Osallistun keskusteluun:
Kaikille matkustajille on matkalaukkujen painorajatkin, nuo ihmisvuoret ylittää mun kropan JA laukkuen yhteispainon mennen tullen. Siitä siis veroa kehiin ihan kylmästi.
Pakko ottaa vähemmän humanistinen ja enemmän sydämetön lähestymistapa vielä lopuksi. Aloin nimittäin miettiä, että jos lentokoneiden turvallisuus on laskettu ihmisten keskipainon mukaan tms. ja rahtia otetaan suhteessa siihen, niin missä vaiheessa huomattavan moni sairaalloisen lihava matkustaja samalla lennolla aiheuttaa turvallisuusriskin lentoliikenteessä?
MIkä vitun oikeus 250kg painavalla tyypillä on pungeta vaikkapa lentokoneeseen, jos aiheuttaa sillä turvallisuusriskin?
Suomen perustuslaki sanoo seuraavaa:
"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Tämän takia matkustajaa ei voida veloittaa tämän ylipainon vuoksi; se olisi syrjintää, jota perustuslakimme ei salli. Jos ylipaino loisi turvallisuusriskin, voisi se olla "hyväksyttävä peruste", mutta ei muutama sata kiloa (yksi, kaksi tai kolme norsu-matkustajaa) sinne-tänne oikeasti vaikuta muuhun kuin polttoaineen kulutukseen, turvallista se lentäminen on edelleen. Esimerkiksi laukkujen painorajoitusten ainoa syy ei ole kuorman massan kontrolloiminen, painorajoituksia asetetaan matkatavaroita käsittelevän henkiökunnan terveyden takia. Laukkujen massan tulee pysyä kohtuullisena, sillä 60 kg:n laukkuja kantaessa saattaisi monikin roudari venäyttää selkänsä suht' pahasti. Ei se kone sieltä taivaalta putoa, vaikka painaisikin normaalia 5,7 tonnia parisataa kiloa enemmän - nämä jutut on tietenkin huomioitu koneita suunnitellesse ja polttoainemääriä laskiessa, pelivaraa on.
Vaaratilanteen saattaisi kuitenkin aiheuttaa esim. 10 tai 20 sairaalloisen ylipainoista matkustajaa, kun extrakuormaa kertyisi jo yli 1000 kiloa. Tälläista tilannetta tullaa tuskin koskaan todistamaan; veikkaan, että pullukat jaettaisiin tasaisesti seuraaville lennoille.
Eli, ylipainoiset ihmiset eivät massansa takia aiheuta vaaratilannetta, minkä takia heiltä ei myöskään voida periä maksua painokiloa kohden -- se olisi perustuslain vastaista (lue: ylipaino ei ole hyväksyttävä peruste).
Olen kuitenkin sitä mieltä, että isokokoisen ihmisen tulee ostaa itselleen useampi istuinpaikka, jos hän ei standartipenkkiin mahdu.
(Miettikää nyt, kuinka hervottomalta näyttäisi, kun tälläinen norsu-luokan kaveri köyttäisi toisen penkin turvavyön vasemman reitensä ympärille, ja toisen penkin turvavyön oikean reitensä ympärille.)
Finnairin sivuilla lukee muuten näin:
"Liikuntarajoitteiset henkilöt, raskaana olevat naiset ja lapset eivät saa istua varauloskäytävien kohdalla, sillä hätätilanteessa varauloskäynnit on otettava nopeasti käyttöön."
Mielestäni ylipainoiset ihmiset voidaan rinnastaa liikuntarajoitteisiin henkilöihin, sillä he eivät kykene liikuttamaan ruhoaan normaalisti, sekä myös raskaina oleviin naisiin, sillä heidän mahanympäryksensä ovat vähintäänkin samaa luokkaa. Järkeähän tuossa on, ei esimerkiksi tuossa aloitusviestin miehen kokoinen kaveri voi vaarantaa koko matkustajapopulaation turvallisuutta exit-reittejä tukkimalla. Istukoon muualle, kun ei mihin tahansa mahdu.
Eli koko lentoliikenne-asiahaara tiivistettynä: Ylipainoisilta ei tulisi vaatia lisämaksua ko. laardikasojen painokilojen perusteella, vaan jättiläisten tulee pulittaa useammasta istuinpaikasta, jotka eivät saa sijoittua muiden terveyttä uhkaavasti (exit-rivit).
Mainitaan vielä, etten itsekään tykkää läskeistä yhtään