tuolla nyt ole jalkoihin jääty ja tarvittaessa evry-mod tarjoaa lisävoimaa. +100hp/300nm arviolta on pienelle käyttikselle ihan hyvät lukemat ja 60-120km/h väli taittuu käsikellolla mitattuna noin 8-9 sekunnin aikaan. Kohta joku sanoo, että eihän toi oo edes nopee, kun ei oo 500hv eikä polta kumia ja kiihdy 0-100 alle 5sek :D.

Tuosta pakkasesta sen verran, että tuo saamani lukema tais olla vielä aika pitkälti lyhyttä ajoa eli käynnistyksiä tuli useita ja kierroksia joutu pitään yllä, että mökki lämpiää :hyvä:.
 
Olis ehkä auton hankinta edessä ja ajattelin käyttää tätä samaa ketjua kysymyksilleni.

Käyttö olis ihan sekalaista ajoa lyhyttä työmatkaa, kauppareissuja ja muutama lenkki pohjois-Suomeen muutaman kerran vuodessa. Kilsoja tulee aika vähän, eli varmaan alle 10tkm/vuosi joten bensakäyttöinen vekotin olis hakusessa. Ajan autoa pääasiassa yksin ja tilan tarve on aika vähäistä, mutta en halua pidemmille reissuille mitään pientä katiskaa ja onhan isompi, samanikäinen auto lähtökohtaisesti turvallisempikin.

Vaatimuksia autolle olisi ainakin.

-Hinta <10000€
-vuosimalli 2000+
-Automaattilaatikko, koska olen totaalisen kyllästynyt vaihdekepin vatkaamiseen firman autoissa..
-Mahdollisimman hyvä ajettava niin motarilla, kuin kaupungissakin kesät talvet.
-Turvallinen ja ei mikään erityisen vikaherkkä.
-Hyvät varusteet--> automaattista ilmastointia, vakionopeudensäädin ja ehkäpä nahkapenkit nyt ainakin.
-Bensapirssi ja ajettu mielellään alle 250tkm
-Pieni kulutus on varmasti turha toivo automaatilla ja bensakoneella, mutta jos auto on bensapihi niin eipä siitä haittaa ole.


Tässä jotain esimerkkejä mitä olen miettinyt..

MB E W211. En tiedä miten lie nuo bensamyllyt kestää kilometrejä?
Volvo S60/S80.
BMW 300/500-sarjat.
Audi A4/A6.
2-sukupolven Avensis. Ovat varmaankin luotettavia, mutta ajettavuutta on parjattu paljon ja se pudottaa monet japskit pois vaihtoehdoista.

Täällä on varmasti paljon autoihmisiäkin, ja jos jollakulla on kokemusta vaikkapa joistain edellämainituista pirsseistä, niin olisin kiitollinen jos avautuisit hieman.:kippis1:
 
Olis ehkä auton hankinta edessä ja ajattelin käyttää tätä samaa ketjua kysymyksilleni.

Käyttö olis ihan sekalaista ajoa lyhyttä työmatkaa, kauppareissuja ja muutama lenkki pohjois-Suomeen muutaman kerran vuodessa. Kilsoja tulee aika vähän, eli varmaan alle 10tkm/vuosi joten bensakäyttöinen vekotin olis hakusessa. Ajan autoa pääasiassa yksin ja tilan tarve on aika vähäistä, mutta en halua pidemmille reissuille mitään pientä katiskaa ja onhan isompi, samanikäinen auto lähtökohtaisesti turvallisempikin.

Vaatimuksia autolle olisi ainakin.

-Hinta <10000€
-vuosimalli 2000+
-Automaattilaatikko, koska olen totaalisen kyllästynyt vaihdekepin vatkaamiseen firman autoissa..
-Mahdollisimman hyvä ajettava niin motarilla, kuin kaupungissakin kesät talvet.
-Turvallinen ja ei mikään erityisen vikaherkkä.
-Hyvät varusteet--> automaattista ilmastointia, vakionopeudensäädin ja ehkäpä nahkapenkit nyt ainakin.
-Bensapirssi ja ajettu mielellään alle 250tkm
-Pieni kulutus on varmasti turha toivo automaatilla ja bensakoneella, mutta jos auto on bensapihi niin eipä siitä haittaa ole.


Tässä jotain esimerkkejä mitä olen miettinyt..

MB E W211. En tiedä miten lie nuo bensamyllyt kestää kilometrejä?
Volvo S60/S80.
BMW 300/500-sarjat.
Audi A4/A6.
2-sukupolven Avensis. Ovat varmaankin luotettavia, mutta ajettavuutta on parjattu paljon ja se pudottaa monet japskit pois vaihtoehdoista.

Täällä on varmasti paljon autoihmisiäkin, ja jos jollakulla on kokemusta vaikkapa joistain edellämainituista pirsseistä, niin olisin kiitollinen jos avautuisit hieman.:kippis1:

Volvon automaatteja on ilmeisesti lauennut aika paljon juuri 200-250 tkm tietämillä. Volvon mukaan noita vaihteistoöljyjä ei muistaakseni tarvisi vaihtaa, mutta käytännössä 150-200 tkm ne kuitenkin kannattaa vaihtaa. Oot tosin bensavehjettä katselemassa, ja noissa perus 2.4 bensavapareissa vääntö ei tietenkään rassaa vaihteistoa niin kovaa kuin dieselissä.
 
80tkm on Volvolla vaihtoväli öljyille "taksikäytössä". En tajua miksi sama ei päde kaikkiin myytyihin autoihin. Omassa V70:ssä on 190tkm mittarissa ja 2 kertaa on öljyt vaihdettu.

Mitä kestoon tulee: nimetkää automerkki ja 10 sekunnin sisällä joku kertoo sen automaatin hajoavan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom