Linux Ubuntu

Nyt pyörii ihan hyvin Ubuntu päivitettynä uusimpaan versioon jne. Ekassa versiossa(itseltä löytyi v. 8.10 live cd) suomenkieliset valikot tulivat ongelmitta, nyt päivityksen jälkeen vain osa näistä valikoista on suomeksi. Yritettäessä ladata suomenkielisiä asetuksia, herjaa tämä useamman kerran hetken yrityksen jälkeen ettei voida noutaa pakettia osoitteesta se ja se. Missä vika?

Edit. Noniin nyt pienen odotuksen jälkeen suostuikin lopulta nätisti lataaamaan paketit. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle on nyt tuota Pidginiä käyttäessä alkanut tulemaan jotain ihan ihmeellisiä viestejä tuntemattomilta henkilöiltä. Eli siis näitä klikkaa tätä ja tätä jne. Muuten toimii jees. Mitä tuolle voisi tehdä?

Mulle on nyt tuota Pidginiä käyttäessä alkanut tulemaan jotain ihan ihmeellisiä viestejä tuntemattomilta henkilöiltä. Eli siis näitä klikkaa tätä ja tätä jne. Muuten toimii jees. Mitä tuolle voisi tehdä?
Pidginistä Tools->Privacy (suomeksi Työkalut->Yksityisyys ?) asetuksista määrität että haluat vain viestejä kaverilistallasi olevilta henkilöiltä.

Nyt on 9.04 sisällä ja kyllähän on nopea buuttamaan :eek:. Ihan hirveästi en ole ehtinyt testailla, mutta tuntuisi toimivan ihan mukavasti

Upgrade 8.10->9.04 meni ihan ok läpi mutta kone ei suostu starttaamaan, tulee vaan segmentation faulttia ja stacktracea. Puhdas asennus 9.04:llä ei onnistu, jumii kesken kaiken. Puhdas asennus 8.10:llä toimii kuin junan vessa. Ja koneena vanha Fujisu Siemensin läppäri. Pysyn siis tässä enkä yritäkään enää päivittää.

Huh kylläpä bugailee vieläkin. Mistä johtuu, että näyttö vilkkuu silloin tällöin? Tätä tapahtuu varsinkin jos jokin video pyörimässä tai koko ruudun kokoinen ikkuna auki. Tai kun selaa sivuja. Mutta ei se katoa muissakaan tapauksissa. Näytön ajurit pitäisi olla kaikki kohdillaan.

Ubuntu on ollut muutaman kuukauden asennettuna Vistan kanssa rinta rinnan ja hienosti toimii. Vistaa ei nykyisellään tule käytettyä lainkaan. Onko Vista mahdollista poistaa ilman Ubuntun uudelleenasennusta? Tai saako käynnistyksen asetukset muokattua jotenkin niin, että Ubuntu käynnistyy ilman valikkoa, josta valitaan käynnistettävä käyttöjärjestelmä?

Toinen kysymys: mistä johtuu, että keskeytys- ja lepotila katoaa välillä sammuta tietokone -valikosta? Ne saa kuitenkin aina takaisin näkyviin kun käy Virransäästö -asetuksissa.

Onko Vista mahdollista poistaa ilman Ubuntun uudelleenasennusta? Tai saako käynnistyksen asetukset muokattua jotenkin niin, että Ubuntu käynnistyy ilman valikkoa, josta valitaan käynnistettävä käyttöjärjestelmä?
Käynnistyksen asetuksia saa muokattua asentamalla:
sudo aptitude install startupmanager
Tällä ohjelmavalikkoihin ilmestyvällä softalla saat valittua default käyttiksen ja käynnistysvalikon viiveen (3sec. riittää ihan hyvin).

Jos taas haluat poistaa Vistan, nopein tapa lienee on asentaa gparted ja poistaa sillä koko Windows osio. :eek:
Tämän jälkeen saattanee joutua muokkaamaan /boot/grup/menu.lst tiedostosta Windows käyttiksen vaihtoehdon pois, ettei se kummittele käyttisvalikossa. En tiedä onko tämä puhtain tapa poistaa Vista, mutta varmasti kyllä lähtee...

Winukka sai kyytiä ja mulla hyrrää nykyään ubuntu:dance: Olis vaan yks kysymys: Mitenköhän tähän sais viriteltyä ton amd:n cool 'n quietin(oon googletellu + lukenu foorumeita, ilman kunnollista vastausta), kun nyt tuulettimet koneessa huutaa täysillä. Emona on MSI:n k9n platinum

Winukka sai kyytiä ja mulla hyrrää nykyään ubuntu:dance: Olis vaan yks kysymys: Mitenköhän tähän sais viriteltyä ton amd:n cool 'n quietin(oon googletellu + lukenu foorumeita, ilman kunnollista vastausta), kun nyt tuulettimet koneessa huutaa täysillä. Emona on MSI:n k9n platinum

Kokeilepa asentaa powernowd.

Uusi versio taas ulkona, 9.10 Features. Aika mitättömiä muutoksia omasta mielestä ainakin, ehkä niitä ajureita sun muuta näkymätöntä sitten on sitäkin enemmän.

Omia kokemuksia, Firefox 3.5 defaulttina hyvä juttu, WLAN näyttää toimivan kokoa ajan, eikä vain joka toinen viikko. Tasapainon vuoksi sitten avant-window-navigator ei toimi ja Nokia 5800 sammuu jos sitä yrittää käyttää modeemina. Saa nähdä toimiiko kannettavalla yhtään sen paremmin. :jahas:

Terve hyvät herrat. :)

Olen tässä itsekin nyt ajatellut asentaa Ubuntun ja kysyisin, että onko matkalla jotain sudenkuoppia joiden yli pitäisi hypätä.

Kone mulla on läppäri, jossa pyörii 32 bittinen Vista. Intel Core2 Duo CPU T7500 @ 2.20 GHz, 4 GB RAM. Voidaan varmaan olettaa, että tuossa pyörii? :D

Olen tässä itsekin nyt ajatellut asentaa Ubuntun ja kysyisin, että onko matkalla jotain sudenkuoppia joiden yli pitäisi hypätä.
Ei pitäisi olla mitään ongelmia, käynnistät eka vaan Live-cd:ltä ja katsot että kaikki varmasti toimii. Joskus on sellaista rautaa koneessa, että ei vaan yksinkertaisesti tule mitään ja edessä on mahdoton säätäminen. :curs: Omasta kokemuksesta WLAN ja äänet on sellaisia, joiden kanssa tulee joskus helposti ongelmia.

Nyt näyttää omissa koneissa 9.10 toimivan moitteetta, piti tehdä puhdas asennus jotta alkoi pelittää. Onneksi oli '/home' omalla osiollaan (ja '/' omalla 10GB osiolla), jolloin puhdas asennus oli todella helppo operaatio, erittäin hyvä niksi. :thumbs: Pikkasen olen käynyt araksi tuon päivittämisen suhteen, tuntuu että päivitykset rikkovat käyttiksen silloin tällöin. Nykyään tulee päivitykset tehtyä manuaalisesti about kerran kuussa, tai viimeistään silloin kun se ärsyttävä vinkuminen vanhentuneista päivityksistä alkaa alapalkissa.

Kiitoksia tästä. Mulla onkin WLAN himassa. :D

Harmi, kun ei voi puhdasta asennusta tehdä, kun tää on samalla työkoneena ja pitää olla Windows tiettyjen ohjelmien pyörittämistä varten. En viitsi lähteä leikkimään, ainakaan tässä vaihessa, millään emulaattoreilla. Se käy äkkiä työtehojen päälle. :P

En viitsi lähteä leikkimään, ainakaan tässä vaihessa, millään emulaattoreilla. Se käy äkkiä työtehojen päälle. :P

Asenna vaikka VirtualBox ja tee Windows-virtuaalikone johon työkalut tarpeen mukaan.
Itselläni töissä 64bit 8.10 ja muutama Winhotus-virtuaalikone joilla tehdään eri projekteja. Toimii.

WMvare on toinen virtualisointivaihtoehto.

Asenna vaikka VirtualBox ja tee Windows-virtuaalikone johon työkalut tarpeen mukaan.
Itselläni töissä 64bit 8.10 ja muutama Winhotus-virtuaalikone joilla tehdään eri projekteja. Toimii.

WMvare on toinen virtualisointivaihtoehto.
Miten tollasessa menee tietoturva? Linux virtualisoi Windowsia, joten on turvallinen? Meikä putoo kohta kuin eno veneestä. :)

Miten tollasessa menee tietoturva? Linux virtualisoi Windowsia, joten on turvallinen? Meikä putoo kohta kuin eno veneestä. :)

Tietoturva on just niin ajan tasalla kuin miten Windowsia käytät. WirtuaaliWinhotukseen tulee virukset yms pöpöt ihan kuin normaaliinkin Windowsiin. Virtuaalikoneelta jotain Ubuntuun päin? En tiedä / en usko. Asiasta enemmän tietävät voivat kertoa...

Ja tuohon on virtualisointiin on helppo tutustua. VirtualBox löytyy myös Windowsille, ja sillä voi näppärästi tehdä omia uusia koneita. Kovalevyltä varataan n gigaa tilaa johon siten asennetaan haluttu käyttis. Kyseessä ei ole mikään dualboot-juttu, vaan uusi käyttöjärjestelmä käynnistetään "hostista" joka näkyy omassa ikkunassa. Eli esim töissä kun minulla on kaksi monitoria, niin taustalla pyörii Ubuntu, toisessa monitorissa saattaa olla vaikka Sle10 installaatio-testiserveri ja toisessa monitorissa pyörii XP-kehitysympärstö. Ja sitten kun pitää äkkiä tehdä toista projektia niin sammuttelen muut pois ja starttaan VirtuaaliVistan.... me likes that :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom