Liika proteiini rasittaa elimistöä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
teemupii sanoi:
Omasta mielestäni tätä asiaa on tutkittu liian vähän että voitaisiin sanoa onko liiasta proteiinista pitkällä aikavälillä haittaa vai ei.

Vastaus:

Anssi Manninen sanoi:
Paskapuhetta.

Puuttuu enää, että proteiinit muuttuvat jonkun mielestä nitroglyseriiniksi, kun syö yli 1,9 g/kg. Imeytettyinä suolen seinämiin pysyvät stabiilina, mutta räjähtävät paskantaessa. :D

Niin joo ja rasittaahan ne elimistöä ihan oikeastikki. Kun lihasmassa lisääntyy, niin nilkkoihin ja polviin tulee enemmän kulumaa..

Powermaster sanoi:
Tuli pari kirjotettua virhettä mitkä pitää Heti miten korjata. Siis kun elimistö muuttaa proteiinin energiaksi vapuatuu typpeä eikä rikkiä. Typpi täytyy poistaa muunnoksessa ettei tapahdu räjähdystä. En olekaan ihan varma muuttuuko prot->hiilihyd. mutta energiaks ja käyttämättömänä rasvaks ainakin. Täytyy tarkistaa, mutta muistaisin vankasti että proteiinit muutuisi hiilihydrtaateiksi.

Mutta korjuksista huolimatta , tämä muunos rasittaa elimistöä.

Ravinnon proteiineista pilkkoutuneet aminohapot, jotka ei osallistu proteiinisynteesiin (eli siis "ylimääräinen" proteiini) käytetään energiaks tai rasvahappojen valmistamiseen. Molemmissa tapauksissa typen sisältävän aminoryhmän on eliminoiduttava. Se joko sitoutuu ketohappoon tai irtoaa ammoniumionina. Nää typen haitat (vrt. räjähdys ;)) johtuvat mun käsittääkseni just tästä vapaasta ammoniumionista. Tätä vapaan ammoniumionin irtoamista eli deaminaatiota tapahtuukin sellasissa kudoksissa, jotka voi tehä ammoniumionista myrkyttömän esim. maksa, joka syntetisoi ylimääräisistä aminoryhmistä ureaa, joka tulee taas kusen mukana ulos.

Proteiinit hiilihydraatiksi ja sitäkautta energiaksi? Periaatteessa joo. Maksa ja vähimmässä määrin myös munuaiset muuttavat aminohappoja glukoosiksi ja sitä kautta energiaksi tapahtumassa nimeltä glukoneogeneesi. Tätä tapahtuu pääsääntösesti sillon, kun glykogeenivarastoista on pilkottu suuri osa glukoosiksi, eikä veren normaalia gluukoosipitoisuutta muuten pystytä ylläpitämään.

Johtopäätös: Ylimääräinen protksu menee läskis tai jos glukoosia ei ole saatavilla, niin aminohapoista voidaan valmistaa sitä. Näissä prosesseissa haitallinen vapaa ammoniumioni syntetisoituu ureaksi ja poistuu kusessa. Jos määrät on aivan tajuttomia niin varmasti kroppa jotuu tekemään duunia poistaakseen noita haitallisia aineita, mutta niin kuin anssi sano, terveellä ihmisellä ei luulis olevan ongelmia.

Anssi Manninen sanoi:
Paskapuhetta.
Tuollaisten kommenttien jälkeen on aika vaikea ottaa mitään sun juttuja vakavissaan. Sulla tuntuu joka asiassa olevan "Minä olen oikeassa, ja toisella tavalla ajattelijat väärässä" asenne.

teemupii sanoi:
Tuollaisten kommenttien jälkeen on aika vaikea ottaa mitään sun juttuja vakavissaan. Sulla tuntuu joka asiassa olevan "Minä olen oikeassa, ja toisella tavalla ajattelijat väärässä" asenne.

Ai, mä ajattelin, että tää " paskapuhetta " - kommentti juontaa juurensa tosta " Väärin. Hiilarit ei ole niin paha juttu kuin rasva " - threadista :)

teemupii sanoi:

Niinhän Anssi onkin oikeassa ja muut pääosin väärässä, eihän näitä tinkoja tulisi jos kaikki uskois suosiolla Anssia. Mies on niin monta kertaa selittänyt asioiden oikean laidan ja pistänyt linkkejä, mutta porukka ei vaan usko. Tässäkin threadissa viittasi valmistuviin töihinsä, jossa asiaa käsitellään.

:offtopic:
Nenäverenvuodosta: itellä on aina suht helposti tihkunu verta nenästä. Talvella 1997-1998 viimeksi tapahtui enemmänkin tätä, että kun ajoin työmatkan -28 pakkasella pyörällä, niin jonkun aikaa sisällä sitten verta tuli nenästä (ei paljoa). Liekö limakalvojen kuivumisesta kyse vai hiussuonten jäätymisestä ja sit sulaessa hajoamisesta vai mistä helkkarista liekään (veikkaan sitä limakalvojen kuivumista ja liian vähäistä vitskujen saantia), mutta sen jälkeen kun olen säännöllisesti syönyt terveellisiä rasvoja muutaman ruokalusikallisen päivässä, ovat moiset ongelmat lähes loppuneet kokonaan, limakalvot ovat paremmassa kunnossa kuin aiemmin.

Eli pidän kyllä täysin varmana, ettei ainakaan liiasta proteiinista nenäverenvuoto johdu.

Teemupii:

Minkä tutkimuksen mukaan elimistö happanee liian proteiinin syömisestä? Kuinka tämä happaneminen ilmenee käytännössä? Paljonko on "liikaa" proteiinia päivässä? Kuka sen määrittelee ja miten? Onko "liikaa" proteiinia sama määrä mitään liikuntaa harrastamattomalle 50kg naiselle kuin vaikkapa 100kg aktiiviselle voimailijamiehelle? Jos ei, niin paljonko aktiivinen voimailu mielestäsi lisää proteiinintarvetta? Voidaanko proteiinimäärien suhteen (ja muidenkin ravintoaineiden) luottaa RDA:han, myös aktiviisesti ja kovaa jotakin liikuntaa harrastavien kohdalla (koska eivätkös nämä ns. viralliset suositukset, tunnetuimpana RDA, perustu sellaisiin määriin, joilla vältetään puutostaudit, eivät suinkaan terveyden kannalta optimaalisiin määriin)?

Sanot, että suurin osa vereen "liian" proteiinin nauttimisesta tulevasta ammoniakista poistuu. Minkä tutkimuksen mukaan vereen yleensäkin tulee kovasti ammoniakkia ja kuinka suurien syötyjen proteiinimäärien johdosta? Entä poistaneeko kohtalaisen runsas (noin 2-3l/vrk) raanaveden juominen ammoniakkia tehokkaammin kuin ns. tavisten yleensä juoman raanaveden määrä (ei yhtään - pari lasillista (eli 4-5dl) päivässä)? Olisiko mahdollista, että runsaahko veden juominen poistaisi jopa kaiken mahdollisen ammoniakin? Voidaanko kroppaan luottaa myrkkyjen poistajana vai onko syytä ressata kovasti esim. keittokinkun sisältämistä eepuun hedelmistä (=lisäaineista)?

Miksi ressata niin pirusti sillä, onko jotakin todistettu tieteellisessä tutkimuksissa vai ei? Eikö voi luottaa myös useiden ihmisten samansuuntaisiin kokemuksiin todistusaineistona? Ainako pitää tutkijoiden labroissaan nysvätä, ennenkuin voi todeta jonkun asian toimivan tosielämässä? Itse pidän esim. ketogeenistä syömistä järkevänä vaihtoehtona juuri sen takia, että monilla on sen toimivuudesta kokemusta. (S225T:lle ja muille rasvakammoisille: toki muunkinlaisella huolella koostetulla ruokavaliolla saa tuloksia:)). Tietenkin olisi kivaa, jos olisi jo tehtynä tutkimuksia kaikesta mahdollisesta (melkein onkin) ja jos olisi vielä jokaisella aikaa ja kielitaitoa oikein kunnolla perehtyä edes niiden tutkimusten tiivistelmiin. Maailma pelastuisi, kun ihmiset olisivat niin tietäväisiä! Then again, back in the real world...

Ei riittäisi se, että lukee tutkimuksia, pitäisi myös ottaa selvää, mikä instanssi on ko tutkimuksen tehnyt ja miksi, mikä julkaissut, mikä rahoittanut, onko kyseessä todellakin pätevästi tehty ja riippumaton tutkimus? Kuinka paljon yleensäkään voi luottaa tutkimuksiin? Eivät ne ole mitään kiveen hakattuja totuuksia. Toki hyvin toteutettu tieteellinen tutkimus tuottaa luotettavinta mahdollista tietoa, mutta ei silti absoluuttista, lopullista totuutta ikinä.

Ihmeellisiä nuo mutu-kommentit tyyliin "Eikö se...tuo ja tämä..happamoita peräsuolen seinää..." Siinä mun artikkelissa on tarkasteltu runsaan proteiinin saannin vaikutukset 1) munuaisiin, 2) maksaan, 3) verenpaineeseen, 4) sydänsairauksiin, 5) luustoon ja 6) vähän muuta vielä kaupanpäälle. Lukekaa se kunhan tulee ulos. Laitan tänne sitten linkin.

Lisää verenvuodosta:
Minun nenäni on vuotanut aivan kakarasta asti, ja poltettu muistaakseni 12-15 kertaa. Viimeiseen 3 vuoteen se ei ole enää kunnolla vuotanut, mutta sitä ennen verta saattoi alkaa valua, vaikka vain istuisin paikallani. Veriarvot mitattiin hyvin moneen kertaan, mutta mitään ei löytynyt. Loppujen lopuksi lääkärien oli pakko myöntää, että ei se voi tosiaan olla mikään muu, kuin nenänverisuonet liian pinnassa. Proteiinien vaikutuksista en tiedä, mutta joillain ihmisillä sitä verta vain valuu, eikä sille voi mitään. Talvella ilman ollessa kuivaa ongelma vielä pahenee hyvin monella.

Ärsyttävintä veren vuodossa oli aina se, että aina oli vähintään kymmenen ihmistä lähistöllä, joista kaiki tiesivät tarkalleen, miksi nenäni vuotaa verta ja mikä on se paras tapa tyrehdyttää veren vuoto (yllättäen kaikki olivat aina eri mieltä parhaista tavoista). Selinmakuu oli aika yleinen, mutta sitä en kyllä suosittele kenelllekään. Jos veri tulee syvemmältä saat räkiä kurkustasi hyytymiä jonkin aikaa.

Eipä ois uskonut että jollekin voi olla ongelma liiasta prtotskun saannista, kun ite joutuu laskemaan jos meinaa saada sen 2 grammaa per painokilo ilman jauhoja. Ja mun tapauksessa se on vähintään 160 grammaa johon saa syödä safkaa jo aika hyvän määrän. Mut kaikkee näköjään kuulee kun vanhaks elää...

Jakob sanoi:
No nostetaan määrä vaikka vielä 5g/kg enkä vieläkään usko mitään haittaa olevan. Tuon ylimenevän osan saaminen alkaa olla todella työntakana.

Hypoteettinen tilanne:

80 kg potari ottaa 5g/kg proteiinia/vrk

400g proteiinia/vrk
400g * 4 = 2400kcal //pelkästä proteiinista!

Sitten kun tuohon lisää vielä rasvat ja hiilarit niin melkoista bulkkia on päällä :).

No mihin sä tarvit 5g/kg protskuu? kasvaaks sun lihakset niinpaljo per kerta?
normi tarve on 1g sit laitetaa päälle varmuuden vuoks 2g lihaksille, ja viel 1g joka kuluu väkisin hiilareiden kans energian käytös. =4g/kg

King Kamali vetää off seasonilla 600-700g protskuu ja dietillä 700-800g protskuu päivässä uusimman B&K:n mukaan. Aika paljon, tuskin sen lihakset niin nopeesti kasvaa et ton verran tarvis muka?

Anssi Manninen sanoi:
Ihmeellisiä nuo mutu-kommentit tyyliin "Eikö se...tuo ja tämä..happamoita peräsuolen seinää..." Siinä mun artikkelissa on tarkasteltu runsaan proteiinin saannin vaikutukset 1) munuaisiin ...
Siinä on sitten varmaan mukana ihmisillä tehty tutkimus pitkäaikaisen ylisuuren proteiini määrän vaikutuksesta munuaisiin.

Powermaster sanoi:
Proteiini rasittaa aina elimistöä, kun sitä tulee ylijäämänä. Elimistö
muuttaa silloin käyttämättömät proteiinit hiilihydraateiksi.

Mutta onko joku huomannut mitään vaikutuksia?

Itse olin ottanut jo 3kk protskuni terveellisen ruuan kautta, kunnes
taas ostin palautusjuoma Reco2:sta. Treenin jälkeen tuli jostain
syystä naukattua tasaisesti (norm 1dl) 4dl sitä ja lisäksi päivän
mittaan 3 reilua ateriaa.

Aamulla, pitkästä pitkästä aikaa nenästäni tuli verta.
Viimeksi näin oli käynyt kun vedin myös "överit". Tänään kävi myös
jotain mitä en viime kerrasta muista --ripuli isommalla kaavalla. :kakka:

Verenvuoto nenästä kertoo usein limakalvojen ohuudesta ja jostain
heikkoudesta(ei lihasheikkoudesta). Tällä kertaa en keksinyt muuta,
kuin , että elimistö oli pahasti rasittunut.

Huomioitavaa on ettei tämä ole proteiini merkistä kiinni,ja suurella
ruoka santsilla ei ole ikinä ollut varmaankaan moista vaikutusta.
Mukana EI ollut myöskään kreatiinia.

Kysymyksiä ja kommentteja!

.
.
Powermaster sanoi:
No ei ~4g/kg määrillä liikaa tuu...

Mä en ymmärrä nyt.
Mikä määrä sitten on liikaa ?
Kuinka paljon sä sitä proteiinia vedit tuon ekan viestin tiimoilla?

Summa summarum: se nenävuoto ei johtunut protskusta, ja normaaleille juustohampaille tämä on muutenkin teoreettista lätinää. Meistä harva vetelee sellaisia määriä protskuja. ja noita pro-ukkoja on turha sekottaa tähän pakkaan.

iivili sanoi:
Minkä tutkimuksen mukaan elimistö happanee liian proteiinin syömisestä?
Ei minkää, mutta en ole nähnyt yhtään pitkäaikaistutkimusta ihmisillä tehtynä.
iivili sanoi:
Kuinka tämä happaneminen ilmenee käytännössä?
Ei mikään happane, mutta munuaiset joutuu tekemään töitä normaalia enemmän.
iivili sanoi:
Paljonko on "liikaa" proteiinia päivässä?
En tiedä.
iivili sanoi:
Kuka sen määrittelee ja miten?
Ongelma on juuri että tätä ei ole tutkittu.
iivili sanoi:
Onko "liikaa" proteiinia sama määrä mitään liikuntaa harrastamattomalle 50kg naiselle kuin vaikkapa 100kg aktiiviselle voimailijamiehelle?
Riippuu munuaisten toiminnasta.
iivili sanoi:
Jos ei, niin paljonko aktiivinen voimailu mielestäsi lisää proteiinintarvetta?
2g/kg tuntuu olevan turvallista. Ei tutkittu tarpeeksi.
iivili sanoi:
Voidaanko proteiinimäärien suhteen (ja muidenkin ravintoaineiden) luottaa RDA:han, myös aktiviisesti ja kovaa jotakin liikuntaa harrastavien kohdalla (koska eivätkös nämä ns. viralliset suositukset, tunnetuimpana RDA, perustu sellaisiin määriin, joilla vältetään puutostaudit, eivät suinkaan terveyden kannalta optimaalisiin määriin)?
Nämä ovat juuri lähinnä (vanhentuneita) määriä, joilla ei tule puutosoireita, eikä myöskään yliannostuksia. Eivät siis optimaallisia.
iivili sanoi:
Sanot, että suurin osa vereen "liian" proteiinin nauttimisesta tulevasta ammoniakista poistuu. Minkä tutkimuksen mukaan vereen yleensäkin tulee kovasti ammoniakkia ja kuinka suurien syötyjen proteiinimäärien johdosta? Entä poistaneeko kohtalaisen runsas (noin 2-3l/vrk) raanaveden juominen ammoniakkia tehokkaammin kuin ns. tavisten yleensä juoman raanaveden määrä (ei yhtään - pari lasillista (eli 4-5dl) päivässä)? Olisiko mahdollista, että runsaahko veden juominen poistaisi jopa kaiken mahdollisen ammoniakin? Voidaanko kroppaan luottaa myrkkyjen poistajana vai onko syytä ressata kovasti esim. keittokinkun sisältämistä eepuun hedelmistä (=lisäaineista)?
En osaa tuohon vastata, mutta on suositeltu juoda normaalia enemmän jos syö suuria proteiini määriä (tulee enemmän ureaa). Munuaiset kyllä puhdistaa veren, mutta joutuvat rasitukselle tässä.
iivili sanoi:
Miksi ressata niin pirusti sillä, onko jotakin todistettu tieteellisessä tutkimuksissa vai ei? Eikö voi luottaa myös useiden ihmisten samansuuntaisiin kokemuksiin todistusaineistona?
Voi luottaa jos ihmisiä on tarpeeksi ja nämä onkin parhaat testit.
iivili sanoi:
Ainako pitää tutkijoiden labroissaan nysvätä, ennenkuin voi todeta jonkun asian toimivan tosielämässä?
Olen itse ainakin näitä ns. laboratoriotutkimuksia vastaan tälläissä asioissa, koska niissä keskitytään liikaa yhteen aiheeseen, ja se mikä toimii koeputkessa ei välttämättä toimi samalla tavalla ihmisessä.

Pääpointti on se että pitkäaikaisen suuren proteiinin saannin vaikutuksia ei ole tutkittu ihmisillä, ja on viitteitä että tälläinen vaikuttaisi elimistöön negatiivisella tavalla. Ei varmaan aiheuta kuolemaa, mutta voi aiheuttaa munuaisten vajaatoimintoa, joka ei tunnu kun ikää on 30 vuotta, mutta 70-vuotiaana voi olla toinen ääni kellossa. Syy miksi kommentoin tähän oli se että Anssi aivan vuoren varmana voi sanoa että suuret proteiini määrät eivät ole haitallisia.

Suositut

Back
Ylös Bottom