"Luontainen" leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tämä saattaa olla vähän erikoinen kysymys, mutta mitenkä on, jaksaako jokainen "keskiverto" mies vetää ainakin yhden leuan? Eli jos otetaan vaikkapa kadulla vastaan tuleva nuori aikuinen mies, joka ei ole liikalihava, ei ole perussairautta yms., niin jaksaako tämä vetää leuan?

Tai jos asiaa ajatellaan toisin päin, montako prosenttia esim. 16 - 40v miehistä saa vedettyä leuan? Entäpä naisista?

Tämä tuli mieleen, kun eräs salillamme treenaava tyttö on ottanut tavoitteekseen vetää yhden leuan ja vaikka hän mielestäni on varsin vahva (mm. kyykkää melkein kuin mies!), tuo leuanveto tuntuu olevan uskomattoman haastavaa hänelle. Toisaalta omasta mielestäni leuanveto on aina ollut helppoa, mutta kyykyissä saan keskittyä ihan kunnolla, että pärjään hänelle :). Olen tätä hommaa sen jälkeen pohtinut jo jonkin aikaa ja ajattelin kysyä mitä mieltä olette asiasta noin ylipäätään?

Muistaakseni lukion 1. luokalla kuntotestissä noin puolet ryhmästä ei saanut yhtäkään kokonaista leukaa tehtyä. Itsekin tietysti kuuluin tähän joukkoon.

Itse sanoisin että keskiverto mies saa yhden leuan. Oma veikkaukseni on että jos tätä testattaisiin, 50% ei saisi yhtään, 25% saisi yhden, 15% saisi 1-5, ja 10% saisi yli 5. Luvut siis heitin ihan hatusta eli älkää lyökö jos olen väärässä :(

wtf.

normaalisti naisilla 1 leuka vastaa suunnilleen miesten 10 leukaa perstuntumalta. ainakin kun ite oli intissä niin kympin ympärillä pyöri järestään leuanvetotulokset kuntotesteissä. tämä vuonna 2002.

e: aika ironista kun ite tottunut vetämään parhaillaan viitosia 20kg lisäpainon kanssa...

Kuulostaa liian huonolta tuo yhden toiston keskiarvo miehillä. Sehän tarkoittaa sitä, että todella monet eivät saa yhtään leukaa, koska todella monet taas saavat useampia toistoja. Jos joku vaikka vetää 20 leukaa, niin tätä henkilöä kohti pitää olla 19 äijää jotka eivät saa yhtään leukaa, jotta keskiarvoksi saadan 1 leuka per lärvi. Eikös se noin lasketa?

Kiitoksia kaikki, heti tuli hyviä linkkejä ja huomioita! Itse ehkä hieman epäilen tuota yhden leuan keskiarvoa kuitenkin, sillä muistelisin, että aikanaan intissä suurin osa jengistä sai ainakin pari leukaa sätkittyä.

Mutta tuntuu silti vähän siltä, että taisin yliarvioida miesten voimat hieman. Ehkä tämä tosiaan johtuu siitä, että vaikken hirveän vahva ole ollut (enkä varmaan vieläkään), leukoja olen aina vedellyt ihan hyvin. 10-15 kg lisäpainoillakin menee vielä toista kymmentä.

Se, että keskiverto mies saisi vain yhden leuan tuntuu varmasti oudolta, koska iso osa tämänkin forumin käyttäjistä mm. penkkaa painoilla jotka määritellään kolminumeroisilla luvuilla. Tutkimusten mukaan 60% suomalaisista miehistä on ylipainoisia. Tästä voi sitten päätellä miltä keskiverto suomalainen näyttää.

Leuanveto luonnistuu yleensä joko hemmetin hyvin tai sitten ei ollenkaan - ihan näin näppituntumalta heitettynä. Hietsussa vedin viimeksi oman ennätyksen ilman sätkimistä, 21. Kaikki tuohon lukemaan nousi kuin ilmaa vaan, mutta noilla nurkilla se seinä tömähtää aina päin näköä - ei kestävyyttä tarpeeks veinaan. Suurin syy tuohon heikkoon keskiarvoon, yhteen leukaan, on varmasti se että hyvin suuri prosentti miehistä ei vedä leukoja kuin pari kertaa elämässään - ja nekin nimenomaan jossain koulun kuntotestissä. Toisto, toisto, toisto. Siinä ohjenuora leuanvetojen kehittämiselle. Nyt kun aika antaa siihen kerrankin mahdollisuuden, että pystyy tekemään selän 2 kertaa viikkoon, heijastuu se suurentuneena helppoutena myös leuanvedoissa.

Yläasteella ku olin niin suuri osa porukasta ei saanut yhtään leukaa, mutta nyt olen lukion ensimmäisellä luokalla ja varmasti kaikki meidän ryhmästä saa vedettyä ainaki sen pari leukaa, tosin ketään läskiä ei siellä olekaan..

E: Siis enpä ookkaa ykkösellä, meillähän alko kesäloma, menen siis lukion toiselle :P

Mä vedin 85 kilosena 10 leukaa armeijas ja nyt 9v. myöhemmin 20kg:n lisäpainon eli elintaso kessin kanssa menee puhtaasti 8 :david: Jos on ihan järkysti ylipainoa niin ei paljoo vedellä. Ite olen läski myös ja leukoja jaksoin vetää tasan yhden vuosi sitten mutta nyt on tultu tuohon kahdeksaan toistoon

Läskeille narukäsille toi vetohomma taitaa ainakin olla vaikeempaa.;)
(puhun vain omasta puolestani en halua loukata ketään herkuttelusta pitävää herkkää läskipoikaa)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Läskeille narukäsille toi vetohomma taitaa ainakin olla vaikeempaa.;)
(puhun vain omasta puolestani en halua loukata ketään herkuttelusta pitävää herkkää läskipoikaa)
nusnus saa olla aikamoiset tumput jos niillä tahtoo yhtään leukaa nykäistä... selällä ne leuat vedetään, ei haukkarilla.

^nusnus edelleen:

Harvemmilla narukäsi-läskeillä mitään mahdottoman leveää V-selkääkään on... :peace:

Viimeksi muokattu:
Täytyy totta kai huomioida myös se, että jotkut ovat rakentaneet mahdollisesti erittäin painavat jalat - joissain tapauksissa ihan tiukkaa lihaa - niin väistämättä leuanvedon haastavuus nousee potenssiin 2. Mutta jos kehon lihakset on balanssissa, niin en näe estettä hyville leuanvetotuloksille, kun liikettä harjoittaa riittävän usein (noin kerran viikossa). Ja oikeassa olette siinä, ettei niillä pelkillä käsillä paljon kiskota, kun selästä loppuu puhti niin haukkareilla voi vielä tiukasti vetää max. 2 toistoa. Mulla on suht painavat jalat at the moment ;), mutta vartalon suhteet muuten tukee hyvin leuanvetoa kun selällä on leveyttä pyöreesti 50 cm ja vöytärön ympärys 80. Joillain nää suhteet saattaa olla toisinpäin ja silloin ollaan vaikeuksissa..

Ja jottei siellä silmät nyt pyörisi ihan ympyrää, niin selän leveys luonnollisesti jännittäessä leveä selkä -posen. Muuten ois tuo 50 cm jo aika huikea lukema, kun rasvat näyttää sieltä 9 %.

No naisillahan tämä on jostain syystä järkyttävän vaikeaa.
Viimme vuonna oli liikuntaa lukion alkajien kanssa ja alle puolet sai edes sen yhden leuan vedettyä ja ne jotka sai sen yhden sai melkein aina sen 10. Jotenkin huolestuttavaa, kun itsekkin sain jo 10 ilman salitreeniä tai, että olisin leuanvetoja treenannut ja elopainokin on 70kg 170cm ruhossa.
Nykyään se 20 leuanvetoa menee iha kivasti ja ihmettelen aina miten edes yhtä ei voi jaksaa. Itsekkään en mikään väkivahva ole niin todella outoa.

Eräs töistä ainakin veti 17 leukaa kylmiltään ilman että on koskaan treenannut. Kyllä varmaan fyysistä työtä tekevät saa ilman treeniä sen 8-10. Tietysti mutua, mutta olisin kohtuu varma tästä.

Ja itsellä loppuu kyllä voimat käsistä selvästi ennen selkää. Siis jos ei pitäisi tehdä aivan ylös asti, menisi noin 5 leukaa enemmän. Tekniikka virhe(?)

Aloittajan postaukseen vastaten suomalainen keskivertomies taitaa olla hivenen verran pöhöttynyt ja ylipainoinen, joten ei sieltä välttämättä yhtään leukaa irtoa. Monet nuoret normaalipainoiset ihmiset saa kyllä vedettyä aika montakin leukaa ja lukion kolmannen lihaskuntotesteistä muistan itse, että tällaiset perusjätkät tais vetäistä sellasta 5-8 leukaa ilman sen kummempaa treeniä. Toisaalta sitten taas oli varmasti ainakin se 1/3 porukasta sellaista ylipainoista tai muuten vain huonokuntoista "tietokoneporukkaa" (ei loukkaavana ketään kohtaan, mutta harrastivat tietokoneita eivätkä urheilua), jotka ei saanut ainuttakaan leukaa.

Kuvaavaa tuosta yhden leuan saamisen rajapyykistä on se, että itse en saanut seiskaluokalla ainuttakaan leukaa koulun lihaskuntotestissä ja siinä sai yrityksellä numeroks viitosen, mutta olin kuitenkin ihan kohtalainen vatsoissa ja punnerruksissa sekä muutenkin harrastin futista eli liikuntataustaa oli. Tuon jälkeen ostin melkein heti huoneen oveen leuanvetotangon ja vetelin siinä sitten leukoja lihakset kipeäksi asti monet kerrat viikossa. Vuoden päästä eli kasiluokalla vedin sitten 7 leukaa ja oli opettaja hieman ihmeissään, kun katsoi sellasta yläasteen kuntokorttia, jossa luki "yritys" seiskaluokan tuloksen kohdalla. Tiivistettynä siis se, että kun yhden leuan saa, niin harjoittelu muuttuu paljon helpommaksi ja lisäleukoja tulee nopeasti lisää. Nykyään vedän parikymmentä leukaa.

Riippuu hyvin paljon siitä, millä otteella nuo leuat yleensä vedät, leveällä vai kapeella/myötä vai vasta -otteella. Itse suosin kapeaa vastaotetta, joka hyvin yleisesti johtaa korkeimpaan tulokseen. Leveä myötäote on mulle henk. koht. kaikkein vaikein (ja vaatii eniten selän lihaksistolta). Käsissä löytyy tuota ruutia yllättävän hyvin, vaikka ne suhteessa selkään ovatkin kooltaan vaatimattomammat. Asiaan ei varmaan mitenkään vaikuta se, että hauiskäännöt on aloitettu jo 10-vuotiaana...Tuntuu, että nuo kädet kasvaa nykyisin lähinnä vaan tiheyttä ympärysmitan pysyessä pitkän aikaa samoissa lukemissa :D

samitselläkin tuntuu käsistä jäävän, paitsi että olen melko varma että ne forkut on se heikko lenkki, kun ei tuo puristusvoima mutuenkaan ole hirmuinen. Sitten jos pitäisi vielä myötäotteella vetää niin samantien tippuu toistot huomattavasti ja forkut huutaa.

Tiivistettynä siis se, että kun yhden leuan saa, niin harjoittelu muuttuu paljon helpommaksi ja lisäleukoja tulee nopeasti lisää. Nykyään vedän parikymmentä leukaa.

Pilkunnussimista, mutta pitää nyt silti sanoa, että vaikkei saisi yhtäkään kokonaista leukaa, niin yrittäminen johtaa silti tuloksiin. Itse en saanut n. 2kk sitten kuin puolikkaan leuan, eli sain väännettyä itseäni hieman ylöspäin. Tänään testatessa meni 6(melkein 7) myötäotteella, ja saman verran perään vastaotteella. Tämäkin siis vain satunnaisella leuanvedolla silloin tällöin, ilman mitään treeniohjelmia tai ruokavalioita lihaksen kasvattamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom