Tuntuu että nykyään jokaisella lihavalla ihmisellä on jokin psyykkinen tai fyysinen häiriö joka pakottaa heidät syömään.
No tuskin kaikilla, kuten itsekin ajattelet ironisen tekstisi lomasta. Osa syö varmasti ihan syömisen ilosta ja jossain vaiheessa homma onkin siinä pisteessä, että normaalipainoon pääsystä tulee niin iso homma, ettei kaikkien tahto riitä siihen, mikä on sinällään harmi.
Uskon, että psyykkisiä ongelmia on ennen kaikkea niillä, jotka ovat olleet nuoresta saakka ylipainoisia ja joita on kiusattu sen vuoksi. Tai sitten on sellaisia ihmisiä, joille on ensin tullut psyykkisiä ongelmia ja sitten henkisten vaikeuksien ja lääkkeitten takia on alettu lihomaan.
Luulen, että fyysisen puolen sairauksista harva on sellainen, että ne aiheuttavat automaattisesti lihomista. Esimerkiksi joku kilpirauhasen vajaatomintahan on sellainen sairaus. Oma äitini on fyysisesti monisairas ihminen ja hänellä on ylipainoa. Ylipainoa on varmasti tullut liiallisen syömisen johdosta ja lisäksi hänen käyttämänsä lääkkeet aiheuttavat turvotusta. Liikkuminen häneltä ei onnistu tiettyjen sairauksien takia, joten ylipainoa pystyy kontrolloimaan pelkästään ruokavaliolla.
En itsekään pidä liiallista ylipainoa minään tavoiteltavana/kauniina/komeana juttuna, mutta ei se tarkoita sitä että inhoaisin tällaisia ihmisiä tai että minun pitäisi huomatella heille heidän kiloistaan tai katsoa heitä inhoten tai kirjoitella heistä nettiin mitä rumimmin sanankääntein. En myöskään voisi kuvitella, että olisin sellaisen ihmisen kanssa, joka suhtautuu ylimielisesti tai kasvot inhosta vääristyen ylipainoisiin ihmisiin. Niitäkin ihmisiä on, jotka eivät halua omaan lähipiiriin ylipainoisia ihmisiä ja haluavat vain olla kauniiden/komeiden ihmisten kanssa tekemisissä. Se kertoo aika paljon ihmisestä. Omia ylimääräisiä kiloja voi inhota, mutta mikäpä minä olen inhoamaan kenenkään muun kroppaa.
Jotkut vi**uuntuvat siitä, että ylipainoisten ihmisten aiheuttamat sairauskustannukset menevät verorahoissa heidän maksettaviksi. Toki tämä tuntuu epäreilulta ja voisi harkita, olisiko jonkinlainen omavastuu hyvä asia. Tästä huolimatta on paljon "turhia" maksuja, joita me jokainen maksamme toistemme puolesta, vaikka emme itse olisi noita maksuja aiheuttamassakaan.