Terve
Itselläkin on tuo ponnistusvoiman hankkiminen projektina. Kaksijakoisen saliohjelman toinen päivä on pyhitetty lähes täysin pelkästään jaloille (edellä mainittua mavea, riveä, kyykkyä askelkyykkyä jne..). Loikkaharjoituksia ei polvet todennäköisesti kestäisi, joten ne olen jättäny väliin. Paria asiaa, joista olen kuullut/päätellyt olevan hyötyä ponnistusvoiman kanssa, ei ole kuitenkaan käsitelty tässä tai muissa ponnistusvoimathreadeissä, joita olen selaillut (tai sitten ei ole vain löytynyt). Siksi jos hulkki, jto tai joku muu asioista tietävä voisi kertoa, ovatko näistä asioista saatavat hyödyt sitten niin minimaalisia tuossa asiassa, vai eikö ole muuten vain tullut puheeksi.
1. Pohkeiden treenaus salilla. Ei varmaan vaikuta hirveästi maksimiponnistusvoimaan, mutta ainakin koripallossa tulee tuollaisia lähes suorilta jaloilta tapahtuvia nopeita hyppyjä varsin paljon, joten voisi kuvitella että vahvat pohkeet auttaisivat hyppelyssä. Jos tuosta nyt mitään hyötyä on, niin onko sarjapituuksilla tai muilla erikoistekniikoilla merkitystä, vai meneekö turhan hifistelyksi. Seisten tai istuen, jne.
2. Venyttely. Ei taida ihan pelkkä urbaanilegenda olla, että kimmoisat (venyvät tjsp, en nyt oikein osaa tuota oikeaa termistöä) lihakset pystyvät tuottamaan paremmin sen nopean supistuksen, mikä hyppyyn tarvitaan, tuota olen kuitenkin aika monilta henkilöiltä kuullut. Olen nyt muutenkin venytellyt viimeiset puoli vuotta lähes päivittäin, vähintään suoritusten jälkeisinä päivinä. Ihan perustavalla jalkojen lihakset läpi, pohkeet etu-takareidet, pakarat, lonkankoukistajat, nivuset. Kannattaisiko kokeilla jotain isometrisiä tjsp venytyksiä (kyllä, olen selannu pakkiksen venyttelyoppaan sekä sen lähteenä toimineen sivuston läpi, mutta se herätti lähinnä lisää kysymyksiä, kun tarjosi lähinnä pari hassua esimerkkiä ja sitten ne spagaatti-ohjeet). Ilmeisesti tuo pohkeiden venytys yläkroppalla seinää työntämällä kuuluu näihin, enpä ole ikinä oikeastaan tajunnut noiden kahden pohjevenytyksen eroa.
Eli olisiko jotain ponnistusvoiman lisääjän venyttelyopasta, vai meneekö lähes hyödyttömäksi hifistelyksi?