Lisäravinnehinnat 2022

En oo jaksanu perehtyä onko Life Extensionin Daily Two jääny jalkoihin hinta/laadussa. Oli joskus hyvä ja sitä vetäny vuosia 1 kapselin päivässä eli puolella annoksella. Välillä sitten taas vaihtelun vuoksi apteekin Multivita Plus.

Hyvän näköinen sisältö tossa Vida Multiduo. Otan seuraavaksi purkin sitä. Hauska vaihdella välillä.

Ihminenhän ei tunnetusti selviä elossa ilman monivitskua niin siksi vetäny +20v päivittäin.
Daily Two näyttää olevan ärhäkkää. 12 000 % oli jonkun B vitskun pitoisuus 😅 Puolikkaalla annoksella ottaisin itsekin. Multivitassa taas näköjään minimi määrät. Eli ne vanhentuneet yli pienet 100% määrät. Muistelen että Suomi on saanut nootin nostaa vitamiinien minimi arvo pitoisuutta. Varmaan joskus 80-luvulla mitoitetut. Muuall Euroopassa pitoisuudet päivitetty ajat sitten. Itselle koen monivitskun tärkeäksi koska ruokavaliossa puutteita allergioiden takia.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mikäs on mielestänne paras monivitamiini hinta laatusuhteeltaan ? Oma suosikki on ollut vuosia Vida MultiDuo. K-kaupan tuote. 8e 30 tablettia. Todennäköisesti vahvin/vahvimpia moni vitamiineja mitä löytyy. Esim B1 15mg ( 1364 %) B2 15mg ( 1071%) sinkki 20mg ( 200%) D3 20ug ( 400 %) C 150mg ( 188%) jne... Moni lisäravinne firman "vahva vitamiini" jää murto osaan pitoisuuksista ja hinta kovempi. Myös apteekin vitamiineissa yleensä vain 100% minimi määrät. Ps. Nestemäinen Mivitotal on varsin vahva cocktail. En ole laskeskellut tulisiko se halvemmaksi kuin MultiDuo 🤔
Eräältä sivustolta tilattua alpha men monivitamiinia tulee syötyä tällä hetkellä kun sai aikanaan tarjouksesta muutamalla eurolla, sen päälle vielä erillinen b-complex ja d-vitamiini.

Daily Two näyttää olevan ärhäkkää. 12 000 % oli jonkun B vitskun pitoisuus 😅 Puolikkaalla annoksella ottaisin itsekin. Multivitassa taas näköjään minimi määrät. Eli ne vanhentuneet yli pienet 100% määrät. Muistelen että Suomi on saanut nootin nostaa vitamiinien minimi arvo pitoisuutta. Varmaan joskus 80-luvulla mitoitetut. Muuall Euroopassa pitoisuudet päivitetty ajat sitten. Itselle koen monivitskun tärkeäksi koska ruokavaliossa puutteita allergioiden takia.

Oon just tarkotuksella antanu vaihtelua pitoisuuksissa ja tuotteessa. Ihan omasta päästä keksitty homma että vaihtelu ois hyvästä.

Tosta diggailen että B-vitskuja B1, B2, B3, B5 ja B6 ois ihan vähintään se 15mg, mielellään enemmän. Sitten vähän tulee katottua että missä muodossa tietyt vitskut/hivenaineet.

Olen sponssattu, joten tätä kukaan tuskin uskoo. Mä en ollut käyttänyt mitään vitamiinivalmisteita vuosiin, kävin ottamassa silloin 1000 euron verikokeet, jossa mitattiin kaikki vitamiinit, mineraalit, testot sun muut. Kaikki oli linjassa ilman lisävitskuja, paitsi sinkki liian alhaalla ja rauta liian korkealla. Mutta tosiaankin, olen sponssattu, joten ei kannata uskoa, ostakaa vaan vitamiineja.

Nyt kun kovaa treenaan ja liikun, niin jotain pientä on käytössä kuten viherjauheet, c-vitsku, omegat jne.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kannattaa muistaa ettei jokaisen ruokavalio ole samanlainen. Monella on esimerkiksi allergioita. Tai ei vain tykkää tietyistä ruuista. Vitamiinit ovat silloin paikallaan. Se ettei itsellä ole vitamiinin puutosta ei tarkoita ettei kenenkään muunkaan pidä ostaa vitskuja. Esim minulle kala allergisena kalanmaksaöljy on tärkeä lisä.

Valtaosalle hyödyllisin funktio kasvisten syömisestä lienee niiden tuoma kylläisyys. Varsinkin jos ylipaino on haasteena ja haluaa ylimääräisestä eroon, niin usein parempi vaihtoehto on täyttää vatsaa makaronin tai paahtoleivän sijaan kasviksilla. Harhaluulo taas on, että suomalaisella lautasella pääsääntöisesti esiintyvät läpinäkyvä salaatti, kurkku ja tomaatti toimisivat merkittävän hyvinä vitamiinien, kivennäis- tai hivenaineiden lähteinä. Tarkastelemalla jonkun laadukkaan laadukkaan viherjauheen tai puristeen ravintosisältöä niiden käyttö on monessa tapauksessa varsin perusteltua

Kannattaa muistaa ettei jokaisen ruokavalio ole samanlainen. Monella on esimerkiksi allergioita. Tai ei vain tykkää tietyistä ruuista. Vitamiinit ovat silloin paikallaan. Se ettei itsellä ole vitamiinin puutosta ei tarkoita ettei kenenkään muunkaan pidä ostaa vitskuja. Esim minulle kala allergisena kalanmaksaöljy on tärkeä lisä.
Tiedä sitten miten paljon vitamiinit ja kalanmaksaöljyt on mainosmiesten juttuja ja miten paljon niistä on oikeasti hyötyä. Mulla on suosituksiin nähden aivan liian yksipuolinen ruokavalio. Liian vähän kasviksia, hedelmiä ei lähes ollenkaan. Kalaa syön tosi harvoin, koska en tykkää siitä. Ja jos syön, niin se on vaaleaa kalaa. Loheen en koske ellei joku tyyliin pakota. En käytä myöskään mitään vitamiineja enkä kalanmaksaöljyvalmisteita. Multa on myös otettu verenkuva missä näkyy vitamiinit ja ne oli viitteissä kaikki.

Kerran elämässäni innostuin kokeilemaan mitä vitamiinit ja kalanmaksaöljy vaikuttaa. Purkillisen jälkeen ei vaikutusta, joten se kokeilu oli siinä.

Kerran elämässäni innostuin kokeilemaan mitä vitamiinit ja kalanmaksaöljy vaikuttaa. Purkillisen jälkeen ei vaikutusta, joten se kokeilu oli siinä
Eivät vitamiinit ole boostereita jotka potkivat niin että sen huomaa 😅 Vitamiinit pitävät terveyden kunnossa. Puutostilat tulevat hyvin pitkän ajan kuluessa. Eikä puutostilaa silti välttämättä huomaa käytännössä. Se ei silti tarkoita että kannattaa tahallaan laiminlyödä vitamiinien saantia. Uskon että syöt monipuolisesti vaikka mainitsit kasviksia olevan liian vähän. Kyllä niitä vitamiineja tulee aina jostain kun ruokavalio on monipuolinen.
Harhaluulo taas on, että suomalaisella lautasella pääsääntöisesti esiintyvät läpinäkyvä salaatti, kurkku ja tomaatti toimisivat merkittävän hyvinä vitamiinien, kivennäis- tai hivenaineiden lähteinä.
Tämä on totta. Yksittäiset kasvikset eivät sisällä mitenkään mainittavasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Pointti on kokonaisuus. Kun kasviksien lisänä on vilja, lihaa, kalaa ja muuta perus ruokaa silloin vitsku määrä on ihan eri tasolla. Esim kananmunassa on kaikkia paitsi C vitamiinia. Kaurahiutaleet ovat myös todella vitamiini ja kivennäisaine pitoisia.

Eivät vitamiinit ole boostereita jotka potkivat niin että sen huomaa 😅 Vitamiinit pitävät terveyden kunnossa. Puutostilat tulevat hyvin pitkän ajan kuluessa. Eikä puutostilaa silti välttämättä huomaa käytännössä.
Älä helvetissä. Mutta sen luulisi huomaavan jossain jos sulla on puutostila mikä korjataan. Jos mitään ei huomaa, puutostilaa tuskin on. Onhan vitamiineilla kyllä sellaisiakin tehtäviä, kuten D-vitamiinin kalsiumin imeytymiseen vaikuttava tekijä mitä ei huomaa kuin hyvin pitkän ajan kuluttua, mutta kyllä ne vaikutukset pitäisi jo tähän mennessä näkyä, jos puutoksia olisi.

Vitamiinit on turhia jos syö terveellisesti. Sitten toki jos valtavia treenimääriä, niin tietyt vitskut on tarpeen extrana. Mutta joo, olen sponssattu, niin mun sanalla ei merkitystä ole.
D-vitamiini nyt ei oo turhaa, muuten samaa mieltä vaikka ootkin sponssattu.

D-vitamiini on hormoni käytännössä kun keho sitä tuottaa itse ja sille on syy miksi sitä tuotetaan enemmän tai vähemmän.

Mut pikkaisen korpee toi sponssattujen päälle sylkeminen. Mäkin aina puhun yleisesti intrajuomasta ja kun minä sanon, niin se on paskaa että hiilari blokkaa kortisolia ja nostaa verensokerit, mutta kun tavis sanoo, niin se onkin totta. Vedin jo 90-luvulla ensimmäisiä Tai Kanen Aminodrinkkejä ja semmoisia munanvalkuaisjauheita, jotka ei sekoittunut veteen mitenkään. Samoin aivan hirveen makuista hydrolysoitua aminohapposeosta, siirappia ja niin pahaa, ettei voinut vetää. Sillon ne toimi, mutta lopetti toimimasta välittömästi kun sain sponssin. Netti on niin suolainen paikka.

Viimeksi muokattu:
D-vitamiini on hormoni käytännössä kun keho sitä tuottaa itse ja sille on syy miksi sitä tuotetaan enemmän tai vähemmän.
Ihan samaa mieltä monivitamiinien ynnä muiden tarpeellisuudesta. Nimimerkistä huolimatta 😃 Mutta d-vitamiinilisän tarpeellisuus täällä synkän pohjolan talvessa ei ole mielipidekysymys. Ei se lisä pakollinen ole, mutta tutkitusti hyödyksi, jos talven täällä joutuu kökkimään.

Itsellä tosiaan menee talvisin d-vitamiinia ja kalaöljyjä silloin, jos ei muka jouda laittamaan kalaa. Välillä kuuriluontoisesti rauta + b12 boostaus.

Älä helvetissä. Mutta sen luulisi huomaavan jossain jos sulla on puutostila mikä korjataan. Jos mitään ei huomaa, puutostilaa tuskin on. Onhan vitamiineilla kyllä sellaisiakin tehtäviä, kuten D-vitamiinin kalsiumin imeytymiseen vaikuttava tekijä mitä ei huomaa kuin hyvin pitkän ajan kuluttua, mutta kyllä ne vaikutukset pitäisi jo tähän mennessä näkyä, jos puutoksia olisi.
Et varmasti huomaa lieviä puutostiloja. Silti ne ovat haitaksi terveydellesi. Puutostilan pitää olla merkittävä jos saat monivitamiineista potkua. Ei nykypäivänä juurikaan ole vitamiinin puutoksista johtuvia sairauksia. Esim C vitskun puutostila aiheuttaa keripukin. Monella olet kuullut sen olevan ? Edes pultsareille ei tule keripukkia vaikka eivät syö mitään C vitamiini pitoista. Väitteesi "en huomannut purkullisesta vitamiinia mitään vaikutusta" on aika huvittava. Yhtä hyvin minä voisin sanoa "en huomannut pussillisesta heraa mitään vaikutusta". Eli protsku on turhaa? Ei minkään tuotteen hyötyjä katsota yhden pussin tai purkin perusteella. Hyödyt näkyvät vuosien saatossa.

Näin on. Ihan tutkitusti totta että D vitskulla on lukuisia terveyttä edestäviä vaikutuksia. Kalaöljyt ovat myös terveydelle tärkeitä. Suomalaiset saavat liian vähän omega öljyjä. Ihan perusteltua ottaa omegaa myös pillereinä. Muuten samaa mieltä että yletön vitskujen popsiminen on turhaa. Pelkkä hyvä monivitamiini riittää. Saa kaikki oikeassa suhteessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom