Linux Ubuntu

Pannaas tänne.

Nyt on "uusi" kone alla ja pitäisi ubuntu asentaa tähänkin. Ongelma tulee siinä, kun koitan käynnistää live cd:tä. Eli ensin se latailee hetken aikaa ubuntu teksti näyttöä komistaen, mutta sitten tulee näytöntäydeltä tekstiä. "buffer I/O error on device SR0" ja jotain numeroita molemmin puolin. Ei liiku mihinkään siitä, muutakun samaa tekstiä tulee kokoajan lisää.

Nyt tarvittaisiin linux konkareitten apua jälleen. Tänks juuks.
Onko media virheetön? Poltitko itse? Onko toiminut jossain toisessa koneessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"buffer I/O error on device SR0" ja jotain numeroita molemmin puolin. Ei liiku mihinkään siitä, muutakun samaa tekstiä tulee kokoajan lisää.
Ettei ois vaan naarmuinen/likainen/viallinen levy?

Poltin taannoin itse ja olen toiseen koneeseen sillä asentanut.

Foobari: Levy on puhdas ja naarmuton. Viallinen ehkäpä (?).

Formatoi kovalevy uudestaan eikä mitään nopeaa formatointia vaan perusteellinen.
toinen vaihtoehto on kokeilla ladata tikulta tai kokeilla polttaa asennus levy uudestaan.

Nyt sain toimiin. Oli toisesta cd asemasta irronnut piuhat, pistin ne kiinni ja löin cd:n siihen asemaan-> toimii. :dance2:

Toivottavasti osioidessa ei poistu kovolla olevat tiedostot. Munasin sen verta asennuksen, että menee nyt väärälle kovolle. Voi sitä itkun määrää jos noi kaikki musiikit katoo. :itku: :D

Taas tarvitaan apua. Windowsin puolella toimii äänet niinkun pitääkin, mutta ubuntun puolella ei toimi muutakun linuxin omat äänet. Eli nämä kirjautumis yms. Musiikki ei kuulu, eikä muukaan.

Mikä on mennyt mönkään? Olen aika untuvikko vielä linuxin kanssa.

Taas tarvitaan apua. Windowsin puolella toimii äänet niinkun pitääkin, mutta ubuntun puolella ei toimi muutakun linuxin omat äänet. Eli nämä kirjautumis yms. Musiikki ei kuulu, eikä muukaan.

Mikä on mennyt mönkään? Olen aika untuvikko vielä linuxin kanssa.

Avaa mp3-tiedosto vaikka normaalilla Movie Playerilla, niin pitäisi ehdottaa codeccien lataamista.

= asenna codecit, niin pelittää.

Käys tsekkaan System - Preferences - Soundista, mitä näkyy olevan valittuna. Kokeile testinapista, tuleeko ääntä millä vaihtoehdoilla jne.

Ei tule kesää. Voi jumalauta, että alkaa mennä usko tämän kanssa. Musiikkia kuunnellessa kuuluu äänet, mutta ei netissä, ei peleissä, eikä leffoissa. Google on laulanut, mutta mikään ei tunnu auttavan. Nyt jos vielä viimeisiä jelppejä saisi. :D

Ei tule kesää. Voi jumalauta, että alkaa mennä usko tämän kanssa. Musiikkia kuunnellessa kuuluu äänet, mutta ei netissä, ei peleissä, eikä leffoissa. Google on laulanut, mutta mikään ei tunnu auttavan. Nyt jos vielä viimeisiä jelppejä saisi. :D

Parhaiten löytyy apu noihin ongelmiin Ubuntun omilta foorumeilta. Siellä on kyllä varmaan joka ikinen ongelma möyhitty perin pohjin - ainakin mä oon sieltä moniin ongelmiin löytänyt ratkaisun. :)

Mitä soitinta käytät elokuvia katsoessa? Jos MPlayeria, niin sillekin muistaakseni joutui erikseen valitsemaan äänilähdön sen omista asetuksista. Voi olla, että muistan väärin kun viimeisestä Ubuntu-kierroksesta on tovi vierähtänyt. Peleihin en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun Linuksilla en pelannut.

Edit. Tarkennuksena vielä tuohon äänihommaan: Jouduin vaihtamaan joka helvetin paikasta äänet käyttämään digitaalista ulostuloa, kun se jostain syystä oli oletuksena analogiulostuloon määritetty.

Sanoit tuolla, että oot asentanut codecit? Ootko asentanut sen suljetut tiedostomuodot-paketin? Sillä lähti ainakin mulla äänet (ja muut) toimimaan. Eli:
Koodi:
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Voi olla ettei toi kyllä auta, jos sulla kerran jo musiikkia kuunnellessa kuuluu äänet.

Millasii effektei teil o compizis päällä ? =D

Millasii effektei teil o compizis päällä ? =D
Mulla on compiz kytketty pois päältä ja metacity käytössä, koska tuo compiz hidastaa oleellisesti kaikkea grafiikkaa enkä päässyt tearing-ongelmasta "tv-outissa" (1080p) eroon millään compiz päällä.

Onko linuxille samanlaisia dvd:n käsittelyohjelmia kuin mitä winukalla on mm. DVD Decrypter, DVD Rebuilder, DVD Shrink, AnyDVD?

Vähän aikaa käytettyäni olen ollu tyytyväinen 8.10:iin, mutta kun katsoo kovalevyn ominaisuudet tiedostojärjestelmän juuresta niin sanoo että tilaa on vajaa 240GB!! Tiedän kuitenkin että tässä on 320GB kovalevy, eihän tämä nyt 80GB voi hukata tuosta vaan? :eek:

http://img21.imageshack.us/img21/3831/kuvakaappaus.jpg

Asennusvaiheessa laitoin option "käytä koko levyä" tjtn defaulttiasetuksilla. Ensimmäisellä käynnistyksellä tämä ilmoitti että suositeltavia päivityksiä olis jonossa yngefär 250kpl ja painoin että jees jees, onhan ne sitten otettava.
Menikö sinne tilat, vai swappiako tässä on ihan v*tusti tjtn?
Googlettaminen kertoo että Ubuntu mahtuu 3GB tilaan, ja suositeltava swappi siihen 2xRAM, eli minun kohdalla 4GB.
:/

Joko porukka on testaillut viikon päästä ilmestyvää 9.04 versiota? Beta on ollut omalla koneella pari viikkoa ja olen positiivisesti yllättynyt. Edellinen tosimielellä siirtyminen Linux puolelle kaatui vuosi sitten 8.04 version ongelmien kanssa painimiseen (ajurit, ajurit, ajurit). 9.04 löysi niin langattoman ajurit kuin näytönohjaimenkin täysin ongelmitta. Erityisen positiivisen arvosanan saa näytön asetusten parantaminen, jossa nyt jopa ihan oikeasti voi muuttaa resoluutiota ja toisen monitorin asetuksia edes jotenkin! :rock:

Asensin 64 bittisen version ext4 osioilla vanhalle Athlon64+IDE koneelleni; bootti työpöydälle kestää vain 35sek (8.10 = ~60sek). :wtf: Ext4:llä myös satunnainen käynnistyksessä suorittama levyjen tarkistus menee ext3:een verrattuna heittämällä läpi.

Muutama välttämätön paketti omalla koneella: :)
avant-window-navigator (Applemainen dockbar)
back-in-time (TimeVaultin tapaiset säännölliset varmuuskopiot)
gparted (Levyjen osiointityökalu)
songbird (Mozillan iTunesmainen musiikinsoittosofta, vähän keskeneräinen mutta lupaava)
wine (Windows-softan emulointio-ohjelma = µTorrent toimimaan)

Compiz jaksaa edelleen bugata ja taistella monen 3D-softan kanssa, eikä esim. Google Sketchup toimi vieläkään Winen kanssa. Joka tapauksessa Ubuntu tuli nyt vihdoin jäädäkseen työpöytäkäyttöön, lastentauteja edelleen havaittavissa, mutta ei mitään maailmaa pysäyttäviä (Sampopankin sivut :down:).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom