Lisää ponnistusvoimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rommi
  • Aloitettu Aloitettu
Aika hukkaan mennyttä touhua, kun panostaa homona ja sitten lesoo videolla netissä, mutta, mutta...

Lesottamista on monenlaista, tuolla jannulla on sentään syytäkin lesottaa. Taitaa aika monen harrasteurheilijan kovakin panostus valua hukkaan tuolla periaatteella.

Verrokkina, jos mä joskus työnnän 150, niin totta vitussa laitan nettiin, vaikka maailmasta löytyy varmaan tuhat jannua jotka pystyy samaan.

Edit: Oli vähän kärjistetty, jälkimmäiset postauksetkin tuota harrastejuttua sivusivat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kuubasta on tainnu aina tulla parhaat ponnistajat. Kuubalaiset lentopalloijat ovat ponnistuvoimastaan olleet aina kuuluisia, niin naiset kuin miehetkin.
On siella ollut hyva pituus ja korkeushyppaajiakin.

Ivan Pedroso ja Javier Sotomayor ovat kyllä olleet hirveitä loikkakoneita! Kuubassa pomppugeenit kohdillaan.

Joko geenit tai sitten lajia vain harrastetaan paljon siellä. Vertaa vaikka Suomalaisiin keihäänheittäjiin. Kyse ei ole niinkään geeneistä vaan tietotaidosta ja harrastuneisuudesta / lajin suosiosta.

Olisko kellään jotain neuvoa miten edetä harjoittelussa?Tarkotus on hakea kimmoisuutta.Vauhditonta pituutta olen hypännyt 230cm(ennätykseni)Sellainen 220cm-225cm on perustulos mikä tulee yleensä hypättyä.

Jalkaprässiä olen tehnyt 2x viikossa 2kk:n ajan, 10 toistoa 3 sarjaa.60m sprinttaan noin 9,7-10,0 sekunnissa.Lisään vielä 5-loikka tuloksen 10,60m joka on parantunut toisin kuin vauhditon pituus...

Miten minun pitäisi muuttaa etenkin tota voimaharjoittelua?jalkaprässi tuntuu etureisissä enenmän kuin takareisissä.Eikös se ponnistusvoima tule aikalailla takareisistä?

Onko mitenkään mahdollista saada 5-loikasta noin 3kuukauden harjoittelulla(3 viikossa) 11,5m rikki?Tulokset on junnanu yllättävän kauan samoissa,tai sitten harjoittelu on mennyt päin metsää...

Olisko kellään jotain neuvoa miten edetä harjoittelussa?Tarkotus on hakea kimmoisuutta.Vauhditonta pituutta olen hypännyt 230cm(ennätykseni)Sellainen 220cm-225cm on perustulos mikä tulee yleensä hypättyä.

Jalkaprässiä olen tehnyt 2x viikossa 2kk:n ajan, 10 toistoa 3 sarjaa.60m sprinttaan noin 9,7-10,0 sekunnissa.Lisään vielä 5-loikka tuloksen 10,60m joka on parantunut toisin kuin vauhditon pituus...

Miten minun pitäisi muuttaa etenkin tota voimaharjoittelua?jalkaprässi tuntuu etureisissä enenmän kuin takareisissä.Eikös se ponnistusvoima tule aikalailla takareisistä?

Onko mitenkään mahdollista saada 5-loikasta noin 3kuukauden harjoittelulla(3 viikossa) 11,5m rikki?Tulokset on junnanu yllättävän kauan samoissa,tai sitten harjoittelu on mennyt päin metsää...

kyykky 2*omapaino. + maastavetoa

Taman jalkeen kyykkya pienemilla painoilla rajahtavasti
Rinnallevetoa
Tempaus on myos hyva, mutta tekniikka on aika vaikea.

Yleensa kun saa tuon 2*omapaino kyykysta, ja kaiken voiman "irti/rajahtavaksi" riittaa tama 3 metrin tulokseen.

jalkaprassia en oikeastaan ole tehnyt. joskus kyykkytreenin jalkeen pitempia sarjoja pumppaillut. jalat kylla tulee paksuksi tuolla pumppailulla, mutta tasaponnistus tulokset laskee.

Parhaat hyppaajat mita olen nahnyt ovat aina olleet helevetin laihoja, mutta teidan etta esim kiekoheittaja Tiainen on hypannyt yli 3metria. Siita en tieda paljoko on hanen kyykkytuloksensa, mutta veikkaan etta voimaa oli jonkin verran.

Hurja92:

Voimaa kannattaa hakea salilta ja sen lisäksi teet loikkia. Esim. 1 punttreeni viikossa ja kimmoisuustreeni on hyvä lähtökohta. Mutta toikin määrä voi olla liikaa.

kyykky 2*omapaino. + maastavetoa

Taman jalkeen kyykkya pienemilla painoilla rajahtavasti
Rinnallevetoa
Tempaus on myos hyva, mutta tekniikka on aika vaikea.

Yleensa kun saa tuon 2*omapaino kyykysta, ja kaiken voiman "irti/rajahtavaksi" riittaa tama 3 metrin tulokseen.

jalkaprassia en oikeastaan ole tehnyt. joskus kyykkytreenin jalkeen pitempia sarjoja pumppaillut. jalat kylla tulee paksuksi tuolla pumppailulla, mutta tasaponnistus tulokset laskee.

Parhaat hyppaajat mita olen nahnyt ovat aina olleet helevetin laihoja, mutta teidan etta esim kiekoheittaja Tiainen on hypannyt yli 3metria. Siita en tieda paljoko on hanen kyykkytuloksensa, mutta veikkaan etta voimaa oli jonkin verran.

Noh mikä jalkaprässi maksimi vois olla se että saa vauhdittomasta 250cm?siis prosentteina.

jalkaprassi maksimi ? ei mitaan hajua. Itsella esim kyykky maksimi talla heltkella 150kg, siis tuolla saan yhden kerran. Prassissa on tullu tehtya kyykyn jalkeen 2*10*250 - 300kg. Eli aika vaikee on mitaan vertailla, naa on niin eri liikeet.

Jarski tossa ylla jo mainitsikin etta jos salia tulee tulee liikaa niin hyppy karsii myos siita. kausiluontiosesti tuo homma taitaa menna parhaiten, silloin kun haetaan voimaa niin niita loikkia voi tehda vahemman, jne.
esim
Perusvoima 10 viikkoa
maksimi voima 5 viikkoa
rajahtava/maksimi voima 5 viikkoa

Tuon perusvoimajakson jalkeen pitaisi ruveta hyppyt tulokset paranemaan, koska jalat ei puntista ole enaa niin tukossa.
Tallainen tapa taitaa perustua semmosten about 100kg miesten hyppaamiseen ?

Jarski taitaa olla kuitenkin yksi pisimmalle hyppaava ? Nailla tuloksilla taas taitaa itse painojen nostolla olla vahaisempi merkitys ?

Jarski taitaa olla kuitenkin yksi pisimmalle hyppaava ? Nailla tuloksilla taas taitaa itse painojen nostolla olla vahaisempi merkitys ?

Itsellä ehkä suurin merkitys on kehon painolla, kun voimaa on tarpeeksi.

muistatko paljonko pituus ja paino oli kun ennatyksen hyppasit.
Onko sulla minkalaisia kyykkytuloksia ? muistaakseni lahinna yhden jalan kyykkya teit ?

Mita se ennatys olikaan 3.75 !??!!

muistatko paljonko pituus ja paino oli kun ennatyksen hyppasit.
Onko sulla minkalaisia kyykkytuloksia ? muistaakseni lahinna yhden jalan kyykkya teit ?

Mita se ennatys olikaan 3.75 !??!!

3.61m oli enkka. Ei ihan 3.75 (joka vois olla tämän vuoden tavoite). :whip:Painoa oli 85kg silloin. Yjk:ta teen.

Itse ajattelin kokeilla ponnistusvoiman parantamiseen esikevennyshyppyä painot selässä ja pudotushyppyä. Molemmilla sais lihaksien hermostot koville ja voiman kehittymään.

Noitten kanssa kannattaa olla aika varovainen(varsinkin pudotushyppyjen IMO).Ite viime syksynä tein loikkatreenejä pari kertaa viikkoon ja jokaisella kerralla pudotushyppysarjoja - polvet ei oikein tykänneet.Esim. hyppääjän polvi alko vaivaamaan aika pahasti.Kannattaa jaksotella niitä treenejä ja jättää pudotushypyt ainakin hieman vähemmälle.

http://www.higher-faster-sports.com/verticaljumpfaq.html Tuossa on jotain yleistä luettavaa ponnistusvoimasta, jos englantia taitaa niin ihan kiinnostavaa asiaa.Kannattaa katsoa muitakin artikkeleita.

Tavoitteeni:

- Lisää kimmoisuutta & räjähtävyyttä, jotta pomppu ja nopeus parantuvat.
- Lisää voimaa etu- ja takareisiin, sekä pohkeisiin.

Olen tehnyt joulukuun ajan pohjalle jalkapunttisalia (kyykky, askelkyykky, pohkeet, takareisipenkki) ja tammikuussa olisi tarkoitus aloittaa täydellä teholla. Suositteletteko tekemään sekä voima- ja nopeusharjotteita kumpaakin samalla ajanjaksolla noin 1-2x viikossa ? vai jakaa esim. voimaharjoitteleminen tammikuulle ja räjähtävyys- ja nopeusharjoitteet helmikuulle ?

Nopeus- ja pomppuharjotteina olen ajatellut seuraavia menetelmiä:

- Alamäkijuoksut, vastusjuoksut (30m), normaalit spurtit ja intervallilenkit.
- Rappusjuoksut, pudotushyppy, askellukset, loikat ja kinkkaukset.

Mielipiteitä ?

3.61m oli enkka. Ei ihan 3.75 (joka vois olla tämän vuoden tavoite). :whip:Painoa oli 85kg silloin. Yjk:ta teen.

Oletko pomppinut 3 "tassua"/3-tasaloikkaa, eli kolme vauhditonta sarjassa? Jos olet, niin millasia tuloksia?

Pitkämäen Tero on loikannut kunnioitettavat 11,10, mutta sulla on 4 cm parempi "ykkönen".

Oletko pomppinut 3 "tassua"/3-tasaloikkaa, eli kolme vauhditonta sarjassa? Jos olet, niin millasia tuloksia?

Pitkämäen Tero on loikannut kunnioitettavat 11,10, mutta sulla on 4 cm parempi "ykkönen".

En ole 3 tasista hyppinyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom