Lopullinen hoito akneen

Mulla ainakin tuo HERA on yks pahimpia finnien aiheuttajia. Olenkin alkanut käyttää soija-prodea, vaikka se ei niin hyvä olekaan.

Jaa a. Tässä on nyt suunnilleen 5-6 päivää vedetty maidottomalla ruokavaliolla. Oli helpompaa kuin luulin. Kananmunien määrä moninkertaistui ruokavaliossa ja vähän pähkinää enemmän. Aivan "täysin" en ole luopunut, sillä puurossa menee hieman maitoa ja kahvissakin vähän, jos on kiire (kahvi pitää saada viileämmäksi). Lisäksi heraa vetänyt normalisti. Toistaiseksi en ole huomannut yhtään mitään eroa. Ehkä nälkä pysyy kauemmin poissa, koska rasvaisempaa ruokaa..?
Teen tämän maidottoman kokeilun siis ihon takia. Mitä olette mieltä, kannataisko kokeilla jättää herakin pois? Ei tekis yhtään mieli jättää sitä pois, koska se on helppoa ja hyvää proteiinia.
Mitkäs muut ravintoaineet vois auttaa ihoa? Vedän multivitamiinitabun ja sinkkiä. Muuta en.
Lääkkeitä en ole oikeastaan koskaan käyttänyt. Joskus teininä oli jotain geeliä, mutta purnukka oli onnettoman pieni ja loppui aina ennen aikojaan. Onko basironi tms. hyvä ja saako sitä ilman reseptiä (jostain bongasin tuon nimen)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tossa maidottomassa olennaisinta välttää laktoosia, joten vaihda herakonsentraatti isolaattiin.

Basiron toimi mulla ainakin murrosiässä kohtuu hyvin lievään akneen. Saa ilman reseptiä. Ihon kuivattamiseen tuon vaikutus kait pitkälti perustuu. Uv toimii mulla vielä paremmin, kesällä ei mitään näppyjä.

Itse olen saanut hyvia tuloksia käyttämällä astaksantiinia. Tällä hetkellä naamassa ei ole yhtään näppyä, viimeksi vastaava tilanne ollut joku 17 vuotta sitten. Vimeksi kun astaksantiinin käyttössä oli paussi, niin naama alkoi taas kukkia. En toki voi absoluutisesti sanoa, että hyvä naaman kunto johtuu tästä. Mutta en ala enään muuttamaan mitään, niin kauan kuin saan nauttia finnittömästä pärstästä.

Toinen asia minkä muutin, niin en enää läträä voiteiden kanssa. Ainoa mitä teen, niin pesen naaman vedellä aamulla ja illalla. Pahimpiin kuivumiskohtiin laitan vähän kosteusrasvaa. Muuten menee ilman, vaikka vähän iho kuivalta tuntuukin.

Kannattaa ihan suosiolla lekuriin ja respalla kunnon voiteet ym.... Aika huolellinen ero niiden toimivuudessa. Voin sanoa vuosien kokemuksella. Nykyisin onneksi kohtuu hyvässä kondiksessa....mutta jatkuvaa taiteilua

Itse olen varhaisteini-iästä alkaen kärsinyt aknesta, n. 20-vuotiaana söin pitkän roa-kuurin, jonka jälkeen tilanne oli aika monta vuotta melko hyvä. Kunnes yli 30-vuotiaana tilanne meni tosi nopeasti tosi pahaksi. Pahimmillaan iho oli punainen, poltteleva, kipeä, täynnä pieniä tai vähän isompia märkä- tai valkopäitä. Mulla ihon kunto on vaihdellut kuukautiskierron mukaan, eli hormoneilla on vahva vaikutus. Mutta missään vaiheessa kiertoa naama ei ole ollut hyvä. Olen kokeillut maidotonta ja viljatonta, ei vaikutusta. Olen kokeillut sinkit ja astaxanthiinit, ei mitään vaikutusta. Olen ajatellut, että ehkä syynä on suolisto, olen syönyt kalliita ja vahvoja probiootteja, ei vaikutusta. Olen aina ajatellut, että millään, mitä naamaan laittaa, ei ole merkitystä vaan kaikki lähtee sisältä. Elokuussa ostin 5% glycolihappovoidetta, joka on kai tarkoitettu ryppyvoiteeksi, mutta jossain suositeltiin myös akneen. Lisäksi ostin iholle tarkoitettua otsonoitua oliiviöljyä, koska sitäkin jossain suositeltiin. Ja se, mitä en oikein itsekään voi uskoa, on että kasvoissa on tämän jälkeen tapahtunut täydellinen muutos. Näppyjä tulee käytännössä vain menkkojen aikaan ja silloinkin ihan muutama, lisäksi ne lähtee päivässä pois. Aikaisemmin naama oli näppyjä täynnä ja ne muhivat monta päivää. Isoja, syviä paiseita ei ole tullut enää ollenkaan. Iho on käsittämättömän sileä ja pehmeä, rasvoittuu vähemmän olematta kuitenkaan kuiva. Vanhat punaiset jäljet ovat hieman vaalentuneet. Käytän glykolihappovoidetta iltaisin, otsonoitua oliiviöljyä laitan vain tarvittaessa näpyille. Olen nyt syksyllä syönyt ihan mitä sattuu, ottanut taas vanhan rakkauden eli rahkan takaisin ruokavalioon. Iho on pysynyt täydellisenä. Melkein tippa tulee linssiin, niin loppu olin jo tuon ihon kanssa. Olin oikeasti mielestäni tehnyt kaikkeni ja sitten vastaus olikin näin yksinkertainen. En uskoisi, ellen itse olisi asiaa todistanut. Glykolihappovoide ei varmaan tehoa kaikille, mutta se ei paljoa maksa, eli kokeilla ainakin kannattaa.

Itse huomannut, että kreatiini pahentaa aknea. Onko muilla samoja kokemuksia, vai kuvittelenko vain sillä olevan vaikutusta?

Moi taas. Nyt noin 2vk ollut maidoton ruokavalio kokeilussa. Tämä on yllättävän helppoa. Toistona sanon, että 100% maidoton en ole ollut, sillä kermaa menee kahviin ja loraus maitoa puuroonkin. Myös viikonloppuna kotona käydessä tuli herkuteltua maitotuotteita (lähinnä myslin ja rahkapiirakan kera).
Ei mitään eroa missään. Iho on selässä (ainut paikka missä finnejä) yhtä huono kuin ennenkin. Jopa ATM tosi huonohkossa tilassa (siis tämä on tälläistä lievää aknea, mutta tähän lievyyten nähden pahaa). On tosin ollut enemmän hikiliikuntaa, mutta ei kai sen pitäisi haitata jos käy suihkussa normaalisti. Kananmunat on moninkertaistuneet (joku 5-8 päivässä) ja lisäksi maapähkinävoita ollut ravinnossa. Mistäköhän ravintoaineesta kokeilisin luopua ihon hyväksi seuraavaksi? Jatketaan vielä viikko ainakin tätä maidottoman testailua..
Kai se pitää kohta lääkärille kävellä ja jos vaikka se roaccuttani lopettaa ne iäksi, niin noh, miksipä ei?

Moi taas. Nyt noin 2vk ollut maidoton ruokavalio kokeilussa. Tämä on yllättävän helppoa. Toistona sanon, että 100% maidoton en ole ollut, sillä kermaa menee kahviin ja loraus maitoa puuroonkin. Myös viikonloppuna kotona käydessä tuli herkuteltua maitotuotteita (lähinnä myslin ja rahkapiirakan kera).
Ei mitään eroa missään. Iho on selässä (ainut paikka missä finnejä) yhtä huono kuin ennenkin. Jopa ATM tosi huonohkossa tilassa (siis tämä on tälläistä lievää aknea, mutta tähän lievyyten nähden pahaa). On tosin ollut enemmän hikiliikuntaa, mutta ei kai sen pitäisi haitata jos käy suihkussa normaalisti. Kananmunat on moninkertaistuneet (joku 5-8 päivässä) ja lisäksi maapähkinävoita ollut ravinnossa. Mistäköhän ravintoaineesta kokeilisin luopua ihon hyväksi seuraavaksi? Jatketaan vielä viikko ainakin tätä maidottoman testailua..
Kai se pitää kohta lääkärille kävellä ja jos vaikka se roaccuttani lopettaa ne iäksi, niin noh, miksipä ei?

Moi! Kysessä voi olla mahdollisesti sama vaiva kun mulla, eli jonkinnäkönen yliherkkyys korkean GI:n tuotteisiin. Melko vittumainen vaiva ainakin aluksi, mutta tottua voi kyllä! Eli kannattaa kokeilla vältellä verensokeria nostavia tuotteita. Tässä jännää on, että jopa riisi on huono vaihtoehto, pasta ja varsinkin tumma on parempi, en ole ite ottanut pastaa tosin vielä ruokavaliooni, menen tosi matalilla hiilareilla toistaiseksi. Osa hedelmistä kannattaa ainakin kokeilun ajaksi jättää(kuten banaani), ja keskittyä kuitupitoisiin(mm. appelsiini). Huomasin ite että jopa tomaattimurska huonontaa mun ihoa.

Vuodenvaihteen jälkeen jätin itekkin maidon, ja tietämättäni ilmeisesti söin vain matalan glykeemisen kuorman omaavia tuotteita. Pääsin eroon pahasta aknesta, naamani oli kuin vauvanpylly. Kesällä kuitenkin alkoi tulla uutta näppylää vaikken maitoon ollut koskenutkaan. Riisiä rupesi menemään kaikissa eri muodoissa hävyttömiä määriä; riisikakkuja, riisinuudelia, riisiä. Akne alkoi kummuta uudelleen, meinas ahistaa. Ja palkkarit tai treenilaturit ei käy ainakaan mulle, ei ollenkaan :D

Ja lisänä että kuidut, rasvat ja proteiini auttaa hillitsemään verensokerin nousua, joten jos sun pitää syödä jotain nopeita hiilareita, koita lisätä noita mahdollisimman paljon niiden kanssa jotta haittavaikutuksilta vältyttäisiin tai päästäisiin eroon kokonaan.

E: Kannattaa Googlettaa esim. "Akne ja glykeeminen kuorma", "nopeat hiilihydraatit akne" tms. Tietoa löytyy tuosta aiheesta melko hyvin.

Oman kokemukseni + muiden tarinoiden mukaan voin ehdottomasti suositella gluteenitonta vegaaniruokavaliota. Itse kärsin nuorempana hyvin pahasta aknesta, kävin läpi kaikki mahdolliset voiteet + pillerit (mm. roaccutan) mutta kaikista tehokkaimmin uskon kuitenkin ruokavalion vaikuttavan. Finnit katosivat lähes kokonaan silloin kun lopetin lihan syömisen. Nykyään ihoni on lähes loistokunnossa, joskus jopa hieman kuiva talivisin, mihin olen huomannut hyvien rasvojen lisäämisen ruokavalioon poistavan senkin ongelman. Eli suosittelen maidon vaihtamista kasvismaitoon (esim. kaurajuoma on tosi hyvää), lihan jos ei lopettamista niin vähentämistä reilusti ja viljatuotteiden vähentämistä (pois ainakin leivät).

Mahdollisimman paljon vaan tuoreita kasviksia ja hedelmiä, proteiinia saa esimerkiksi linsseistä ja pavuista ja siemenist/pähkinöistä. On myös erittäin tärkeää suosia prosessoimatonta ruokaa, jättää kaikki lisäaineet minimiin ja suosia luomua. Vettä kannattaa juoda vähintään 2 litraa päivässä. Pellavansiemenet ovat hyvä kuidunlähde, pitää suolen toiminnassa niin kuona-aineet ei tule niin helposti ihon läpi.

Kannattaa pitää mielessä, että ruokavalioon muuttaminen vie aikaa joten ei saisi olla liian kärsimätön/liian ankara itselleen. Alussa keho myös alkaa puhdistamaan itseään, joten finnejä todennäköisesti voi ilmaantua jopa tavallista enemmän ensimmäiset pari kuukautta, mutta kunhan jatkaa vaan puhtaasti syöden niin varmasti ihokin kiittää myöhemmin.

Itselläni alkoi aknea esiintymään ensimmäisen niinkin myöhään kerran 16-vuotiaana. Armeijan aikana sitten tuli vedettyä roaa kuuri, jolla akne pysyikin muutaman vuoden kurissa. Ikävuosina 23-26 kuitenkin akne alkoi taas pikkuhiljaa palaamaan naamatauluun. 26-vuotiaana jossain vaiheessa naama oli ajoittain yhtä pahassa kunnossa kuin armeija-aikoina. Minulla oli myös ollut vatsan kanssa ongelmia tuosta 16 ikävuodesta eteenpäin (keliakia yms sairaudet poissuljettu). Jostain luin, että viljojen poisjättäminen saattaisi auttaa akneen ja päätin kokeilla tätä. Nyt olen ollut kesästä asti (n. puoli vuotta) syömättä viljatuotteita ja kasvojen iho on selkeästi parantunut ja kokoajan paranemaan päin. Toki vieläkin vanhoja finniarpia näkyy, mutta uusia finnejä ei ole tullut enää kuin hyvin satunnaisesti. Myös vatsavaivat ovat helpottaneet.

Olo on huomattavasti kevyempi ja energisempi nyt kun en käytä viljatuotteita + maha toimii myös nykyään kohtuullisen normaalisti ja akne paranemaan päin. Se että aknen sanotaan helpottavan 25-30 ikävuoden tietämillä pitää kyllä paikkansa. Omalla kohdalla syy kuitenkin oli ruokavaliomuutos. Akne ei poistunut mitenkään "automaattisesti" iän johdosta vaan vaati kyllä määrätietoisia toimia. Aknen suunta oli pahenemaan päin ennen ruokavaliomuutosta, joten todnäk uusi roa-kuuri olisi odottanut jossain vaiheessa.

Mitä ruokavalioni nykyään sisältää? Kaikkea muuta paitsi viljatuotteita. Maitotuotteet eivät omalla kohdallani vaikuta ihon kuntoon. Hiilarit tulee vaaleasta riisistä, perunasta, bataatista ja juureksista. Aion vielä jossain vaiheessa tilanteen "stabiloiduttua" kokeilla kuinka maha/iho sietää ruista. Vehnä on tuntemuksieni mukaan minulle pahinta myrkkyä, jostakin syystä se aiheuttaa hermostollisia oireita, mahavaivoja ja aknea. Olen kiinnostuksesta muutaman kerran kokeillut kuinka annos vehnää (esim pitsa) vaikuttaa. Oireina nauttimisen jälkeen on ollut mahan turpoaminen ja tolkuton väsymys. Epäilenkin että olen allerginen/jotenkin yliherkkä vehnälle. Tätä ei ole diagnosoitu, mutta oireet viittaavat hyvin vahvasti siihen. Lisäksi viljatuotteiden poisjättäminen on pudottanut painoa, ilmeisesti nestepöhön poistumisen johdosta.

Tämä sepustus perustuu omiin subjektiivisiin tuntemuksiini. Omalla kohdallani hyöty on ollut kuitenkin kiistaton. Kymmenen vuoden maha/ihovaivat ovat poissa, ja olen täysin varma että syy on ollut kokoajan itselleni epäsopivassa ravinnossa. Minkäänlaista tieteellistä tietoa en pysty tarjoamaan väitteitteni tueksi. Itse pidin ennen kokeiluani tätä vain ituhippien joutavina horinoina.

Ei ollu maidottoman ruokavalion testailusta mitään hyötyä. Samanlainen iho kuin ennenkin. Ei siis mikään superhuono, muttei hyväkään - nimenomaan yläselästä ja hartioista.
Nopeasti siihen tottui ja vettä tulikin paljo juotua. Ehkä hieman vähemmän maha murisi, mutta tuun toimeen sen kanssa. Mitään efektejä, että suonet näkyy paremmin jne. ei ollut.
Eipä tuo kummosta ole testata, jos kiinnostaa kokeilla. En kuitenkaan nää mitään järkeä kokeilla, jos toimii se maidollinenkin. Itse kokeilin siis ihon vuoksi ja epäonnistuin. Heraa tosin söin.. Oiskohan sekin pitäny nakata pois? Lääkärin määräämiä lääkkeitä en ole "koskaan" kokeillut.
Vai pitäisköhän tuota vielä testailla viljatonta, kuten ylläoleva? Kuulostaa kyllä hankalalta.

EDIT: Juu, huomasin minä sittenkin jotain. Sellainen "kalvo" suusta hävisi ja hengitys oli ehkä hieman parempi. Muuten ei mitään erikoista..kai.

Ei ollu maidottoman ruokavalion testailusta mitään hyötyä. Samanlainen iho kuin ennenkin. Ei siis mikään superhuono, muttei hyväkään - nimenomaan yläselästä ja hartioista.
Nopeasti siihen tottui ja vettä tulikin paljo juotua. Ehkä hieman vähemmän maha murisi, mutta tuun toimeen sen kanssa. Mitään efektejä, että suonet näkyy paremmin jne. ei ollut.
Eipä tuo kummosta ole testata, jos kiinnostaa kokeilla. En kuitenkaan nää mitään järkeä kokeilla, jos toimii se maidollinenkin. Itse kokeilin siis ihon vuoksi ja epäonnistuin. Heraa tosin söin.. Oiskohan sekin pitäny nakata pois? Lääkärin määräämiä lääkkeitä en ole "koskaan" kokeillut.
Vai pitäisköhän tuota vielä testailla viljatonta, kuten ylläoleva? Kuulostaa kyllä hankalalta.

EDIT: Juu, huomasin minä sittenkin jotain. Sellainen "kalvo" suusta hävisi ja hengitys oli ehkä hieman parempi. Muuten ei mitään erikoista..kai.

Minulla toi hera varsinkin oli yks pahimpia. Sen kokeilun kun tekee niin alkuun malliin kaikki veks niin ajastaan näkee onko hyötyä. Jokainen kun toimii eri tavalla

Morjöns!
Ketjua lueskellessani pystyin samaistumaan todella moneen subjektiiviseen kokemukseen isotretinoiinista, ruokavaliosta ja aknesta yleisesti. Itselläni akne puhkesi noin 13-vuotiaana (nyt olen 18v) ja paheni hitaasti vuosien mittaan. Kesäisin iho oli aina paremmassa kunnossa ja helposti ruskettuvana ihmisenä akne pysyi ainakin huomamattomampana. Talvisin iho kuivui, mutta oli samalla todella rasvainen. Käytin yläasteen lukuisia melkoisen monia erilaisia voiteita, geelejä ja rasvoja, mutta näillä ei tuntunut olevan juuri mitään vaikutusta tilanteeseen, ei sitten huonompaan eikä pahempaan suuntaan. Vajaa kaksi vuotta sitten lopputalvesta aloitin isotretinoin-kuurin ihotautilääkärin ohjeistuksesta ja kesän yli kestänyt kuuri paransi aknen lähes kokonaan aiheuttaen kylläkin samalla kuivumista sekä lihas- ja nivevaivoja ympäri kehoa. Kuurin loputtua olin todella tyytyväinen ihon laatuun ja hyväuskoisena luulin, että tämä taisi olla tässä.

Syksyllä nostin sitten reenimääriä ja ruokavalion hera- seka viljatuotemäärät lisääntyivät paljon massan lisääntymistä hakiessani. Iho alkoi jälleen kukkimaan runsaasti talvea kohti ja ihon kunto heikkeni muutenkin. Isotretinoin oli jättänyt lisäksi ihoon aika melkoiset punottavat arvet muistoksi jopa sellaisiin kohtiin jossa en muistanut koskaan finnin finniä nähneenikään, eikä tällä kertaa ihon kunto parantunut entisellä tavalla (viime) kesälläkään. Nyt loppusyksystä iho on ollut todella kuiva ja alkusyksystä finnejä tuli pallljon. Tuossa vajaa 2kk sitten päätin kokeilla maidon ja viljaperäisten tuotteiden poisjättöä ja tulokset ovat olleet tosi positiivisia. Syön paljon kasviksia, vihanneksia ja jonkun verran riisiä/perunaa/bataattia. Lisäravinteet jätin kokonaan pois, juurikin koska vuosi takaperin niillä tuntui olevan negatiivinen vaikutus. Kauran olen pitänyt ruokavaliossa mukana puuron muodossa. Pitää suolen tosi hyvässä toiminnassa ja sisältää tärkeitä hivenaineita. Valkopäät ovat jääneet kivasti pois ja olo on parantunut muutenkin huomattavasti. Mustapäitä on kuitenkin paljon, eikä todella runsaisiin arpiin tunnu olevan mitään tehokeinoa ainakaan luonnollisten hoitojen saralla.. Isotretinoinin jälkeen tuntuu myös, että finnit ja niiden jäljet parantuvat paljon hitaammin. Harmittaa vieläkin kuurin tuomat kolot ja pigmenttimuutokset, mutta niiden kanssa on nyt vain elettävä. Tuntuu myös, että mitä enemmän akneen kiinnittää huomiota sitä pahemmalta se alkaa vaikuttaa (stressi todellakin vaikuttaa negatiivisesti ihon kuntoon!). Alkoholia käytän usein viikonloppuisin ja diureettisen vaikutuksen ansiosta tuntuu, että se on iholle hetkellisesti aika pahaksi. Kannattaa nauttia elämästä täysillä, viettää aikaa ystävien kanssa ja ottaa akne tosissaan mutta ei liian vakavasti, se on kuitenkin niin yleinen ongelma ja toivottavasti itselläkin kohta ohimenevä. Rauhoittavaa on joka tapauksessa tietää, että aina voi kääntyä pahemman paikan tullen lääkärin puoleen.

Conclusion: Isotretinoin/roa on tehokas lääke akneen, mutta monilla kuitenkin vain väliaikainen keino. Itsellä pidemmän päälle tuntuu, että loppujen lopuksi taisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ruokavaliolla tuntuu olevan itselle ainakin positiivinen vaikutus ja itselle uusien tottumusten synty kävi aika helposti sen suurempaa vehnän ja maidon kaipuuta. Kannattaa myös muistaa, että ruokavalion laadun nostaminen ei ainakaan ole ainakaan huonosta, vaikkei se iho-ongelmiin auttaisikaan! Tsemiä kaikille sielunveljille ja -siskoille, positiivisella asenteella pääsee pitkälle!

juon yleensä palkkariksi Leaderin HERA+ mansikkaa, niin seuraavana päivänä naama on täydessä kukinnossa. Mistä tämä johtuu? Workout intra ja malto6 ei tee samaa tai ainakaan en ole huomannut

Suositut

Back
Ylös Bottom