"Lihavien" oikeudet

Lihavuus aiheuttaa myös monenlaisia itsetunto-ongelmia, joten eihän heille voi mennä aivan suoraankaan näitä asioita laukomaan. Kyllä se pitää itsestä lähteä, ja aikuiset ihmiset kyllä tiedostavat nämä ongelmat itsekin. Mutta jos liha on heikko, niin mieli vielä heikompi.

No ei varmaan kannata laukoa ainakaan näin suoraan ja rumasti, mitä jotkut laukovat esim. tässä ketjussa. Suoraan voi sanoa, mutta senkin voi tehdä monella eri tavalla. Ja varmaan kantsii miettiä milloin sanoo ja kenelle. On aika huonoa käytöstä, jos mennään laukomaan ihan huvikseen jossain kadulla tai baarissa. Tai että näytetään ilmein se inho. En sitten tiedä, kuinka näin käyttäytyvät ihmiset kohtelevat lähipiirissään olevia ylipainoisia - samalla tavallako?

Toivon myös, että ne ihmiset jotka työskentelevät paikoissa, joissa mm. ylipainoisia ihmisiä yritetään saada laihtumaan, osaavat peittää inhonsa heitä (= "läskejä") kohtaan niinä hetkinä, kun ovat heidän kanssaan tekemisissä. Omassa mielessään voi tietysti ajatella mitä haluaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En usko että tervejärkisessä seurassa ongelma olisi muiden ihmisten asennoituminen läskien ongelmaan, vaan heidän oma suhtautumisensa. Uskoisin että itse käytän rankkaa kieltä koska tiedän omasta tuttavapiiristäni henkilöitä joille on kotona keksitty mitä mielikuvituksellisempia tekosyitä lihavuudelle, ja jonka he ovat omaksuneet omaan elämänkatsomukseensa absoluuttisena totuutena joihin he eivät itse pysty vaikuttamaan. Totuus ei kuitenkaan ole tämä, vaikka äiti olisi kuinka sitä hokenut.
En kuitenkaan tarkoita että lihavia pitäisi haukkua ja solvata julkisesti, tarkoitan että ongelmista pitää puhua totuudenmukaisesti ja julki.

^ Niinpä juuri, noin oli yritykseni sanoa, että solvaaminen ei auta, eikä se edes ole suoraanpuhumista vaan silkkaa ilkeilyä. Vaikka rankkaa kieltä käytän joskus itsekin näissä ketjuissa...

En kuitenkaan tarkoita että lihavia pitäisi haukkua ja solvata julkisesti, tarkoitan että ongelmista pitää puhua totuudenmukaisesti ja julki.

Samaa mieltä. Kyllä asioista pitää puhua suoraan yleisellä tasolla eikä hyssytellä. Pitää vaan valita oikeanlainen tapa ja foorumi oikeassa tilanteessa.

Itsekään en ymmärrä sitä, kuinka jotkut vanhemmat pilaavat lastensa elämän ylensyöttämällä heitä tai antamalla heidän syödä mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa. Vanhemmat siis aiheuttavat epäsuorasti sen, että lapsesta voi tulla koulukiusattu ja että hänen nivelensä on paskana jo ennen kuin lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Ja kaikkein pahinta on se, että lapsen itsetunto ei välttämättä ikinä pääse rakentumaan terveellä tavalla ja pahimmillaan kiusattu ihminen saa mielenterveysongelmia. Itse katson, että on aikuisen vastuu on pitää huolta lapsestaan - myös tämän suhteellisen terveellisestä ruokailusta.

Mä tiedän myös niitä ihmisiä, joita ja joiden ulkonäköä on arvosteltu kotoa lähtien esim. vanhempien toimesta sekä vielä kaupanpäällisiksi koulussa ja muilla yleisillä paikoilla. Siis tällainen henkilö on saattanut esim. olla perheensä/luokkansa ainoa ylipainoinen henkilö. Jatkuvan arvostelun ja haukkumisen kohteena oleminen on aiheuttanut monelle herkemmälle ihmisille huonon itsetunnon, joka ei ole ikinä kehittynyt terveeksi. Tämä taas on saattanut aiheuttaa erilaisia syömishäiriöitä sekä mielenterveysongelmia osalle ihmisistä. Masentuneelle ihmiselle ruuasta on tullut paras ystävä tai joillekin siitä on tullut pahin vihollinen.

Olen ollut todella yllättynyt, kuinka paljon tällaisia ihmisiä oikeasti on (sekä niitä, jotka ilkeilevät ja solvaavat). Tällaisia ihmisiä löytyy paljon netistä - myös täältä pakkikselta. Tosin ehkä täällä kirjoittaville ongelmaksi on muodostunut ennemminkin nuo syömishäiriöt. Mutta samoin kun en katso sopivaksi haukkua vaikkapa ihmisen "rumuutta", en myöskään katso sopivaksi haukkua ihmisen "läskeyttä" tai esim. laihuutta (onhan näitä ihmisiä, jotka normaalista syömisestä huolimatta ovat tosi laihoja luonnostaan).

Mä tiedän myös niitä ihmisiä, joita ja joiden ulkonäköä on arvosteltu kotoa lähtien esim. vanhempien toimesta sekä vielä kaupanpäällisiksi koulussa ja muilla yleisillä paikoilla. Siis tällainen henkilö on saattanut esim. olla perheensä/luokkansa ainoa ylipainoinen henkilö. Jatkuvan arvostelun ja haukkumisen kohteena oleminen on aiheuttanut monelle herkemmälle ihmisille huonon itsetunnon, joka ei ole ikinä kehittynyt terveeksi. Tämä taas on saattanut aiheuttaa erilaisia syömishäiriöitä sekä mielenterveysongelmia osalle ihmisistä. Masentuneelle ihmiselle ruuasta on tullut paras ystävä tai joillekin siitä on tullut pahin vihollinen.

Tää on se kaikkein paskin asia mitä voi tapahtua. Ei sitä ajattele kun haukkuu toista läskiksi, että se voi johtaa vaikka mihin. Itselleni tärkeä ihminen on kokenut juuri tätä, ja käy/käynyt läpi kaikki mahdolliset syömishäiriöt, mielenterveysongelmat ja itsetunnon täydellisen tuhoutumisen. Tämä sen takia, ettei tilanteeseen voitu puuttua asiallisesti.

Myönnän että itse inhoan läskejä, haukun heitä, enkä osaa kunnioittaa heitä. Kunnioitan silti jokaista ylipainoista ihmistä, joka oikeasti näyttää yrittävänsä parhaansa muuttaakseen tilannetta. Ei se kaunista katseltavaa ole, kun lihava, haiseva tyyppi hölkkää kadulla vastaan tai ähkii salilla viereisessä laitteessa, ja ensimmäinen ajatus yleensä onkin, että mitäs vittua toikin läski tossa tekee. Silti kunnioitan heitä siitä vaivasta, jonka he näkevät parantaakseen itsensä. Harmillista vain, että suurin osa ylipainoisista kuitenkin sortuu roskaruokiin ja mässäilyyn eikä pääse toivomiinsa mittoihin järkevässä ajassa, joka taas johtaa kärsivällisyyden loppumiseen ja yrittämisestä luopumiseen.

Tää on se kaikkein paskin asia mitä voi tapahtua. Ei sitä ajattele kun haukkuu toista läskiksi, että se voi johtaa vaikka mihin. Itselleni tärkeä ihminen on kokenut juuri tätä, ja käy/käynyt läpi kaikki mahdolliset syömishäiriöt, mielenterveysongelmat ja itsetunnon täydellisen tuhoutumisen. Tämä sen takia, ettei tilanteeseen voitu puuttua asiallisesti.

Myönnän että itse inhoan läskejä, haukun heitä, enkä osaa kunnioittaa heitä.

Toivottavasti et kuitenkaan hauku heitä kadulla tai muualla ihan huviksesi inhosi takia. Tai ainakin haluan uskoa ettet hauku, koska tiedät mitä se voi saada aikaiseksi.

Toivottavasti et kuitenkaan hauku heitä kadulla tai muualla ihan huviksesi inhosi takia. Tai ainakin haluan uskoa ettet hauku, koska tiedät mitä se voi saada aikaiseksi.

En tietenkään, olenhan sentään ihminen. Haukun heitä heidän selkänsä takana :arvi:

Sairaalloisen lihaviin ihmisiin pätee imo osittain sama kuin päihteiden ongelmakäyttäjiin. Kukaan ei halua varmasti olla päihteiden ongelmakäyttäjä tai sairaalloisen ylipainoinen, vaan taustalla on yleensä joku ongelma joka häiriökäytöksen aiheuttaa. Monilla syyt löytyvät itsetunto-ongelmista, huonosta perhetaustasta, masennuksesta tms jota sitten lievitetään syömällä tai päihtymällä. Kukaan sivustakatsoja ei pysähdy miettimään mikä kyseisen ongelman aiheuttaa, vaan päivitellään ongelman aiheuttamaa oiretta, eli sairaalloista liikasyömistä tai päivittäistä päihteiden käyttöä. Tämä ei luonnollisesti auta ongelman yli pääsemistä kovinkaan tehokkaasti...

edit: Nyt puhuin siis näistä BMI +35 -ylipainoisista, enkä säännöllisen urheilun lopettamisen jälkeen muutaman kilon lihoneista ihmisistä.

Tuli katottua ja olihan se aika :eek:
Ohjelmaa katellessa tuli mieleen että jos vetäis kaikki mahdolliset roinat ja hevoslääkkeet ja viimeisen päälle hiotulla treeniohjelmalla etenis, niin pystyiskö saman kilomäärän saamaan lihaksena :D Tai ehkä järkevämmin vois kysyä että missä kohti rajat tulisi vastaan ja mistä se kasvaminen jäisi kiinni? Lihassoluthan ei kuitenkaan taida ihan samaan tapaan lisääntyä kuin rasva...

Eiks ne noi sisäelimet vähän pruukaa asettaa rajoituksia tuolle, kun ne ei kykene handlaan kaikkia
lisäravinteita, joita kehonrakentaja tarvitsee. And by lisäravinteet, I mean voisilmä.

Tuntuu että nykyään jokaisella lihavalla ihmisellä on jokin psyykkinen tai fyysinen häiriö joka pakottaa heidät syömään.

No tuskin kaikilla, kuten itsekin ajattelet ironisen tekstisi lomasta. Osa syö varmasti ihan syömisen ilosta ja jossain vaiheessa homma onkin siinä pisteessä, että normaalipainoon pääsystä tulee niin iso homma, ettei kaikkien tahto riitä siihen, mikä on sinällään harmi.

Uskon, että psyykkisiä ongelmia on ennen kaikkea niillä, jotka ovat olleet nuoresta saakka ylipainoisia ja joita on kiusattu sen vuoksi. Tai sitten on sellaisia ihmisiä, joille on ensin tullut psyykkisiä ongelmia ja sitten henkisten vaikeuksien ja lääkkeitten takia on alettu lihomaan.

Luulen, että fyysisen puolen sairauksista harva on sellainen, että ne aiheuttavat automaattisesti lihomista. Esimerkiksi joku kilpirauhasen vajaatomintahan on sellainen sairaus. Oma äitini on fyysisesti monisairas ihminen ja hänellä on ylipainoa. Ylipainoa on varmasti tullut liiallisen syömisen johdosta ja lisäksi hänen käyttämänsä lääkkeet aiheuttavat turvotusta. Liikkuminen häneltä ei onnistu tiettyjen sairauksien takia, joten ylipainoa pystyy kontrolloimaan pelkästään ruokavaliolla.

En itsekään pidä liiallista ylipainoa minään tavoiteltavana/kauniina/komeana juttuna, mutta ei se tarkoita sitä että inhoaisin tällaisia ihmisiä tai että minun pitäisi huomatella heille heidän kiloistaan tai katsoa heitä inhoten tai kirjoitella heistä nettiin mitä rumimmin sanankääntein. En myöskään voisi kuvitella, että olisin sellaisen ihmisen kanssa, joka suhtautuu ylimielisesti tai kasvot inhosta vääristyen ylipainoisiin ihmisiin. Niitäkin ihmisiä on, jotka eivät halua omaan lähipiiriin ylipainoisia ihmisiä ja haluavat vain olla kauniiden/komeiden ihmisten kanssa tekemisissä. Se kertoo aika paljon ihmisestä. Omia ylimääräisiä kiloja voi inhota, mutta mikäpä minä olen inhoamaan kenenkään muun kroppaa.

Jotkut vi**uuntuvat siitä, että ylipainoisten ihmisten aiheuttamat sairauskustannukset menevät verorahoissa heidän maksettaviksi. Toki tämä tuntuu epäreilulta ja voisi harkita, olisiko jonkinlainen omavastuu hyvä asia. Tästä huolimatta on paljon "turhia" maksuja, joita me jokainen maksamme toistemme puolesta, vaikka emme itse olisi noita maksuja aiheuttamassakaan.

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?22590778

¨New Jerseyläinen 42- vuotias äiti Donna Simpson sai tarpeekseen jatkuvasta laihduttamisesta ja päätti että asiat voisivat olla toisinkin. Hän haluaa olla kaikkein aikojen lihavin. Nyt häneltä löytyy elopainoa 272 kilogramman verran. Mutta tähtäimessä hänellä 453 kilogrammaa (1000 puntaa). Silloin hänestä tulisi kaikkein aikojen lihavin nainen ikinä. ´´

Että semmosta tuolla ameriikassa taas.

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?22590778

¨New Jerseyläinen 42- vuotias äiti Donna Simpson sai tarpeekseen jatkuvasta laihduttamisesta ja päätti että asiat voisivat olla toisinkin. Hän haluaa olla kaikkein aikojen lihavin. Nyt häneltä löytyy elopainoa 272 kilogramman verran. Mutta tähtäimessä hänellä 453 kilogrammaa (1000 puntaa). Silloin hänestä tulisi kaikkein aikojen lihavin nainen ikinä. ´´

Että semmosta tuolla ameriikassa taas.

Minusta jotenkin outoa, että ihminen saa suunnitella omaa itsemurhaa. Sehän ois vähän niinkuin ilmoittais lehdessä, että teen itsemurhan parin muutaman vuoden sisään. Teen ensin tarvikkeet, köyden, penkin... :D

eDit: Eläs nyt Axelpass Tommi. Se on tätä Muumi-sukupolvea.

www.moretolove.fi
Alkoi ottaa tämä aivoon. Siinä esimerkkiä lapsille ja nuorille :(

Ööö... Okei?

Yksi mun seuraamista "suosikkiblogeista" jonka luen aina. Mikähän siinä alkoi ottaa aivoon? Eivät ole sairaanloisen lihavia, lyhyitä ja pulskia tyttöjä kyllä. Mun mielestä on helvetin hyvä että kaikenlaisia ihmisiä tuodaan julkisuuteen, eikä aina vaan ihannoida sairaanloista laihuutta (nykyajan trendi ollut pitkään mallimaailmassa). Se että noilla on rempseä elämänasenne, ovat muotimaailmasta tuttuja ja "sinut läskiensä kanssa" on pelkästään hyvä juttu siinä määrin että sekin omalla tavallaan opettaa hieman realistisempia arvoja tässä muutoin niin suorituskeskeisessä ja terveyden uhalla (laihdutus, roinaus jne) toimivassa nykymaailmassa. Myös pulskat voivat olla kauniita jne. Makunsa kullakin.

Ks. tytöt ovat siis terveitä ja elinvoimaisia, joskin ylipainoa on. Mun mielestä kuitenkin kaikki kukat saa kukkia ja turha tuollaiseen on puuttua kun ei ole kyse mistään järkyttävästä sairaanloisesta lihavuudesta.

Edit: Mun mielestä tuo opettaa paljon paremmalla tavalla nuoria että ei tarvi olla aivan absurdeja ulkonäköpaineita, anoreksiaa/bulimiaa ym mihin monet muotiblogit ja langanlaihat (lue alipainoiset) tytöt oikein kannustavat. Aivan HELVETIN HYVÄ siis että myös pulskempia tapauksia on esillä. (Olisi eriasia ihannoida sairaanloista ja terveydelle vaarallista ylipainoa, se olisi yhtä moraalitonta kuin suurin osa anorektisista blogeista ja nuorten vääristyneistä kauneuskäsityksistä).

Ööö... Okei?

Yksi mun seuraamista "suosikkiblogeista" jonka luen aina. Mikähän siinä alkoi ottaa aivoon? Eivät ole sairaanloisen lihavia, lyhyitä ja pulskia tyttöjä kyllä. Mun mielestä on helvetin hyvä että kaikenlaisia ihmisiä tuodaan julkisuuteen, eikä aina vaan ihannoida sairaanloista laihuutta (nykyajan trendi ollut pitkään mallimaailmassa). Se että noilla on rempseä elämänasenne, ovat muotimaailmasta tuttuja ja "sinut läskiensä kanssa" on pelkästään hyvä juttu siinä määrin että sekin omalla tavallaan opettaa hieman realistisempia arvoja tässä muutoin niin suorituskeskeisessä ja terveyden uhalla (laihdutus, roinaus jne) toimivassa nykymaailmassa. Myös pulskat voivat olla kauniita jne. Makunsa kullakin.

Ks. tytöt ovat siis terveitä ja elinvoimaisia, joskin ylipainoa on. Mun mielestä kuitenkin kaikki kukat saa kukkia ja turha tuollaiseen on puuttua kun ei ole kyse mistään järkyttävästä sairaanloisesta lihavuudesta.

Edit: Mun mielestä tuo opettaa paljon paremmalla tavalla nuoria että ei tarvi olla aivan absurdeja ulkonäköpaineita, anoreksiaa/bulimiaa ym mihin monet muotiblogit ja langanlaihat (lue alipainoiset) tytöt oikein kannustavat. Aivan HELVETIN HYVÄ siis että myös pulskempia tapauksia on esillä. (Olisi eriasia ihannoida sairaanloista ja terveydelle vaarallista ylipainoa, se olisi yhtä moraalitonta kuin suurin osa anorektisista blogeista ja nuorten vääristyneistä kauneuskäsityksistä).

Onhan ne terveitä... vielä. Tuohon pari kymmentä vuotta samoja elintapoja lisää, niin alkaa olla diabetesta, valtimot tukossa ym. Aika pöljää olisi korostaa, että on jees olla pullukka, kun se nyt vaan on terveydelle haitallista. Onhan se totta että on epäterveellistä olla myös liian laiha.

^ Ymmärrän pointtisi osittain. Mutta ei tuollainen ylipaino ole vielä mikään vakava riski, ja edelleenkin: tutkimuksetkin todistaa että ennemmin ylipainoa kuin alipainoa. Ihmisiä kuolee enemmän aliravitsemukseen ja kehon nääntymiseen (anoreksiaan ym) kuin edes sairaanloiseen ylipainoon. Painoa pitää olla todella rajusti ylimääräistä että se olisi hengenvaarallista, mutta alipaino taas aiheuttaa nopeasti ongelmia. Ja ikävä kyllä, se mistä oikeasti kannattaa huolestua on alipainoisuus ja sen ihannoiminen nyky-yhteiskunnassa.

Mutta näähän on vaan mielipiteitä, sama kuin persreiät jne ;)

^ Ymmärrän pointtisi osittain. Mutta ei tuollainen ylipaino ole vielä mikään vakava riski, ja edelleenkin: tutkimuksetkin todistaa että ennemmin ylipainoa kuin alipainoa. Ihmisiä kuolee enemmän aliravitsemukseen ja kehon nääntymiseen (anoreksiaan ym) kuin edes sairaanloiseen ylipainoon. Painoa pitää olla todella rajusti ylimääräistä että se olisi hengenvaarallista, mutta alipaino taas aiheuttaa nopeasti ongelmia. Ja ikävä kyllä, se mistä oikeasti kannattaa huolestua on alipainoisuus ja sen ihannoiminen nyky-yhteiskunnassa.

Mutta näähän on vaan mielipiteitä, sama kuin persreiät jne ;)

Mutta eikös nämä hieman niukemmalla ravinnolla elävät ole melkein poikkeuksetta pitkäikäisimpiä maailmassa. En nyt tarkoita mitään oikeasti nälkää näkeviä, kuoleman rajalla roikkuvia. Mie olen elänyt siinä käsityksessä, että verensokerin heilahtelut ei ole koskaan hyväksi ja eikö se ole kohtuu tyypillistä että tommonen 500g jätskiannos sen juuri tekee, näin esimerkkinä. Mutta enpä mie noista paljoa tiedä, joten en lähde sen enempää spekuloimaan.

Kultainen keskitie on minusta ihan jees.

tutkimuksetkin todistaa että ennemmin ylipainoa kuin alipainoa.

Onko tosiaan näin? Ja jos nyt puhut myöhemmin viestissäsi jostain kehitysmaiden nälkälapsista niin sillä nyt ei ole hirveästi tekemistä länsimaiden paino-ongelmien kanssa. Eli jos jossain Sudanissa kuolee miljoona nälkään ja 3 liikalihavuuteen niin ei kerro paljoa siitä, kumpi on "parempi" keholle vaan lähinnä siitä, ettei ruokaa ole ollut tarpeeksi laadullisesti/määrällisesti.

Minun on vaikea kuvitella, että länsimaissa kuolisi enemmän ihmisiä anoreksiasta yms. syömishäiriöstä johtuviin nälkäkuolemin ym. kuin ylipainon välillisesti aiheuttamiin verisuoni, sydän ym. sairauksiin. Jos on jotain tutkimusta niin linkkiä vaan rohkeasti, en nopealla googlaamisella löytänyt.

Hyvät yöt. Ei ole tarkoitus nillittää, mutta omat uskomukset ovat kovin päinvastaisia ja jos helposti jotain tutkimusta löytyy suomeksi tai enkuksi niin linkkiä saa laittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom