Lihotuskuuri (naiselle)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ystäväni, joka on siis naispuolinen tarvitsisi hieman opastusta miten nostaa painoaan.
Pituutta on 160 cm ja painoa 42 kg joten rasvaa ei kropasta paljoa löydy.
On aina ollut pienikokoinen ja puhunut jo pidemmän aikaa että tarvitsisi saada painoa nousemaan jotenkin ylöspäin.

Kuntosali harrastus ei kuulemma pahemmin kiinnosta (ainakaan toistaiseksi) joten ruokailupuolelle pitäisi ilmeisesti antaa jotain neuvoja miten nostaa painoaan terveellisellä ruokavaliolla.
Sen verran tiedän, että mitään rypsiöljyä pullosta ja rahkaa neuvoja voi olla turha antaa ja muutenkin ruokailut ei saisi rasittaa liikaa opiskelijan kukkaroa.

Päätin nyt kysyä neuvoa täälta ja toivoisin saavani vinkkejä ja opastusta miten homman saisi etenemään.
Oma paino kun nousee vähän liiankin helposti joten en osaa suoralta kädeltä neuvoa miten, ja mitä tulisi syödä.

Hm, tuota... jos salitreeni ei kiinnosta, ja kehotus syödä enemmän rasvaa ja proteiinia (vaikkapa rypsiöljyn ja rahkan muodossa, olisivat nääs opiskelijankin kukkarolle suht sopivaa evästä ne) on sekin tuhoon tuomittu, niin kyllä aika lailla haasteelliseksi menee...

Millaiset ruokailutavat tuolla tytöllä tällä hetkellä on? Entä liikuntapuoli, harrastaako ja jos, niin mitä?

Painoahan sinänsä saa kyllä lisää vaikka roskaruokaa syömällä ja maltolitkua lipittelemällä, mutta voisin kuvitella, että ko. neidin intresseissä ei olisi mitenkään kovin suuressa määrin ihan silkkaa läskiä kroppaansa lisätä kumminkaan...?

EDIT: Koska tytsin paino on pituuteen nähden noinkin alhainen, niin se on ainakin varmaa, että kaloreita tarvitaan lisää. Veikkaan myös, että sekä proteiinien että hyvien rasvojen määrä jää hänellä aivan liian alhaiseksi, joten niitä kyllä lähtisin itse ensimmäiseksi lisäämään. Öljyähän voi sekoittaa salaattiin tai vaikka aamupuuroon (tai melkeinpä mihin tahansa ruokaan itse asiassa), ja jos rahka ei maistu, niin miten olisi jokin hyvänmakuinen proteiinijauhe? Edullisiakin vaihtoehtoja on nykyään olemassa, jopa opiskelijan kukkarolle sopivia.

Tuohon painon nostamiseen ainoa keino on luonnollisesti yksinkertaisesti syödä enemmän kuin kuluttaa. Kuulostaa vain hiukan erikoiselta, että ystävättäresi haluaa nostaa painoaan läskinä. Näinhän nimittäin käytänössä käy jos kuntosalia tai jotain muuta lihasmassaa kehittävää liikuntaa ei ole mukana.

En tiedä miksi tyrmäsit heti alkuun rypsiöljyn? Helpoin keino saada energiaa ruokavalioon on varmasti rasvan lisääminen ruokiin. 1 g rasvaa kun sisältää 9 kcal ja 1g hiilareita tai proteiinia "vain" 4 kcal. Eli yksinkertaisesti vain lisää ruokaa niin, että ystäväsi syö jatkossa noin 300-500 kcal enemmän kuin kuluttaa.

Mistä sitten helpolla ja halvalla energiaa? No, niinkuin kieltoasi vastustaen mainitsin, öljyt antavat paljon energiaa helpolla. Tietenki kaikenlaiset "korkeaenergiaiset" juomat antavat helpolla kaivattuja lisäkaloreita ruokavalioon. Vaikkapa litra kulutusmaitoa antaa jo pelkästään noin 640 kcal energiaa, eikä varmasti maksa liikaa opiskelijallekaan. Ja on rasvamäärästä huolimatta varmasti terveellisempää kuin limpparin litkiminen. Ehkä paras ohje vain on kasvattaa syömiään annoksia reilusti ja mahdollisesti lisätä jotain reilummin energiaa tuovaa ruokavalioon.

Edit: tulipa mun vastaus itsestäänselvyyksiä täyteen. :jahas:

Tarkennetaan vähän lisää.
Mainitsin ehkä vähän huolimattomasti tuon opiskelija budjetin. Eli kaveri käy töissä opiskelujen ohella joten ruoasta ei tarvitse tinkiä, mutta olisi hyvä jos ei sitä kalleintakaan vaihtoehtoa tarvitse kaupasta ostaa.

Likkumisesta sen verran että ulkoilee koiran kanssa joka päivä, ja liikuntaa harrastaa aika satunnaisesti: lenkkeilyä, sulkapalloa, aerobiccia jne.

Ruokailut taitaa sellaista paljon leipää, kerran päivässä yksi kunnon ruoka. Lisäksi karkkia ja muuta hiilarpitoista menee usein.
Tosin olen ollut samaan aikaan lomalla tämän naisen kanssa ja silloin hän söi ainakin yhtä paljon ruokaa joka aterialla kuin minä ja muut mukana olleet.
Ja itse en lomalla ollessa tingi ruoan määrästä.

Ehdotin öljyn lisäämistä ruoan sekaan mutta tietäähän se mitä naiset siitä on mieltä, ei maistu hyvältä jne. Eli ennakkoluuloja on ja pitäisi ehkä saada se öljy ujutettua jotenkin sinne ruoan sekaan tekovaiheessa eikä lisätä sitä 'jälkikäteen'.
Lisäravinteet tyrmättiin samantien.

Luulen että ongelmana on se, että ei 'osata' syödä/ei ole nälkä jatkuvasti niin paljoa enemmän että alkaisi paino nousemaan.
Varmaankin sellainen ruokaohjelma olisi hyvä, josta näkisi vähän mitä ja paljon päivässä pitäisi syödä.
Pyysin jo aikaisemmin kaveria kirjoittamaan sellaisen listan eri ruoista ja eineksistä joista pitää. En nyt muista mitä siinä oli, mutta voin huomenna kirjoitella sen ylös tänne.

Mä olen käsittänyt niin, että oltaisiin tyytyväisiä jos saataisiin painoa nousemaan vaikka 5 kiloa ihan puhtaana rasvana, sen verran hoikassa kunnossa nainen on.

Tässä tapauksessa kannattanee lähteä ihan perusteista liikkeelle alkaen säännöllisistä ruokailuista. Tuskin kukaan valmista ruokavaliota innostuu kirjoittamaan, mutta esim aamupalaksi puuro/öljy/raejuusto/leipä (kunnon täytteillä), päivälliselle ja lounaalle lihaa/kalaa/kanaa riisillä/pastalla/perunalla ja salaatilla. Välipaloiksi voi puputtaa hedelmiä ja vaikka leipää.

Keksiikö joku basicimpää ohjetta?

blackie sanoi:
Likkumisesta sen verran että ulkoilee koiran kanssa joka päivä, ja liikuntaa harrastaa aika satunnaisesti: lenkkeilyä, sulkapalloa, aerobiccia jne.

No, nuo auttaa jo paljon asiaan, riippuen tietenkin onko tuo perusaerobiccia vai esim. body pumppia, gut bustersia tai jotain muuta hiukan rankemmin lihaksistoon käyvää.

blackie sanoi:
Ruokailut taitaa sellaista paljon leipää, kerran päivässä yksi kunnon ruoka. Lisäksi karkkia ja muuta hiilarpitoista menee usein.

Eli tyypillinen naisen ruokavalio. Ensimmäisenä tuohon varmaan pitäisi saada säännöllisyyttä ja toinen lämmin ruokakaan ei olisi varmaan pahitteeksi. Turhat karkkivälipalat pois ja oikeaa säännöllistä ruokailua tilalle.

blackie sanoi:
Ehdotin öljyn lisäämistä ruoan sekaan mutta tietäähän se mitä naiset siitä on mieltä, ei maistu hyvältä jne. Eli ennakkoluuloja on ja pitäisi ehkä saada se öljy ujutettua jotenkin sinne ruoan sekaan tekovaiheessa eikä lisätä sitä 'jälkikäteen'.

Mikä prkl siinä oikein on, että ensiksi halutaan vaikkapa maailman upein fitnessvartalo ja sen eteen ei haluta tehdä yhtään mitään. Jos se ystäväsi haluaa painoa, sen eteen on oltava myös valmis tekemään jotain. :whip:

blackie sanoi:

:itku: Jotenkin en ole yllättynyt...

blackie sanoi:
Luulen että ongelmana on se, että ei 'osata' syödä/ei ole nälkä jatkuvasti niin paljoa enemmän että alkaisi paino nousemaan.
Varmaankin sellainen ruokaohjelma olisi hyvä, josta näkisi vähän mitä ja paljon päivässä pitäisi syödä.

Kyllä juuri näin. Lisäksi sitä ohjelmaa tulee vielä noudattaa. ;)

blackie sanoi:
Mä olen käsittänyt niin, että oltaisiin tyytyväisiä jos saataisiin painoa nousemaan vaikka 5 kiloa ihan puhtaana rasvana, sen verran hoikassa kunnossa nainen on.

5 kiloa rasvana onnistunee kyllä. Lihaksena se olisikin kokonaan toinen juttu...

blackie sanoi:
Tarkennetaan vähän lisää.
Mainitsin ehkä vähän huolimattomasti tuon opiskelija budjetin. Eli kaveri käy töissä opiskelujen ohella joten ruoasta ei tarvitse tinkiä, mutta olisi hyvä jos ei sitä kalleintakaan vaihtoehtoa tarvitse kaupasta ostaa.

OK, hyvä tietää, tämä antaa jo huomattavasti enemmän liikkumavaraa ruokavalion suunnitteluun!

blackie sanoi:

Hyvä näin, mailapelit ja aerobicit kun ovat luuston kannalta suorastaan erinomaista liikuntaa! :thumbs: Onko salitreeni siis ehdottomasti poissuljettu vaihtoehto...?

blackie sanoi:
Tosin olen ollut samaan aikaan lomalla tämän naisen kanssa ja silloin hän söi ainakin yhtä paljon ruokaa joka aterialla kuin minä ja muut mukana olleet.
Ja itse en lomalla ollessa tingi ruoan määrästä.

Kuulostaa aika tyypilliseltä nykynaisen ruokavaliolta, valitettavasti. Tietämättä mimmin päivittäisiä ruokamääriä sen tarkemmin väittäisin kyllä edelleen, että ruokaa ON liian vähän, satunnaiset lomasyömiset kun harvemmin arkitilanteesta juurikaan kertovat.

En nyt haluaisi kuulostaa inhottavalta/nalkuttavalta jne., mutta onhan tämä ystävättäresi nyt kuitenkin tajunnut sen, että koska nykytilanne ja -tapa ei ole toivottuja tuloksia tuonut, niin jotain muutoksia on pakko tehdä? Valitettavan monella kun tuntuu olevan sellainen ajatusmaailma, että mitään ei sitten kuitenkaan olla käytännön tasolla valmiita tekemään, vaan kaikki neuvot tyrmätään hankalina, kalliina, pahanmakuisina jne... ja tuo nyt siis tosiaan ihan yleisenä kommenttina, ei mitenkään tähän ystävättäreesi kohdistuen.

blackie sanoi:

Ihan uteliaisuuttani kysyn: miksi? Jos kerran syy laihuuteen on se, että ei "osata" syödä riittävästi ja/tai ruokahalu on alhainen, niin kyllähän ne tehokkaimmat keinot lisätä kaloreita (ja vieläpä hyvälaatuisia sellaisia) ruokavalioon ovat juurikin lisäravinteet ja aikaisemmin mainittu öljy.

blackie sanoi:
Pyysin jo aikaisemmin kaveria kirjoittamaan sellaisen listan eri ruoista ja eineksistä joista pitää. En nyt muista mitä siinä oli, mutta voin huomenna kirjoitella sen ylös tänne.

Jep, laita tosiaan heti kun ehdit, niin on koko lailla helpompi kommentoida. Kannattaa muuten yrittää motivoida ko. mimmiä vähän itsekin opiskelemaan näitä ruokavaliojuttuja, sekin voi edistää väärien uskomusten ja ennakkoluulojen (kuten esim. tuon öljykammon) kaatumista! nimim. kokemusta on, jopa omakohtaista :)

blackie sanoi:

OK. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että kaloreita kannattaisi ensisijaisesti lisätä rasvoina ja proteiinina - kuten tuolta aikaisemmin jo kävi ilmi, niin nämä todennäköisesti ovat tällä hetkellä aika pahoin paitsiossa. Sitäpaitsi rasvojen ja proteiinin riittävä saanti vaikuttaa positiivisesti myös ihon, hiuksien ja kynsien kuntoon - näiden luulisi kiinnostavan ihan jokaista naista! :)

EDIT: Etanaakin hitaampi :evil:

Noista karkeista vielä sen verran, että hampaiden lisäksi ne tuhoavat myös ruokahalun. Eli jokapäiväinen karkin yms. herkkujen mussutus ehdottomasti pois, kuten Larzankin jo totesi, ja tilalle ravitsevaa ruokaa!

Onkos ystäväsi ikinä maistanut öljyä ruuan seassa? Yksi ruokalusikka ei ole paljon ja yhteen lasiin vettä (2-3dl) tekee sen nauttimisesta helppoa. Ei maistu millekkään.
Saati sitten aamupuuron tai salaatin sekaan. Jos ei ole halua kokeilla kaikkea ehkä vähän normaalista poikkeavaa niin homma on aika vaikea.

Miksi lisäravinteet tyrmättiin heti?

Tästä postista ei varmastikkaan ole ketjun aloittajalle mitään hyötyä, mutta homma on kyllä todella tuttua.

Ei mene mulla nimittäin jakeluun, miksi kaikki pitää maistua niin älyttömän hyvälle? En mä tarkota sitäkään, että pitää naama väärällä väkisin niellä jotain sheissea, mutta ei se maustetusta herasta tehty proteiinijuoma voi niin pahaa olla, ettei sitä alas saa. Väitän että tässä on kyse vaan siitä, että on omassa päässä päätetty että se on pahaa ja silloin se myös sitä on. Ihan sama juttu tuon öljyn kanssa. Eipä sitä itsekään tee mieli pullon suusta vetää, mutta pari ruokalusikallista reajuuston joukossa menee kuin itsestään.

No toivottavasti saan minäkin tästä jotain hyvää vinkkiä tulevan varalle...

Timba79 sanoi:
Ei mene mulla nimittäin jakeluun, miksi kaikki pitää maistua niin älyttömän hyvälle? En mä tarkota sitäkään, että pitää naama väärällä väkisin niellä jotain sheissea, mutta ei se maustetusta herasta tehty proteiinijuoma voi niin pahaa olla, ettei sitä alas saa. Väitän että tässä on kyse vaan siitä, että on omassa päässä päätetty että se on pahaa ja silloin se myös sitä on.

AMEN to that! :thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jos itse tykkää kokkailla, niin silloinhan on helppo lorautella reilusti öljyä sinne tänne, eikä varmasti pilaa ruuan makua. Hyvä esimerkki lätyt ja pannarit.

Mistress Krista auttaa jälleen :thumbs:!

Massanhankinnan perusteet:
http://www.stumptuous.com/massgain.html

Miksi rasva on tärkeää:
http://www.stumptuous.com/fat.html

Hiilarimyyteistä (eli siitä wanhasta & typerästä "Ei ne hiilarit lihota, ku Iso Paha Rasssva!!!" :jahas: ):
http://www.stumptuous.com/sugar.html
http://www.stumptuous.com/carbmyth2.html
http://www.stumptuous.com/carbmyth3.html

Kehon rasvamäärästä naisilla (pitkä, mutta erinomainen):
http://www.stumptuous.com/bodyfat.html

Noita kannattaa vaikka tulostella ja luetuttaa mimmillä, tai mikäli hänellä itsellään on nettiyhteys käytössään, niin antaa linkit vaikkapa sähköpostilla.

Täysin samaa mieltä Timba79:n kanssa. On typerää ja vinoutunutta ajatella, että jokaikisen aterian tulee olla nautinto, että ruoka on VAIN nautinnon lähde (ei myöskään ole mielestäni ihan kohdallaan se toinenkaan ääripää, että ruoka on VAIN polttoainetta/ravintoa, ei koskaan nautintoa). Itellä on vähimmäisvaatimuksena, että ruoka olisi aina ei-pahaa, siedettävän makuista (tästä hyvänä esimerkkinä soijaisolaatti & vesi aineksista tehty protujuoma) ja joskus (noin 1-4 kertaa kuukaudessa) suorastaan nautinnollisen herkullista (vaikkapa valkosipulipotut ja kunnon pihvi). :kuola:

On hyvä korostaa näitä kahta asiaa: 1) Jotta saisi olotilan ja terveyden kohentumista aikaiseksi, niin muutoksia on tehtävä. Samalla vanhalla saa saman vanhan, eli jos vielä ei ole tarpeeksi paska olo vääränlaisen ruokavalion takia, ettei vielä ole motivaatiota muutoksiin riittävästi, niin odottelee vielä lisää. Sitten kun iho, kynnet ja hiukset ovat aliravitsemuksesta riittävän huonossa kunnossa ja olo muutenkin tarpeeksi surkea, niin eiköhän ala olla motivaatiota muutokseen. :evil: 2) Vaikka muutos on välttämätöntä kehityksen aikaansaamiseksi, niin yksittäisten edistysaskelten on hyvä olla riittävän pieniä, ettei iske ahistus ja turhautuminen. Pikkuhiljaa, mutta päättäväisesti on hyvä edetä.

Tuollaista tapausta nyt neuvoa... Niinku halolla päähän itseään löis.

Pistää vaan kinkkua ja juustoa paljon niitten leipien päälle, ja maidosta tekee kaakaota jne. Karkkien tilalle pähkinöitä.

iivili sanoi:
On typerää ja vinoutunutta ajatella, että jokaikisen aterian tulee olla nautinto, että ruoka on VAIN nautinnon lähde (ei myöskään ole mielestäni ihan kohdallaan se toinenkaan ääripää, että ruoka on VAIN polttoainetta/ravintoa, ei koskaan nautintoa). Itellä on vähimmäisvaatimuksena, että ruoka olisi aina ei-pahaa, siedettävän makuista (tästä hyvänä esimerkkinä soijaisolaatti & vesi aineksista tehty protujuoma)

Tästä olen eri mieltä. Minun mielestäni kaiken mitä suustani alas pistän EHDOTTOMASTI PITÄÄ MAISTUA HYVÄLTÄ. En mitään soijaa ja muita pahanmakuisia protuja suostuisi mistään hinnasta säännöllisesti syömään. Mieluummin maksan enemmän hyvänmakuisesta prodesta. Myöskään oliiviöljyä en sen pahanmakuisuuden vuoksi suostu nauttimaan. Terveellinen ruoka on onneksi hyvää :)

Ja sitten itse threadiin. Jos nainen haluaa painoa lisää viis veisaamatta sen laadusta, niin ei kai se kovin vaikeaa voi olla? Hus mäkkäriin ja kebabille joka päivä yms. Minusta turha tyrkyttää "hoocee"-neuvoja ihmiselle, joka ei ole valmis niitä vastaanottamaan. Ja jos ei öljy maistui, niin voin luulisi maistuvan :)

Taas näitä ikuisuusongelmia. Hyvä kroppaa kiinnostaisi, mutta sen eteen ei haluttaisi tehdä yhtään mitään. Kannattaa oikeasti aloittaa pikkuhiljaa (kuulostaa kliseiseltä, mutta on ihan totta) ravintoasioiden kanssa. Pikkuisen parempaa ruokaa, pikkuisen enemmän tietoa. Pikkuhiljaa kohti bodympaa ruokavaliota! Ensin voisi vaikka ehdottaa, että alkaa painottamaan ruokavaliossaan proteiini- ja kasviöljypitoisia safkoja.

Hyvä konsti on myös usein toistuviin "mitä mä söisin?" -kysymyksiin vastata luettelemalla näitä hyviä ruokia, silloin ne jäävät mieleen.

Esim.
-Mitäköhän söisin?
-Raejuustoa & öljyä? -Ei...
-Rahkaa ja marjoja? -Ei...
-Kanaa? -Ei..
-Kevytjugurttia? -Nojoo.

Seuraavalla kerralla ehdotat samantyyppisiä safkoja, ja pian tyttösi ostaakin jo ensimmäisen rahkapurkkinsa, kun nyt kerran siitä aina niin selität! :thumbs:

Joo, vaikeetahan se on painoo nostaa jos mitään ei halua syödä...

Öö, en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeeta nostaa painoo, jos pelkkä rasvakin kelpaa? Senkun mättää lisää herkkuja naamaan...ei terveellistä mut luulis painon nousevan. Samoin jos juo mehuja ja rasvasta maitoo jne. Jos noilla keinoinkaan ei paino nouse (ja kaloreita oikeesti tulee esim. 2500) ni ehkä on jotain muuta häikkää kropassa.

Bodysafkoihin tottuminen voi viedä kauan, mut jos tyttö sitä painoo haluaa nostaa ni kai se kuitenkin fiksuinta, jos ei sitä erityisesti yritä rasvana kerätä. Normaalistihan lihas ei hevin kasva mut noissa mitoissa kaverisi on aika -öh- hento, joten varmaan alussa siinä lihastakin tarttuu vaikkei niin kovin ihmeitä tekis. Siis jos vaan muistaa syödä niitä lihaksen rakennusaineita eli proteiineja.

Uskomatonta kyl miten jotkut voi olla niin huonoja syömään ruokaa :(

No mites pähkinät kävis? Suolapähkinät maistuu varmaan kaikille, eikä hinta päätä huimaa. Taitaa olla vielä ihan terveellinenkin vaihtoehto naposteltavaksi karkkien sijaan.

iivili sanoi:
... Itellä on vähimmäisvaatimuksena, että ruoka olisi aina ei-pahaa, siedettävän makuista (tästä hyvänä esimerkkinä soijaisolaatti & vesi aineksista tehty protujuoma)

Pakko todeta, että nuo maustamattomat soijaviritykset eivät kyllä ole kovinkaan monen mielestä kovinkaan siedettäviä... mutta Pahishan onkin Pakkiksen virallinen tuohisuu, muistelen ma ;)

EDIT: Tietenkin ruoan pitää olla maistuvaa, en itsekään suostu pistämään suuhuni mitään mautonta ja/tai pahanmakuista. Mutta luulen iivilin ja Timba79:n pointin olleen se, että ei sen murkinan aina mitään superherkkuakaan tarvitse olla, kunhan on ns. kohtuuhyvää. :)

Näissä asioissa vaikuttaa hirveästi se, keneltä ravintovinkit tulevat. Anoppini on reilusti ylipainoinen nainen (100++), ja ihmetteli aikansa rahkan ja öljyn syömisiäni. "Miksi sä syöt puhdasta rasvaa, rasvahan se on KAIKISTA PAHIN lihottaja", kuulostaa tutulta? No, valistukseni kaikui täysin kuuroille korville mutta kappas kun anopin työnantaja oli hankkinut työporukalle kunnonkohotuskuurin paikalliselle salille pienen ravinto-ohjauksen kanssa niin olipa viimeksi ilmestynyt kaappiin maitorahkaa ja tonnikalaa.. Eli pitäisi löytää esim. netistä sopivan neutraaleja ja "virallisen" oloisia lähteitä joista ammentaa tietoa, silloin neuvotkin purevat paremmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom