Lisää ponnistusvoimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rommi
  • Aloitettu Aloitettu
Kyykkää, mavettaa ja pomppii vaan niin perkeleesti, ensin vaikka kauppareissu ja sitten pidempiä matkoja.:lol2:
Ite oon tehny pelkkää pomppimista ja huomasin vaan yht'äkkiä että esim. parin askeleen vauhdillahan hyppää 10 trukkilavan päälle.
Ponnistus pitää vaan olla samankaltainen kuin 10 kiloa TNT:tä räjähtäis jalkojen alla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyykkää, mavettaa ja pomppii vaan niin perkeleesti, ensin vaikka kauppareissu ja sitten pidempiä matkoja.:lol2:
Ite oon tehny pelkkää pomppimista ja huomasin vaan yht'äkkiä että esim. parin askeleen vauhdillahan hyppää 10 trukkilavan päälle.
Ponnistus pitää vaan olla samankaltainen kuin 10 kiloa TNT:tä räjähtäis jalkojen alla.

parin askeleen vauhdilla 10 trukkilavasta oon tasaponnistuksella hypanny yli.

Tarkoitus olis ylttää donkkaamaan tulevaisuudessa. Netti on pullollaan erilaisia hyviä ohjelmia siihen, mutta kysyn tällaisen perusteisiin liittyvän kysymyksen: miten jalkojen salitreenipäivät ja loikka/ponnistusvoimaharjoittelut tulisi jakaa? Laitan kaksi eri mallia näytille ja niihin liittyviä kysymyksiä:

MALLI 1

ma jalkapäivä salilla
ti yläkropan treenaaminen salilla + loikkaharjoitukset
ke jalkapäivä salilla
to yläkropan treenaaminen salilla + loikkaharjoitukset
pe jalkapäivä salilla
la yläkropan treenaaminen salilla + loikkaharjoitukset
su palautumispäivä, jolloin maksimissaan käydään heittelemässä vapareita hiukan

- jalat palautuvat vain sunnuntaina... onko tämä liian iso taakka jaloille?

MALLI 2

ma loikkaharjoitukset + jalkatreenit salilla
ti yläkropan treenaaminen salilla
ke loikkaharjoitukset + jalkatreenit salilla
to yläkropan treenaaminen salilla
pe loikkaharjoitukset + jalkatreenit salilla
la yläkropan treenaaminen salilla
su palautumispäivä, jolloin maksimissaan käydään heittelemässä vapareita hiukan

- onko tämä parempi, kuin MALLI 1? onko jalkojen rasitus ma ke ja pe liiallinen?

MALLI 3 ?

Onko kenelläkään antaa parempaa mallia?

Pohjustan omaa treeniäni pienellä tarinalla:

Eli 2008 keväällä sain koripallon yhdellä jalalla ponnistaen alaspäin. Tällöin olin 18-vuotias, 74kg ja 178,5cm nuorukainen. HUOM: pallo meni alaspäin pihkaa käyttäen (se mitä käsipalloilijat käyttävät että tulee pitoa) ja tämä oli ehkä pientä "huijausta". Pomppua löytyi semmoiset 78 cm. Noh, totesin että tämähän oli hieno saavutus, sillä en montaa näin lyhkästä kaveria lähipiiristä tiedä joka olisi samaan pystynyt. Useita loukkaantumisia kuitenkin ilmeni, kiloja tuli näiden myötä lisää kun kiinnosti enemmän kapakoissa käyminen. Nyt kuitenkin keväällä 2013 totesin, 16 kg painavempana, että perhana, haluan päästä samoihin mittoihin uudestaan, mutta tällä kertaa tasajalkaa kahdella kädellä, eli ilman "huijaamista".

Nyt tänään painan 77 kg, pituutta edelleen 178,5cm ja pomppu on siinä 70-75cm tienoilla. Painoa pitää vielä saada alas ja lisää vielä poweria. Nyt pääsen 305cm rautaan kahdella kädellä tasajalkaa roikkumaan.
Tässä miten itse treenaan (olen treenannut):

AIR ALERT: Tein tämän joskus 2007 syksyllä, toi lisää ehkä 2 cm. En suosittele tuhlaamaan arvokasta aikaa tähän.

Entä nyt?: Normaalia punttitreeniä yläkropalle 6-8 toistoilla, noin 3 kertaa viikossa
Normaali lajitreeni n. 2-3 kertaa viikossa.
Jalkojen maksimi 2 kertaa viikossa ( 3x5, 1. kertana askekyykky, rinnalleveto, pohkeet. 3x5 2. kertana mave, sjmv, pohkeet) HUOM: Kyykkyä (taka) vetelin syksyllä melko paljon, ja nyt meinaa tulla selkäongelmat vastaan jos jatkaisin samoilla painoilla.
Jalkojen maksimit pyrin tekemään erittäin räjähtävästi.

Miten jatko?: Jos jollain on ehdotuksia liikkeille / treeniohjelmalle, otan avoimesti vastaan. Tosiaan nyt kun pääsen tasajalkaa 305 korinrenkaaseen roikkumaan, alkaa asiat olla jo mallillaan. Vielä kun saa rasvaa pois ja poweria tilalle, niin näkisin että tavoite on hyvinkin mahdollista saavuttaa.
Tätä treeniä jatkan kunnes lumet sulaa, niin saan elastisen treenin käyttöön. Tämä on siis puhdas loikkaohjelma jonka koripallolegenda Petteri Kuusela aikoinaan meikäläiselle vinkkasi.
Eli perus loikkia 6 toistoa (per jalka). Loikkia mm. niittyloikat, kinkut, tasajalka pitkälle eteen, tasajalka korkealle ylös, vuoroloikat, askelkyykyt hypyllä (pieni hyppy eteenpäin, yhdellä jalalla alas ja pieni pito ja räjähtävästi ylös) jne...
Loikkaohjelmaa tarkoitus tehdä 2-3kk muun katukoriksen ohella.
Lisäksi tässä loikkatreenissä haluan (ja myös tottakai muutenkin) korostaa venyttelyn tärkeyttä ponnistusvoimaan. Ainakin omalla kohdallani venyttely tuo pirusti räjähtävyyttä, mutta venyttelyt täytyy oikeasti vetää pirun huolella ja ajan kanssa... Kesällä kun on enemmän aikaa, tulen vetämään 2x2x2 säännöllä venytykset (2h treenin jälkeen, 2 x 2 minuuttia per lihas).
Kesän jälkeen ajattelin kokeilla vielä sitä Hulkin "oksennustreeniä".

Itsellä ongelmana ehkä se että vaihtelua ohjelmaan tulee vain 3kk välein. Ehkä enemmän pitäisi saada liikkeitä ja eri variaatioita. Vähän liikaa samaa tuppaan tekemään, mutta tosin tämä on toiminut erinomaisesti omalla kohdallani. Tärkeimpänä nyt näen sen että oikealla treenillä ja oikealla ruokavaliolla saisin nuo rasvat todella alas, ettei läski ole pompun tiellä (vielä löytyy paljon poisotettavaa.... :/ )

Pomppu ei siis ole mitään ydinfysiikkaa. Loikat, venyttelyt ja maksimivoimatreenit A ja O. Keskikroppa pitää myös olla kunnossa. Lisäksi kaikki on yksilöllistä!
Pomppu tarkoitus saada siis 80-90cm välille, tämä hoituu ym. treenillä ja tiukalla dieetillä (toivottavasti!). Katsotaan syksyn alussa, Hulkin oksennustreenin jälkeen kun on kuukausi levätty, missä mennään.

Toivottavasti tästä oli jollekkin apua, ja antakaa meikäläisellekkin vinkkejä jatkoa varten. Korostan kuitenkin, että ainakin maksimivoimatreeni on purrut todella, TODELLA hyvin. SJMV on aivan uskomaton liike... Peukut sille.
Itse olen siis amatööri saliharjoittelun suhteen, mutta tämä on toiminut.

Säädettävä korirengas toimii ainakin tuossa pompun korotuksessa. Jos kahdella jalalla aikoo donkata, monipuoliset kahden jalan pomput parhaita reenata. Joka toinen reeni maksimivoimaa ja joka toinen pommpuja. Maksimivoiman päälle on hyvä tehdä muutama pomppu. Jos en nyt aivan väärin muista, niin mulla tais olla ulottuvuus 3,45 m yhdellä kädellä kattoon ja kahden käden donkki oli 3,18 m koriin, jäljempi on varma tieto, ekasta en ole aivan 100 varma. Nuo melko syvästä kyykystä ponnistaen parin askeleen vauhdilla. Kovimmat pomput kai tehdään kovasta vauhdista kahdella jalalla siten, että hyppy kiertyy. Toinen jalka törmää maahan hieman ennen toista ja polvikulma ei käy kovin syvänä. Luulen, että tuossa saadaan hyödynnettyä jalkojen jäykkyys sivusuunnassa, kun polvet ei kauheasti anna periksi sivusuunnassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom