Liikuntatunnilla opittua...

Jos ala-asteella ei omista luistimia, niin otetaan jalkaan "koulun hokkarit".

Jos yläasteella ei tahdo hiihtää, niin pääsee järjestelemään urheilupuiston suksivarastoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä keskustelu toi mieleen paljon jo unohtuneiksi luulemiani muistoja koululiikunnasta.

Luokat 1-3 olivat koululiikunnan parasta antia. liikunnanopettajana toimi oma luokanvalvoja, sama henkilö joka opetti vielä jokaisen aineen. Hän oli herttainen, eläkeikää lähestyvä rouva, joka oli paras mahdollinen opettaja sen ikäisille lapsille. Hänen liikuntatuntinsa olivat erilaisia liikunnallisia leikkejä, joissa ei koskaan kilpailtu, eikä ketään kyykytetty. Homma toimi, lapsilla oli kivaa ja jokainen liikkui kykyjensä mukaan.

Luokilla 3-6 tähän tuli muutos. Meille pojille tuli miesopettaja ja tytöille vastaavasti naisopettaja liikuntaa opettamaan. Tästä alkoi sitten yläasteen loppuun jatkunut tiukkapipoinen lajiliikunta. Pesäpallo oli kevät- ja syyskauden peruskauraa, jota tahkottiin noin kolme neljännestä kesäkauden ulkoliikuntatunneista. Kenttänä toimi muhkurainen asfalttikenttä. Oli luonnollista, että jokainen piti pesäpallosta, oli hyvä siinä ja tunsi säännöt. Ainakin opettajan mielestä. Ne jotka eivät osanneet olivat koko pelin ajan enemmän tai vähemmän paniikissa, koettaen lähinnä pysyä poissa parempien tieltä ja olla tyrimättä. Virhettä nimittäin seurasi huutokuoro, johon osallistui sekä opettaja, että tämän perskärpäset. Ne urheilijapojat jotka olivat hyviä joka lajissa ja kaveerasivat opettajan kanssa. Joukkueet olivat käytännössä aina samat. Opettajan suosikit toimivat valkkuina ja valitsivat aina jotakuinkin samat tyypit samassa järjestyksessä.

Pesäpallokauden katkaisi lähinnä vain varsinainen "kilpailukausi". Silloin otettiin tuloksia ylös yleisurheilussa numeroa varten. Luonnollisesti ilman minkäänlaista opetusta tai harjoitusta. Yksi yritys ja tulos paperiin. Luojan kiitos laman vuoksi koululla ei ollut rahaa juuri mihinkään välineisiin, joten yleismurheilu koostui vain pikajuoksusta, pitkänmatkanjuoksusta ja pituushypystä. Varsinkin pakollisista pitkänmatkanjuoksukisoista minulla on erityisen lämpimät muistot.

Talvikaudella hiihdettiin ja luisteltiin. Valitettavasti vain laman takia porukan urheiluvälineiden laita oli vähän niin ja näin. Oma perheeni onnistui rämpimään laman läpi ilman suurempia vaikeuksia, lähinnä isän hullun työnteon ansiosta. Monissa muissa perheissä oli toisin. Suksien ja luistimien taso oli todella kirjava. Tosilla oli uudet luistelusukset, toisilla isän vanhat lankut 70-luvulta. Onneksi välineiden epätasa-arvoisuus otettiin opettajan taholta huomioon siten, että hiihdettiin aina kilpaa. Näin köyhimpien nöyryytys saatiin pienellä liikkeellä näppärästi maksimoitua. Joillain ei ollut varusteita omasta takaa lainkaan, joten he saivat tyytyä koulun varusteisiin, jotka olivat alle kaiken arvostelun. Ikivanhoja huoltamattoma resuja, joista koitettiin löytää edes jotakuinkin ehjä ja sopivankokoinen pari, yleensä huonoin tuloksin. Näillä sitten kihnutettiin koko talven ulkoliikunatunnit.

Sisäliikunta oli kaikkein pahinta, koska pienessä salissa opettajan valvova silmä huomasi jokaisen virheen. Voimistelussa olin surkea, koska olin isokokoinen, raskasrakenteinen ja kömpelö. Ajoittain myös jonkin verran ylipainoinen, riippuen kasvupyrähdyksistä. Esimerkiksi pakollinen käsilläseisonnan opettelu muodostui painajaiseksi. En ole koskaan halunnut vapaaehtoisesti oleskella pää alaspäin, enkä tuolloin muutenkaan luottanut käsivoimiini riittävästi. Vaan pakko oli. Opetus tapahtui opettajan ja luokan priimuksen esimerkin ja huudon säestämänä, muun luokan katsellessa vieressä. "Katso nyt miten helppoa, kaikki osaavat!".

Karmeita olivat myös monen monituiset pallopelit, joita yhdisti vain se, että minkään sääntöihin ei perehdytty. Kaikkihan toki osaavat mm. koripallon, lentopallon, käsipallon, pääpallon, seinäpallon hämähäkkipallon, polttopallon, pallopallon ja sählyn säännöt. Sama systeemi toistui, kuin pesäpallossakin. Ne jotka osasivat, pelasivat. Muiden kohtalo oli eriskummallinen näytelmä. Piti olla koko ajan sen näköinen, että on pelissä täysillä mukana, vaikka todellisuudessa yritti vain paniikissa vältellä palloa, jottei joutuisi silmätikuksi mokattuaan. Aina virheitä ei tietenkään voinut välttää, jolloin urheilijat hyökkäsivät opettajan johdolla räkyttämään ja vittuilemaan surkimukselle. "Ei se voi olla niin vaikeaa!" Jokainen peli oli sekuntien laskemista piinan loppuun.

Aina pelattiin paljain jaloin. Jos ei ollut varusteita, pelasi
kalsareissa. Suihkussa oli pakko käydä. Opettaja seisoi katsomassa, että jokainen peseytyi.

Yläasteella liikunta ei enää ollut pelottavaa, ainoastaan armottoman tylsää. Joukkuelajeissa muutama urheilija pelasi raivokkaasti ja tiukkapipoisesti toisiaan vastaan, muun luokan pyöriessä enemmän tai vähemmän hukassa pakkeina, maalivahteina, vaihdossa tms.

Sählyssä maalivahdin suojavarustus oli yhtä köyhä, kuin eletty aika. Ainoa ero kenttäpelaajaan oli, että molari sai pitää pitkähihaista paitaa. Muistan vieläkin miltä sählypallo tuntuu huulilla, kun sen lataa siihen piiskasivalluksella lajia harrastava luokan priimus - kahden metrin päästä.

Siinä päällimmäisiä muistoja mitä tämä ketju kirvoitti mieleen iki-ihanasta koululiikunnasta. Koko touhuista jäi mieleen lähinnä nöyryyttäminen ja musta ahdistus. Muistan vieläkin sen palleja vihlovan onnentunteen, joka valtasi minut aina kevään viimeisen liikuntatunnin viimeisten minuuttien aikana, kun tiesi, että se paska oli ohi koko kesäksi. Ja lapsenahan kesät olivat piiiiitkiä.

ps.

Ennen kuin joku leimaa läskiksi nahjukseksi kerron, että
koko peruskouluajan harrastin kuitenkin paljon liikuntaa koulun ulkopuolella. Kaikki tosin yksilölajeja.
 
Meillä pesäpallo oli ehdoton suosikki jopa, mä itse esimerkiksi pelasin pesistä aina erittäin mielelläni.. Meillä oli niin vähän niitä jotka eivät osanneet, että se oli mielekästä. ja peli oli tiukkaa ja jännää. Itse olin pesiksessä ylivoimaisesti paras mitä missään lajissa, ja liikunnanopettajan lähtemätön kommentti ol, että jos liikunta oisi pelkkää pesäpalloa, niin indicalla olisi aina kymppi.. koko pelin sielu:) en koskaan siis pelannut missään seurassa, faija on. tosin sitte pentuna piti kyllä lahjakkaasti opetella pesistä, aina ku iskä viitti pihalle tulla pikku-indicaa leikittämään.. ehkä se johtu siit.. heitto mulla on kyllä aina ollut ainoastaan aika keskinkertainen, siitä kilpailtiin ja ei se pallo lentäny ku 45metriä silloin, ei oikein toi nopeusvoima ja heittotekniikka ole koskaan ollut hyvä.. Lyönnit mulla lähti napakasti, enkä oikein koskaan edes ala-asteella lyönyt ohi. Kivaa oli ku osasi jotain edes.. mä tykkäsin pesiksestä ihan älyttömästi.. hieno laji!
 
Kultaisella 80-luvulla..suihkussa oli pakko käydä ala-asteella liikuntatunnin jälkeen. Opettaja valvoi ja pisti sitten suihkun jälkeen kaikki hyppimään itsensä kuivaksi (!?) niin "että munat heiluu", niinkuin itse asian ilmaisi..sitten aina valkkasi siitä "kuivimmat sällit" pukeutumaan..
 
Koululiikunnat meni mulla vaihtelevasti, ala-asteella porukkaa oli niin vähän, että monessa lajissa oli helppo olla olematta huonoin. Yleensä olin hyvä kaikissa lajeissa missä piti lyödä tai syöttää: pesäpallo, lentopallo. Mutta olin hyvä vain lyöntivuorossa, kopparina ja lentopallossa muuten taas aika surkea. Jääpallo sentään meni ihan mukavasti.
Sitten päästiin yläasteelle jossa porukkaa oli hiukka enemmän niin meni ilot myös liikuntatunneista, ne oli paljoltikin sitten sellasta pallonväistelyä. Ei vain pojalla riittänyt itseluottamus panna ihan parastaan.
Lukiossa sitten pääsi taas hommasta jyvälle ja liikuntanumerokin nousi reilusti, varsinkin jääkiekossa tuntui ihan oudolta kun huomasi olevansa mukana siinä porukassa joka huudettiin ekana joukkueisiin. Sekin kyllä aika pitkälti hyvän luistelutaidon ansiosta, paskat mulla ole ikinä ollu mitään pelisilmää joukkuepeleihin. :D
 
Ala-asteella koululiikunnassa eniten suosittiin jääkiekkoa, pesäpalloa, jalkapalloa, pituushyppyä, suunnistusta sekä hiihtoa. Jos sisällä oltiin niin vaihtoehdot koripallo, sähly tai telinevoimistelu. Yleensä opettaja ei edes kysellyt oppilailta vaihtoehtoja. Ylä-asteella onneksi kaikki muuttui ja liikunta oli paljon monipuolisenpaa ja kivempaa sekä opettaja kyseli mitä porukka halusi tehdä. Ylä-asteella sai liikuntatunnilla olla jopa salilla puntteja repimässä jos ei perinteiset lajit kiinnostanut, jopa aika usealla liikuntatunnilla annettiin tämä vaihtoehto. Salilla olikin kuuden kaverin vakio porukka punttaamassa, vaikka liikuntatunnilla oli 20 hengen ryhmä. Lukiossa liikunnassa oli taas vähemmän vaihtoehtoja, melkein ala-asteen kaltaista.
 
Pakko avautua: ne joukkuelajitunnit oli useimmiten kauheita, koska ne ryhmän parhaat oli enimmäkseen helvetin ylimielisiä ja tekivät kyllä hyvin selväksi ketkä osaavat pelata ja ketkä eivät. Pesis menetteli koska vaikken osaakaan lyödä enkä uskalla/ osaa ottaa koppia, olen nopea juoksemaan. Lentopallosta olisin tykännyt, mutta yksi ääliö syöksyili koko ajan pitkin kenttää ja otti kaikki pallot, yritä siinä sitten itse pelata. Ei sitä kyllä arvosanassa tuosta palkittu. :D

Opettajissa ei ole ollut yleensä vikaa, yläasteella ope antoi usein pyynnöstä "vapautuksen" joukkuelajeista ja määräsi pyörälenkin (piti käydä tarkastamassa joku vuosiluku jostain kivipylväästä tms). Jääpallonkin onnistuin välttämään luistelemalla kenttää ympäri sen kymmenen kilometriä. Yksilölajeissa olin hyvä, paitsi 1500m juoksussa. Oli mulla ysi usein tokarissa, mikä oli oikeastaan ihan reilua, koska olinhan mä aika monesta lajista tosi innostunut (yu, luistelu, uinti, jopa maastojuoksu kelpasi) enkä ikinä yrittänyt lusmuta tunneilta. Ehkäpä ope tajus, että päästämällä mut pyöräilemään on kaikilla kivempaa. :rock:

Lukion opelle olen sitä vastoin ikuisesti katkera: opetussuunnitelmassa luki, että liikuntatestiksi kelpaa 1500m tai 12min uinti. No, ope antoi mun kyllä uida, mutta käski ottaa itse kellosta aikaa ja ilmoittaa sitten tulos. Loppujen lopuksi se pakotti mut kuitenkin myös juoksemaan, jonka perusteella antoi numeron. Uinnista olisin saanut kympin, juoksusta napsahti seiska.
 
Sitä en tajua liikkatunneissa että miksi tytöt ja pojat erotetaan omiksi ryhmikseen ( :D joku murrosiän tuoma epävarmuus ei ole syy eikä mikään). Käsittääkseni Ruotsissa ollaan ihan sekaisin ala-asteelta lähtien? Vai olenko väärässä?
 
Sitä en tajua liikkatunneissa että miksi tytöt ja pojat erotetaan omiksi ryhmikseen ( :D joku murrosiän tuoma epävarmuus ei ole syy eikä mikään). Käsittääkseni Ruotsissa ollaan ihan sekaisin ala-asteelta lähtien? Vai olenko väärässä?

Ei paljon ois napannut jos akat ois ollu perseilemässä meiän liikkatunneilla. Mitä yläasteella näki niiden touhuja niin ei kukaan edes tainnut yrittää pelata mitään.

Ja onhan kaikessa liikunnassa muutenkin tehty ero naisten ja miesten väliin. Ei oikein tasaista olis muuten. Jotain lätkää sekatiimeillä, tulis varmaan tosi hyvää jälkeä.
 
Tämä keskustelu toi mieleen paljon jo unohtuneiksi luulemiani muistoja koululiikunnasta.

Aina pelattiin paljain jaloin. Jos ei ollut varusteita, pelasi
kalsareissa. Suihkussa oli pakko käydä. Opettaja seisoi katsomassa, että jokainen peseytyi.

Sählyssä maalivahdin suojavarustus oli yhtä köyhä, kuin eletty aika. Ainoa ero kenttäpelaajaan oli, että molari sai pitää pitkähihaista paitaa. Muistan vieläkin miltä sählypallo tuntuu huulilla, kun sen lataa siihen piiskasivalluksella lajia harrastava luokan priimus - kahden metrin päästä.

Hmm..olemmeko käyneet samaa koulua? :) Ja vielä lisäyksenä, et meil oli myöskin nii, että jos oli pitkät veijot alla sisäliikunnassa, ni sit pelattiin niillä. Vaiks oliski ollu verskat mukana :david:
 
Tää nyt ei ihan tänne kuulu, mutta melkein:)

Terveystiedon tunnilla opettaja kertoi kuinka voi kasvattaa lihaksia: laittakaa 1,5 litran limsapullo täyteen vettä ja tehkää sillä hauiskääntöä:david:
pitää koittaa kohta:whip:
 
mieleen tulee aikoinaan ylä-asteelta kun telinevoimistelu tunnilla, piti aina kattoa jostain vitun kuvasta miten liikkeet tehdään kun opettaja oli vähän pullukan puoleinen, niin ei voinut näyttää esimerkkiä. Toinen tapaus, kuulin aikoinaan tyttökaverilta, että oli tyttöjen liikka opettaja näyttänyt telineellä jonkin liikkeen, et näin se menee ja katkaisi siinä jalkansa. :lol2:

Kolmas tapaus josta, poikien kanssa saatiin 1/2 jälki istuntoa; oli 2h aikaa hiihtää 10km lenkki, noh poikien kanssa päätettiin otetaampa hieman rennommin tää homma. Hiihdettiin rauhassa, kun sitten eteen tuli isompi mäki niin otettiin sukset pois ja käveltiin mäki ylös, tietenkin siinä oli tyttöjä vähän matkan päässä tupakilla ja kielivät opelle että pojat eivät hiihdä. Sitten kaksi kaveria (poikia) päätti että leikitään mäkihyppääjiä ja laskivat mäkeä alas ja oliva muka mäkihyppääjiä. Noh palasimme koululle noin 45min myöhässä ja ope odotteli jälkkäri laput kourassa. Seuraavalle kerralle sitten meinasimme ottaa kahavit ja pullat mukaan, että istutaan sinne ladun viereen kahaville, mutta ei sitten kuitenkaan tehty näin. Nuoruuden hölmöilyähän toi oli.
Hiihdossa muistui toinen tapaus, jossa toinen näistä mäkihyppääjistä kaatui hiihdossa mäessä ja ajautui päin puuta-> kylkiluita murtu ja munuainen repes.
 
Jossei käy uimassa niin saa 6 numeroksi. Kaveri joka kävi liikantunneilla kolme kertaa sen vuoden aikana sai seiskan liikan numeroksi :D
Muistuu mieleen myös kun pelattiin jääkiekkoa. Maikka anto mailat kaikille ja käski pelaamaa. Ite meni autoon istumaa kentän laidalle ja joi kahvia ja söi donitseja :D

Joo ja oli se ala-asteen liikanmaikka mikä sai potkut ku potkas jotai tyyppii ja heitti sen portaita alas... vähän pipipää tai jotain.
 
Kultaisella 80-luvulla..suihkussa oli pakko käydä ala-asteella liikuntatunnin jälkeen. Opettaja valvoi ja pisti sitten suihkun jälkeen kaikki hyppimään itsensä kuivaksi (!?) niin "että munat heiluu", niinkuin itse asian ilmaisi..sitten aina valkkasi siitä "kuivimmat sällit" pukeutumaan..

Mitä vittua ?! :lol2:
Onkohan kaikki liikanmaikat päästää vialla.
 
Jotain lätkää sekatiimeillä, tulis varmaan tosi hyvää jälkeä.

hehee, lätkää sekatiimeillä pelattiin joskus 3. luokalla, ja yksi tyttö ei vissiin osannut luistella, vaan vauhtiin päästyään liukui laitaa päin niin että paukkui. Ei se edes tajunnut nostaa käsiä eteen:D
 
Liikuntanumero ei voi olla hyvä ellet kuulu Kouvolan pesäpallojoukkueeseen.
Opettaja oli joku pesiksen mestari itä-lännes.
Oli aika tsoukki kun yhel Tomil oli liikka 8 vaikka se istu aina kattoos kentän laidalt jos jotain tehtii astman takia(kauhee kössi, hidas, kömpelö, nyhverö) :jahas:
Muistan vaa yks tai kaks tuntii ala-asteel koska toi oli mukana liikkatunnil.
Niin ja suihkussa oli pakko käydä - ja opettaja useimmiten vahti että kaikki käy.
Ne joilla ei ollu liikkahousuja mukana, liikkas kalsareis.
Paljain jaloin sählyy pelattii (joillai oli sisäpelikengät)
Ja opettajan kuuluisin repliikki mikä jäänyt mieleen: "Ei tule kalua ei."
Luistellessa heiteltii vaa lunta toisten naamaa ulkojääl.
Ja mielee että rangaistuksia ei pahemmin annettu niille jotka ei ollu opettajan erityistarkkailussa :D
Heitin erästä jannuu luistinkassil 5 metrin pääst naamaa, lens tyyppi komees kaares, ja tais lähtee opettaja viemää sitä terkkarii.
Kyllä siitä pieni puhuttelu tuli mutta siihen se jäikin.
Käytös oli 9 ;)
 
Hassuinta on se kun kiipesi sitä köyttä pitkin ja "alapäässä" alkoi tuntua hassulta jossain vaiheessa... verrattavissa sitten myöhemmän ajan "kokemuksiin" tuo tunne ;)

Vai oli tollanen sun ensimmäinen seksuaalinen kokemukses? :hyper:
 
Liikuntatunneilla opin, että toisen jengin täytyy ottaa paidat pois.

Oothan tyttö? -Olis ihan huippua ku tytötki ois tehny noin ja luulinki siihen asti et opettaja anto niille eriväriset liivit, pojat sitte puolinakuili yksikseen :rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom