Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yleisurheilua harrastaneena sanoisin, että parhaiten ponnistusvoima kehittyy nuorena tekemällä paljon kevyitä hyppelyitä, nopeusharjoittelua ja monipuolisella lihaskuntotreenillä. Lihashuoltoon pitäisi panostaa alusta alkaen, koska paremmalla pompulla saa jumiset jalat vain pahemmin hajalle. Ponnistustesteistä en juurikaan välittäisi, ylöspäin hyppääminen on lähinnä voimasta kiinni ja sitä on parempi treenata vanhempana. Voimaharjoittelun sijasta aika olisi parempi käyttää motoriikkaa ja nopeutta kehittävässä harjoittelussa, vaikka lihaskunnosta kannattaa toki pitää huolta.Minkälaisista liikkeistä saisi eniten ponnistusvoimaa ja millaisilla painoilla ja sarjoilla näitä kannattaisi minun aloittaa tekemään? Ajattelin sopiviksi liikkeiksi maastavetoa, Syväkyykkyä ja askelkyykkyä.
Voimaa vaan jalkoihin ja treenatessa esim. heti jokaisen kovan kyykkysarjan jälkeen 5 perus kyykyhyppyä.Mitäs kannattas tehä ponnistusvoiman kasvattamiseksi? Olen kohta 17v. ja vauhditonta pituutta menee se 280cm ja viittä loikkaa 13.50 metriä. Punttisalilla oon alkanu tekemään rinnallevetoa ja kyykkyjä kerran viikossa. Tempaustaki oon alkanu harjoittelee, mut tekniikka on vähän hakusessa. Lentopalloa treenaan 4-5 kertaa viikossa, mutta kehitys on jäänyt vähän vähäseksi ainakin noitten loikkien suhteen. Mikä neuvoksi?
Lahjakkaan oloinen tyyppi! Kaverilta löytyy myös ihan asiallinen treenivideo: http://www.youtube.com/watch?v=kGQfTgqQBok
Kuten J_V sanoi, kontrastivoimalla saadaan ponnistusvoimaa hyvin lisää. Tuosta videosta näkee kuitenkin hyvin myös sen, miten syviltä kulmilta tuotettu voima ei yksin auta kaikessa ponnistamisessa. Loikkiminen, kinkkaaminen, tasatassut ja juokseminen tuolla videolla on aika vaikean näköistä, verrattuna ainakin kaverin loistavaan reisipumppuun. Joten kannattaa tehdä ponnistuksia/törmäyksiä myös korkeilta kulmilta, jotta oppii ponnistamaan monipuolisesti.
Huvittavaa videolla on jenkkityyliin otettu "30m dash". Se on käsiajanotolla. Jostain syystä huippujuoksijoitakin testataan käsiajanotolla jenkeissä(kuulemma tällöin valmentajalla säilyy psykologinen kontrolli).
Noita tein 9-vuotiaasta 16-vuotiaaksi saakka; kaiken maailman "oikeaoppiset" pompputreenit ja plyometriikkaohjelmat vedettiin kyllä läpi. Mikään ei kehittänyt pomppua yhtä paljon kuin syväkyykky ja suorin jaloin mave kerran viikossa yhdistettynä tavalliseen koristreenaukseen. Parhaimmillaan sain koskettua päälläni miesten korirengasta (305 cm), ja donkkasin yhdellä kädellä hieman vajaan 360 asteen donkin miesten koriin. Pituutta minulla 188 cm, ja painoa pompun ollessa parhaimmillaan 90-95 kg.
Eli sanovat "kaikkitietävät" valmentajat mitä tahansa, mavella olen saanut parhaan kehityksen ponnistusvoimassa. Kyykkyä tein siis jo vuosia ennen kuin tajusin ottaa tuon maven mukaan, ja ponnistusvoima lähti tuosta nopeaan nousuun.
Mahdollisimman pitkälle pitäisi vauhditonta pituutta hypätä. Tekniikka ja treeni vinkkejä kaipaisin. Salilla tulee prässi+pohkeet tehtyä, tarviisko jotain muuta lisäksi?
Onko normi mave parempi ponnistusvoiman kannalta kuin SJMV? Täällä ollaan puhuttu vähän molemmista ja ajattelin kokeilla tätä Hulkin treenisysteemiä.