Liikkeiden loppuun asti vieminen, lihaksien nousu vai tuho?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
43
Jotkut väittää, että sarjoja ei saa viedä loppuun...jotkut taas väittää, että mitä rankemmin vetää loppuun saakka sitä paremmat tulokset?! :david:
ittellä toimii hyvin loppuun saakka vedetyt, sekä massan, että voiman suhteen...Mutt toimisko paremmin jos jättäs kaikki sarjat vähän kesken?

Esim.
Hauistreeni(mieto):
Hauis taljassa suoralla tangolla
ensin lämmittely 1 pitkä sarja neljälläkympillä(40kg=kyseisessä taljassa n.25kg)
sitten asiaan(kaikki loppuun asti):
"noinsarjat" 95 kg*9, 100*7, 95*8, 90*10, 90*8

scott-yhelläkädellä
"noinsarjat" 15 kg*11, 15*9, 12*11, 12*10

Posehauis
"noinsarjat" 35kg*14, 40*12, 40*11

Mitä mieltä porukka on. Loppuun saakka, vai jätetään kesken. Kumpi on paree?
Kuinka paljon kiinni geeneistä?

Jos lihasryhmät treenataan noin kerran viikossa, niin ehdottomasti loppuun asti. Jos sitä jättäisi aina sarjat kesken, niin mikäs syy sillä lihaksella olisi kehittyä? Tai ehkä, jos olisi tarpeeksi volyymia, niin voisi toimiakin. En mä tiedä.

Moi taas megamaster.

Eiköhän perustreenissä viedä sarjat aina vähintään positiiviseen loppuun. Nuo muut treenitavat sopivat jo useampia vuosia treenanneille, joilla on tarve vaihdella treenityyliä.

Se on sitten eri asia, miten kukakin pääsee "kipukynnyksen" yli, eli montako toistoa menee vielä sen jälkeen, kun ei jaksaisi enää yhtään.

Warheart sanoi:
Jos sitä jättäisi aina sarjat kesken, niin mikäs syy sillä lihaksella olisi kehittyä?

Kyllä sitä progressiivisuutta saa muutenkin, kun vetämällä sarjat loppuun asti ja toivomalla, että tulee enemmän toistoja kuin viime kerralla.

Sanoisin, että saa viedä loppuun asti (kaikki motoriset yksiköt aktivoidaan ja saavutetaan maksimaalinen voimantuotto), mutta ei ole pakko (mekaanisessa työssä ei ole juurikaan eroa yhdellä toistolla sinne tai tänne). Eli, jos tuolla menetelmällä halutaan kasvattaa maksimivoimaa, niin loppuun asti. Lihasmassan kannalta ei ole niin väliä.

Jos puhun taas ihan puuta heinää, niin menköön myöhäisen ajankohdan piikkiin.

juuh, loppuun asti, että treeni menee perille... joskus kannattaa tehä nii loppuu että ei jaksa itse edes nostaa... (tosin terveellisintä sillon kun on kaveri auttamassa :D ) ns. pakkotoistoja :)

Tahvo Tohveli sanoi:
Kyllä sitä progressiivisuutta saa muutenkin, kun vetämällä sarjat loppuun asti ja toivomalla, että tulee enemmän toistoja kuin viime kerralla.
Kerro nyt toki jotain. En mä vieläkään tiedä. :)

Viimeiset toistot on mun mielestä juuri ne mitkä kehittää parhaiten siis jos puhutaan lihasmassan hankinnasta.

ööö. periaatteessa kyllä... eikös se ole niin, että kun halutaan raakaavoimaa.. niin silloin isot painot ja pienet sarjat.. mutta massan kannalta pitkät ja loppuun viedyt sarjat... näin mielestäni.. ;)

Ps. korjatkaa jos olen väärässä... :worship:

Itula sanoi:
ööö. periaatteessa kyllä... eikös se ole niin, että kun halutaan raakaavoimaa.. niin silloin isot painot ja pienet sarjat.. mutta massan kannalta pitkät ja loppuun viedyt sarjat... näin mielestäni.. ;)

Ps. korjatkaa jos olen väärässä... :worship:

Näinhän se menee jos esim. 4-jakosella treenataan. Mutta jos tekee vaikka koko kroppa kerralla tai 2-jakosella, niin sitten ei kyllä ihan loppuun kannata ainakaan joka sarjassa mennä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse treenaan systeemillä 4 * 8-11 toistoa per liike ja aina kaikki sarjat "kuolemaan" asti. Mutta tavoitteena on voiman ja räjähtävyyden hankinta. Jos taas treenataan lihaskestävyyttä, niin en usko että tarvii kehittymisen kannalta vetää aivan loppuun asti.. Elikkä sarjat pitää tehdä sen mukaan, mitkä on tavoitteet.

Hynkkä sanoi:
Itse treenaan systeemillä 4 * 8-11 toistoa per liike ja aina kaikki sarjat "kuolemaan" asti. Mutta tavoitteena on voiman ja räjähtävyyden hankinta.
No mun mielestä sä treenaat väärin. Hyvä jos toimii noin, mutta kyllä siinä räjähtävyys kärsii kun hermotus on ihan jumissa. Ja harvemmin suositellaan voimatreeneissa vetään loppuun asti. Se pari toistoo pitäs jäädä reserviin.

Kimple sanoi:
No mun mielestä sä treenaat väärin. Hyvä jos toimii noin, mutta kyllä siinä räjähtävyys kärsii kun hermotus on ihan jumissa. Ja harvemmin suositellaan voimatreeneissa vetään loppuun asti. Se pari toistoo pitäs jäädä reserviin.

Tämä nyt on vaan vuosien myötä hioutunut itselle sopivaksi tavaksi treenata.. Ja tuntuu toimivan ihan hyvin. Eikö se ole vähän niinkuin tarkoituskin että lihakset vetävät jumiin, jotta ne pääsee palautumaan ja vahvistumaan? En usko että tällä on vaikutusta siihen räjähtyvyyteen, tai en ole ainakaan huomannut.. Ja sitä räjähtävyyttä treenaan samoilla toistomäärillä, mutta liikkeet teen vaan eri tavalla/painoilla.

Sulla on kuitenkin tuossa esimerkissä 12 sarjaa hauikselle?? Tuskin oikeasti tarvitset noin monta sarjaa.

Hynkkä sanoi:
Tämä nyt on vaan vuosien myötä hioutunut itselle sopivaksi tavaksi treenata.. Ja tuntuu toimivan ihan hyvin. Eikö se ole vähän niinkuin tarkoituskin että lihakset vetävät jumiin, jotta ne pääsee palautumaan ja vahvistumaan?

Kun kehität voimaa tai räjähtävyyttä, et kehitä lihaksia, vaan hermostoa. Näin ollen lihasten jumiin meneminen on vain huono asia tässä tapauksessa.

Hynkkä sanoi:
En usko että tällä on vaikutusta siihen räjähtyvyyteen, tai en ole ainakaan huomannut.. Ja sitä räjähtävyyttä treenaan samoilla toistomäärillä, mutta liikkeet teen vaan eri tavalla/painoilla.

Sillä on vaikutusta räjähtävyyteen. Nopeus/räjähtävyysominaisuudet heikkenevät, kun lihaksiin tulee maitohappoa. Sekä voima-, että nopeustreeni perustuu hermotuksen parantamiseen. Silloin sarjat on jätettävä kesken, koska loppuun asti viedyt sarjat menevät lihaksille, eivät hermostolle. Ja jos todellakin teet sarjat loppuun asti, suoritus hidastuu viimeisillä toistoilla huomattavasti, eikä räjähtävyydestä ole enää tietoakaan. Myös tekniikka kärsii.

Juu kyllä Hynkällä nyt menee sarjat liian pitkäksi jos olet voimanhankinta mielessä liikenteessä ja teet 4x8-11. Kokeile vaikka perinteistä 5x5ohjelmaa pääliikkeille, varmasti tulee huomattavasti paremmin voimaa kuin nuin pitkillä sarjoilla.

MKS sanoi:
Kun kehität voimaa tai räjähtävyyttä, et kehitä lihaksia, vaan hermostoa.

Meinaat varmaankin ettei ole tavoitteena. Rakenteelliset ja funktionaaliset muutokset tapahtuvat harvoin täysin erillään toisistaan.

Miljoonan dollarin kysymys ;)

Tähän kysymykseen löytyy useita vastauksia, muun muassa High rep, HST ja heavy duty väittävät että heidän treenitapansa on se ainoa oikea. Joissakin systeemeissä vedetään vain muutama sarja, loppuun asti ja vielä negatiivisia/pakkotoistoja päälle, joissakin tähdätään progressiivisuuteen ja joissakin tehdään monta sarjaa kokonaisvolyymiä ajatellen. Kaikkien systeemien edestäpuhujat ovat kasvaneet isoiksi miehiksi, esimerkiksi Iso-Arska ja Mike Mentzer.

Täytyy vaan löytää se itselleen parhaiten sopiva treenisysteemi, ja se kultainen vaihtelu pätee myös tässäkin tapauksessa. :whip:

JackOfAllTrades sanoi:
Meinaat varmaankin ettei ole tavoitteena. Rakenteelliset ja funktionaaliset muutokset tapahtuvat harvoin täysin erillään toisistaan.

No joo, hieman kärjistin. Tottakai sitä lihaakin tulee sivutuotteena, vaikka treenaisi puhtaasti voimaa ja nopeutta, jos vaan syö kunnolla. Hyvä että tarkensit.

Grandi sanoi:
Kaikkien systeemien edestäpuhujat ovat kasvaneet isoiksi miehiksi, esimerkiksi Iso-Arska ja Mike Mentzer.

Eikös Arskalla muuten ollut suunnilleen sellainen systeemi, että paljon sarjoja ja kaikki loppuun asti. Ei vaan tainnut ihan täys natu olla :)

Saatan olla väärässäkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom