liike latseille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riqu
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
34
eli ongelma on että en saa latseihin kunnon tuntumaa ylätaljalla, kehitystä on tosin tullut jonkun verran

tällä hetkellä selkäpäivä näyttää tältä

-Kulmasoutu tanko / kp 3x8-12
-Maastaveto 2x6-8
-Alatalja 3x10-20
-Ylätalja leveä / leuanveto 3x8-12
-Ylätalja kapea 3x10-15
-Kohautukset 3x 8-12

ajattelin vaihtaa toisen ylätaljan johonkin muuhun, kertokaa hyviä ja toimiva liikkeitä

Ylätalja on ihan hyvä liike. Ota mukaan pullover ja front lat pulldown, jos salilta löytyy sellainen kone.

jep, jos selkä ei noilla liikkeillä kehity niin vika on kyllä silloin tekniikassa, ei liikkeissä.

välillä ehkä kannattaa tehdä noita ylätaljaliikkeitä/leukoja ennen mavea/kulmasoutua niin saa enemmän irti siitä taljatreenistä/leuanvedoista kun ei ole rasittanut itseään liikaa ennen sitä.

olin kyllä lukenut ton mutta nytku luin uudestaan niin ihan päin persettähän mä sen ylätaljan olin tehny

Ei ole leuanvedon voittanutta liikettä! Koita niin että teet pelkästään leukoja ja jätät sen leveän ylätaljan pois.
Jos ei kauheasti jaksa leukoja vetää on pyramidi-systeemi hyvä. Eli ensin vedät 1 leuan, jonka jälkeen n.20s tauko, sitten 2, tauko 20s ja 3leukaa.. sitä tappiin asti ja sama myös alaspäin.

Itse olen samaa mieltä "rottanaaman" kanssa, et leuanveto on paras liike latseille. Ite olen tehnyt just tolla pyramidi tyylillä, leveällä otteella ja v-kahvalla. Mulla ainaki toiminut hyvin..:rock:

Voisi tehdä hyvää välillä vähentää hiukan noita liikkeitä ja keskittyä tekemään ne liikkeet, mitkä valitaan ohjelmaan tehokkaammin. Näin saat varmasti enemmän potkua/tehoa yksittäisiin liikkeisiin. Vaihtele sitten liikkeitä säännöllisesti tietyin väliajoin. Kyllä se selkä/latsit sieltä kehittyy, ei siihen mitään poppakonsteja tarvita, liikkeet selälle on tiedossa, joten ei muuta kuin tekemään. Mahdollisimman monipuolisesti selälle vaan treenausta.
Ei kannata tehdä helposta asiasta itselleen ongelmaa.

Kokeile leukoja tai kapeaa ylätaljaa. Olet varsin nuorikin, joten tuntuman puutteeseen voi vaikuttaa ehkä se ettei sinulla hirveästi latseja vielä ole. Väännä kovemmin. ;)

Mullakin oli ongelmana tuntuman saaminen latseihin ylätaljalla. Leukojenveto on tietysti paras, mutta kannattaa kokeilla ylätaljaa myös lapiokahvalla. Ero on huomattava ja itse ainakin saan paljon paremmin tuntuman lapiokahvalla kuin normaalilla tangolla...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vaihtele tuon kulmasoutu tangolla tilalle välillä käsipainolla kulmasoutua jonka voisi sitten tehdä ennen kohautuksia. Välillä koita saada joku auttamaan parin pakkotoiston tekemisessä, 16 toistonkin sarjoilla tulee viellä lihaa ihan hyvin.
Eikä se tuntuma ole kaikki kaikessa.=)

Leukoja lisäpainoilla, tuntumasta viis. Jos jaksaa nostaa 20-40kg lisäpainoilla sarjaa niin on varmasti vahva selkä, ei sitä millään haukoilla nosteta. Tuntuma on täysin yliarvostettua IMO.

riqu sanoi:
olin kyllä lukenut ton mutta nytku luin uudestaan niin ihan päin persettähän mä sen ylätaljan olin tehny
Itse en onnistunut noilla ohjeillakaan ennen kuin luin Gdanen ohjeet, että pitää keskittyä aloittamaan liike olkapäistä ensin ylätaljassa. Vasta sitten sai kunnon tuntuman. Omalla kohdalla selkälihakset ovat myös yhä niin jälkeenjääneet, että helposti muut lihakset tavallaan väkisinkin pyrkitvät avustamaan siinä liikkeessä liikaa.

Liikkeet joissa keskitytään vetämään olkapäät ja kyynärpäät alas (ylätaljat, yms) kohdistuu liikkeestä ja liikeradasta riippuen leveän selkälihaksen (m. latissimus dorsi) eriosiin.

Liikkeet joissa keskitytään vetämään olkapäät taakse ja lavat yhteen (soudut, alatalja, yms) kohdistuu epäkäslihaksen (m. trapezius) ala ja keskiosaan eritoten.

Edit: ihme kirjotushäröt pois.

Eli juuri noin kun Gdane sanoi. Tomin kirjoittama selkäjuttu on varmaan juurruttanut monien mieleen, että alataljassa treenattaisiin latseja ja se tuntuma pitäisi sinne saada.

Mites mulla ainaskin alataljassa tulee tuntuma nimenomaan latseihin?

Sitä miksi se latseissa tuntuu on näkemättä, tai muutenkaan tietämättä miten liikkeen teet, aika mahdoton sanoa mutta heitellään pari arvelusta silti...

Voi olla että lähdet vetämään liikettä yläkroppa voimakkaasti etukumarassa ja olkapäät korvissa (venytys latseissa ja trapseissa) ja liikkeessä vedät luonnollisesti olkapäät alas jolloin latsit supistuvat. Kyynärpäitten kulmakin vaikuttaa kovasti, mutta ennenkaikkea jos et vedä lapojasi yhteen asti ja olet alun tehnyt kuvailemallani tavalla voi liike tuntua latsissa.

[varmistus]tiesithän että epäkäslihaksen keski ja alaosa on juuri se suurin lihasmassa siinä lapojesi välissä? Sinne jos siis liike ottaa niin kyseessä on Trapsi ei Latsi.[/varmistus]

Ja sitten yksi hyvä veikkaus on että olet tehnyt selkäpäivänä pohjalle joko ylätaljaa tai leuanvetoa tai muuta vastaavaa ja latsit ovat jo väsyneet liikettä tehdessäsi. Kuitenkin luonnollisesi alataljassakin on avustavana (hyvin vahvasti avustavana) lihaksena mm Latsit juuri :)

Suositut

Back
Ylös Bottom