Liialliselle hikoilulle loppu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalmaaja
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
metalman sanoi:
Mutta en sitten tiedä että onko tuo enemmän sosiaalista vai lämpöön liittyvää, sillä pystyn rentoutumaan uusienkin ihmisten seurassa aivan täysin, JOS on viileää. Mutta sosiaalinen tilanne + kuuma ilma = Helvetti.
Sama!

Ja tuosta "kotona vaatteet välittömästi pois" -jutusta, niin vedän aina kotiin tullessani vaatteet pois ja olen t-paidassa/ilman paitaa ja kalsareissa (ne on sentään aina), jossain vaiheessa voi ehkä vetää verskat jalkaan. Tässä tulee juuri se juttu eteen, että kun siellä kaverin tms. luona ei ole niitä verskoja joita vaihtaa eikä kehtaa kalsareillaankaan olla :D sitten ollaan farkut reisissä kiinni ja t-paita selkään liimattuna pää märkänä.

Se on kans pirullista kun matkustaa linja-autolla ja hikoilee. Mun pitää pyyhkiä päätä koko ajan nenäliinalla koska valun taukoamatta. Kerran jouduin ostamaan nessupaketin pelkästään tätä varten unohdettuani paperit kotiin. Ja kaikki muut autossa ovat tietysti aivan kuivia. Katsovat vain kun pyyhin ja huokailen raskaasti hien loristessa pitkin selkää ja reisiä. Niitä en viitsi alkaa pyyhkimään.

Kyllä täällä ilmoittaudutaan kanssa tuohon sosiaalisten tilanteiden (ei aina) hikoilijaksi... Jäi kaivelemaan tuo betasalpaajan toimintaperiaate, joten laittaisko joku vähän infoa? Mun tilanteessa tuskin tulee kuuloonkaan, sillä eikös nuo salpaajat kaikki ole kiellettyjen aineiden listalla? Ja kun kerta kisoihin ollaan menossa, niin tarkka pitää olla. Mutta mielenkiinnosta kyselen.

Eikös tuo sos.tilanteiden aiheuttama ahdistus voi olla ihan jotain lievää paniikkihäiriötäkin? Pitäis kuulemma jotenkin pystyä "meditoimaan" itsensä pois ko. tilanteesta, jotta ahdistus ja fyysiset näkyvät oireet laukeis.

Tromm sanoi:
Se on kans pirullista kun matkustaa linja-autolla ja hikoilee.
Talvisin vasta mukavaa onkin, kun dösissä on aina patterit ihan tulikuumina. Ihmiset on kuitenkin siellä paksut takit päällä, niin minkä h..vetin takia siellä täytyy olla se 25-astetta lämmintä? Sitten on mukava mennä paita märkänä ulos ja pakkaseen. :wall:

Annabel sanoi:
Kyllä täällä ilmoittaudutaan kanssa tuohon sosiaalisten tilanteiden (ei aina) hikoilijaksi... Jäi kaivelemaan tuo betasalpaajan toimintaperiaate, joten laittaisko joku vähän infoa? Mun tilanteessa tuskin tulee kuuloonkaan, sillä eikös nuo salpaajat kaikki ole kiellettyjen aineiden listalla? Ja kun kerta kisoihin ollaan menossa, niin tarkka pitää olla. Mutta mielenkiinnosta kyselen.

Eikös tuo sos.tilanteiden aiheuttama ahdistus voi olla ihan jotain lievää paniikkihäiriötäkin? Pitäis kuulemma jotenkin pystyä "meditoimaan" itsensä pois ko. tilanteesta, jotta ahdistus ja fyysiset näkyvät oireet laukeis.
Tuolta löytyy Propralista tietoa: http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=1137
Itselläni ainakin toimiva lääke, jos jokin sosiaalinen tilanne jännittää. Sydän ei hakkaa eikä kädet tärise, minkä ansiosta tulee muutenkin rennompi ja helpompi olo. Käsittääkseni hyvin turvallinen lääke kohtuudella käytettynä.

Töpseli sanoi:
hmm. onkoha plaseboa tämmöne aines ku absolut-torr ootteko testannu pitäs auttaa hikoiluu.. ainaki siskot käyttää xD

Absolut-torr on hyvä aine, saa apteekista. Vähentää oikein käytettynä (puhtaalle ja ehdottomasti kuivalle iholle) levitettynä hikoilua. Toimii jalkapohjiin, nivusiin ja kainaloihin. Jos erehtyy sipasemaan torria hikiseen/märkään kainaloon niin kuumotus/kirvely on taattu :P

Mä hikoilen läpi vuoden, oli kesä tai talvi ja salilla hiki suorastaan roiskuu.

Beetasalpaajat
Sosiaalisten tilanteiden pelon rajoittuneessa muodossa esiintyy yleistynyttä muotoa enemmän fyysisiä ahdistusoireita, kuten punastumista, hikoilua, sydämentykytystä ja vapinaa. Näiden oireiden hoidossa tehokkaaksi ovat osoittautuneet beetasalpaajat.(2)

Beetasalpaajat vähentävät adrenaliinin vaikutuksia elimistössä, ja ne on alunperin kehitetty sydän- ja verisuonitautien hoitoon. Beetasalpaajien etuna on, että ne eivät aiheuta riippuvuutta eivätkä lamaa ihmistä psyykkisesti. Yleisimpinä sivuvaikutuksina ovat isommilla annoksilla ja jatkuvassa käytössä mm. maksimaalisen fyysisen suorituskyvyn lasku, seksiongelmat, ääreisverenkierron häiriöt ja verenpaineen lasku, joka voi ilmetä etenkin hoikilla tytöillä huimauksena.(3)

Beetasalpaajat eivät lievitä psyykkistä ahdistusta, joten ne eivät sovellu laaja-alaisen, yleistyneen sosiaalisten tilanteiden pelon hoitoon. Jatkuva beetasalpaajalääkitys voi jopa pahentaa masennusoireita. Mikäli jännitys ilmenee lähinnä esiintymistilanteissa, beetasalpaajat ovat kuitenkin usein erittäin hyödyllisiä.(3)

Lähde: http://www.pelokkaat.net/hoitom.html

Tuolta pelokkaat.net sivustolta löytyy muutenkin aika mielenkiintoista matskua henkilöille, joilla on ko/vastaavia ongelmia.

Itse hain aikoinaan ressun juuri noihin beetasalpaajiin ja totesin ne erinomaisen hyviksi. Ne tasaa/laskee pulssia merkittävästi, olo muuttuu ihanan rauhallisesti ja fiilis rennoksi, eli niinsanotusti normalisoituu. Hikoilu loppuu ja juttu lentää ilman kummempia kangisteluja, mutta noiden käyttö loppui kuin seinään, ku sain kuulla sivareista. Ei noita helvetissä voi jatkuvasti käyttää, eikä varsinkaan pelkästään hikoilun estämiseen.

Jos löytyisi vastaava droppi ilman noin kankeita sivareita, niin se olisi enemmän kuin sata jänistä!

On muuten yks varsin vittumainen vaiva, ku iso mies pelkää ilman mitään syytä...

Offtopic:

Mulle on tullu dieetillä sellasta paskamaista hätäistä oloa esim työpaikalla ruokatunnilla, johtuu varmaan siitäki kun kaikki aina kommentoi ja tsiigaa mitä vedän naamaani. Mä en tykkää semmoisesta...:(argh.

Kun muutenki verensokeri on matala jne ja olo ei oo mitenkään skarppi, välillä saattaa huimata tms. Ja niskat on niin jumissa tän päätetyön takii et siitäki johtuu. Onneks tälle tulee loppu... ettei jatku ikuisesti:)

Tuntuu, että punttaajien keskuudessa itsekritiikki on erittäin suurta ja siitä varmasti osittain johtuen myös moni kaveri kärsii juuri näistä sosiaalistentilanteidenpelosta ja muista vastaavista oireista, am i right?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta mutta eräs parhaista ystävistäni kävi hikoilun takia operaatiossa Helsinkiläisellä klinikalla ennen juhannusta. Hänen ongelmansa oli kestänyt koko teini-iänkin, eli yli 10 vuotta, ja tämä vaiva oli todella ärsyttävä kainaloiden hikoaminen. Kyseessä oli ihan oikea ongelma sillä se rajoitti esim kokonaan kaikkien vaaleiden paitojen [kaikki vaaleat värit valkoisesta pastilleihin] paitojen pitämistä niin ettei niitä voinut pitää ollenkaan tai vaate piti 1-2 käyttökerran jälkeen heittää roskiin keltaisten länttien takia. Kainalot olivat jatkuvasti litimärät ja lp-levyn kokoisilla läiskillä varustettuna. Ongelma ei ollut pelkästään hikiläntit, vaan myös se että se rajoitti pukeutumista sekä toki tuntui todella ärsyttävälle olla kainalot litimärkinä kaiken päivää.

Googlella hän oli löytänyt tämän ks klinikan ja siellä tekivät operaation viikon sisällä sinne soittamisesta ja kyselystä millainen se on. Oli kestänyt vain hetken, juuri tätä botoxia olivat ruiskuttaneet kainalossa oleviin hikirauhasiin halvaannuttaen ne. Operaatio voidaan tehdä muuallekin. Maksoi 400e ja toimii nyt ekalla kerralla n. puoli vuotta, sitten seuraavalla kerralla aika kaksinkertaistuu. Kuullostaa ehkä kalliille mutta ainakin hän sanoi että on kuin eri ihminen ja elämä pelastui. Apteekin triple dryt eikä muutkaan koskaan auttaneet ja se rajoitti paljon pukeutumistakin, niin nyt kuulemma tuntuu kuin olisi uusi elämä, voi pukeutua mihin haluaa eikä vaatteet ole litimärkiä ja inhottava olo kokoaikaa.

Edit: Ainiin ja sellainen lisäys että Kela maksoi hieman tästä leikkauksesta, eli on korvattava toimenpide :) Ihan johtuu siitä että tästä vaivasta niin moni ihminen AIDOSTI kärsii ja sen vian poistaminen helpottaa elämänlaatua joten siitä saa hieman takaisinkinpäin rahaa, ei paljoa mutta kuitenkin. [Olisiko ollut jotain 60-80e ellen ihan väärin muista mutta rahaahan sekin on!]

Tuo MissEvilEven kertoma juttu on tosi kiinnostava!

Itselläni on muutamia vuosia ollut sama vika kuin näilä muilla sielunveljillä mitä tässä viiden sivun verran on jo ilmaantunut. :)

Eli vaikka olis pakkasta, niin mun kainalot hikoaa niin että hiki valuu kylkiä pitkin ja kesällä ainoastaan hihattomia voi oikeastaan käyttää, muuten on 5min päästä jo märät kainaloista.

Tuohon kun liittyi vielä kipeät silmät ja sydämentykytystä, menin lääkäriin ja pistin muutaman satasen haisemaan tutkimuksiin:

- Kilpirauhasarvot
- Kilpirauhasen UÄ tutkimus
- Veriarvot sis. paastosokeri ym. diabeteksen varalta
- ym.

Ja kaikki näytti erinomaiselta tutkimusten perusteella. Silmäkipuun löytyi nyt ilmeisesti syy lievästä hajataitosta silmissä (0.5) ja sydämentykytys on ilmeisesti vain stressiä ja kroonisesti kehnoa yleiskuntoa ;)

Nyt vaiva taas loppui muutama päivä sitten kuin seinään kun vähän työstressi ja muu helpotti ison kerran kun otin toisesta duunista loparit. Mukavasti kuivin kainaloin vietetty viime päivät!

Eli yksi vinkki on tuo psyykkinen puoli, mulla ainakin stressi ja jännittävät tilanteet saa aikaan yliluonnollista hikoilua, ym., vaikkei minulla varsinaista paniikkihäiriötä olekaan - samanmoista monilla ihmisillä. Jatkuva stressi voi hikoiluttaa ja samaten pitkittyneet virustaudit tai muut jotka kytee elimistössä.

Jos tuo vaiva taas yltyy pahaksi niin täytyy munkin tuonne klinikalle etsiä itseni, ainoa vaan että olen kuullut hien tulevan sitten jostain muualta jos se ei kainaloista pääse??

Tiedätkö tuon klinikan nimeä?

Hep, täällä yksi liikahikoilija lisää. Itsellä hikoilu vaivannut myös joitakin vuosia. Triple dry:a aloin käyttää reilu puoli vuotta sitten ja totesin sen toimivaksi vain kainaloihin, kun ei sillä kehtaa sivellä itseään ihan yltympäriinsä :hyper:
Vähän taas pelonsekaisin tuntein odottaa koulujen alkamista, kun tietää että hiki tulee lentämään oikein urakalla. Vituttaa kun ei oikein pysty pitämään muita kuin tummia vaatteita, koska pelottaa, että hikiläiskät näkyy. Ottaa myös päähän satunnaiset toisten kommentit tyyliin, "miten sulla voi taas olla kuuma", kun toiset vetää päälle villapaitaa ja itsellä tekis mieli ottaa pois se ohut t-paitakin. Ei tässä kuitenkaan tahallaan liikahikoilla ja se tuntuu olevan joillekin vaikeata ymmärtää. Pitäs kyllä varmaan ottaa asiakseen ja käydä siellä verikoikeissa jos sieltä vaikka sais jotain selvyyttä tähän asiaan, kun sattuu esim. äidillä olemaan kilpirauhasen vajaatoiminta.

Noh, toivotaan ainakin että kelit tästä alkais pikkuhiljaa viilenemään(sais minun puolesta jo tulla vaikka talvi), niin helpottas ehkä hieman tämä hikoilu.

Keep on sweating :thumbs:

Melkein :offtopic: . Onko muilla acne hirviöillä Roaccuttan lisännyt hikoilua? Aluksi luulin, että lisääntynyt hikoilu johtui vaan "kesäsalin" huonosta ilmastoinnista, mutta eipä salin vaihtokaan auttanut. Salilla hikoilen nykyään ihan helvetisti, mutta muuten ei hiki ole haitannut. Mielenkiinnolla odotan koulujen alkamista, kun ei voi enää heilua kalsareillaan iltaan asti.

SuperStar sanoi:
Kirjottaako lekurit samantien ressun noihin beta-salpaajiin vai alkaako ne tekemään jotain pitempääki diagnoosia?

Psykiatrilta saa helposti ;) Eihän noita sosiaalisiapelkoja(fobia), sekä paniikkihäiriöitä voida verikokeilla seuloa. Setä vaan syväluotaa sua ja tekee muutaman kirjallisen (monivalinta) testin :) Jos vastaat oikein - saat ressun.

Ostin eilen tuota Absolut Torria, sekä Salviaa. Tuo salvia on melko kallista, 25e 60 nappia. Sitä otetaan 2 päivässä.

Tänään oli eka lähes hikoilematon päivä. Tosin duunin loppusuoralla rupes hiki vähän puskemaan selkään, mutta ei niin paljon kuin ennen.

Hikoilun väheneminen johtuu joko dramaattisesta säiden viilenemisestä(ainakin pääkaupunkiseudulla), tai sitten ko. aineista. Ainut sivuoire on se, että kainalot helottaa punasena ja on niin kosketusarat, että joutuu kirjaimellisesti kävelemään appelsiinit kainalossa, koska se polttaa niin #¤%#¤.

Halo sanoi:
:offtopic:
Kuinka moni hikipossu muuten tekee tätä?

Mulla aina eka juttu minkä teen kun tuun himaan niin ripataan alusvaatteisilleen, odotetaan et hiki kuivuu/haihtuu ja vedetään kotivaatteet (lue:pyjamahousut ja toppi) päälle :lol2:

Muuten oikein, mutta itse jätän kalsarisilleen. Mutta hyödystä en tiedä, koska nytkin on kevyt Holik selässä. :D

Haluaisin tähän väliin kertoa omat käyttökokemukseni (3pv) Absolutt Torrista. Se on polttanut molemmat kainaloni ihan kuivaksi käppyröiksi ja ne punoittaa pahasti, niin että jopa sattuu vähän, mutta ei se minua haittaa yhtään.

Salilla hikoilu on kääntynyt vähän päinvastaiseksi, eli paitani on ihan kauttaaltaan märkä, mutta kainaloiden kohdalla on täysin kuivat ja vaaleat läiskät :D Jengi friikkaa mua ihan täysin, kun hikoilen ihan päinvastaisesti, mutta toimii kuten tuoteselosteessa luvataan, eli tukkii kainalon hikirauhaset aika hyvin, enkä kyllä hikoile sen enempää tai vähempää muualta..

Onkos kellään omakohtaista kokemusta siitä botuliinista? Itse hikoilen kauheesti naamasta ja otsasta, muu hikoilu ei häiritse. Hikoilu on perinnöllistä(isäkin kova hikoileen). Ja painoakaan ei liikaa ole.

Nuo vanhojen tanssitki on tulossa ja ei ole kovin mukavaa jos siellä pitää naama ja otsa ihan hiessä tanssia kun muut oppilaat ei hikoa juuri ollenkaan. :nolo:

Eli olen kiinnostunut tuosta botuliinihoidosta, se ainakin auttaisi varmaankin. Onkohan siihen ikärajaa kun ikää on minulla 17.
Onkohan naaman ja otsan hikoiluun olemassa muita vaihtoehtoja kuin tuo botuliini kun se ei ihan halpaa kumminkaan ole.

Toivottasti joku viitsii vastata.

Onneksi talvi tulee.
Pitäisi juuri lähteä saunaan, mikä ei oikein houkuttele, sillä saunan jälkeen "jälkihikoilen" yhtä paljon kuin saunassa. Oon yrittäny ottaa hieman pienemmät löylyt + pitkät suihkut, mutta ei se ole oikein tepsinyt. Varsinkin, kun saunakaljan tempasee "vasta" saunan jälkeen, niin kyllä on kosteaa. Usein myös ilman saunomista, kun juo reilumman satsin <½ ltr vettä, niin hiki kihahtaa pintaan.

PS. Jos haluaa vähentää kainalohajua ja silti olla uskottava macho-mies, niin kannattaa pätkäistä kainalokarvoja(lyhentää n. pariin senttiin). Tämä temppu auttaa aivan helvetin paljon, siihen kuinka herkästi kainalot rupeaa iltapäivästä lemuamaan. Itse teen näin, sillä eihän Mies voi kainalokarvoja kokonaan ajaa pois.

Nojoo

Back
Ylös Bottom