Linux Ubuntu

Ok..tuota verkko juttua mietin itsekkin kun tässä itärajalla asustellaan. Täytyykin tutkia kuinka saa asetuksia ettei tule kalliiksi surffailu..
Ainakin Saunalahdella saa omilta asetussivuilta laitettua roaming-eston päälle. Luulis että onnistuu muillakin operaattoreilla vähintään soittamalla aspaan.

Jos olet Sampo-pankin asiakas, niin saat sitten varautua Sampon Java-pellesivujen kanssa hajoamiseen Ubuntulla (ja monilla muillakin käyttiksillä). Helpoiten selviät tästä ongelmasta kun vaihdat sit pankkia. :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hiljasta on pakkiksen Linux-ketjussa.( joo,tiedän, bodaavat nörtit on uhanalainen laji :hyper: ). Asensin Ubuntu 10.10.:n, eli Maverick Meercatin. Huawein e1820 toimii pienen säädön jälkeen moitteetta, ja tiedostojen siirto on nopeampaa. Miinuksia tulee, että Wine ei pyöritä mulla mitään peliä, herjaa käynnistäessä vääristä parametreistä tjsp.

Muuten ihan tyytyväinen. Koneessa oli Windows 7 home premium, mihin piti RINNALLE laittaa ubuntu, mutta sain sössittyä asennuksin ja winukka hävis koko koneelta ;).

10.10 on nyt sitten julkaistu. Mokkulat taitaa tosiaan taas toimia edes vähän paremmin, kuin rikkinäisessä 10.04 julkaisussa. Päivitin vanhemmasta versiosta suoraan ja en huomannut varsinaisesti mitään eroa. Pitänee tehdä puhdas asennus jossain vaiheessa cd:ltä.

Joku ärsyttävä pikku juttu tuossa jo jossain vaiheessa oli, mutta en enää muista mikä. Pikku hiljaa on tottunut jo tähän että Ubuntua päivittäessä mennään viisi askelta eteenpäin ja neljä taakse. Pikkubugeja korjataan, mutta samalla ilmestyy lähes yhtä monta uutta.

Ja tämä nyt ei varsinaisesti liity Ubuntun julkaisuun, mutta Adoben pellefirma sai vihdoin ja viimein taas 64 bittisen flashin toimimaan linuxilla. Alko jo hieman raivostuttaa sen sekoilu (esim. kaatuminen jos klikkaat oikealla napilla, tai embedded ei reagoinut painalluksiin). Firefoxin flashi asetukset saa kuntoon tällä kätevällä lisäosalla: FLASH-AID :: Add-ons for Firefox

Ja kauheimpana uutisena se, että Songbirdiä ei enää julkaistu Linuxille. :( Oli ainoa toimiva musiikkiohjelmisto, kaikki muut Linuxille tarjolla olevat ovat ihan täyttä skeidaa. Rhythmbox ja muut esimerkiksi katkaisevat mokkulayhteyden aina käynnistettäessä. :D hahah.

Yksi raivostuttavimmista asioista mihin olen Linuxilla kohdannut, on se että jos sulla on mokkula-yhteys ja kotona WLAN/LAN, niin nepä ei toimikaan yhdessä. Linux reitittelee kaiken Internet liikenteen automaattisesti WLAN/LAN yhteyteen, josta ei siis itselläni löydy, kuin Lacien täysromu NAS. Kaikilla muilla käyttiksillä homma toimii täydellisesti, mutta Linux se vaan päättää pistää default gatewayt päin helvettiä. Joskus sain tämän korjattua, mutta en enää muista miten. Ei kiinnostas sitten yhtään säätää, säätää ja taas säätää näinkin yksinkertaisissa asioissa.

Vanhoja viestejä selatessa huomaa, kuinka paljon tämäkin käyttis on tässä vuosien mittaan kehittynyt. Viikko sitten päivitin molemmat koneet uusimpaan Xubuntuun ja kaikki meni niin kivuttomasti, ettei mitään säätämistä tarvinnut tehdä missään vaiheessa. Suurin osa kaikesta toimii nykypäivänä lähes itsestään. Ei meinaa edes muistaa, millaista helvettiä se joskus on ollut. Tietysti kokeneempana käyttäjänä osaa jo vältellä joitain ongelmia.

Omaan makuun tuo perus-Ubuntu on mennyt ulkoasultaan yhä karmeammaksi ja en ole siihen enää koskenut. Cinnamon (Linux Mint) tai Xfce (Xubuntu) ovat tyyliltään paljon miellyttävämmän oloisia. En myöskään sulata sitten millään tuota Ubuntun integroimista Amazonin hakuihin oletuksena, ei käyttäjän yksityisyyttä saa tuolla tavoin puukottaa. Gnomekaan ei oikein ole enää vastannut odotuksia, kun kaikki perustoiminnallisuus on pyritty riisumaan pois (toimiiko se alt+tab vieläkään kahdelle saman ohjelman ikkunalle?).

Sukulaisilta tulevat puhelinsoitot ovat myös vuosien mittaan vähentyneet, kun Ubuntussa ilmenevät erinäiset ongelmat on hiljalleen selkiytyneet. Vielä pari vuotta sitten sai ratkoa jotain ihme juttuja lähes kuukausittain. Nyt en peruskäyttöön asentaisi enää kenellekään Windowsia, ellei koneella ole tarkoitus pelata. Ehkäpä tuo pelaaminenkin on vielä joskus linuxilla arkipäivää.

Kai tuo integroiminen tulee jonkun toissijaisen paketin mukana? Tällöinhän se integrointi olisi helppoa kumota poistamalla kyseinen paketti, jos oletetaan että paketti ei sisällä muulle toiminnallisuudelle välttämättömiä osia. Olisi mukava taas vaihteeksi kokeilla uudistuneinta ubuntua.

Kai tuo integroiminen tulee jonkun toissijaisen paketin mukana? Tällöinhän se integrointi olisi helppoa kumota poistamalla kyseinen paketti, jos oletetaan että paketti ei sisällä muulle toiminnallisuudelle välttämättömiä osia. Olisi mukava taas vaihteeksi kokeilla uudistuneinta ubuntua.

Joo, kyllä sen Amazoni-tietovuodon saa pois. Poistaa tosiaan joko sen amazonin paketin tai sitten ottaa vaan yksinkertaisesti asetuksista pois päältä. Mua ärsyttää vaan se, että se on oletuksena päällä, jolloin se jäänee monilta käyttäjiltä kokonaan poistamatta.

Mulla toi amazonista hakeminen oli oletuksena pois päältä. En muista kysyttiinkö siitä mitään asennuksen ohessa... Tosiaan tää ubuntun nykyinen desktop, eli Unity, on aika hanurista aluksi. Nyt olen käyttänyt ubuntun 14.04 LTS versiota jonkin aikaa, joten olen jo tottunut tähän. Latasin tällä kertaa ubuntun lähinnä sen takia, että ubuntua käytetään useissa yrityksissä, joten sen osaaminen on plussaa. Kunhan saan pöytäkoneeni kasaan, niin ajattelin asentaa siihen vanhan kunnon Arch linuxin. :) (tai ehkä palaan SuSE:n pariin)

Jos Linux-jutut yritystasolla kiinnostaa, niin RHEL on kyllä ylivoimainen ykkönen - palvelinpuolella siis. Sen työasemapuolen vastine kotikäytössä on käytännössä Fedora.

Ubuntu on hyvä valinta ja kotikäytössä itselläni vähemmän ongelmia kuin W7:ssa. Kone on (6-7 vuotta) vanha läppäri, mutta toimii edelleen liukkaasti. Fedoraa en asentaisi. Ubuntussa voi häiritä oletuksena oleva ikkunoiden alavetovalikoiden automaattinen piilottaminen. Tosin nekin saa aina näkyviin helposti. Muuten oletusasennus on mielestäni riittävä.

Päätinpä sit näin w10 julkaisun yhteydessä lyödä koneen puhtaaksi ja sisään tuuppasin sit Mintin. Kunhan sai nvidian ajuriperseilyt kondikseen niin loistava käyttishän tämä on :). Kaikista mukavin oli huomata näin läppärissä, että koneen lämmöt tippui 20 celsiusta ollen nyt normi rasituksessa 40-45 asteen luokkaa :D. Eli jokin siinä edellisessä w7:ssa oli kädellään ku kävi kohtuu lämpöisenä pienessäkin rasituksessa. Pientä hieromista toki on tullut tehtyä et istuu ns omaan kouraan, mut kohtuu nasakka käyttis ihan suoraan paketistakin :). Suosittelen kyl kaikille jotka haluaa helpon ja hyvän vaihtoehdon tuolle winukalle.

Kaivan nyt foorumin kätköistä tämän ketjun esiin, kun en uuttakaan viitsi samasta aiheesta aloittaa. Osoittaahan se huonoa makua.
Ongelman lähtökohdat ovat siis Linux Mint 18 Mate ja sen täysin märkäkorvainen käyttäjä.
Yksi teini tuli itkemään, että on formatoinut vahingossa puhelimensa muistikortin. Lupasin katsoa, jos saan asiaa mitenkään autettua. Ja onnistuihan se. Löysin netin kätköistä kivan pikku koodinpätkän, jota jopa minä osasin käyttää. Teini oli toki ikionnellinen saatuaan tiedostonsa takaisin. MUTTA. Nyt mulla on koneella hamat 5000 teiniselfietä ynnä muuta roinaa, joita en saa poistettua :eek:. Tiedostot kun on luotu rootilta, niin mulla ei ole lupaa poistaa niitä... Mitenhän ne, tuota, saisi vittuun mun koneelta? Osaisiko joku selittää?

Edit. Olisi varmaan kuulunut tuonne tyhmien kysymysten kerhoon, mutta meni jo.

Viimeksi muokattu:
Avaa console-ikkuna (vrt. Windowsissa cmd.exe), mene cd-komennolla hakemistoon missä kuvat tai muut tuhottavat tiedostot ovat.

Tuhoa yksittäinen tiedosto käskyllä:

sudo rm <tiedostonimi>

Tai tuhoa esimerkiksi useampi jpg-tiedosto:

sudo rm *.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom