Linux Ubuntu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Partsu, käytätkö siis ainoastaan 64-bittistä versiota Ubuntusta?
Joo, sekä kannettavassa että kahdessa pöytäkoneessa on sama 64 bittinen 9.04b. Muistia taisi olla joka koneessa vain 2GB, mutta eipä ole mun käytöllä rajat tulleet vastaan missään vaiheessa.

Ohjelmat sun muut ovat asentuneet ja toimineen aivat normaalisti. Ainoastaan Java on ilmeisesti jonkun verran ongelmallinen 64 bittisellä mitä nyt olen foorumeita lueskellut, mutta ainoastaan tuo Sampopankki vetää Javan mulla itsellä kiikkuun (ei tuo kyllä tainnut toimia 32 bittisellä 8.10:ssakaan). En peruskäytössä ole nähnyt mitään estettä 64 bittisen käytölle.

Enköhän pysy kasissa kun kaikki mitä tarvii toimii(wlan, jopa salauksen sain toimimaan).
Toimivaa käyttistä ei varmaan kannata lähteä vaihtamaan ihan heti. Tietokoneen rauta kuitenkin vaihtuu monilla aina parin vuoden aikavälillä, jolloin sen uuden käyttiksenkin voi sitten samalla asentaa. Toki LiveCD:llä voi ihan mielenkiinnosta testata löytyykö kaikki ajurit sun muut.

9.04:n uudistukset ovat pitkälti pellin alla: ext4 (ei defaulttina), nopeampi bootti, parempi laitetuki jne. Mukana on toki uusi Gnome ja uusi notification area, mutta ne ovat pitkälti vain hyvin pieniä muutoksia ulkonäköön.

wine (Windows-softan emulointio-ohjelma = µTorrent toimimaan)

Wine on toki näppärä softa windowsin softien ja pelien pyörittämiseen, mutta en sillä lähtisi niinkin yksinkertaista softaa kuin uTorrent pyörittämään. Natiivina torskasoftana voin suositella Delugea. Etsin itsekin pitemmän aikaa hyvää torrent-softaa linuxille. Vuze (entinen Azureus) oli ihan jees, mutta java-pohjaisuuden takia kovin raskas käyttää ja suorittaa. Delugesta löytyi hyvällä suorituskyvyllä juurikin niitä uTorrentmaisia piirteitä jotka oli hakusessa.

Delugesta löytyi hyvällä suorituskyvyllä juurikin niitä uTorrentmaisia piirteitä jotka oli hakusessa.
Kiitti vinkistä, vaikutti oikein hyvältä ja löytyi suoraan reposta. Pitänee siirtyä sen käyttäjäksi, kunhan pääsee testailemaan. Transmissionin hylkäsin aikoinaan jo heti alkuunsa sen huonojen asetustensa ja onnettoman latausnopeutensa vuoksi (voinee tosin olla uudimmassa versioissa jo ihan ok, en ole kokeillut).

satunnainen käynnistyksessä suorittama levyjen tarkistus

Ei muuten ole mitenkään satunnainen. Suoritetaan jos levyllä on virheitä tai edellisestä tarkistuksesta on kulunut tarpeeksi kauan. Tarkistusväliä voi säätää tune2fs:llä.

Pari Bluescreeniä liikaa Vistan käytössä kokeneena olen päättäny siirtyä Ubuntuun, ja kohta pitäisi tuo 8.10 asennella. Olen jo nyt aika helpottunut kun kaiken tekeminen tällä on kuin pilvillä köllöttelyä, eli aika nice.

Pari Bluescreeniä liikaa Vistan käytössä kokeneena olen päättäny siirtyä Ubuntuun, ja kohta pitäisi tuo 8.10 asennella.
Onko joku erityinen syy ottaa juuri 8.10? 9.04:stä on tullut jo hyvin vakaa (?) release candidate, ja lopullinen versio ilmestyy niinkin pian kuin ensi viikolla. Suoraan vaan uusinta kehiin, niin ei tarvitse sitten erikseen päivitellä?

Erinomaisen ratkaisun teit päättäessäsi siirtyä Ubuntulle. Moni asia voi tuntua aluksi oudolta, jos takana on reilun kymmenen vuoden Windows kokemus, mutta kaikkeen tottuu. :) Komentorivi oli sellainen mikä itseäni ärsytti alussa erittäin paljon, tuntui että turhan montaa asiaa mitkä olisi voinut tehdä yksinkertaisella GUI:lla, piti aina olla säätämässä kryptisillä käskyillä jotka copy-pastesin sitten joltain sivustolta.

nojaa, pakettihelvetit ja riippuvuudet on linukseissa ihan omaa luokkaansa, kannattaa harkita vielä vistaa jos ei tahto paria päivää yrittää asentaa softaa x joka pitää lopulta kääntää sorsasta, patchata että se edes kääntyy, säätää kääntäjän asetukset, kääntää uusiksi kun joku flägi meni väärin, ...

Mutta ubuntussa on parhaat "dokumentaatiot" eli googlesta löytyy hyvin ohjeita kaikenlaisiin ongelmiin.

Ja bluescreenit seuraa kyllä ubuntuunkin tavallaan esim jos kyseessä on muistikampojen rikki oleminen niin bsod vaihtuu nätisti kernelin paniikkiin... No onhan se valkoinen teksti mustalla paremmin kontrastissa kuin sinisellä...

nojaa, pakettihelvetit ja riippuvuudet on linukseissa ihan omaa luokkaansa, kannattaa harkita vielä vistaa jos ei tahto paria päivää yrittää asentaa softaa x joka pitää lopulta kääntää sorsasta, patchata että se edes kääntyy, säätää kääntäjän asetukset, kääntää uusiksi kun joku flägi meni väärin, ...
En ole Linuxin historiaan enkä kovin moneen muuhun distroon tutustunut koska oma käyttökokemukseni on tapahtunut suurilta osin vain parin vuoden sisään. Osaan kyllä kuvitella että tuollainen kokemus asentamishelvetistä on helposti jostain Linuxin kehittymisen varrelta, sillä en ole itse törmännyt mihinkään vastaavaan.

Kaikki tarvitsemani ohjelmat ovat asentuneet (+päivittyneet) Ubuntussa käsittämättömän helposti suurin osa suoraan reposta ja toimineet kertaheitolla. Joitain ajureita olen toki joutunut kääntämään itse. Uskaltaisin väittää ettei kovin suurta helvettiä ole odotettavissa ellei halua ajaa äärimmäisen erikoista softaa x. Tavallisen työpöytäkäyttäjän ei kyllä tarvitse murehtia.

Nyt läks toisestaki koneesta xp poies ja ubuntu 9.04 tilalle. Käyttääkö muuten kukaa tuota Elisa Media Centeriä? Mul yhes leffas mil ollu valmiiks subit (ns sisällä) mutta ei suostu näkymää :( .

En ole Linuxin historiaan enkä kovin moneen muuhun distroon tutustunut koska oma käyttökokemukseni on tapahtunut suurilta osin vain parin vuoden sisään. Osaan kyllä kuvitella että tuollainen kokemus asentamishelvetistä on helposti jostain Linuxin kehittymisen varrelta, sillä en ole itse törmännyt mihinkään vastaavaan.

Kaikki tarvitsemani ohjelmat ovat asentuneet (+päivittyneet) Ubuntussa käsittämättömän helposti suurin osa suoraan reposta ja toimineet kertaheitolla. Joitain ajureita olen toki joutunut kääntämään itse. Uskaltaisin väittää ettei kovin suurta helvettiä ole odotettavissa ellei halua ajaa äärimmäisen erikoista softaa x. Tavallisen työpöytäkäyttäjän ei kyllä tarvitse murehtia.
joo nykyinen ubuntu on tosi juhlaa mitä olen kerran sen asennellut. ja noi ongelmat alkaa siis tod näk silloin kun pitää saada jotain muuta kuin mitä repot tarjoaa asennettua.

peruskäytössä ei varmasti mitään ongelmaa.

Jaha, taas uusi versio. Ubuntu on kyllä helppo ja kiva, mutta vituttaa, kun asensin eka kerran Ubuntun ni sen jälkeen kun laitoin Winukan, ni eikös se vitun Ubuntu kadonnut ja vienyt pari kovon osioo mukana. Joskus toistekin tesmin, ni ei mennyt ku Linux just hukkaan. Rli jos asentaa dualboottiin, ni eka win sit linux. :)

Dodi, 9.04 levyllä odottelemassa viikonloppua. Katotaa minkälainen recipe for destruction tulee ku ensin alle W7 beta ja sitten kaveriksi uusi Ubuntu.

9.04 asennettuna. Kerran jo asensin, mutta turailin jotain ja asensin uudestaan ja nyt kaikki toimii ihan mainiosti. On tämä kyllä paljon kevyempi ja parempi kuin windöys.

Linuxista ei ole mulla pahemmin vielä kokemusta(lue: ei yhtään) ja nyt asennukseen lähdössä Ubuntu. Kokeillut olen ja kaiken pitäisi toimia ok. Olen osioinut 20gb tilaa Linuxia varten. Miten tuo ext3 ja swap etc nyt laitetaan tuossa asennuksessa? Tarkoitus siis pitää XP ykköskäyttiksenä ja Linux rinnalle. Tarkoitus olisi saada asennus valmiiksi ennen klo 20 eli..

No eikö siinä asennuksessa voi valita, että se "täyttää" ton 20gb tilan automaattisesti? Ja googleen kun laittaa niinkin mystiset hakusanat kuin "Ubuntu osiointi", niin eka hakutulos on tämä.

Tuolta kun kattelee, niin esim. 1gb swap-osiolle ja vaikka sitten loput ext3 (liitoskohta /). Tai sitten vaikka 1gb swap, 10gb ext3 (liitoskohta /) ja 9gb ext3 (liitoskohta /home).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom