Lisää ponnistusvoimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rommi
  • Aloitettu Aloitettu
Kukas tämä Jarska on? Ilmeisesti pikamenijä.. Aika kova vauhditon pituustulos löytyy! Oletko muita kimmoisuustestejä tehnyt?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei!saiskohan noihin loikkatuloksiin puhtia tekemällä Hack kyykkyä?Olen huomannut kun teen suht leveällä jalka otteella niin tuo tuntuu ottavan takareisi-pakara seudulle.Takareidestä en ole ihan varma.

Eikös ponnistusvoima tule aika paljon juuri takareisi-pakara yhdistelmällä?

Olisi tarkoitus kehittää ponnistusvoimaa. Itsellä ikää on 16v ja paino n.70kg ja pituus 185<.
Koripallo harjoituksia minulla on 4 kertaa viikossa, jonka lisäksi teen juoksu lenkkejä. Eli peruskunto pitäisi ainakin olla kohdillaan.

Minkälaisista liikkeistä saisi eniten ponnistusvoimaa ja millaisilla painoilla ja sarjoilla näitä kannattaisi minun aloittaa tekemään? Ajattelin sopiviksi liikkeiksi maastavetoa, Syväkyykkyä ja askelkyykkyä.

Tällä hetkellä vauhditon pituus hyppy on 230 ja korkeus n.60cm. Korkeutta haluaisin parantaa ajatellen koripallossa tarvittavia hyppyjä.

Minkälaisista liikkeistä saisi eniten ponnistusvoimaa ja millaisilla painoilla ja sarjoilla näitä kannattaisi minun aloittaa tekemään? Ajattelin sopiviksi liikkeiksi maastavetoa, Syväkyykkyä ja askelkyykkyä.
Yleisurheilua harrastaneena sanoisin, että parhaiten ponnistusvoima kehittyy nuorena tekemällä paljon kevyitä hyppelyitä, nopeusharjoittelua ja monipuolisella lihaskuntotreenillä. Lihashuoltoon pitäisi panostaa alusta alkaen, koska paremmalla pompulla saa jumiset jalat vain pahemmin hajalle. Ponnistustesteistä en juurikaan välittäisi, ylöspäin hyppääminen on lähinnä voimasta kiinni ja sitä on parempi treenata vanhempana. Voimaharjoittelun sijasta aika olisi parempi käyttää motoriikkaa ja nopeutta kehittävässä harjoittelussa, vaikka lihaskunnosta kannattaa toki pitää huolta.

Mitäs kannattas tehä ponnistusvoiman kasvattamiseksi? Olen kohta 17v. ja vauhditonta pituutta menee se 280cm ja viittä loikkaa 13.50 metriä. Punttisalilla oon alkanu tekemään rinnallevetoa ja kyykkyjä kerran viikossa. Tempaustaki oon alkanu harjoittelee, mut tekniikka on vähän hakusessa. Lentopalloa treenaan 4-5 kertaa viikossa, mutta kehitys on jäänyt vähän vähäseksi ainakin noitten loikkien suhteen. Mikä neuvoksi?

Mitäs kannattas tehä ponnistusvoiman kasvattamiseksi? Olen kohta 17v. ja vauhditonta pituutta menee se 280cm ja viittä loikkaa 13.50 metriä. Punttisalilla oon alkanu tekemään rinnallevetoa ja kyykkyjä kerran viikossa. Tempaustaki oon alkanu harjoittelee, mut tekniikka on vähän hakusessa. Lentopalloa treenaan 4-5 kertaa viikossa, mutta kehitys on jäänyt vähän vähäseksi ainakin noitten loikkien suhteen. Mikä neuvoksi?
Voimaa vaan jalkoihin ja treenatessa esim. heti jokaisen kovan kyykkysarjan jälkeen 5 perus kyykyhyppyä.

Joskus tuli innostuttua koripallosta niin paljon, että vaikka pelailimme ihan kaveriporukassa niin lähdin mukaan tekemään air alerttia. Aluksi tehtiin jonkun ilmaisen ohjelman mukaan ja sitten tilattiin kimpassa joku paketti. Ei itsellä riittänyt motivaatio vetämään sitä loppuun asti, mutta kyllä sen silti tehokkaaksi ehti huomata. Lentopalloa pelaava kaveri veti sen loppuun ja oli kyllä tyytyväinen.

Lahjakkaan oloinen tyyppi! Kaverilta löytyy myös ihan asiallinen treenivideo: http://www.youtube.com/watch?v=kGQfTgqQBok

Kuten J_V sanoi, kontrastivoimalla saadaan ponnistusvoimaa hyvin lisää. Tuosta videosta näkee kuitenkin hyvin myös sen, miten syviltä kulmilta tuotettu voima ei yksin auta kaikessa ponnistamisessa. Loikkiminen, kinkkaaminen, tasatassut ja juokseminen tuolla videolla on aika vaikean näköistä, verrattuna ainakin kaverin loistavaan reisipumppuun. Joten kannattaa tehdä ponnistuksia/törmäyksiä myös korkeilta kulmilta, jotta oppii ponnistamaan monipuolisesti.

Huvittavaa videolla on jenkkityyliin otettu "30m dash". Se on käsiajanotolla. Jostain syystä huippujuoksijoitakin testataan käsiajanotolla jenkeissä(kuulemma tällöin valmentajalla säilyy psykologinen kontrolli).

miten tuossa penkissä 300lbs

2 keltasta kiekkoa + pienemmät katsokaapa tarkempaan.

Mahdollisimman pitkälle pitäisi vauhditonta pituutta hypätä. Tekniikka ja treeni vinkkejä kaipaisin. Salilla tulee prässi+pohkeet tehtyä, tarviisko jotain muuta lisäksi?

Noita tein 9-vuotiaasta 16-vuotiaaksi saakka; kaiken maailman "oikeaoppiset" pompputreenit ja plyometriikkaohjelmat vedettiin kyllä läpi. Mikään ei kehittänyt pomppua yhtä paljon kuin syväkyykky ja suorin jaloin mave kerran viikossa yhdistettynä tavalliseen koristreenaukseen. Parhaimmillaan sain koskettua päälläni miesten korirengasta (305 cm), ja donkkasin yhdellä kädellä hieman vajaan 360 asteen donkin miesten koriin. Pituutta minulla 188 cm, ja painoa pompun ollessa parhaimmillaan 90-95 kg.

Eli sanovat "kaikkitietävät" valmentajat mitä tahansa, mavella olen saanut parhaan kehityksen ponnistusvoimassa. Kyykkyä tein siis jo vuosia ennen kuin tajusin ottaa tuon maven mukaan, ja ponnistusvoima lähti tuosta nopeaan nousuun.

geenit kunniaan :rock:
ite oon ollu iha susi ton pompun kanssa alusta asti :/ kovalla treenillä ylöspäin!!

Mahdollisimman pitkälle pitäisi vauhditonta pituutta hypätä. Tekniikka ja treeni vinkkejä kaipaisin. Salilla tulee prässi+pohkeet tehtyä, tarviisko jotain muuta lisäksi?

Jep, nimittäin jättää noi pois ja valita seuraavista sopiva yhdistelmä: mave, SJMV, kyykky, RV, tempaus jne... ;)

aattelin kokeilla tota hulkin progressiiviset mavetukset , kyykkäykset -ohjelmaa. kannattasko siinä eka tehä vaikka RV vai meneekö jo liian rankaks?

Onko normi mave parempi ponnistusvoiman kannalta kuin SJMV? Täällä ollaan puhuttu vähän molemmista ja ajattelin kokeilla tätä Hulkin treenisysteemiä.

Onko normi mave parempi ponnistusvoiman kannalta kuin SJMV? Täällä ollaan puhuttu vähän molemmista ja ajattelin kokeilla tätä Hulkin treenisysteemiä.

Maven asento muistuttaa enemmän sitä, mitä ponnistuksessa tapahtuu. Usein ponnariohjelmissa on mavea mukana. Joe DeFrancon sivuilta löytyy paljon hyvää infoa ponnistusvoiman kehittämiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom