Lopullinen hoito akneen

Pitkällisen aikomisen jälkeen ajattelin vihdoin kirjoittaa tämän. Aloitan täältä pakkotoistosta, koska akne tuntuu olevan erityisesti yleinen vaiva kehonrakennus ja urheilupiireissä. Pidän tekstin lyhyenä ja esitän omat mielipiteeni faktoina, jos aihe herättää kiinnostusta ja keskustelua tarkentelen myöhemmin.

Olen itse kärsinyt kohtalaisen pahasta aknesta 13 vuotiaasta lähtien. Tauti ei osoittanut mitään lievenemisen merkkejä vaikka ikää oli pitkästi yli 20. Sen sijaan alkoi ilmaantua muita oireita, jotka kannustivat ottamaan ohjat omiin käsiini. Tässä vaiheessa lukemattomien roa kuurien johdosta silmäni olivat jo pilalla ja hiukset harventuneet kummasti. Olin kokeillut lukemattomia erillaisia ruokaohjeita ja muita hoitokeinoja joita löysin kahlatessani läpi valtavaa määrää keskuteluita foorumeilla.

Ensimmäisen kerran havaitsin mainittavaa muutosta parempaan suuntaan, kun karppausbuumin aikaan höyrähdin mukaan. Ongelmat edelleen kuitenkin pysyttelivät näkyvissä ja tuntuivat pahenevat aina kun lisäsin treeni intensiteettiä. Lopulta aloin taas olemaan umpikujassa, koska kamppailu urheilussa suorituskykyongelmat painoivat päälle. Mitä enemmän treenasin sen raskaampi olo oli ja kehitys oli negatiivista. Huomasin myös, että treeneissä saadut haavat ja nirhaumat eivät parantuneet millään vaan tulehtuivat ja olivat arpena vielä kuukausienkin päästä.

Aloin epäillä diabetesta ja verensokerimittarin hankittuani huomasin, että syötyäni isoja annoksia hiilareita sokeripiikit nousivat 8-10 mmol tasoille. Diabetes oli kyllä jos siis lääkäreiden toimesta poissuljettu aiempien epäilyiden takia. Treeni intensiteetin noustessa tottakai lisäsin "hyvien" hiilareiden määrää rajusti, mutta kuitenkin viljoja pääasiassa. Lopetin urheilun lähes täysin ja aloin keskittymään ruokavalioni tutkimiseen. Lopulta olin tilanteessa jossa ruokavalioni oli yksinkertaistettu äärimmilleen poissulkeakseni eri aineita. Käytännössä söin kananmunia, pekonia ja rasvaa sekä 100-150g vehnäproteiinia pirtelönä päivässä. Ongelmat pahenivat rajusti ja iho oli kuin mätänevä ruumis.

Lopputulokseni siis oli, että käyttämäni proteeinijauho sisälsi vehnäproteiinia.. täynnä gluteiinia siis. Oma ajatusvirheeni siis aina oli ollut että proteeinipirtelöt ovat jotenkin puhdasta proteiinia ja olivat aina olleet osana ruokavaliotani. Lopulta olen päätynyt ruokavalioon jossa energianlähteenä on kookosrasva/öljy, eläinrasva, oliiviöljy paremmuus järjestyksessä. Lisäksi kasviksia ja rajoitetusti proteiinia kalasta, kanasta ja vähemmän punaisesta lihasta. Hiilareita urheilun määrästä riippuen bataatista, riisistä, perunasta, marjoista yms.

Kaikki tämä tieto on olemassa netin syövereissä, mutta halusin jakaa lopputulokseni tänne, koska itse ongelmieni kanssa painiessa en oikeastaan mistään löytänyt henkilöiden neuvoja jotka olivat ongelmaansa ratkaisun löytäneet. Akne hoidetaan siis syömällä rasvaa eikä välttämällä juustoa ja suklaata.

Jokainen joka tämän luettuaan haluaa kokeilla lopettaa vehnäproteiinisheikit ja kokeilla akneensa ruokavaliomuutosta voi ottaa yvllä yhteyttä, koska itsekkin kaipaisin lisää pohjaa väitökselle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse syön kaikkee roskaa mitä sattuu, rasvaa ja hiilaria niin perkeleesti. Mutta, akneen se ei ole vaikuttanut mitenkään vaikka finneille olen taipuvainen ja jossakin vaiheessa omasin suhtkoht pahan aknen joka vaikutti itsetuntoon. Ruokatottumuksia en lähtenyt muuttamaan koska ruoka on hyvää, vaan kokeilin muita keinoja, mm basironia joka on muuten varmaan tehokkain itsehoitolääke akneen. Suurin osa finneistä katosi, mutta muutamat säilyi.

Alkuun ajattelin että ei haittaa yhtään, ja nyt voisin hankkiutua arvista eroon. Lopetin basironin (virhe) ja rupesin käyttämään bepanthenia. Naama puhkes taas kunnon kukkaan ja hävetti käydä töissä. Äkkiä ryntäsinkin apteekkiin ostamaan basironia ja lisäksi sinkkiä 50mg. Nyt hetken vedettyä basironia ja sinkkiä tuon 50mg päivässä, naama on paremmassa kunnossa kuin vuosiin.

Tl;Dr Ruokavalioo ei välttämättä tarvitse muuttaa turhan vaivalloiseen.

Oma iho on mennyt parempaan suuntaan kun on rajoittanut maito- ja viljatuotteiden käytön minimiin. Leipä on jäänyt kokonaan pois, sen myötä juusto. Rahkaa ei mene kuin yksi purkkipäivässä aamusmoothiessa ja todennäköisesti sekin jää pois kunhan keksin jonkun korvaajan perinteiselle maitorahkalle. Aikaisemmin meni pastaa ja makaronia paljon, mutta nykyään omissa kokkailuissa hiilarit tulee pääasiassa riisistä ja perunasta. Proteiinit tulevat suurimmaksi osaksi lihasta, kalasta, kanasta ja kananmunista sekä lisäravinteista. Rasvaa pitäisi omegojen lisäksi saada lisää ja seuraavaksi ajattelin ottaa testiin kookosöljyn. Itse en koe että olisin joutunut tekemään suuria uhrauksia vähentämällä vilja- ja maitotuotteiden käyttöä. Omalla kohdalla koitan löytää sen kultaisen keskitien, ettei tarvitsisi kokonaan boikotoida kyseisiä ruoka-aineita, vaan silloin kuin siltä tuntuu niin voi herkutella mieltymysten mukaan.

Itselläni on myös LIEVÄ akne, johon en ole syönyt minkäänlaisia lääkkeitä. Ruokavaliosta olen koittanut jättää gluteenin ja maitotuotteet kokonaan pois kolmeksi viikoksi, mutta ongelma ei parantunut missään määrin. Sen sijaan olen huomannut, että mitä vähemmän "käsittelen" ihoa niin sitä paremmin se voi. Eli käytännössä en pese sitä muulla kuin vedellä ja rasvoja käytän saturnaisesti, jos iho kuivuu pahasti. Ongelmaksi itselleni on muodostunut arvet, jotka eivät tunnu paranevan millään...

Itselläni ei ole ollut aknetta ja iho on hyvä mutta jos haluaa tehdä elintapamuutoksen aknen takia niin suosittelisin seuraavat asiat:

Maito(tuotteet pois/vaihtoon), varsinkin tehotuotetun maidon.
High school dietary dairy intake and teenage acne. - PubMed - NCBI
Acne and milk, the diet myth, and beyond. - PubMed - NCBI
Milk consumption and acne in adolescent girls. - PubMed - NCBI
Milk consumption and acne in teenaged boys. - PubMed - NCBI
Acne, dairy and cancer
Milk consumption: aggravating factor of acne and promoter of chroni... - PubMed - NCBI
Diet and acne: a review of the evidence - Spencer - 2009 - International Journal of Dermatology - Wiley Online Library
Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropi... - PubMed - NCBI

"Pitkällisen aikomisen jälkeen ajattelin vihdoin kirjoittaa tämän. Aloitan täältä pakkotoistosta, koska akne tuntuu olevan erityisesti yleinen vaiva kehonrakennus ja urheilupiireissä."

Eikös kehonrakentajat ja urheilijat juuri käytä paljon maitotuotteita? Rahkaa, maitoa, juustoja, jne.

Timjamia ruokaan
Thyme?s Time as an Acne Remedy May Be Coming Soon

Ei lisättyä sokeria, hiilaripullamössöä tai valmisruokia.

JAMA Network | JAMA Dermatology | Acne Vulgaris: *A Disease of Western Civilization

Itse syön kaikkee roskaa mitä sattuu, rasvaa ja hiilaria niin perkeleesti. Mutta, akneen se ei ole vaikuttanut mitenkään vaikka finneille olen taipuvainen ja jossakin vaiheessa omasin suhtkoht pahan aknen joka vaikutti itsetuntoon. Ruokatottumuksia en lähtenyt muuttamaan koska ruoka on hyvää, vaan kokeilin muita keinoja, mm basironia joka on muuten varmaan tehokkain itsehoitolääke akneen. Suurin osa finneistä katosi, mutta muutamat säilyi.

Alkuun ajattelin että ei haittaa yhtään, ja nyt voisin hankkiutua arvista eroon. Lopetin basironin (virhe) ja rupesin käyttämään bepanthenia. Naama puhkes taas kunnon kukkaan ja hävetti käydä töissä. Äkkiä ryntäsinkin apteekkiin ostamaan basironia ja lisäksi sinkkiä 50mg. Nyt hetken vedettyä basironia ja sinkkiä tuon 50mg päivässä, naama on paremmassa kunnossa kuin vuosiin.

Tl;Dr Ruokavalioo ei välttämättä tarvitse muuttaa turhan vaivalloiseen.

Tässä on vaan ongelmana se että jos ei korjaa alkuperäistä ongelmaa, se on elinikäinen lääkehoito ja siitä joutuu maksamaan. Helpommalla ja halvemmalla tulisi elintapamuutos. En kyllä ymmärrä miksi pitää änkeä suuhun sellaista joka aiheuttaa terveyshaittoja vaikka olisi kuinka hyvää. Hyvää ruokaa kun saa tehtyä ihan terveellisistä aineksista ja sen lisäksi..

Meitä lihottaa liian hyvä ruoka - Artikkelit - Tiede

Tässä on vaan ongelmana se että jos ei korjaa alkuperäistä ongelmaa, se on elinikäinen lääkehoito ja siitä joutuu maksamaan. Helpommalla ja halvemmalla tulisi elintapamuutos. En kyllä ymmärrä miksi pitää änkeä suuhun sellaista joka aiheuttaa terveyshaittoja vaikka olisi kuinka hyvää. Hyvää ruokaa kun saa tehtyä ihan terveellisistä aineksista ja sen lisäksi..

Meitä lihottaa liian hyvä ruoka - Artikkelit - Tiede
En nyt puhuisi loppuelämän lääkehoidosta, sillä akne kyllä hellittää kun mittariin pyörähtää +25. 30-vuotiailla sitä harvoin enää näkee.

Itse suosisin ruokavaliomuutosta ja siihen kylkeen reseptiä ihotyypille sopivaan voiteeseen.(differin toimi itselläni) Tuolla yhdistelmällä sinnittelee hyvin muutamiakin vuosia jolloin myös luonnostaan oireet vähenevät iän karttuessa. Roa-kuuria kannattaa harkita vasta viimeisenä vaihtoehtona, ja sillä ei tosiaan kannata elimistöään tuhota ellei tilanne ole täysin toivoton.

Tuli köysi ja jakkara mieleen tuosta otsikosta, mutta onneksi olet löytänyt tien parempaan hyvinvointiin. Miten oikein päädyit tuohon vehnäproteiinin juomiseen? Jonkun muun neuvomana vai omien päätelmien kautta?

Täytyy nyt kuitenkin tämänkin asian kohdalla muistaa, että ei kannata uskoa aivan kaikkea mitä sedät netissä kertovat. En väitä, etteikö ruokavaliolla olisi merkitystä akneen, mutta kyllä se vaan valitettavasti niin on, että erityisesti vaikean aknen hoitona on lääkkeet. Näyttöä on jonkun verran esimerkiksi siitä, että maidon antibioottijäämät saattaisivat olla yhteydessä akneen, mutta suomessa tuokin on aika pieni ongelma. Samoin verensokerin heilahteluilla on todennäköisesti pahentava vaikutus eli kannattaa suosia hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Mikäli naamassasi on muutama hassu finni niin suosittelen kokeilemaan auttaisiko ruokavalioremontti, mutta jos sinulla oikeasti paha akne niin käänny ihmeessä lääkärin puoleen.

Tässä on vaan ongelmana se että jos ei korjaa alkuperäistä ongelmaa, se on elinikäinen lääkehoito ja siitä joutuu maksamaan.

Suurimmilla osista akne"potilaista" auttaa roaccutan kuuri, joka ei todellakaan ole elinikäinen eikä lopulta edes hintava, mutta auttaa pääosalla loppuelämäksi.

Helpommalla ja halvemmalla tulisi elintapamuutos.

Ei välttämättä. Itse olen saanut pärstäni kuntoon ihan halvoilla itsehoitolääkkeillä. Eikä se paljoo mun kukkaroo paina mikäli kuukaudessa menee 20e ihonhoitoon. Elintapamuutos ei kuitenkaan aina ole niin simppeliä. Pitää opiskella paljon uusia asioita ja mahdollisesti tehdä asioita mistä ei tykkää. Mä tykkään ite tehdä asioita mistä mä tykkään.

En kyllä ymmärrä miksi pitää änkeä suuhun sellaista joka aiheuttaa terveyshaittoja vaikka olisi kuinka hyvää. Hyvää ruokaa kun saa tehtyä ihan terveellisistä aineksista ja sen lisäksi..

Väitän että suurin osa porukasta syö ihan normisti viikottain perus kotiruokaa ja silloin tällöin herkuttelee. Ei se herkuttelu mitään terveyshaittoja aiheuta. Mutta mikäli väität että tuo vehnäproteiini aiheuttaa finnejä (eli terveyshaittoja) niin on valittavana kaksi tietä: Syödä niinkuin ennenkin, mutta kokeilee lääkkeitä. Tai sitten muuttaa kokonaan ruokavaliota sellaiseen mistä ei välttämättä edes tykkäisi. Mutta pakko koska finnit.

Pakko kysyä, että ymmärrätkö henkilöitä jotka juo alkoholia, henkilöitä jotka polttaa tupakkia, henkilöitä jotka syö punaista lihaa?

Mikäs yhdistää suurinta osaa lihavista ihmisistä? No liikunnan puute. Meitä lihottaa liikunnan puute.

Ei taida kyllä dragonfix olla koskaan nähnyt/kokenut oikeaa pahaa aknea. Silloin ei puhuta mistään finneistä. Pahimpina aikoina sitä on koulusta tullessa paidan selkämys ihan veressä ja mönjissä. Ei silloin mitkään voiteet ja ruokavalion muutokset auta.

Itsellä aika sama tilanne kuin alotuspostaajalla 13vuotiaana alkoi akne, paheni perkeleesti ja sitten vihdoin isotretinoin kuurit + parit muut lääkkeet samalla. Nyt kolmas kuuri menossa ja ikää varttia vaille 18.

Joidenkin ruoka-aineiden välttämisen olen tässä vasta viimeaikoina aloittanut kokeilumielessä. Vähemmän maitotuotteita ja rasvaa, katsotaan mikä vaikuttaa jos mikään vaikuttaa.

Itsellä ei murrosiäkäisenä esiintynyt aknea tai finnejä juuri ollenkaan, mutta 20v tietämillä, kun aloitin urheilun naama rupesi kukkimaan, kuin kevät. No voiteita tuli kokeilta jos jonkinmoista, Basiron tuntui auttavan parhaiten. Ruokavaliota on yritetty kaikenmaailman nettiartikkeleiden mukaan säätää, maidoton, viljaton yms. Ei noilla ole ollut mitään vaikutusta, eniten ruokavaliossa olen huomannut, että dietillä iho oireilee kaikista eniten, kun ollaan miinuksilla ja selittää varmaan, että elimistö karsii ihon hoidon ja ylläpidon ensimmäisenä ainakin itselläni. Nyt kun olen ns. rauhallisella bulkilla naama on ollut paremmassa kunnossa, kuin koskaan syön ihan normaalisi hiilareita ja viljatuotteita ja paljon maitotuotteita. Toki tämä saattaa olla jokaisella eritavalla, mutta itse olen kokenut, että dietti on itselle pahinta myrkkyä aknen kannalta.

Sori vaan, mutta jos puhutaan oikeasti pahasta aknesta, niin siinä ei basironit ja muut ulkoiset aineet tee yhtään mitään.

Pahimpana aikana itsellä roa-kuurista oli hyötyä, mutta pahimpana oireena toi kuuri jätti todella vittumaisia arpia, ensin isoja hypertrofisia, jotka sittemmin vitun kalliilla jäädytys ja kortisonipistoilla on saatu tasoittumaan. Vieläkin kamppailin arpien ja varsinkin hyperpigmentaation kanssa viimeiset parivuotta, mutta viimein oikeasti tuntuu että pelkkä maidon poisjättäminen auttoi jo muutamassa päivässä ihon punoitukseen. Toki lopullinen vaikutus nähdään seuraavana 2-5kk aikana, mutta hyvä alku. Vielä kun noi turhimmat viljat heittäisi mäkeen.

Joskus nuorena kävin eräällä ns "hippilääkärillä", joka istutti sähköanturoihin kiinni joskikin aikaa, ja luki sitten tuloksista kehon pahimmat allergisoivat/tulehdusta aiheuttavat aineet. Niitä olikin melkoinen lista, mutta maitotuotteet oli melko korkealla, nytkun muistelen niin taisi olla kahvikin, jota olen vasta hiljattain myös vähentänyt päivittäisestä ~8 kupista sinne 1-3. Ihan mielenkiintoista jos olisi tuolloin ottanut nuo ohjeet tosissaan.

^Maidon vai kaikkien maitotuotteiden kokonaan poisjättäminen? Pitää ottaa itsellekin kokeiluun. Ja noi arvet tulee sitten jäämään omalla isälläkin ollut paha akne ja yhä ne arvet siellä selässä näkyy.

siis kaikki maitotuotteet. Ja varmasti tää iho ei koskaan vauvanperseeltä näytä, mutta on tässä pahimpiin aikoihin verrattaessa jo todella kova ero.

Itsekin taistellut aknea vastaan 13 vuotiaasta lähtien. 1,5 vuotta sitten aloin hitaasti muuttaa ruokavaliota, kokeilin mikä sopii ja mikä ei.
Nykyään olen kasvissyöjä. Lopetin viljan syönnin vuosi sitten, jolloin iho parani hieman. Kun kuukausi sitten jätin kaikki maitotuotteet, iho-ongelmat hävisivät täysin.

Mulla oli aknea 15-17 vuotiaana. Menin yksityiselle ihotautilääkärille ja määräsi jotain droppeja, joita piti napsia 6kk ja sanoi, että naama tulee kukkimaan entistä enempi, mutta se akne tulee loppumaan sitten siihen.
Totta oli. 6kk kukki todella inhottavasti, mutta sen jälkeen kuuri loppui ja oli satunnaisia finnejä noin vuoden ajan, jota ei enää akneksi voisi kutsua. 6kk siitä vielä, niin finnit mitkä putkahtaa, johtuu yleensä hikoilemisesta. Naama nyt reilassa.

Tsemppiä kaikille teille ja älkää annatko sen naaman häiritä, vaikka pahaa tekee. Lääkärille ja itsevarmana eteenpäin. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom