blackie sanoi:
Tarkennetaan vähän lisää.
Mainitsin ehkä vähän huolimattomasti tuon opiskelija budjetin. Eli kaveri käy töissä opiskelujen ohella joten ruoasta ei tarvitse tinkiä, mutta olisi hyvä jos ei sitä kalleintakaan vaihtoehtoa tarvitse kaupasta ostaa.
OK, hyvä tietää, tämä antaa jo huomattavasti enemmän liikkumavaraa ruokavalion suunnitteluun!
blackie sanoi:
Likkumisesta sen verran että ulkoilee koiran kanssa joka päivä, ja liikuntaa harrastaa aika satunnaisesti: lenkkeilyä, sulkapalloa, aerobiccia jne.
Hyvä näin, mailapelit ja aerobicit kun ovat luuston kannalta suorastaan erinomaista liikuntaa! :thumbs: Onko salitreeni siis ehdottomasti poissuljettu vaihtoehto...?
blackie sanoi:
Ruokailut taitaa sellaista paljon leipää, kerran päivässä yksi kunnon ruoka. Lisäksi karkkia ja muuta hiilarpitoista menee usein.
Tosin olen ollut samaan aikaan lomalla tämän naisen kanssa ja silloin hän söi ainakin yhtä paljon ruokaa joka aterialla kuin minä ja muut mukana olleet.
Ja itse en lomalla ollessa tingi ruoan määrästä.
Ehdotin öljyn lisäämistä ruoan sekaan mutta tietäähän se mitä naiset siitä on mieltä, ei maistu hyvältä jne. Eli ennakkoluuloja on ja pitäisi ehkä saada se öljy ujutettua jotenkin sinne ruoan sekaan tekovaiheessa eikä lisätä sitä 'jälkikäteen'.
Kuulostaa aika tyypilliseltä nykynaisen ruokavaliolta, valitettavasti. Tietämättä mimmin päivittäisiä ruokamääriä sen tarkemmin väittäisin kyllä edelleen, että ruokaa ON liian vähän, satunnaiset lomasyömiset kun harvemmin arkitilanteesta juurikaan kertovat.
En nyt haluaisi kuulostaa inhottavalta/nalkuttavalta jne., mutta onhan tämä ystävättäresi nyt kuitenkin tajunnut sen, että koska nykytilanne ja -tapa ei ole toivottuja tuloksia tuonut, niin jotain muutoksia on pakko tehdä? Valitettavan monella kun tuntuu olevan sellainen ajatusmaailma, että mitään ei sitten kuitenkaan olla käytännön tasolla valmiita tekemään, vaan kaikki neuvot tyrmätään hankalina, kalliina, pahanmakuisina jne... ja tuo nyt siis tosiaan ihan yleisenä kommenttina, ei mitenkään tähän ystävättäreesi kohdistuen.
blackie sanoi:
Lisäravinteet tyrmättiin samantien.
Ihan uteliaisuuttani kysyn: miksi? Jos kerran syy laihuuteen on se, että ei "osata" syödä riittävästi ja/tai ruokahalu on alhainen, niin kyllähän ne tehokkaimmat keinot lisätä kaloreita (ja vieläpä hyvälaatuisia sellaisia) ruokavalioon ovat juurikin lisäravinteet ja aikaisemmin mainittu öljy.
blackie sanoi:
Varmaankin sellainen ruokaohjelma olisi hyvä, josta näkisi vähän mitä ja paljon päivässä pitäisi syödä.
Pyysin jo aikaisemmin kaveria kirjoittamaan sellaisen listan eri ruoista ja eineksistä joista pitää. En nyt muista mitä siinä oli, mutta voin huomenna kirjoitella sen ylös tänne.
Jep, laita tosiaan heti kun ehdit, niin on koko lailla helpompi kommentoida. Kannattaa muuten yrittää motivoida ko. mimmiä vähän itsekin opiskelemaan näitä ruokavaliojuttuja, sekin voi edistää väärien uskomusten ja ennakkoluulojen (kuten esim. tuon öljykammon) kaatumista! nimim. kokemusta on, jopa omakohtaista
blackie sanoi:
Mä olen käsittänyt niin, että oltaisiin tyytyväisiä jos saataisiin painoa nousemaan vaikka 5 kiloa ihan puhtaana rasvana, sen verran hoikassa kunnossa nainen on.
OK. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että kaloreita kannattaisi ensisijaisesti lisätä rasvoina ja proteiinina - kuten tuolta aikaisemmin jo kävi ilmi, niin nämä todennäköisesti ovat tällä hetkellä aika pahoin paitsiossa. Sitäpaitsi rasvojen ja proteiinin riittävä saanti vaikuttaa positiivisesti myös ihon, hiuksien ja kynsien kuntoon - näiden luulisi kiinnostavan ihan jokaista naista!
EDIT: Etanaakin hitaampi :evil:
Noista karkeista vielä sen verran, että hampaiden lisäksi ne tuhoavat myös ruokahalun. Eli jokapäiväinen karkin yms. herkkujen mussutus ehdottomasti pois, kuten Larzankin jo totesi, ja tilalle ravitsevaa ruokaa!