Liikaa proteiinia, liian vähän hiilihydraatteja?

Kertoisitteko järkevämmät ja kokeneemmat vähän mielipiteitä tai kokemuksia seuraavanlaisesta ongelmasta? Täällä on toki aiemminkin puhuttu samasta aiheesta, mutta itselleni vain on selkeämpää esittää asia omin sanoin.

Oma tavoitteeni on massan kasvatus mahdollisimman vähällä fläsän kertymisellä. Niin pöhköltä kuin kuulostaakin, ongelmanani on hiilihydraattien saanti ruoasta. Lähinnä puuro ja leseet, vihannekset, hedelmät/marjat, maitotuotteet ja palautusjuoma ovat keskeisimpiä hiilareitteni lähteitä.

Sen sijaan proteiinin saanti tuntuu kovinkin helpolta. Minulle ei ole mikään ongelma vetää ilman jauhoja ym. lisävalmisteita sitä yli 4g/per painokilo, ja rasvaa saan laskujeni mukaan ihan tarpeeksi. Hiilihydraatit vain tuntuvat aina jäävän keikkumaan sinne 25-40% puolelle päivittäisestä energiansaannista, vaikka miten koittaisi lisäillä sitä pitoisuutta hedelmillä sun muilla hitailla. Leipää, perunaa tai pastoja en välittäisi oikein syödä, ja nopeat hiilihydraatit mässyistä ym. jättäisin mielelläni kaupan hyllylle lukuunottamatta palautusjuomaa.

Maailmalla liikkuu melko ristiriitaista tietoa siitä, mikä tulisi olla hiilihydraattien ja proteiinien suhde kehonrakennuksessa. Keskeisin kysymys lienee, onko minulla mitään toivoa kasvaa perus massanlisäys-treeniohjelmalla ottamatta sen kummempaa stressiä hiilareiden saannista kunhan niitä tulee edes jonkin verran näistä yllä mainituista lähteistä, ja saisin huoletta mässäillä samaan tahtiin proteiinipitoista ruokaa?

Taustatiedoksi: Salilla käynti aloitettu muutama viikko sitten parin vuoden tauon jälkeen (aiemmin se oli kyllä enemmän painojen heittelyä sinne sun tänne piittaamatta ollenkaan muista tekijöistä). Treenaan 4-jakoisesti maltillisella bulkilla, rasvaprosentti suhteellisen alhainen ja kehoni somatotyyppi on aina ollut jokseenkin mesomorfiseen päin. Sukupuoleltani olen nainen. Lisäravinteita käytän jonkun verran.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en kovin tarkasti noita suhteita seuraa, koska omalla kohdalla olen huomannut erittäin toimivaksi sen, kun katson että proteiinia ja rasvaa tulee tarpeeksi ja lopun energian otan hiilihydraateista. Proteiinia 2-3g/painokilo ja rasvaa 1g/painokilo, energian saanti plussalla noin 200-300 kcal. tällä systeemillä paino on noussut suunnilleen 0,5kg/10 päivää. Dieetillä karsin energiat pääosin hiilihydraateista. 4 grammaa proteiinia painokilolle on kyllä turhan paljon ja olisi parempi että saat energiaa enemmä hiilareista, koska se on keholle huomattavasti helpompi energianlähde. Miksi pasta ei uppoa? Riisi on myös hyvä hiilihydraatin lähde, sitä et ainakaan maininnut ongelmaksi.

Jos toimii sulla ja jaksat treenata hyvin niin turhaa sitä väkisin lisää tunkemaan. 25-40% päivän energiasaannista on ihan normaalintuntuinen suhde. Proteiinia ei toki tarvitse noin paljoa syödä, vaan kyllä ihan perus 2g/painokilo riittää, ei siitä ylimääräisestä ole mitään hyötyä. Jos kalorien kanssa on ongelmia saada maltillisille plussille esim. niin ota vaikka jotain hyviä rasvoja vähän lisänä joissa kaloreita (pähkinät yms.) lisäksi.

Kyllä mä varmaan lisäisin hiilareita ja vähentäisin protskua. Mut mä oonki vaan tällanen tyhmä apina :D Uskon, että ihan hyvin kehityt lisäät tai et.

2 g proteiinia/painokilo, 1-1,5 g rasvaa/painokilo ja loput energiasta hiilareista. Ei niitä hiilareita tarvitse pelätä, mutta kaikki täysin valkoinen jauho ja sokeri ei tietenkään kuulu bodarin jokapäiväiseen ruokavalioon. Jo mainitsemasi puurot, hedelmät ym. ovat hyviä lähteitä, lisäisin vielä noihin sokerittoman/vähäsokerisen myslin, ruisleivän, perunan ja täysjyväpastan- ja riisin.

Ne on bodareille epäpuhtaita ravintoaineita ja varastoituvat helpommin läskiksi. Jos tekee mieli pullaa niin syö ennemmin ruis -tai täysjyväleipää ja jos tekee mieli karkkia tai muuta makeeta niin sitten mahdollisimman vähän sokeria sisältäviä proteiinipatukoita.

Mä olen vuosien myötä pyrkinyt syömään mahdollisimman puhtaasti, mutta kyllä sinne on sekaan mahtunu myös kaikkea sokerista ja jauhostakin. Omalla kohdalla en saanut painoa nousemaan kuin ylisyömisellä, ja mukana oli myös hiilareita reilusti. Lihasta tuli, mutta myös läskiä ikävä kyllä. Voi olla että jossain vaiheessa sun on pakko syödä enemmän niitä hiilareita.

Kiitoksia hyvistä vastauksista! Pikkuhiljaa alan lisäilemään viisaista ja itselleni mukavista lähteistä noita hiilihydraatteja ja vähentäen hienoisesti tuota proteiinien saantia - ainakin jaan sen saantia pienempiin osiin. Kaupasta tarttui muiden rehujen kaveriksi bataattia, kun ei nuo viljat tai perunat puuroa lukuun ottamatta oikein nappaa - jos siis ajattelee sitä miten koostaa pääateriansa.

Itselläni ongelma ei niinkään johdu hiilareiden pelosta tai tietoisesti liiallisesta proteiinien syömisestä. Sitä on vain havahtunut siihen, että proteiineja kertyy ravinnosta ikään kuin itsekseen liikaa, siinä missä ne hiilarit jäävät taka-alalle. Aina perus aterialla lemppari-vihannekset jonkun lihan, raejuuston ym. kylkiäisenä ovat niistä proteiinipitoisimmista päästä, samoin maitotuotteet jne. Tässä illan mittaan aloin taas miettimään kuluneen päivän ravintoaine-jakaumaa, ja kovin proteiinipainoitteista se on väkisinkin. Ruokahaluakin on minulla ollut aina - tyypillinen ruoka-annos voi hyvin olla se lähes puolen kilon purnukka raejuustoa rehujen ja ketsupin kanssa, eikä tunnu missään. :D

Hyvin olen toki jaksanut tehdä treeniä, palautuminen on sujunut ja kropastakin näkee jo parin viikon jälkeen että jotain on tehty - vaikkakin suurin osa on varmasti ihan vaan alkuun kertynyttä nestettä. Silmämääräisesti kokoa on siis tullut, toisaalta myös kireyttäkin.

proteiinit on vaan joskus niin helkutin nannaa verrattuna hiilarimössöön myös että niitä kyllä kertyy... sille ei vaan voi mitään jos liha maistuu ja maitotuotteet :kuola: kunnon pihvit

Niin, onneksi siinä on hyvätkin puolensa että proteiini maistuu - siinä missä monille nimen omaan sen saanti hiilihydraattien sijaan on ongelma.

Mutu-tuntumalla tässä koitetaan kuitenkin pääosin mennä, eikä ottaa liikaa stressiä. Jotkut kehonrakentajat jopa suosittelevat saamaan sen 4g per painokilo päivässä proteiineja - varsinkin jos kyky sietää hiilihydraatteja on huono. Samoin proteiinien vähäistä saantia suositellaan kompensoimaan lisäämällä hiilihydraatteja enemmän ruokavalioon.

Ne on bodareille epäpuhtaita ravintoaineita ja varastoituvat helpommin läskiksi. Jos tekee mieli pullaa niin syö ennemmin ruis -tai täysjyväleipää ja jos tekee mieli karkkia tai muuta makeeta niin sitten mahdollisimman vähän sokeria sisältäviä proteiinipatukoita.

Osan päivän hiilareista voi ihan hyvin ottaa sokereista ja valkoisesta jauhosta tehdyistä tuotteista. Ei ole nimittäin lihomisen kannalta mitään merkitystä mutta suojaravinne aineita tuon tyyppisissä ruoka ainessa tuppaa olemaan turhan vähän joten pelkästään noista ei kannata kaikkia hiilareita ottaa.

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/115662-jareton-makeanhimo-3/#post4140914

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/115662-jareton-makeanhimo-3/#post4141557

:D Itellä ainakin kuuluu. IIFYM
Olen itsekkin siirtymässä pikkuhiljaa leiriin, ainakin mentaliteetillä että makrot on tärkeämmät kun syökö iltapalaksi heraa vai maitorahkaa. Jokatapauksessa sitä hiilihydraattia nyt on vaan opeteltava sun syömään lisää. Miksi et syö perunaa/leipää/pastaa? Etkö pidä niistä?

Mä olen vuosien myötä pyrkinyt syömään mahdollisimman puhtaasti, mutta kyllä sinne on sekaan mahtunu myös kaikkea sokerista ja jauhostakin. Omalla kohdalla en saanut painoa nousemaan kuin ylisyömisellä, ja mukana oli myös hiilareita reilusti. Lihasta tuli, mutta myös läskiä ikävä kyllä. Voi olla että jossain vaiheessa sun on pakko syödä enemmän niitä hiilareita.

Sulle ehdittiinkin jo vastaamaan. Jotenkaan en yllättynyt että vastaukseksi sain täyslaidallisen brosciensea.

Sulle ehdittiinkin jo vastaamaan. Jotenkaan en yllättynyt että vastaukseksi sain täyslaidallisen brosciensea.

Osaako kikulinreikä vastata, miksi laihduttamalla voi tulla laiha läski, vaikka makrot olis kunnossa.

- - - Updated - - -

Miksikö sokeria ei kannata syödä? No vaikka siksi, että sokeri nostaa insuliinitasoa, mikä suoraan blokkaa hormonisensitiivisen lipaasin toimintaa, ts. rasvavarastot eivät katabolisoidu. Onko sulla jokin hyvä idea, miksi sokeria kannattaa sitten syödä?

Älkää vaan pojat lukeko threadia insuliinin käytöstä kehoilussa... Ei nopeet sokerit vältsisti huonoja oo jos ajotus on oikee. Sori ot ja brosciense.

Osaako kikulinreikä vastata, miksi laihduttamalla voi tulla laiha läski, vaikka makrot olis kunnossa.

Joko lihasmassaa ei ole paskaakaan dieetille lähdettäessä tai salilla tehdään jotain väärin.

Miksikö sokeria ei kannata syödä? No vaikka siksi, että sokeri nostaa insuliinitasoa, mikä suoraan blokkaa hormonisensitiivisen lipaasin toimintaa, ts. rasvavarastot eivät katabolisoidu. Onko sulla jokin hyvä idea, miksi sokeria kannattaa sitten syödä?

Rasvavarastot eivät katabolisoidu? Avaatko tätä hieman, tosi hienosti sanottu.

1. Se maistuu hyvältä.
2. Varsinkin jos hiilareita on käytössä paljon ja kuitua tulee riittävästi ei ole mitään syytä vältellä sokeria.

Rasvavarastot eivät katabolisoidu? Avaatko tätä hieman, tosi hienosti sanottu.

Mitä avattavaa tuossa oikein on? Jos ei ymmärrä, kannattaa kerrata perustermit näistä asioista.

- - - Updated - - -

Joko lihasmassaa ei ole paskaakaan dieetille lähdettäessä tai salilla tehdään jotain väärin.

Oletetaan noin, että lihasmassaa ei ole kuin nimeksi ja kaikki tehdään oikein. Miksi siis ei laihdu (rasva jää mutta viimeisetkin lihakset katoaa), kun on miinusdieetillä...otetaan mukaan vielä hyväksi mainitsemasi sokeri. Oletetaan että laihduttaja syö sitä.

Älkää vaan pojat lukeko threadia insuliinin käytöstä kehoilussa... Ei nopeet sokerit vältsisti huonoja oo jos ajotus on oikee. Sori ot ja brosciense.

Niin esimerkiks banaani kaks treenin jälkeen nostaa insutasoja ja on ihan hyvä vaihtoehto sen takia. Ja tämähän varmasti kaikkien tiedossa.

- - - Updated - - -

Broscienceä tosiaan.. Luitteko ollenkaan noita minun linkittämiäni postauksia, täysin samasta asiasta vääntöä.

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/115662-jareton-makeanhimo-3/#post4140914

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/115662-jareton-makeanhimo-3/#post4141557

Tiivistän kaiken oleellisen tähän:

Käytännössä - Ei ole mitään merkitystä kehonkoostumuksen kannalta syökö nopeita vai hitaita hiilareita. Usein hitaissa hiilareissa on paremmat ravintoarvot. Mutta nämä ruoat valitaankin juuri hyvien ravintoarvojen takia, ei matalan GI:n tai GK:n. Paras tapa on syödä sitä, millä kalorit pysyy parhaiten hallussa, kuitenkin panostaen pääosin ravinnerikkaisiin ruokiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom