Liika proteiini rasittaa elimistöä

Proteiini rasittaa aina elimistöä, kun sitä tulee ylijäämänä. Elimistö
muuttaa silloin käyttämättömät proteiinit hiilihydraateiksi.

Mutta onko joku huomannut mitään vaikutuksia?

Itse olin ottanut jo 3kk protskuni terveellisen ruuan kautta, kunnes
taas ostin palautusjuoma Reco2:sta. Treenin jälkeen tuli jostain
syystä naukattua tasaisesti (norm 1dl) 4dl sitä ja lisäksi päivän
mittaan 3 reilua ateriaa.

Aamulla, pitkästä pitkästä aikaa nenästäni tuli verta.
Viimeksi näin oli käynyt kun vedin myös "överit". Tänään kävi myös
jotain mitä en viime kerrasta muista --ripuli isommalla kaavalla. :kakka:

Verenvuoto nenästä kertoo usein limakalvojen ohuudesta ja jostain
heikkoudesta(ei lihasheikkoudesta). Tällä kertaa en keksinyt muuta,
kuin , että elimistö oli pahasti rasittunut.

Huomioitavaa on ettei tämä ole proteiini merkistä kiinni,ja suurella
ruoka santsilla ei ole ikinä ollut varmaankaan moista vaikutusta.
Mukana EI ollut myöskään kreatiinia.

Kysymyksiä ja kommentteja!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen viiden viikon ajan syönyt n. 250g proteiinia päivässä (painan ~85kg ja siinä on läskiäkin,että rasvaton paino ehkä 70 kg) ja mitään ongelmia ei minulla ole ollut (enkä edes rrrrroinaaaaa, joten sekään ei olisi tekosyy sille, ettei korkea protskumäärä vaikuttaisi negatiivisesti). Mutta ei vain aiheuta ongelmia.

Vaikutuksia ei välttämättä huomaakkaan, etkä välltämättä ole 250g saanut sitä liikaa.
Fakta on kuitenkin se, että aina kun elimistö joutuu muuttamaan proteiiniä hiilaireiks, niin vapautuu rikkiä, ja se on ikävätä, plus hajottamisessa ja muuntamisessa on aikalailla eroja. Ei siis kannata syödä peoteiinia ylitarpeitensa ees bulkki mielessä, kun voi ottaa hiilihydraatteja suoraan!

Hasselhof kysymys mutta muuttuuko proteiini hiilihydraateiksi?

Powermaster sanoi:
Proteiini rasittaa aina elimistöä, kun sitä tulee ylijäämänä. Elimistö
muuttaa silloin käyttämättömät proteiinit hiilihydraateiksi.

Eihän ne proteiinit oikeastaan rasita elimistöä sen enempää kuin hiilarit ja lipidit. Kaikkihan ne pitää käsitellä. Ja ylimääräinen proteiini pääasiassa hapetetaan eli käytetään energiaksi. Ja toisin kuin monet nahkaläpät silmillä operoivat "terveydenhuollon ammattilaiset" väittävät, runsaalla proteiinin saannilla ei sinällään ole MITÄÄN haittavaikutuksia terveillä ihmisillä (ks. mun kaksi piakkoin ilmestyvää artikkelia; toinen Journal of Sports Science and Medicine -julkaisussa (ilmestyy piakkoin; saatavana online) and toinen juuri tähän aiheeseen pureutuva artikkeli Metabolic Syndrome and Related Disorders -lehdessä (ilmestyy lähiviikkoina; en ole varma onko saatavan tämä nro ilmaiseksi online). I rest my case mutta menee vain 3 1/2 min kun joku malcontent maverick varoittelee jossain terveyslehdessä proteiinien vaarallisuudesta :D

Heh mullaki tulvi pikkasen yks aamu nenä ku vedin protskua kyl aika huolel :)

Eikös tästä ole ollut palstallakin linkki johonkin tutkimukseen? Oliskihan ollut Anssin laittama vai peräti tekemä? Itse en ole huomannut mitään ihemeellisyyksiä vaikka tässä ollaan ketoiltu melkein 2kk ja protskua tulee aika perkeleesti. Ainoa miikka joka on ilmennyt on ripulointi. Ja tämä on suoraan verrannollinen kuitujen syömiseen meikäläisellä eli jos unohtaa muutaman päivän ottaa kuituja --> vatta löysällä.

Mä en usko, että protskua voi saada liikaa tai voihan sitä saada kuten mitä tahansa ravintoa. Epäilen kuitenkin, että alle ~4g/kg määrillä ei elimistöä juurikaan rasiteta. Yksittäisistä tapauksista ei pidä turhan suuria johtopäätöksiä vetää.

edit. Anssi ehti jo vastata.

Tuli pari kirjotettua virhettä mitkä pitää Heti miten korjata. Siis kun elimistö muuttaa proteiinin energiaksi vapuatuu typpeä eikä rikkiä. Typpi täytyy poistaa muunnoksessa ettei tapahdu räjähdystä. En olekaan ihan varma muuttuuko prot->hiilihyd. mutta energiaks ja käyttämättömänä rasvaks ainakin. Täytyy tarkistaa, mutta muistaisin vankasti että proteiinit muutuisi hiilihydrtaateiksi.

Mutta korjuksista huolimatta , tämä muunos rasittaa elimistöä.

Jakob sanoi:
Mä en usko, että protskua voi saada liikaa tai voihan sitä saada kuten mitä tahansa ravintoa. Epäilen kuitenkin, että alle ~4g/kg määrillä ei elimistöä juurikaan rasiteta. Yksittäisistä tapauksista ei pidä turhan suuria johtopäätöksiä vetää.

No ei ~4g/kg määrillä liikaa tuu varmaankaan jos treenaa ja laskee tähän määrään siis myös tavallisesta ruuasta saatavat. Paistettu pihvikin on oikeataan melkein pelkkää proteiinia, koska neste on lähtenyt pois.

Powermaster sanoi:
No ei ~4g/kg määrillä liikaa tuu varmaankaan jos treenaa ja laskee tähän määrään siis myös tavallisesta ruuasta saatavat. Paistettu pihvikin on oikeataan melkein pelkkää proteiinia, koska neste on lähtenyt pois.

No nostetaan määrä vaikka vielä 5g/kg enkä vieläkään usko mitään haittaa olevan. Tuon ylimenevän osan saaminen alkaa olla todella työntakana.

Hypoteettinen tilanne:

80 kg potari ottaa 5g/kg proteiinia/vrk

400g proteiinia/vrk
400g * 4 = 2400kcal //pelkästä proteiinista!

Sitten kun tuohon lisää vielä rasvat ja hiilarit niin melkoista bulkkia on päällä :).

Ainut minkä itte oon huomannu niin aamuisin on välillä suu kun olis paskaa lapioitu sisään koko yön ( siis haju ). Johtuiskohan tämä nyt sitten siitä kun sitä ylimäärästä proteiinia joudutaan polttaa energiaksi. Tuo haju kyllä pahenee jos ei oo tullu juotuu tarpeeks vettä.
Tästä on kyllä tainnut olla joskus ennemminki juttua, mutta en jaksa kaivella.

Tästä "uutisesta" ei kenenkään tarvitse menettää yöuniansa. Proteiinin saatanallisista vaaroista riittää jenkeissä saarnaajia. Mitä on liika protsku, 2 kg päivässä?
Vähän samaa sarjaa kuin kreatiini saattaa aiheuttaa syöpää yms.

Powermaster sanoi:
Sun profiilin mukaan 4g/kg proteiinia tekee ~360g/vrk. Paljonko sä oikein olet syöny sitä proteiinia päivässä, kun kerrot saaneesi haittavaikutuksia? Tuossa määrässäkin on jo lapioimista.

Powermaster sanoi:
Tuli pari kirjotettua virhettä mitkä pitää Heti miten korjata. Siis kun elimistö muuttaa proteiinin energiaksi vapuatuu typpeä eikä rikkiä. Typpi täytyy poistaa muunnoksessa ettei tapahdu räjähdystä. En olekaan ihan varma muuttuuko prot->hiilihyd. mutta energiaks ja käyttämättömänä rasvaks ainakin. Täytyy tarkistaa, mutta muistaisin vankasti että proteiinit muutuisi hiilihydrtaateiksi.

Mutta korjuksista huolimatta , tämä muunos rasittaa elimistöä.

hyvin pitkälti pitää paikkansa..räjähdystä? :kuvia: Liika proteiini pilkkoutuu hiilihydraatiksi ja proteiinin pilkkoutumisessa vapautuva typpi rasittaa ainakin munuaisia nefronien joutuessa suodatus hommiin, lipidit ja hiilihydraatithän ei palaessaan typpeä tuota. Kai liika valkuaisaineita nautittuna koko ruoansulatuselimistö kuormittuu. No ei se ainakaan mua ole haitanna..sillee käytännössä.. :arvi:

Powermaster sanoi:
Verenvuoto nenästä kertoo usein limakalvojen ohuudesta ja jostain
heikkoudesta(ei lihasheikkoudesta). Tällä kertaa en keksinyt muuta,
kuin , että elimistö oli pahasti rasittunut.

Veikkaisin aika paljon, että talvesta johtuu. Talvella limakalvoihin ei riitä kaikkea tarvittavaa A-vitamiinia, jonka takia limakalvot kuivuvat. Eli kokeiles vetää vaikka margariinia enemmän.

Tai näin itselläni. Kävin vähän aikaa sitten uudestaan lääkärissä ihmettelemässä nenäverenvuodosta ääneen. Huomattiinpa lääkäritädin kanssa, että kävin viime kerralla viime talvella ja sanoi, että kannattaisi hakea A-vitamiinitippoja nenään. Ei ole kyllä nyt tullut pitkään aikaan verta.

Taisi muuten mennä aika hitosti offtopiciksi :D

Optimi on 1.8g/kg, suurempi määrä lisää kehon happamuutta, mikä haittaa anaboliaa. Suuria määriä proteiinia syövien pitäisi nauttia vastaavasti emäksisiä kasviksia, mutta kehonrakentajien ollessa kyseessä näin on harvoin asian laita.

Talvella ilma on tosiaan kuivempaa, ei ihme, jos limakalvot ja iho kuivuu. Eron huomaa selvästi, jos käy talvella etelässä.

Protskua saat tarpeeksi, mutta mites rasva ja vitamiinit?

Mulla oli joskus joku nenän verisuoni liian pinnassa, ja verta tuli koko ajan. Lääkäri "poltti" suonen jollain kemikaalilla(hopeanitraatti tjs) ja vuodot loppui.
2 hoitokertaa ja pariin päivään ei saanut urheilla.

edit: kyllä se :kakka: lentää itse kullakin, jos liikaa painottaa noita protskupirtelöitä.

demoni sanoi:
Talvella ilma on tosiaan kuivempaa, ei ihme, jos limakalvot ja iho kuivuu. Eron huomaa selvästi, jos käy talvella etelässä.

Protskua saat tarpeeksi, mutta mites rasva ja vitamiinit?

Mulla oli joskus joku nenän verisuoni liian pinnassa, ja verta tuli koko ajan. Lääkäri "poltti" suonen jollain kemikaalilla(hopeanitraatti tjs) ja vuodot loppui.
2 hoitokertaa ja pariin päivään ei saanut urheilla.

edit: kyllä se :kakka: lentää itse kullakin, jos liikaa painottaa noita protskupirtelöitä.

Näin on. Itse olen työntämässä osasyytä kuivalle ilmalle. Talvellahan ilma on huomattavasti kuivempaa. Ajattelin hankkia makkariin ilmankostuttimen, jos vaikka ei enää tulis verta kun niistää. Kokemuksia? Toisaalta olen nauttinut lähiaikoina myös paljon proteiinia joten pisti tuo protskuteoriakin hieman mietityttämään ... mutta tuskin kuitenkaan syy proteiineissä koska olin viikon etelässä ja siellä ei verta tullut, vaikka pyrin sielläkin proteiinejä hamstraamaan.

Anssi Manninen sanoi:
Ja toisin kuin monet nahkaläpät silmillä operoivat "terveydenhuollon ammattilaiset" väittävät, runsaalla proteiinin saannilla ei sinällään ole MITÄÄN haittavaikutuksia terveillä ihmisillä
Eikös ylimääräisen proteiinin (typen) pilkkomisessa vereen tule ammoniakkia, joka on itsessään myrkyllistä. Suurin osa menee virtsan mukana pois, mutta onko ollenkaan tutkittu mitä vaikutuksia tällä on jos joka päivä 20 vuoden ajan saa "liikaa" proteiinia. Myös veren happamuuden nousun kumoamiseen elimistö luultavasti irroittaa luista kalsiumia, joka näin aiheuttaa luiden haurastumista. Omasta mielestäni tätä asiaa on tutkittu liian vähän että voitaisiin sanoa onko liiasta proteiinista pitkällä aikavälillä haittaa vai ei.

Suositut

Back
Ylös Bottom