Lopullinen hoito akneen

Yks hyvä hoitokeino lievään/keskilievään akneen on myös "fuck it" -asenne jonka ainakin minä olen omaksunut vuosien saatossa. Pyrin hoitamaan ja välttämään aknea kuin ruttoa, mutta tietynlainen akne on ja pysyy jatkuvana kaikista hoidoista huolimatta. Sen hoitoon käytän fuck it -asennetta :) suosittelen.

Tuo on hyvä, mutta sillä ei estetä verisiä paitoja tai kipeitä finnejä, jotka estää selkänojaan nojaamisen.

Itse ajattelin nyt aloittaa tuon isotretinoiinin, kunhan vaan saan ihotautilääkärille ajan. Sinnekin on useamman kuukauden jonot.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo on hyvä, mutta sillä ei estetä verisiä paitoja tai kipeitä finnejä, jotka estää selkänojaan nojaamisen.

Itse ajattelin nyt aloittaa tuon isotretinoiinin, kunhan vaan saan ihotautilääkärille ajan. Sinnekin on useamman kuukauden jonot.

Totta tuo, asenne ei paranna. Jos on kipeitä, märkiviä ja verisiä finnejä ni ei muutaku lääkkeet vaan. Roa on tehokas myrkky ja mulla ainaki kuivi naama ja päänahka ihan hilseelle. Naamaa sai rasvata oikee urakalla ja head & shouldersilla pestä päätä.

Roakuureista huolimatta ei kokonaan päässy eroon finneistä. Onneksi se kumminkin pysyy suht hyvin hallinassa ja siedettävänä. Varsin vittumainen vaiva jos se on voimakkaana naamassa. Tai no vittumainen se on oli se missä hyvänsä.

Mulla on ikää 42v ja elämän aikana 2 roa kuuria syöty. Roa on auttanut todella hyvin mutta ei pysyvästi. Veriarvoista kolestrolit ovat mulla nousseet roaccutanella, muihin arvoihin ei ole ollut vaikutusta.

Siirryin reilu vuosi sitten matalahiilihydraattiseen ruokavalioon ja vähämaitoiseen ruokavalioon (kahviin maitoa) ja sillä on ollut positiivinen vaikutus ihoon. Jos naama / selkä ei nyt ihan täysin finneinä mätäne niin suosittelen kokeilemaan. Viljat kokonaan pois. Mielellään myös tärkkelykset ja ehdottomasti kaikki sokerit. Samalla huomaat paljon muitakin positiivisia vaikutuksia, mikäli lihasmassan kehittäminen ei ole tavoitteenasi. Rasvaa ruokavaliossani on reilusti.

Joskus juhlissa vedän sitä mitä muutkin eli kaikki käy. Pullat, kakut jne. Ja kyllä se vaan niin on että palkaksi mäsäytyksestä ilmestyy näppylä sinne, toinen tänne. En tiedä mekanismia mistä tuo verensokerin sahaamisen ja aknen yhteys johtuu. Akne on tulehdus, jos ei ole tulehdusta ei ole aknea. Jos googlettaa "carbs inflammation" niin alkaa juttua löytymään.

Omien kokemusteni mukaan hiilihydraatti ei ole se, mikä yksinään pahentaa aknea (ainakaan minulla). Voin syödä paljonkin (500g tällähetekllä) hiilihydraattia, eikä siitä ole minulle haittaa. MUTTA samaan aikaan joudun pitämään rasvan määrän alhaisena. Siitä on ihan tutkimusdataakin että runsas rasvan syönti ei kaikille aknesta kärsiville sovi. Jos siis yhdistän runsaat hh ja rasvamäärät, alkaa kyllä naama kukkia huolella. Tämä siis myös silloin, vaikka hiilihydraatit ja rasvat tulisivat terveellisistä lähteistä.

Eli omien kokemusten mukaan, joko rasvaa tai hiilaria paljon, mutta ei molempia yhdessä. Prodemäärät kannattaa pitää myös kohtuullisina.

Lisäksi heraproteiini ja kreatiini ovat pahimmat!

Jos akne on paha, niin surutta vaan roacuttankuurille. Unohtakaa ne hippastelut ja ajanhukkaamiset. Suurin syy, miksi aknea esiintyy on DHT = dihydrotestosteroni. Se on keskeisin viestijä talirauhasille tuottaa talia. En sano, etteikö ruokavalioilla ym. olisi merkitystä (on ja keskeisin tekijä on kortisoli), jos ne auttavat niin hienoa, mutta ei se akne ruokavaliosta kuitenkaan johdu.

Otsonoitu oliiviöljy 5/5. Ehdottomasti paras kokeilemani tuote aknen hoitoon! Auttaa todella nopeasti!

Minulla ei auttanut ja en pitänyt sen voimakkaasta hajusta enkä ihon öljyisestä tunteesta. Nyt isotretinoiinikuurilla :) Otan lääkkeen vain 3 X viikko, joten ihon pinta tai limakalvot eivät ole kuivuneet liikaa.

Jos akne on paha, niin surutta vaan roacuttankuurille. Unohtakaa ne hippastelut ja ajanhukkaamiset. Suurin syy, miksi aknea esiintyy on DHT = dihydrotestosteroni. Se on keskeisin viestijä talirauhasille tuottaa talia. En sano, etteikö ruokavalioilla ym. olisi merkitystä (on ja keskeisin tekijä on kortisoli), jos ne auttavat niin hienoa, mutta ei se akne ruokavaliosta kuitenkaan johdu.
Vai sittenkin estrogeeni.
Naisilla myös tuota vaivaa ja tuskin DHT-tasot kovin korkeat.

Minulla ei auttanut ja en pitänyt sen voimakkaasta hajusta enkä ihon öljyisestä tunteesta. Nyt isotretinoiinikuurilla :) Otan lääkkeen vain 3 X viikko, joten ihon pinta tai limakalvot eivät ole kuivuneet liikaa.
Onko tuosta 3x viikossa otetusta määrästä ollut hyötyä ja kuinka paha akne sinulla on?
Itselläkin on tuo lääke kotona, mutta välttelen sitä kyllä viimeiseen asti, sillä onhan se aika myrkkyä elimistölle...

Onko tuosta 3x viikossa otetusta määrästä ollut hyötyä ja kuinka paha akne sinulla on?
Itselläkin on tuo lääke kotona, mutta välttelen sitä kyllä viimeiseen asti, sillä onhan se aika myrkkyä elimistölle...

Tällä kertaa aknea on vain kasvoissa - ei siis selässäkin kuten aiemmin, jolloin viikkoannos oli suurempi. Aluksi näppyjen määrä näytti lisääntyvän, mutta nyt selvää vähenemistä on tapahtunut ja eron alkutilanteeseen huomaa ja tuntee. Ihon hilseilyä on ollut hieman, kosteusvoidetta laitan reilusti aamulla ja illalla ja kuorin kasvojen ihon kerran viikossa.

Roacuttanillahan tuo lähtee aika varmasti. Tekisin kuitenkin vasta ruokavalion muutoksen, ja nuoruuden hormonien heilahteluiden jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom