Lisää ponnistusvoimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rommi
  • Aloitettu Aloitettu
Erona on se, että nuo hyppäävät ilman vauhtia paikaltaan korkealle, meikäläinen taas tarvitsi vapaan väylän korille ja kunnon vauhdin.

http://www.youtube.com/watch?v=DQalQ55vt4E Tuossa yksi NBA:n kovimpia ponnistusvoimia omaava pelaaja Vince Carter, joka noissa donkeissaan hyppää parhaimmillaan vauhdin kanssa 37 inchiä. Joka tekee noin 94 cm. Ja itse olet hypännyt vauhdin kanssa 117 cm:hyper: Täytyy sanoa että kyllä vaikuttaa aika uskomattomalta...:kuvia:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisikö hankkia lisää voimaa, vai mistä johtuu että vauhdittoman pituuden tulos oli joukkueen testeissä ok-tasoa, kun taas vauhditon 5-loikka oli muihin sälleihin verrattuna suorastaan säälittävä?

Pitäisikö hankkia lisää voimaa, vai mistä johtuu että vauhdittoman pituuden tulos oli joukkueen testeissä ok-tasoa, kun taas vauhditon 5-loikka oli muihin sälleihin verrattuna suorastaan säälittävä?

Aivan eri laji kyseessä. Totta kai jos on vahva, niin on edellytyksiä molempiin, mutta loikkiminen vaatii koordinaatiota ja on voimantuotollisesti ja liikeradoiltaankin paljon vaativampi, kuin vauhditon.

:offtopic: Donkkaaminen on aika huono mittari pompulle. Oon nähny reilusti yli 2 metrin korkeushyppääjien yrittävän donkkeja säälittävällä tuloksella. Tuskin ihan pelkästään koordinaatiosta voi olla kyse, mut jotain hämmentävää niissä räpellyksissä oli. Näytti ku jätkät ei olis koskaan urheillu.
Tää tuli mieleen tosta Hulkin pompusta. Käsittämätön suoritus. Ja korishan on kuningaslaji! :rock:

http://www.youtube.com/watch?v=DQalQ55vt4E Tuossa yksi NBA:n kovimpia ponnistusvoimia omaava pelaaja Vince Carter, joka noissa donkeissaan hyppää parhaimmillaan vauhdin kanssa 37 inchiä. Joka tekee noin 94 cm. Ja itse olet hypännyt vauhdin kanssa 117 cm:hyper: Täytyy sanoa että kyllä vaikuttaa aika uskomattomalta...:kuvia:
Carterin maksimielevaatio vauhdin kanssa on varmasti reilusti enemmän. Tuon 37 tuumaa Vinssi hypännee ilman vauhtiakin.

monet innostuu kaiken maailman plyometrisistä jutuista, kun lukevat jostain, että niillä pomppu nousee. toki näin käy, jos se perusvoimataso on riittävä. noi elastisuutta rassaavat jutut rasittaa niveliä ja jänteitä aika paljon, eikä ihme, että tulee sitten kaikenlaisia hyppääjän polvia jne. ei voi rakentaa kattoa eka, ellei kivijalka oo kunnossa.

aika moni koripalloilija hyötyy hyvin paljon pelkästään sen perusvoimatason parannuksesta kehittääkseen pomppua. kun siihen sitten lisätään se lajinomainen liikkuminen, ollaan aika oikeella tiellä. täähän on juuri se, mitä mm. hulkki teki, kun pomppu alkoi nousemaan. tässä ei pitäis olla mitään ihmeellistä. tiedän monia voimailijoita, jotka ei koskaan oo pompputreeniä tehneet ja donkki uppoaa. näillä hepuilla painoa on yli 130 kg.

joku sanoi, ettei tiedä yhtään fysiikkavalmentajaa, jonka pomppuohjelmaan kuuluis maastaveto. no mä kyllä sitä aina suosittelen. juniorien kannattaa kuitenkin satsata siihen lajitaitavuuteen tosi paljon ja pitää voimaharjoittelu melko yleisluontoisena. tällöin se tärkein, eli lajitaito kehittyy hyvin ja sitten voimatreeneillä saadaan tuettua kehitystä ja pidettyä pelaaja ehjänä.

Hypyt on sitten erilajeissa eirlaisia. Koripalloija hypaa yleensa vauhdilla ja paljon. ponnistus tapahtuu suoralla jalalla, jotan tata on turha verrata tasaloikkaan, paikalta hyppyyn.

Etelaafrikkalaisen korkeuhyppaajan olen omin silmin nahnyt donkaavan vapaaheittoviivalta, ja helposti !!

hyppylajeja harrastavilla on yleensa perusvoimakausi > maksimivoimakausi > taman jalkeen sitten hermotetaan lajista riippuen.

Ihan sama juttu täälläkin, itellä vauhditon pituus vajaa 2,3m samaa mitä luokkakavereilla, mutta 5-loikka vaan 10m joka taas muilla on 11,5m ym.

Aikoinaan tuli loikkaharjoituksia tehtyä enemmänkin niin itselläni ainakin vauhditon pituus oli lähestulkoon verrannollinen jalkojen voimatasoon. Toki voi olla luonnostaankin kimmoisa, kun taas toinen joutuu tekemään "kimmoisuuden" voiman kautta. Itse en ainakaan lähtisi air alertteja sun muita spesifiä pomppuohjelmia tekemään, mikäli ei ole riittävästi pohjaa. Saattaa muuten paikat paukkua...

Terve

Itselläkin on tuo ponnistusvoiman hankkiminen projektina. Kaksijakoisen saliohjelman toinen päivä on pyhitetty lähes täysin pelkästään jaloille (edellä mainittua mavea, riveä, kyykkyä askelkyykkyä jne..). Loikkaharjoituksia ei polvet todennäköisesti kestäisi, joten ne olen jättäny väliin. Paria asiaa, joista olen kuullut/päätellyt olevan hyötyä ponnistusvoiman kanssa, ei ole kuitenkaan käsitelty tässä tai muissa ponnistusvoimathreadeissä, joita olen selaillut (tai sitten ei ole vain löytynyt). Siksi jos hulkki, jto tai joku muu asioista tietävä voisi kertoa, ovatko näistä asioista saatavat hyödyt sitten niin minimaalisia tuossa asiassa, vai eikö ole muuten vain tullut puheeksi.

1. Pohkeiden treenaus salilla. Ei varmaan vaikuta hirveästi maksimiponnistusvoimaan, mutta ainakin koripallossa tulee tuollaisia lähes suorilta jaloilta tapahtuvia nopeita hyppyjä varsin paljon, joten voisi kuvitella että vahvat pohkeet auttaisivat hyppelyssä. Jos tuosta nyt mitään hyötyä on, niin onko sarjapituuksilla tai muilla erikoistekniikoilla merkitystä, vai meneekö turhan hifistelyksi. Seisten tai istuen, jne.

2. Venyttely. Ei taida ihan pelkkä urbaanilegenda olla, että kimmoisat (venyvät tjsp, en nyt oikein osaa tuota oikeaa termistöä) lihakset pystyvät tuottamaan paremmin sen nopean supistuksen, mikä hyppyyn tarvitaan, tuota olen kuitenkin aika monilta henkilöiltä kuullut. Olen nyt muutenkin venytellyt viimeiset puoli vuotta lähes päivittäin, vähintään suoritusten jälkeisinä päivinä. Ihan perustavalla jalkojen lihakset läpi, pohkeet etu-takareidet, pakarat, lonkankoukistajat, nivuset. Kannattaisiko kokeilla jotain isometrisiä tjsp venytyksiä (kyllä, olen selannu pakkiksen venyttelyoppaan sekä sen lähteenä toimineen sivuston läpi, mutta se herätti lähinnä lisää kysymyksiä, kun tarjosi lähinnä pari hassua esimerkkiä ja sitten ne spagaatti-ohjeet). Ilmeisesti tuo pohkeiden venytys yläkroppalla seinää työntämällä kuuluu näihin, enpä ole ikinä oikeastaan tajunnut noiden kahden pohjevenytyksen eroa.

Eli olisiko jotain ponnistusvoiman lisääjän venyttelyopasta, vai meneekö lähes hyödyttömäksi hifistelyksi?

Siinä on mun pompputreenit mitä salilla tulee jalkoja tehtyä, ja kotipihalla paukuttelen 285-koriin. Alkukesästä hyppäsin 305-korin verkon puoliväliin, nyt pääsee rautaan. Donkin jos sais 305-koriin niin oishan se aika unelma.

Jos donkata haluat niin sen oppii parhaiten harjottelemalla paljon donkkaamista. Aika moni hyppää korkeelle ilman palloa, mutta sen pallon ku laittaa mukaan niin homma ei toimi. Ja toki se ponnistus on aika erilainen ku monessa muussa asiassa.
Donkkaaminen on kyllä parasta mitä voi tehdä pelihousut jalassa!

ainakin hifk reenauttaa junnujensa pomppua suunnilleen tällasella:
etukyykky 4-6xn.80% maksista ja heti perään 3-5 kevennyshyppyä.
tony salmelaisen vauhditon pituus muistaakseni 340.
skientologi: veikkaan että 5-loikka tuloksesi on kiinni maksimivoimasta, kun loikissa paino kohdistuu vaan yhdelle jalalle täytyy etureisissä olla potkua. vauditon pituus taas mittaa enemmänkin räjähtävää voimantuottoa

Ovatko räjähtävästi tehdyt puolikyykyt tuoneet kenellekkään lisä senttejä loikkaan? Vai kannattaako mieluummin luottaa perusvoiman rakentamiseen pohjakyykyillä?

Ovatko räjähtävästi tehdyt puolikyykyt tuoneet kenellekkään lisä senttejä loikkaan? Vai kannattaako mieluummin luottaa perusvoiman rakentamiseen pohjakyykyillä?

Itse olen ainakin tehnyt ihan normaalia kyykkyä, ja silläkin tulosta saanut hyvin tuohon ponnistukseen, mutta kyllä ainakin monet korispelaajat tekee tuollaisia napakoita puolikyykkyjä, ja olettaisin itsekkin sen antavan enemmän räjähtävyyttä pomppuun.

Raaka tempaus on ehdoton. Alkuasento syvä, niinkuin tavallisessa hypyssä, räjähtävyyttä niin kuin hypyssä...maastavetoa antamaan voimaa myös tietysti. Kyykystä ei varmasti ole haittaa, mutta raaka tempaus on kyllä se liike mitä kannattaa veivata. Sitten kun menee reippaasti yli oman painon niin pomppu ei voi olla huono.

Aika uskomattomalta kuullostaa noi 100cm:n pomput. Mitenköhän mittaatte? yleensä pomppu mitataan hyppymatolla ja hyppy tehdään paikaltaan jännehyppynä kädet lantiolla. Parhaat mäkihyppääjät pomppaa 70-80cm. Enkä ole kyllä kuullut, että kukaan olisi 100cm pompannut... Se onkin sitten eri hommaa jos hypätään riman tai narun yli. Perus sällille on se 50cm jo aikasta hyvä tulos matolla hypättäessä.

No aivan varmana pomppaa, koska meidän lentisjoukkueessa oli jo yläasteella parilla jannulla 65-70 pomppu, ja ne eivät edes kauheasti harjoitelleet, kunhan kävivät lenkillä ja pelasivat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom