Luistelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luuska
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
En nyt tienny minne laittais mutta pistän tänne. Jääkiekkoilijoita kuitenkin tuntuu olevan suht paljon. Ehkäpä tänne vois laittaa muut lajit osion jonne vois laittaa lätkän sub-forumiks.

Niin ja asiaan! Mitä lihaksia luisteluun tarvitaan. Siis itse potkuun. Oon kuullu että etureisi 30%, pakara 30%, reiden loitontaja 15%, pohje 10% ja 15% leviää sitte sekasin muulle keholle.

Kuten sanottua: Pakkotoisto tietää vastauksen mihin vain.

Kyllä se perseestä ja reisistä lähtee. Nopeaan luisteluun tarvitaan sekä lihasta, oikeata tekniikka ja lahjakkuutta.

Selänteen luistelusta voi ottaa paljon oppia. Alkun pari terävää tikkausta ja sitten pitkiä potkuja.

nopeissa spurteissa ehdottaisin etureisien olen suuressa osassa...ehkä 45 % ja pakara taasen 20 % pohje taas esim pitkässä vaihdossa suuressa osassa ettei vedä hapoille.....muut taitavat jakautua aika tasaisesti..

Eikös tuo rasitus ja voimavaatimukset riipu siitä, minkälaista hyppyä tai piruettia on tekemässä? Flipit. lutzit ja tulpit eivät piikiltähypättyinä vielä hirveästi vaadi, ainakaan kaksoishyppyinä. Vaikeammat kaareltalähtevät vaativat sitten taas omanlaisen ponnistustekniikan ja ovat voimantuottovaatimuksiltaa erilaisia. Etenkin akseli, joka lähtee eteenpäinsuuntautuvalta kaarelta.

Pirueteissa ja liukusarjoissa taas vaaditaan paljon staattista voimaa, ja kestävyyttä.

:eek: :lol2:

Jaloistahan luistelu luonnollisesti lähtee, mutta korostaisin itse myös tukilihasten so. keskivartalon merkitystä etenkin jääkiekossa. Suunnanmuutokset eritoten vaativat vahvaa keskikroppaa.

Tuo 15% lihastyöstä, jonka joku tuossa mainitsi jakautuvan muualle kroppaa, pätee mielestäni parhaiten nk. pikaluisteluun, jossa suunnanmuutoksia ym. ei tarvitse tehdä.

Kulmaväännöt ja taklaukset ovatkin sitten jo aivan oma lukunsa; niissä taitaa hyvä tasapaino (joka lähtee tietty jaloista) ja vahva keskivartalo olla keskeisessä asemassa.

Meinasin rivakkaa lähtöä ja kovan vauhdin pitämistä eteenpäin ja suoraan.

PS. Yllättävän hyvin tulee vastauksia. TACK!

J_mp sanoi:
Kyllä se perseestä ja reisistä lähtee. Nopeaan luisteluun tarvitaan sekä lihasta, oikeata tekniikka ja lahjakkuutta.

Selänteen luistelusta voi ottaa paljon oppia. Alkun pari terävää tikkausta ja sitten pitkiä potkuja.

Joo ma yhdyn tahan, lihasta ja tekniikkaa tarvitaan. Oon pelannut latkaa 6 vuotiaasta ja perse rupee olee aikamoinen..:)

Mut jos mietitaan mika saa aijan liikkuu niin mulle tulis rajahtavan voiman ja tekniikan jalkeen mieleen jalkojen frekvenssi.. Eli miten nopeesti ne jalat liikkuu. Jos on voimaa ja jalat tikkaa niin sillon mennaan kovaa..
Tietenkin tarkotan etta viedaan se potku loppuun mutta jalat kay koko ajan niin prkleesti.

:OT:

Tämä ei pidä täysin paikkaansa. On huomattu, että potkujen pituutta kasvattamalla tai kääntäen frekvenssiä pienentämällä päästään parempaan suoranopeuteen. Eli potkun rivakkuus ei ole itseisarvo, vaan on löydettävä optimaalinen potkutiheys, jolla saadaan kaikki teho irti kustakin potkusta. Mutta se liittyykin luistelutekniikkaan ja terän käyttöön eikä voimaan.

:OT:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom