Loitontajien ja lähentäjien treeni - syntiä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
56
Sain uuden personal trainerin suunnitteleman treeniohjelman (vaihtuu parin kuukauden väliin). Mukana ovat tällä kertaa lähentäjät ja loitontajat. Välillä tulee näitä keskusteluja lukiessa mieleen, että juuri näitten lihasten treenaus olisi jostain syystä ylenkatsottua. Mutta onko tässä ylenkatseessa muuta ideaa kuin se, että jotkut 'kiinteytymistä' tavoittelevat ajattelevat muokkaavansa lantionsa ja reitensä näillä liikkeillä rasvattomiksi?

Jalkatreeni on kokonaisuutena: kyykky, askelkyykky, polven koukistus, lähetäjät ja loitontajat.

Itse ajattelisin, että vaihtelu virkistää ja huomasin, että lähentäjät ja loitontajat tuntuivat treenin jälkeen kipeiltä. Eli eiköhän treenillä ole vaikutuksensa.

Enpä usko että noilla liikkeillä on mitään merkitystä lihaskasvun taikka yhteistuloksen kannalta. Nuo liikkeet käyvät vain hyvin pieneen lihas"ryhmään", kun taas kyykyt mavet sun muut treenaavat vähän kaikkea kerralla. Lihasten kipeytyminen taas ei ole tae yhtään mistään, kyllähän sitä lihaksensa saa kipeäksi vaikka millä, mutta ei sillä kyllä ole mitään suoraa korrelaatiota kehityksen kanssa, oli kyse sitten lihaskasvusta tai voimanlisäyksestä, tai "kiinteytymisestä".

Pakko kyllä myöntää, että tulee tuota lähentäjä laitetta aina remputettua ennen kyykkysarjaa, mutta pidän sitä ennemminkin samantyyppisenä lämmittelynä kuin kiertäjäkalvosintreeniä ennen penkkiä. Ja myönnettäköön vielä, että se on auttanut erinäisiin ongelmiin, jota mulla oli tuon kyykyn kanssa, mutta siltikään en ole valmis moista vemputusta varsinaiseen saliohjelmaani ottamaan.

Viimeksi muokattu:
Mulle fysioterapeutti suositteli noita lähentäjä-loitontaja-liikkeitä lähinnä polven tukilihasten vahvistamiseen, ja siihen lienevätkin sopivia. Jos reisiosastoaan kuitenkin haluaa muokata, niin ehkä kannattaa tuo aika käyttää tehokkaammin "isojen" liikkeiden parissa, jotka ottavat kerralla moneen paikkaan. Noissa liikkeissä vastaanottava lihasryhmä on ymmärtääkseni niin pieni, että liikkeisiin käytettävä aika suhteessa mahd. hyötyyn ei liene ihan balanssissa. Toki noita voi silloin tällöin tehdä ihan vaihtelun vuoksikin, mutta tuskin kannattaa treeniä niiden ympärille rakentaa.

Itsellä ainakin askelkyykkyt sivulle toimivat paljon paremmin lähentäjiin ja loitontajiin kuin erilliset laitteet.

Jos etuolkapäiden eristäminen on 99% treenajista turhaa niin vastaavasti luku sisäreisien suhteen on oman näkemykseni mukaan noin 90%, sillä edellytyksellä että tehdään useampia moninivelliikkeitä alakropalle. Eli uskon, että pieni osa treenajista voi jopa hyötyä reisien lähentely liikkeistä, kunhan teho on jotakin muuta kuin kotilieden lukemista samaan aikaan ajatellen treenin jälkeistä Fazerin sinistä. Loitennuksille en ole oman näkemyksen mukaan löytänyt perusteltua käyttöä.

Eli siis kiteytettynä kehonrakentajat, joilla ei sisäreidet tunnu moninivellikkeistä kasvavan, voivat lisätä liikerepertuaarin kohtuullisen raskaita reiden lähennyksiä. Samalla voidaan hoitaa niiden venytysprosessi.

Kyllähän noitakin voi joskus treenailla ihan vaihtelun vuoks. Vaihtelu virkistää. Jos kuitenkin kyykätessä välillä vaihtelet jalkojen leveyttä ja jalkaterän kulmaa, saat kohdistettua sen eri kohtiin myös. Samoin jos tekee esim. sumomavea. Mun mielestä noi erilaiset vedot ja kyykyt on vaan kuitenkin parempia massaliikkeitä jos tarviit esim. sisäreisiin massaa.

Itsekin joskus treenailen loitontajia ja lähentäjiä mutta teen ne mielelläni silloin taljassa. Loitonnushan ottaa pieneen ja keskimmäiseen pakaralihakseen eli ei varsinaisesti reisiosastoon.

Tunnustan :david: Mulla on ollut jalkapäivänä ohjelmassa sekä loitontajat että lähentäjät. Selityksenä se että mavet, kyykyt jne. on mun selällä (lääkärin toimesta) kielletty, "isoista" jalkaliikkeistä voin tehdä prässiä eli self-confessed laitepelle olen joka tapauksessa kun ohjelmassa on koukistajat maaten, ojentajat istuen jne. eli pelkillä eristävillä on prässin lisäksi pakko mennä.

Eikä noi aidosti isotkaan kaverit noita pelkästään hauku, rikhard75 kommentoi lähentäjiä treenipäiväkirjassaan postissa 24 tänään aamusta:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=16092&page=3

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kyllähän kyykky ottaa lähentäjiinkin, mutta teen silti nykyisessä ohjelmassa (Koko kropan) joka kolmas kerta lähentäjiä. Loitontajat tuntuvat saavan riittävästi rasitusta yhden jalan liikkeissä.

Ok, tulkitsen saamiani vastauksia siten, että ko. liikkeitä ei pidetä erityisen tehokkaina, mutta ei turhinakaan. Voikin olla, että kun valitin nilkan kipeytyvän kyykyssä, niin traineri ajatteli, että sitten kannattaa tehdä lisäksi näitä liikkeitä.

Lähentäjä ja loitontaja laitteet ovat todella hyviä , harrasti mitä tahansa urheilua/liikuntaa. Mielestäni jalkoja pitäisi treenata 60% ajastaan , ja vartaloa/käsiä 40%, koska Jalat ovat koko ihmisen tukipilarit

Lähentäjä ja loitontaja laitteet ovat todella hyviä , harrasti mitä tahansa urheilua/liikuntaa. Mielestäni jalkoja pitäisi treenata 60% ajastaan , ja vartaloa/käsiä 40%, koska Jalat ovat koko ihmisen tukipilarit

Eiköhän tuo selkä nyt ole siinä tukipilarissa mukana aika huolella. Eli missä sitä treenataan järkevästi jos koko yläkropalle jää vain 40%? Mielestäni kovaa liioittelua jalkatreenille tuo 60%.

Mun ajatukset noiden jalkojen lähentäjien ja loitontajien treenaamisen tärkeydestä ovat muuttuneet aika paljon kun aina juoksun aloittaessani olen törmännyt ongelmiin polvien kanssa.

Nuo reiden sisäsyrjän lihakset ja keskimmäinen pakaralihas ovat tosi tärkeässä asemassa tasapainottamassa kroppaa sivusuunnassa. Niiden heikkokuntoisuus on turmioksi juostessa ja saa helposti aikaan kremppoja polviin. Esim. voi käydä niin, että reiden ulkosyrjällä kulkeva IT-jänne joutuu tekemään noiden lihasten puolesta työn juostessa ja tulehtuu. Joo, just nyt kärsin vaivasta ja aion alkaa keskittymään myös keskimmäisen pakaralihaksen treenaukseen. Olis vaan ollut kiva hoksata treenata noita jo aiemmin, ettei tarvitsisi vasta kuntoutumielessa aloittaa...

Tietysti noita voi treenata myös muilla sivusuuntaisilla liikkeillä ja yhdellä jalalla tehtävillä liikkeillä, mutta uskon, että myös noilla laitteilla teko auttaa asiaan. Eli eli, mun mielestä niitä kannattaa ainakin toisinaan treenata.

Vähän marginaaliseksi menee mutta todetaan nyt kuitenkin: Lähentäjä- ja loitontajavemputukset ovat ainakin potkuja sisältävien kamppailulajien harrastajille ihan kelpo liikkeitä. Saa vähän eristettyä ärsykettä sinne potkujen kannalta tärkeimmille alueille.

Täysin turhia liikkeitä kehitykseen pyrkivään harjoitusohjelmaan. Sopivat lähinnä kuntoutustarkoitukseen & erityisryhmien tarpeisiin.

Ei kai lähentäjien ja loitontajien treenaamisessa sinänsä mitään pahaa ole, mutta niiden huono maine johtunee siitä, että moni (nainen) käyttää niitä korvaavina liikkeinä oikeasti hyville treeniliikkeille kuten kyykyt yms. Ja silloin kyllä mennään mettään niin, että rytisee.

Itse teen noilla laitteilla joskus lämmittelyksi, kun tarkoitus on maastanostaan ankarasti. Tämä siksi, että mavetan sumotyylillä, ja nivusten ja lantionseudun on syytä olla tosiaankin kunnolla lämmitelty, kun kovempiin kiloihin mennään.

Terveellä punttiharrasteessa eteenpäin pyrkivällä ihmisellä reidenlähennys ja -loitonnus on IMO täysin turhia liikkeitä. Reiden lähentäjille on sentään jotain funktiota, mutta nekin aktivoituu paljon tehokkaammin leveässä kyykyssä ja sumomavessa.

Itse en aio lisätä niitä omaan treeniohjelmaani :D Jos on paikat rikki tai lämmitellään esmes mave ykköstä varten niin sillon reidenlähennyskone voi olla ihan paikallaan lämmittelyssä, mutta perustreenissä se on vain ajan tuhlausta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom